[Ogólnie] KZK GOP

Ogólnie o transporcie w Polsce, problemy i codzienność komunikacji miejskiej
Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

[Ogólnie] KZK GOP

Post autor: Shadow238 » 2007-03-18, 21:11

W temacie poruszamy sprawy związane z największym organizatorem komunikacji miejskiej w Polsce.
Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) - związek międzygminny w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym założony 19 września 1991 w celu współpracy gmin w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.

Charakterystyka.

Na liniach KZK GOP obowiązuje jednolita taryfa biletowa. Możliwa jest zatem teoretycznie podróż na tych samych biletach np. ze Sławkowa do Gliwic. Wadą KZK GOP jest brak integracji taryfowej z przewozami kolejowymi, które w wielu relacjach w GOP są optymalnym rozwiązaniem komunikacji międzymiastowej. KZK GOP korzysta z usług 32 przewoźników autobusowych oraz jednego tramwajowego (Tramwaje Śląskie). Związek uchwala corocznie tzw. zrównoważony budżet, czyli suma dochodów równa się sumie wydatków. Dochodami związku są opłaty za bilety, opłaty dodatkowe (za przejazd bez ważnego biletu, niezgodnie z taryfą itp.) oraz wpłaty od gmin członkowskich, gdzie kursują linie związku. Wydatkami są opłaty dla przewoźników obsługujących sieć, wynagrodzenia pracowników oraz koszty utrzymania biur.

Gminy członkowskie.

Aktualnie do KZK GOP należą gminy: Bytom, Bobrowniki, Będzin, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Chełm Śląski, Gierałtowice, Gliwice, Imielin, Katowice, Knurów, Mysłowice, Piekary Śląskie, Psary, Pyskowice, Radzionków, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Siewierz, Sławków, Sosnowiec, Świętochłowice, Wojkowice i Zabrze[1].
Nie wszystkie miasta konurbacji katowickiej przyłączyły się do KZK GOP, są to między innymi: Tychy (MZK Tychy), Jaworzno (PKM Jaworzno), oraz Tarnowskie Góry (MZKP Tarnowskie Góry). Jednak zgodnie z porozumieniem pomiędzy MZKP Tarnowskie Góry i KZK GOP obowiązuje w pojazdach kursujących na zlecenie tych dwóch organizatorów wspólny bilet, którego emisją i dystrybucją zajmuje się KZK GOP.

Przewoźnicy.

Linie KZK GOP są obecnie (stan na 1 sierpnia 2013) obsługiwane przez 33 przewoźników.

¬ródło
Ostatnio zmieniony 2013-11-24, 23:40 przez Shadow238, łącznie zmieniany 2 razy.

Filip_2691

Post autor: Filip_2691 » 2007-03-18, 21:31

KM w GOPie według mnie jest dobra :) Prywaciarze się powoli rozwijają np. Nowak, Transkom, Rzeczkowski nawet coś w Ampexie drgnęło.. Myślałem że cały czas będą sprowadzać Migi z całej Polski a tu prosze kupili DABy :)

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 » 2007-03-18, 23:43

Filip_2691 pisze:KM w GOPie według mnie jest dobra Prywaciarze się powoli rozwijają np. Nowak, Transkom, Rzeczkowski nawet coś w Ampexie drgnęło.. Myślałem że cały czas będą sprowadzać Migi z całej Polski a tu prosze kupili DABy
Jeśli chodzi o prywaciarzy to kupili pare Dabów, ale do ciągle nie wiele na przeciw Ikarusom oraz Migom :confused: A te Daby od Rzeczkowskiego wyglądają póki co okropnie szczególnie ten DAB 15-1200C mk.II ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9997
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-03-19, 00:04

MKM Shadow pisze:Co sądzicie o KM w GOP ? Czy jest ona dobra czy zła według Was?
Czy ja wiem…
Tabor — jest wprawdzie jak koń: taki, jak każdy go widzi, aczkolwiek nie da się ukryć, że patrząc całościowo, taki zły nie jest (i jest coraz lepiej), poza tym są w GOP-ie miejsca z gorszym lub lepszym taborem (np. Gliwice — mało sieci tramwajowej, prawie wszystko obsługuje PKM). Zresztą nie jest najważniejszy, więc go zostawmy.
I tu dochodzimy do sedna sprawy, czyli — organizacji :/ Mnogość związków komunikacyjnych, niejednolitość taryfowa, no i podejście do całej sprawy przez KZK i jemu podobnych… Na drugim końcu gierkówki nigdy nie masz pewności, czy autobus/tramwaj przyjedzie, czy nie. I czy przeżyjesz, jeśli jednak przyjedzie. Organizacja po prostu na Śląsku generalnie leży i przez to jest źle.
¯e już daruję sobie takie nieistotne kwestie jak sieć tramwajowa…
ObrazekObrazek

Egon

Re: KM w GOP

Post autor: Egon » 2007-03-22, 01:49

MKM Shadow pisze:Witam ;)

Co sądzicie o KM w GOP ? Czy jest ona dobra czy zła według Was?
Jest beznadziejna, jeśli chodzi o organizację. Dublujące się trasy tramwajów i autobusów, niewystarczająca częstotliwość, źle wytyczone trasy, brak przyzwoitych centrów przesiadkowych, niska kultura kierowców, w większości przypadków zaniedbane przystanki, brak synchronizacji połączeń przesiadkowych, efekty stada, szczątkowe skomunikowanie poszczególnych dzielnic z pominięciem ścisłego centrum. Np. po kiego diabła tłuc się w Katowicach z Os 1000-lecia do Giszowca w 673 czy 674 przez centrum, skoro lepiej byłoby przez Os. Witosa i potem przez autostradę lub Brynów? Nie ma również sensownego skomunikowania Wełnowca z Panewnikami, zresztą ta dzielnica (Panewniki) ma praktycznie połączenie tylko z tymi, które leżą na trasie do centrum. O wygodnym dojeździe w tak bliskie okolice jak. os. Witosa, Ochojec czy Podlesie można zapomnieć, a podróż na Murcki czy do Szopienic niewiele się różni od podróży do Krakowa. Mikołów leży o rzut beretem, ale "niedasię", musisz jechać przez Ligotę, trzykrotnie nadkładając drogi i wykonując dwie przesiadki (można jedną, ale wiąże się to z wycieczką krajoznawczą).
Stan taboru autobusowego ulega stopniowej poprawie, o tramwajach nie będę pisać, bo na samo wspomnienie skacze mi ciśnienie :mruga:
No i ta idiotyczna taryfa strefowa...

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 » 2007-03-22, 16:59

Egon pisze:Jest beznadziejna, jeśli chodzi o organizację. Dublujące się trasy tramwajów i autobusów, niewystarczająca częstotliwość, źle wytyczone trasy, brak przyzwoitych centrów przesiadkowych, niska kultura kierowców, w większości przypadków zaniedbane przystanki, brak synchronizacji połączeń przesiadkowych, efekty stada, szczątkowe skomunikowanie poszczególnych dzielnic z pominięciem ścisłego centrum. Np. po kiego diabła tłuc się w Katowicach z Os 1000-lecia do Giszowca w 673 czy 674 przez centrum, skoro lepiej byłoby przez Os. Witosa i potem przez autostradę lub Brynów? Nie ma również sensownego skomunikowania Wełnowca z Panewnikami, zresztą ta dzielnica (Panewniki) ma praktycznie połączenie tylko z tymi, które leżą na trasie do centrum. O wygodnym dojeździe w tak bliskie okolice jak. os. Witosa, Ochojec czy Podlesie można zapomnieć, a podróż na Murcki czy do Szopienic niewiele się różni od podróży do Krakowa. Mikołów leży o rzut beretem, ale "niedasię", musisz jechać przez Ligotę, trzykrotnie nadkładając drogi i wykonując dwie przesiadki (można jedną, ale wiąże się to z wycieczką krajoznawczą).

Daj spokój jest tak popieprzona organizacja tras, że praktycznie ja i ty na pewno narzekasz, że dojazd do Panewnik po godzinie 19:00 jest utrudniony, ponieważ częstotliwość autobusów wynosi 15-25 min, a jak nie zdążysz na linie 48- to czekaj potem 25 minut wieczorem na 657 :/ Nie mówie tu o dojazdy do takich dzielnic jak: Ochojec, Podlesie, Piotrowice. Poza tym idioctwo jest dla mnie, że nie mamy żadnej linii pośpiesznej i tu się kłania linia 812- wytłumacz mi po jaką cholerę trzeba było ją utworzyć, żeby w 15 min do centrum dojechała, jadąc przez ścisłe centrum i nie omijając zatoru, a poza tym co tam na akademikach nie wystarczy już tych linii ? 12,912 takt co 20-30 min. No bez przesady. Ja bym proponował, aby 812 jechał do Owsianej przez ligotę- Panewnicką i przez Kokociniec, albo utworzyć jeszcze jakąś linię- tak aby takt miała od Pon do Sb co 30 min- przynajmniej do godzinny 22:00. Według mnie idioctwem jest również, że zlatuję ci się stado autobusów na mikołowskiej, a potem nic przez 20 min nie jedzie :/
Więc to jest do poprawy, ale ciekawy jestem kiedy to poprawią, chyba pójdzie nam jeszcze poczekać na poważniejsze zmiany, a nie ogłaszanie nowych przetargów na linie :confused:

Egon

Post autor: Egon » 2007-03-22, 19:57

MKM Shadow pisze:Ja bym proponował, aby 812 jechał do Owsianej przez ligotę- Panewnicką i przez Kokociniec, albo utworzyć jeszcze jakąś linię- tak aby takt miała od Pon do Sb co 30 min- przynajmniej do godzinny 22:00. Według mnie idioctwem jest również, że zlatuję ci się stado autobusów na mikołowskiej, a potem nic przez 20 min nie jedzie :/
812 jest potworkiem, który nadaje się tylko do likwidacji, podobnie jak 213 w obecnym kształcie i przy tej częstotliwści. Pisałem już na innym forum, jak bym widział komunikację w tych rejonach. M. in proponowałem linię minibusową w relacji Kokociniec - Podlesie czy nawet dalej do Kostuchny przez Owsianą i Zarzecze. Druga mogłaby kursować z Owsianej do Os. Witosa lub 1000-lecia przez tą nową ulicę bez nazwy i Załęską Hałdę. A przede wszystkim wskrzesić 857. W Panewnikach ostatnio powstaje lub już powstało 5 nowych osiedli niskich domów, więc polepszenie oferty przewozowej to konieczność. Nie wiem tylko, jak wytrzyma to nawierzchnia ul. Panewnickiej, która już jest w fatalnym stanie.

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 » 2007-03-22, 20:08

Egon pisze:812 jest potworkiem, który nadaje się tylko do likwidacji, podobnie jak 213 w obecnym kształcie i przy tej częstotliwści. Pisałem już na innym forum, jak bym widział komunikację w tych rejonach. M. in proponowałem linię minibusową w relacji Kokociniec - Podlesie czy nawet dalej do Kostuchny przez Owsianą i Zarzecze. Druga mogłaby kursować z Owsianej do Os. Witosa lub 1000-lecia przez tą nową ulicę bez nazwy i Załęską Hałdę.
Bardzo fajnie pomysły. Ad:213. Czy nawet wprowadzenie jeszcze 3 wozów na tą linię polepszyło by coś w niej, czy jest kompletnie do poprawki ?
Egon pisze:A przede wszystkim wskrzesić 857
O tak zdecydowanie:!: I puścić na niej przynajmniej 4 wozy taboru BN, a co najważniejsze zrobić też jakieś wariantówki. Tylko czy w drodze powrotnej jej przystankiem końcowym był by Brynów Kościuszki ?
A jeśli by nawet 857 powróciło, to przydało by się pozmieniać 213 tak jak za tych czasów kiedy kursowała do Mikołowa- Auchan ;)

Egon

Post autor: Egon » 2007-03-22, 21:18

MKM Shadow pisze:Ad:213. Czy nawet wprowadzenie jeszcze 3 wozów na tą linię polepszyło by coś w niej, czy jest kompletnie do poprawki ?
Ja to widziałbym tak: Panewniki Owsiana - Ligota Medyków, Śląska (wszystkie kursy!) dw. PKP - Ochojec Jankego, Szpital i końcówka w Piotrowicach na Barcelońskiej lub Radockiego. Czy linia miałaby kursować przez Kokociniec - sprawa do dyskusji. Częstotliwość - co godzinę, wyliczyłem że wystarczyłyby 2 wozy. Tabor niskopodłogowy, bo przy trasie mamy 3 szpitale. Odcinki trasy Panewniki - Halemba i Piotrowice - Kostuchna IMHO są niepotrzebne. Trasa do Halemby miałaby sens, gdyby dało się przejechać ul. Kuźnicką, z pominięciem Kochłowic. Z drugiej strony trasy możnaby rozważyć wydłużenie do Podlesia (może przez Wilczewskiego lub Stabika i dalej Słonecznikową?), mającego gorszą komunikację niż Kostuchna. Wtedy potrzebny byłby trzeci wóz.
MKM Shadow pisze:O tak zdecydowanie:!: I puścić na niej przynajmniej 4 wozy taboru BN, a co najważniejsze zrobić też jakieś wariantówki.
Zaś bez przesady. Wystarczy jeden, (może być wysokopodłogowy) bez wariantów, ważne żeby ustalić czasy odjazdów pod realne potrzeby pasażerów.
MKM Shadow pisze:Tylko czy w drodze powrotnej jej przystankiem końcowym był by Brynów Kościuszki ?
Nie musi, z Brynowa do Mikołowa jest w pierony autobusów KZK, MZK i PKS, a do Panewnik jest 13 i 213. Krańcówka może być w Ligocie przy dworcu kolejowym (może Kolejowa? Rzeszótki?), na os. Zadole (tam jednak mogłoby dochodzić w szczycie do konfliktów z 46) albo... na placu centralnym, między Świdnicką i Koszalińską. ;)

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 » 2007-03-22, 23:45

Egon pisze:Czy linia miałaby kursować przez Kokociniec - sprawa do dyskusji.
W sumie dlaczego by nie ? tabor BN i kursy co godzinne na pewno przypadły by do gustu pasażerom ;)
Egon pisze:Zaś bez przesady. Wystarczy jeden, (może być wysokopodłogowy) bez wariantów, ważne żeby ustalić czasy odjazdów pod realne potrzeby pasażerów.
No dobra przesadziłem z tymi 4 wozami ;) ale 2 przynajmniej by musiał być no i takt najlepiej co 1 godzinę, a tabor BN dlatego, że nie tylko młode osoby korzystały by z tego połączenia :mruga:
Egon pisze:Nie musi, z Brynowa do Mikołowa jest w pierony autobusów KZK, MZK i PKS, a do Panewnik jest 13 i 213. Krańcówka może być w Ligocie przy dworcu kolejowym (może Kolejowa? Rzeszótki?), na os. Zadole (tam jednak mogłoby dochodzić w szczycie do konfliktów z 46) albo... na placu centralnym, między Świdnicką i Koszalińską.
Zadole na bank odpada, jest tam za ciasno, tak samo będzie przy dworcu kolejowym w ligocie... IMO najlepszym miejscem do końca 857 mógł by być przystanek Ligota Kolejowa, ponieważ jest tam dość szeroko, aby linie 13, 51 i 154 oraz 213 mogły by go spokojnie wyminąć. Tylko potem 857 jadąc do Mikołowa pojechałby do skrzyżowania tak jak 13, a potem przy pętli skręcił jak 213 obsługując przystanek tam gdzie 213 "Brynów Kościuszki" ;)

Egon

Post autor: Egon » 2007-03-23, 00:18

MKM Shadow pisze:Zadole na bank odpada, jest tam za ciasno, tak samo będzie przy dworcu kolejowym w ligocie... IMO najlepszym miejscem do końca 857 mógł by być przystanek Ligota Kolejowa, ponieważ jest tam dość szeroko, aby linie 13, 51 i 154 oraz 213 mogły by go spokojnie wyminąć. Tylko potem 857 jadąc do Mikołowa pojechałby do skrzyżowania tak jak 13, a potem przy pętli skręcił jak 213 obsługując przystanek tam gdzie 213 "Brynów Kościuszki" ;)
Mógłby też jechać Hetmańską, Rolną do krańcówki przy OBI. Czyli odtworzylibyśmy 3/4 trasy 687. ;)

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 » 2007-03-23, 01:04

Znowu bez przesady nie nakładajmy tej trasy dla 857 ;)

Egon

Post autor: Egon » 2007-03-23, 01:06

MKM Shadow pisze:Znowu bez przesady nie nakładajmy tej trasy dla 857 ;)
Nic nie nadkładamy, tak przecież kiedyś jeździł - tyle, że w jedną stronę, no i nie było jeszcze OBI. ;)

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 » 2007-03-23, 01:11

Egon pisze:Nic nie nadkładamy, tak przecież kiedyś jeździł - tyle, że w jedną stronę, no i nie było jeszcze OBI.
Ano rzeczywiście ;) No to nawet dobry pomysł z wskrzeszeniem linii 857- tylko warunek, żeby autobusy jeżdżące na tej linii były nie starsze niż z 2006 roku :P

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9997
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-04-01, 02:37

MKM Shadow pisze:jak Meteor w nie poleje opałówką
Jak to jakieś stare graty typu M11, w sumie nic im się nie stanie ;)
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 » 2008-01-03, 21:26

Zachęcam Was drodzy użytkownicy do przeczytania dwóch artykułów.

Pierwszy mówi o noworocznych zmianach na liniach KZK GOP.
Szczegóły
Najciekawszym faktem jest powrót Henryka Zagozdy na 2 Zabrzańskie linie: 86 i 286 z których w maju tego roku został wywalony przez KZK GOP z powodu nierealizowanych coraz więcej kursów i z pewnością nieodpowiedni tabor. Tym razem Pan Zagozda na razie pokazuje się z dobrej strony- do obsługi wysłał 2 pojazdy: wspomnianego ex Olsztyńskiego #1042 MANa NG272, który dostał nowe charakterystyczne barwy i numerek z "sufitu" #3 (widzicie, a jednak Zagozda przywrócił tego hebla do życia w co niektórzy wątpili :P), oraz 14 letniego Mercedesa 0405N #522, który pochodzi z DLA Wrocław- na razie jednak nie wiadomo czy jest to wypożyczenie czy ewentualny zakup pojazdu.

Drugi artykuł natomiast opisuje ostatnie zakupy wśród "naszych" przewoźników. Również polecam go przeczytać.

Jeśli macie jakieś pytanie, albo komentarze to piszcie ;)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2008-01-03, 21:38

Jestem pozytywnie zaskoczony nowym autobusem we flocie Rudpola. Co jak co, ale w dobie ściągania szrotu z zachodu nowe Urbino się wyróżnia. Nie znam szczegółów co do przetargu na 982, ale skoro pojawiły się większe wymogi to czemu np dziś jeździł jeden z Migów :?: :| Muszą koniecznie wysyłać Supero na 908 :?:
Tory na tiry!

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 » 2008-01-03, 22:04

Amalio pisze:Co jak co, ale w dobie ściągania szrotu z zachodu nowe Urbino się wyróżnia. Nie znam szczegółów co do przetargu na 982, ale skoro pojawiły się większe wymogi to czemu np dziś jeździł jeden z Migów
Już Ci kol. Amalio na to pytanie odpowiadam.

Przetarg na 982 wymagał: 1x BN z 2007 roku, 1x B z 2005 roku i 1x B z 1997, pod warunkiem wykonania NG w latach 2005-07, więc są to wozy odpowiednio: SU12 III #05, Jelcz 120I/4 "Supero" #01 rocznik 2005, oraz Jelcz M11 #03, który w 2006 przeszedł kompletne NG #02.
Amalio pisze:Muszą koniecznie wysyłać Supero na 908
Przetarg wymagał 1x B nie starszego niż z 2004 roku, a Katowickie Jelcze 120MM/2 są z rocznika 2001.

Teraz pewnie się mnie byś się zapytał: chwila, chwila, chwila, ale skoro Rudpolowy #01 jest zgłoszony i jeździ na linii 908, to jakim cudem on też jeździ i był zgłoszony na 982. Otóż już odpowiadam- w ciągu dnia "Supero" jeździ na jednej brygadzie 982, a na noc wyjeżdża na 908 ;)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2008-01-03, 23:22

Shadow238 pisze: Przetarg na 982 wymagał: 1x BN z 2007 roku, 1x B z 2005 roku i 1x B z 1997, pod warunkiem wykonania NG w latach 2005-07, więc są to wozy odpowiednio: SU12 III #05, Jelcz 120I/4 "Supero" #01 rocznik 2005, oraz Jelcz M11 #03, który w 2006 przeszedł kompletne NG #02.
I wszystko jasne :)

Shadow238 pisze: w ciągu dnia "Supero" jeździ na jednej brygadzie 982, a na noc wyjeżdża na 908 ;)
W takim razie autobus musi jeździć non stop :roll: Jak zdefektuje to pewnie podeślą Solare, ale nie zmienia to faktu, że skrócą żywot Supera taką eksploatacją :wall:

Dzięki za odpowiedź :)

Swoją drogą wiesz ile lat Rudpol obsługuje 982 :?:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28891
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2008-01-04, 11:37

No i proszę, przez przypadek, dzięki Amalio, dowiedziałem się, że kolejny mały przewoźnik - firma Rudpol - zakupiła SU12 III. I co ciekawe, wejście tylko pierwszymi drzwiami. :cool:

A tak apropo czy linia 982 należy do KZK ?

Jeśli tak, to czy sposób wejścia do pojazdów obsługujących tą linię jest odgórnie ustalony przez KZK, czy to decyzja przewoźnika ? ;)
Obrazek

ODPOWIEDZ