[Ogólnie] Schengen - rozwój komunikacji transgranicznej

Ogólnie o transporcie w Polsce, problemy i codzienność komunikacji miejskiej
PAFAWAG

[Ogólnie] Schengen - rozwój komunikacji transgranicznej

Post autor: PAFAWAG »

Dzisiaj Polska weszła do strefy Schengen;
można mniemać, że zapali to zielone światło dla kilku sieci tramwajowych w polskich miastach granicznych (i może dla jednej wąskotorówki), a mianowicie:
:strzałka: Cieszyn (reaktywacja "pseudotramwaju" - fajnie, ale tramwaj z prawdziwego zdarzenia byłby dużo lepszy ;) ),
:strzałka: Zgorzelec (jeśli te dwa miasta - Görlitz i Zgorzelec - połączą się, to powstanie na nowo sieci tramwajowej [właściwie jej odbudowa] może być całkiem możliwe :) ),
:strzałka: Słubice (chodzi tu o linię tramwajową z Frankfurtu na Odrą - obecnie, na podstawie referendum, zadecydowano, że linia do Słubic nie będzie odbudowywana. Ale miejmy nadzieję, że po wejściu Polski do strefy Schengen to sę zmieni ;) ).
( :strzałka: linia wąskotorowa Sieniawka - Opolno Zdrój - Bogatynia - Turoszów (Bogatyńska KD) - podzielona przez dwie granice, obecnie istnieje po stronie niemieckiej - Zittauer Schmalspurbahn - i ma być ponoć reaktywowana po stronie czeskiej - Frydlant - Heømanice[?]. Wejście Polski do strefy Schengen może otworzy drogę do reaktywacji linii na stronie polskiej, i umożliwi scalenie kolejki w spójną sieć; na razie jednak kompletnie nic o tym nie słychać :( )

Nie słyszałem natomiast, aby miasto Gubin (i niemieckie Guben) chciało przywrócić jakoś swoją linię tramwajową (coś w rodzaju linii cieszyńskiej, może nieco dłuższej, kursowało więcej wagonów - 6, czyli o dwa więcej niż w Cieszynie) :confused:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

IMHO na reaktywację tramwaju w żadnym z tych miast nie ma realnych szans, chyba że jest jakaś sieć po niemieckiej stronie — wtedy z tego coś może być

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

plocmaster pisze:chyba że jest jakaś sieć po niemieckiej stronie
We Frankfurcie i Goerlitz są tramwaje. Ponadto zarówno dzisiejsze Słubice jak i Zgorzelec za Niemca były połączone z Frankfurtem jak i Goerlitz.
W obu tych miastach propozycje odbudowy linii tramwajowych do Polski krążą od zjednoczenia Niemiec czyli od początku lat 90. Bez większych konkretów, tak na prawdę wygląda, że było kilku entuzjastów, ale wszyscy o tym zapomnieli. Nie przypuszczam by prędko wrócono na serio do tych projektów.
Natomiast co zrobią w Cieszynie/Tesinie to bez różnicy bo tramwaju i tak nie odbudują.

Lopez

Post autor: Lopez »

Wejście do strefy Schengen jest istotnym czynnikiem, który może zaważyć na pojawianiu się takich pomysłów, ale jeśli chodzi o realizację to niestety problem finansowania inwestycji nie załatwi się sam. Trudno też liczyć, że Niemcy za swoja pieniądze będą budować infrastrukturę tramwajową po polskiej stronie.

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Lopez pisze:Trudno też liczyć, że Niemcy za swoja pieniądze będą budować infrastrukturę tramwajową po polskiej stronie.
Na to zapewne potrzebne będzie jakieś wsparcie (także finansowe)ze strony polskiej, bo to przecież także od zarządców polskiego miasta zależy, czy tramwaj się pojawi ;)
Myślę, że w tej chwili największe szanse na powstanie ma sieć tramwajowa w Zgorzelcu/Görlitz. Bo w Cieszynie to wiadomo, co się szykuje, a w Słubicach przeszkodę stanowi referendum z negatywnym dla linii tramwajowej wynikiem... :( Chociaż był to przecież przejaw chęci odbudowy linii do Słubic, chociaż tyle ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Spokojnie, zachodni brzeg Odry jest stopniowo zasiedlany przez Polaków i będą oni mieli coraz więcej do powiedzenia. Wtedy będzie można zacząć wracać do tych projektów.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Niekoniecznie muszą to być tramwaje, może by po prostu zawrzeć jakieś porozumienie na temat wspólnego biletu i linii autobusowych jeżdżących po obu stronach granicy?

Podi

Post autor: Podi »

KKS pisze:wspólnego biletu i linii autobusowych jeżdżących po obu stronach granicy?
I tak będzie tam, gdzie nie ma jakiegokolwiek tramwaju. Na cuda nie liczcie.

Lopez

Post autor: Lopez »

KKS pisze: może by po prostu zawrzeć jakieś porozumienie na temat wspólnego biletu i linii autobusowych jeżdżących po obu stronach granicy?
To by oznaczało wspólnego organizatora KM. Bardziej liczyłbym na transgranicznego przewoźnika, który będzie chciał zarabiać w PLN i EUR/CZK/SKK.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Lopez pisze:To by oznaczało wspólnego organizatora KM.
Właśnie o to mi chodziło. Bilety, które kosztują np. 1PLN/0,3EUR, które obowiązują zarówno po jednej, jak i po drugiej stronie granicy. I linie, które ją przekraczają ;)

Lopez

Post autor: Lopez »

KKS pisze:Właśnie o to mi chodziło. Bilety, które kosztują np. 1PLN/0,3EUR, które obowiązują zarówno po jednej, jak i po drugiej stronie granicy. I linie, które ją przekraczają
Ale jak sobie to wyobrażasz? Przecież u nas robią to samorządy. Wiesz ile problemów z by z tego wynikało?

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Skoro samorządy dwóch gmin, które są obok siebie, potrafią się czasem dogadać, to dlaczego nie mogą to być dwie gminy po różnych stronach granicy?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Ciekawe, jaką taki zarząd miałby nazwę? Zarząd Stadtverkehru?

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Słubicko-Frankfurcki Zarząd Komunikacji Miejskiej brzmi źle?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Tak zbytnio po polsku

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Nazwa może być tłumaczona na dwa języki a oficjalna zależeć od tego, w którym mieście będzie siedziba zarządu.

Lopez

Post autor: Lopez »

To jest wiara w cuda. No chyba, że dwa samorządy powołają sobie spółkę europejską.
Pierwsze pytanie jest takie, jakiemu prawu ma takie cuś podlegać? Any idea?

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

No to jest właśnie do Ciebie pytanie :D

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Co do nazwy to raczej nie. W przypadku Słubic sieć tramwajowa należy do miasta Frankfurt nad Odrą - linia zaodrzańska to przecież tylko odgałęzienie przez most na Odrze; wątpię, czy w takiej sytuacji operator zmieniałby nazwę. Za o przystanki i linie pewnie musiałyby mieć dwujęzyczny opis ;)

Nowe nazwy mogłyby mieć przedsiębiorstwa tramwajowe w Zgorzelcu/Görlitz i Cieszynie (to drugie jako przedsięwzięcie obu miast: Cieszyna Polskiego i Czeskiego; to pierwsze przedsiębiorstwo być może wtedy, kiedy wcale nie taka mała część sieci znajdzie się po stronie polskiej) ;)

Co do zarządu, to w Zgorzelcu/Görlitz i Słubicach pewnie będzie niemiecki (tak, jak tramwajowa sieć-matka), a w Cieszynie - jako,że jest to wspólne przedsięwzięcie Polaków i Czechów - pewnie dwujęzyczne ("Te¹inske Tramvaje/ Cieszyńskie Tramwaje" czy jakoś tak ;) ).

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Pafuś, pół tematu zgubiłeś, dyskusję nt. tramwajów zakończyliśmy już łohoho i jeszcze dłużej temu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje”