Oznaczenia linii komunikacyjnych

Ogólnie o transporcie w Polsce, problemy i codzienność komunikacji miejskiej
rupak9
Posty: 1082
Rejestracja: 2004-11-27, 20:42
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: rupak9 »

Bajzel, bajzelem ale widać, że się napracowałeś.

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

Dodam jeszcze parę łódzkich szczegółów.
Nocne linie tramwajowe w Łodzi były trzycyfrowe, rozpoczynały się cyfrą 1:
101 STOKI - NOWE ZŁOTNO
102 CHOJNY - HELENÓWEK
103 CHOCIANOWICE - PRZYBYSZEWSKIEGO
Linie tramwajowe podmiejskie dwucyfrowe, rozpoczynające się cyfrą 4. To oznaczenie się nie zmieniło, tylko ubyło linii. W latach 70-tych funkcjonowały następujące linie podmiejskie:
41 PL. NIEPODLEGŁOŚCI - PABIANICE (WIEJSKA)
42 PL. NIEPODLEGŁOŚCI - TUSZYN
42 bis PL. NIEPODLEGŁOŚCI - RZGÓW (linia szczytowa)
43 PÓŁNOCNA - LUTOMIERSK
43 bis PÓŁNOCNA - KONSTANTYNÓW ŁÓDZKI (linia szczytowa)
44 PÓŁNOCNA - ALEKSANDRÓW ŁÓDZKI
45 PÓŁNOCNA - ZGIERZ (PL. KILIńSKIEGO)
46 PÓŁNOCNA - OZORKÓW
Linie tramwajowe zwykłe miejskie zajmowały przedział od 1 do 29.
Linie pośpieszne autobusowe były jak wcześniej wspomniałem oznaczone literowo (trasy z połowy lat 70-tych):
A PL. D¡BROWSKIEGO - NOWOSOLNA
B PL. WOLNOŚCI - ROJNA/WICI
CFELIńSKIEGO - BAZAROWA
D ZAOLZIAńSKA - PARK PROMIENISTYCH
E FELIńSKIEGO - WOJSKA POLSKIEGO/MARYNARSKA
F WRÓBLEWSKIEGO - ROKICIńSKA
G DW. ŁÓD¬ KALISKA - FELIńSKIEGO/GOJAWICZYńSKIEJ
H KACZEńCOWA - NICIARNIANA
J TATRZAńSKA/D¡BROWSKIEGO - WORONICZA
K KALINOWA - WRÓBLEWSKIEGO/WIOŚLARSKA
L WOJSKA POLSKIEGO/MARYNARSKA - KARPACKA/PABIANICKA
Obecnie w Łodzi linie pośpieszne nie istnieją.

Podi

Post autor: Podi »

W Poznaniu nocne linie tramwajowe przed reformami(1991r.) oznaczano cyferka+N i tak:
4N-Serbska-Zawady długość 17km
5N Górzczyn-Zawady długość 9,4 km
8N Ogrody-Miłostowo długość 9,1 km
9N Dębiec-Piątkowska długość 11km
10N Wilczak-Dębiec długość 8,8 km
13N Junikowo-Starołęka długość 13,1 km
Pociąg na liniach nocnych kursowały co 30 minut u zjeżdzały się 25 i 55 minut po pełnej godzinie na ówczesnym rondzie Kopernika(teraz Kaponiery).

Linie trolejbusowe z początku były oznaczane literowo tj. :
W Mostowa-Śródka
Z Mostowa-Główna
U Ogrody-Sytkowo
T Garbary-Naramowice

W lutym 1954 roku zmieniono oznakowanie lini trolejbusowych na cyfrowe od numeru 101 wzyż:
101 Mostowa-Główna
102 Mostowa-Antoninek
103 Ogrody-Smochowice
104 Garbary-Naramowice
105 Pl.Ratajskiego-Umultowska

Linie trolejbusowe zniknęly wraz z ostanią linią(103) 29 marca 1970 roku...

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

Podi pisze: Linie trolejbusowe z początku były oznaczane literowo tj. :
W Mostowa-Śródka
Z Mostowa-Główna
U Ogrody-Sytkowo
T Garbary-Naramowice

W lutym 1954 roku zmieniono oznakowanie lini trolejbusowych na cyfrowe od numeru 101 wzyż:
101 Mostowa-Główna
102 Mostowa-Antoninek
103 Ogrody-Smochowice
104 Garbary-Naramowice
105 Pl.Ratajskiego-Umultowska

Linie trolejbusowe zniknęly wraz z ostanią linią(103) 29 marca 1970 roku...
Była jeszcze linia S, oraz później 106 i 107 :)

Damhan

Post autor: Damhan »

Skoro wszyscy podają takie dawne ciekawostki to dawniej linie tramwajowe nocne (!) miały takie wysokie numery jak:
20:Siedlce- Oliwa
50:Jelitkowo- Nowy Port
80:Łąkowa- Jelitkowo
90:Nowy Port- Stogi Plaża

To był dopiero unikat. Szkoda, ze i teraz nie kursują nocki. Oczywiście torowisko na Łąkowej jest już niestety zlikwidowane (to był dopiero klimat) i niemożliwe byłoby reaktywowanie linii 80, ale resztę.... jak by się komuś chciało. Mogę podać link do ciekawej historii tramwajów gdańskich:
http://leeloo.moo.pl/~vredota/pobierz/p ... dansku.pdf
Ostatnio zmieniony 2005-11-08, 18:24 przez Damhan, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Thomas78 pisze:Skoro wracamy do historii, to linie typu 2XX były w Warszawie liniami podmiejskimi (numery były zielone), zaś literowo oznaczano linie autobusowe zwykłe przed wojną i tuż po niej - dopiero potem powstały literowe linie pośpieszne.(...)
Wielkie dzięki Thomas78 :) . Bardzo ładnie, tak właśnie było ;) . To jeszcze pozwólcie, że i ja coś dodam a propo historii.

Otóż w latach 80 były w Warszawie tzw. "zielone linie". Były to linie podmiejskie, bez oznaczeń cyfrowych, tylko na tablicach przednich pojawiała się nazwa końców do której zmierzał autobus.

Były to linie okresowe organizowane przez MZK. Np. na działki ogrodnicze do Szczak jeździł z pętli na Okęciu właśnie taki autobus. A na jego tablicach był napis "Szczaki". To była nazwa - o ile dobrze pamiętam - podkreślona.

I takich linii było kilkanaście wokół Warszawy a ich celem było dowiezienie warszawiaków do miejsc relaksu i odpoczynku. Linie funkcjonowały w weekendy i święta w okresie letnim ;)

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

Na warszawskim Ursynowie funkcjonowała też linia bez numeru, zamiast którego był napis "SZKOŁA". Jak łatwo się domyśleć zadaniem tej linii był dowóz dzieci do szkół, co stanowiło wtedy poważny problem - blokowisko posiadało niewiele szkół, a wyż demograficzny końca lat 70-tych spowodował, że szkoły pracowały na 3 zmiany.
Oprócz tego warszawskie linie cmentarne nie były początkowo oznaczane numerowo (typu 2XX), lecz również na przedniej tablicy widniała nazwa docelowego cmentarza, do którego linia docierała. Obecny system numerowania tych linii funkcjonuje dopiero od 1996 roku.

MW

Post autor: MW »

a i jeszcze warto wspomnieć o jednym odstępstwie - w 2002 r. ZTM uruchomił stałą linię nr 206 pomiędzy Pl. Unii Lubelskiej a Ursynowem. Uczyniono ten krok ze względu na problemy i konieczność uzgadniania zmian tras z O ile dobrze pamiętam urzędem wojewódzkim. Powołanie linii o numerze 2xx (przedział zarezerwowany dla linii ucuhamianych awaryjnie, tymczasowo) nie wymagało bowiem zgody z urzędem.

No i jeszcze zasady numerowania linii zastępczych za komunikację szynową - w przypadku zaplanowanych zamknięć, uruchamiane są linie autobusowe o nr 20x, w przypadku nieprzewidzianych przerw w funkcjonowaniu tradycyjnie wkładana jest tablica "Z", w autobusach z wyświetlaczami wrzucany jest napis "autobus zastępczy", "za tramwaj", a na niektórych odcinkach, gdzie oznaczenia komunikacji zastępczej były dobrze ugruntowane (np. 202 na Ochocie, swojego czasu na przystanakch wisiał "rozkład" tej linii z adnotacją "Linia uruchamiana w razie wstrzymania bądź zawieszenia ruchu tramwajowego na odcinku Pl. Narutowicza - Okęcie") właśnie te oznaczenia. Ciekawie dzieje się w przypadku metra - wówczas albo wkładane są tablice z eMką metrowską czy też ZTM na prędko do tramwajów i autobusów drukuje kartki z tym logo i podaną trasą.

Awatar użytkownika
NEO
Posty: 502
Rejestracja: 2004-12-09, 13:58
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: NEO »

SZCZECIN
1-12 Linie Tramwajowe
0,50,100 Linie turystyczne
51-84 Linie Autobusowe Zwykłe
101-111 Linie Polickie
A-G Linie Pośpieszne
521-534 Linie Nocne
701-714 Linie Darmowe
8X,8XX Linie Zastępcze
55BIS,57BIS,61BIS,77BIS Skrócone trasy linii.

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

Na taki system oznaczeń, pewnie byście nie wpadli :-P Otóż w początkowej fazie istnienia łódzkich tramwajów elektrycznych (1898 r.), z uwagi na zjawisko analfabetyzmu (które zaczęło w Polsce zanikać dopiero po II wojnie światowej), linie tramwajowe poza oznaczeniem cyfrowym, dodatkowo oznaczano kolorami :) Ten sposób ozaczeń utrwalił na kartach poematu "Kwiaty polskie" - Łodzianin - Julian Tuwim.

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

Kolorami w Warszawie oznaczano linie tramwaju konnego w pierwszych latach istnienia :)

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

Hm system Warszawski był już wymieniany, ale w numeracji są dziury to też wymienie tak jak koledzy powyżej :) :
Tramwaje
Linie Całodzienne
1-4, 6-10, 12, 13, 15-27, 29, 32, 33, 35, 36
Linia Cmentarna
40
Linie Okresowe
44, 45
Linia Turystyczna
T

Autobusy:
Linie zwykłe całodzienne
100-113, 115-148, 150-167, 169-195
Linie zastępcze
201-206 (oraz bardzo rzadko Z, np. w wyniku nagłej awarii)
Linie cmentarne
207, 208, 210-214, 222, 225, 227, 242, 250, 251, 256, 263, 269, 270, 276, 281, 284, 288, 290
Linie zwykłe okresowe
301, 303-305, 307, 310, 319, 326, 327, 345, 356, 359, 384
Linie przyśpieszone okresowe
401, 403-406, 408-410, 416, 436
Linie przyspieszone stałe:
500-512, 514, 515, 517-525
Linie nocne
601-614
Linie podmiejskie stałe
700-728
Linie podmiejskie okresowe
801, 805
Linie ekspresowe
E1-E5
W oznaczeniach linii prywatnych panuje totalna dowolnośc. Zazwyczaj są to literki (np A,S,Ł,Z) nazwa miejscowości (np Okuniew) lub nazwa firmy obsługującej (np Arka, Minibus)
Darmobusy nie mają numerków

MW

Post autor: MW »

odnośnie Warszawy - dodałbym jeszcze "46" i "640" gdyż formalnie są tylko zawieszone :mruga:
a poza tym jeszcze nie wspomniałeś o tramwajowych liniach zastępcznych - występują czasem takie dziwolągi jak np. "5", "11", czy "M" ("M" pojawia się też w przypadku autobusów)

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

MW pisze:odnośnie Warszawy - dodałbym jeszcze "46" i "640" gdyż formalnie są tylko zawieszone
Ale wątpie żeby kiedykolwiek je odwieszono ;)
MW pisze:a poza tym jeszcze nie wspomniałeś o tramwajowych liniach zastępcznych - występują czasem takie dziwolągi jak np. "5", "11", czy "M" ("M" pojawia się też w przypadku autobusów)
Słucham? Nigdy o czymś takim nie słyszałem. A te linie okazjonalne typu M, W czy D - no dobra są raz od wiekiego dzwonu ale żeby od razu je wymieniac...
A autobusowe M czy chodzi o zametro?

MW

Post autor: MW »

11 np. uruchamiali jak coś się działo na Obozowej i Bemowo odcięte było od reszty sieci. M to lina zastępcza za metro - linie tramwajowe za metro też były uruchamiane, więc nie mówię o liniach okazyjnych.

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

Hm ja słyszałem że na odciętym odcinku Bemowa zostawały linie 20 (Boernerowo-Koło) i 23 (Nowe Bemowo-Koło) a resztę sie skracało lub wysyłało na Górczewską.

Jessi

Post autor: Jessi »

Skoro tak piszecie o tych zawieszeniach linii, to ja się o coś zapytam. Czy ktoś z Wrocławian wie czy linie 21 i 23 zostaną kiedyś odwieszone?

MW

Post autor: MW »

Piotrek_2274 pisze:Hm ja słyszałem że na odciętym odcinku Bemowa zostawały linie 20 (Boernerowo-Koło) i 23 (Nowe Bemowo-Koło) a resztę sie skracało lub wysyłało na Górczewską.
zależy od sytuacji, bardzo często ta linia, o której Ty mówisz 23 dostawała oznaczenie 11

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

MW pisze:11 np. uruchamiali jak coś się działo na Obozowej
Pierwsze słyszę :o: W przeszłości, o ile linia na Boernerowo była nieczynna, kursował zastępczy autobus 220. Natomiast o 11 nie słyszałem...
MW pisze:
Piotrek_2274 pisze:Hm ja słyszałem że na odciętym odcinku Bemowa zostawały linie 20 (Boernerowo-Koło) i 23 (Nowe Bemowo-Koło) a resztę sie skracało lub wysyłało na Górczewską.
zależy od sytuacji, bardzo często ta linia, o której Ty mówisz 23 dostawała oznaczenie 11
To było normalnie 23 z tego co mi wiadomo...

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

Thomasie78 - Znasz może trasę 220? Bo dla mnie jest to linia-zagadka. Nigdzie nic o niej nie ma. Pamiętam przystanek przykręcony do latarni na Wrocławskiej z linią 220, na Dywizjonu 303 01 też była nalepka 220, ale nie mam pojęcia jaką to miało trasę.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje”