Oznaczenia linii komunikacyjnych

Informacje o komunikacji miejskiej w Polsce
Awatar użytkownika
J-31
Posty: 31751
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-04-13, 11:14

Wielkie dzięki Roj za info o Pradze... :)
roj_mankiet pisze:W Czechach nie ma powtarzania się nr linii w różnych śr. transportu, np. w Pardubicach są linie troleji 1 2 3 4 5 7 13, a busy mają nr np. 6 8 9 itd.
Czy to oznacza, że:
:strzałka: 5 to linia trolejbusowa
:strzałka: 6 to linia autobusowa
:strzałka: 7 to linia trolejbusowa

Czy tak to wygląda ? :P
Obrazek

Podi

Post autor: Podi » 2006-04-13, 14:20

J-31 pisze:Czy to oznacza, że:
:strzałka: 5 to linia trolejbusowa
:strzałka: 6 to linia autobusowa
:strzałka: 7 to linia trolejbusowa

Czy tak to wygląda ? :P
Tak...

Awatar użytkownika
J-31
Posty: 31751
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-04-13, 14:43

Jeśli już jesteśmy przy zagranicznych oznaczeniach, to Pozwólcie, że ja napiszę Wam o oznaczeniach linii w bułgarskiej Varnie. Byłem tam we wrześniu 2004 roku.

Otóż w Varnie są cztery linie trolejbusowe (82, 83 - obsługiwana w tamtym czasie autobusami, 84 i 86 - czasowo zawieszona), a także kilkadziesiąt linii autobusowych.

Numeracja linii autobusowych jest straszliwie rozstrzelana, bez ładu i składu. Zaczyna się ona od linii nr 7, aż po linię nr 409. :)

Są linie oraz warianty linii.

Np. linia 7 (ona ma najwięcej wariantów), posiada warianty 7а, 7б,7в, 7г, 7д. ;)

O ile 7-mka łączy jedno z największych miejskich osiedli mieszkaniowych (os. St. Warneńczyka) z Centrum i dworcem kolejowym. O tyle warianty to po prostu lokalne połączenia stref przemysłowych z Centrum i dw. kolejowym.

Wszystkie warianty, włącznie z linią główną łączą się w Centrum (pl. Św. Cyryla i Metodego)

Zupełnie inaczej jest z linią 9 z Centrum Varny do Złotych Piasków (kurort turystyczny ok. 17 km od Varny). Jest linia główna (9) i ma ona swoje warianty: 109, 209, 309 oraz 409. Wszystkie łączą Varnę ze Złotymi Piaskami. Ale o ile 9-tka jest najkrótsza i kończy przy południowej bramie kurortu. O tyle warianty są dłuższe i nie jako okrążają Złote Piaski, kończąc na pustkowiu, na północ od kurortu. Złote Piaski są stosunkowo długie, a te linie ułatwiają turystom dotarcie do całego kurortu. Szczególnie, że jest tam kilka bram, strzeżonych przez policję. :P

Również na terenie miasta Varny 9-tka oraz jej warianty jadą innymi drogami i gdzie indziej kończą (np. 9 w Centrum, 209 na os. Warneńczyka, a 309 w jednej ze stref przemysłowych).

Zupełnie innym i ciekawym przypadkiem jest linia 17 i 17a. Te dwie linie łączą Varnę (dw. kolejowy) z miejscowością Gałata (nadmorskie wzgórze na południe od Varny). Obie mają identyczną trasę. 17a jest nieco krótsze, a na dodatek jest to linia wyłącznie szczytowa.

Innymi słowy totalny bałagan, ale dzięki temu komunikacja jest ciekawa :P
Obrazek

Thomas78

Post autor: Thomas78 » 2006-04-14, 12:17

Michał pisze:A możesz powiedzieć z jakiego roku i wydania jest ta mapa(mapy) i jaką trase miała ta linia?
Ja akurat nie dysponuję mapą z zaznaczoną linią 30, ale na 100% takowa się ukazała. Datę można określić w przybliżeniu, ponieważ kolejno powstające linie, uzyskiwały kolejne numery. I tak - linię 28 utworzono 14.03.1966 roku, a niebawem po niej - 29. Z tego wynika, że linię 30 planowano utworzyć ok. 1969 roku.

Awatar użytkownika
J-31
Posty: 31751
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-04-14, 12:28

Jeśli już jesteśmy przy mapach i oznaczeniach linii. :)

To pamiętam z okresu PRL-u. Władze miasta wydawały co roku mapy Warszawy.

I ... nigdy nie były one aktualne pod kątem komunikacji miejskiej. Czasami pojawiały się różne linie widma, np. pamiętam, że widziałem gdzieś w śródmieściu, w jednym miejscu linię 116bis. A potem ona znikała i trudno ją było znaleźć. :retard:
Obrazek

roj_mankiet

Post autor: roj_mankiet » 2006-04-21, 14:35

jeszcze małe zagraniczne uzupełnienie;
Paris:
1-14 Metro
A-E RER Reseau Express Regional czyli kolej podmiejska(linie mają wiele wariantów)
15-99 Bus miejskie
100 i dalej Bus podmiejskie

Podi

Post autor: Podi » 2006-04-21, 16:03

A tramwajów tam nie ma?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10191
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2006-04-21, 19:09

Podi pisze:A tramwajów tam nie ma?
Chyba niedawno je przywrócili.
ObrazekObrazek

Damhan

Post autor: Damhan » 2006-04-21, 19:22

Są tam linie: T1, T2 i chyba też T3, ale za to głowy nie dam. ;)

roj_mankiet

Post autor: roj_mankiet » 2006-04-22, 13:35

Są oczywiście, ładne niskopodłogowce w stylu pociągu, byłem w 2004r. na ich przystanku La Defense i jest to pod ziemią i wygląda raczej jak stacja metra, ale wozy są typowo tramwajowe.
Linie nawet nie ocieraja się o administracyjne granice miasta, są w 100% poza, a lecą tak:

T1 GARE DE SAINT DENIS(rer D)-Basilique de st. Denis(metro 13)-La Courneve 8 Mai 1945(metro7)-BOBIGNY PABLO PICASSO(metro 5)

T2 LA DEFENSE(metro 1 i rer A)-ISSY VAL DE SEINE(rer C) wzdłuż Sekwany

Poza tym na wzgórzu Montmartre jest kolejka szynowa. Startuje w okolicy stacji metra 2 Anvers a jej górna stacja jest przy Sacre Coeur, niestety kolejki są porównywalne z tymi do windy na Tour Eiffel.

Podi

Post autor: Podi » 2006-04-22, 14:41

Berlin:
Metro U1-U9
MetroTram M1, M2 , M4, M5, M8, M10, M13, M18
MetroBus M11, M19, M21, M27, M29, M32, M37, M41, M44, M46, M69, M76, M77, M82, M85
Linie Expresowe Autobusowe X9, X10, X11, X21, X33, X34, X49, X54, X69, X76, X83
JetExpressBus TXL --> Linia lotniskowa na lotnisko Tegel z Alexanderplatz
Linie autobusowe nocne N2-N6, N8-N11, N16, N19-29
Tramwaje 12, 12SEV, 16, 18, 21, 27, 37, 50, 60, 61, 62, 63, 67, 68
Stateczki (ferry) F10-F12, F21-F24

Istnieje także 150 linii autobusowych dziennych,ale jest w nich takie pogmatwanie, iż ciężko to spisać...

Awatar użytkownika
J-31
Posty: 31751
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-04-24, 10:04

Podi pisze:Istnieje także 150 linii autobusowych dziennych,ale jest w nich takie pogmatwanie, iż ciężko to spisać...
Ta to są linie trzy cyfrowe, chyba wyłącznie lokalne. Numeracja od 1xx w zwyż ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10191
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2006-04-24, 18:20

Jak wszyscy, to i ja wkleję trasy autobusów z mojego miasta, bezczelnie skopiowane stąd. Pomniejszyłem, bo ogromniaste było:

:strzałka: Link

UWAGA! 30-tka zmieniła trasę: teraz nie ma pętli na dworcu na Jachowicza, tylko jeździ aż do pętli na Medycznej.

Oznaczenia linii komunikacyjnych:
2-30 (z wył. wyszczególnionych poniżej) — linie miejskie
1, 4, 5, 6, 11, 12, 16, 17, 18, 21, 23, 25, 27, 28 — linie podmiejskie (wjeżdżają w strefę B, czasem w C)
13, 14 — linie sezonowe (oznaczane czasem kolorem zielonym, kursują do jezior z drugiej strony Wisły — Grabiny i Soczewki, bilet kosztuje 2x tyle co na linię miejską, czasem jest konduktor)
31-35 — linie do Orlenu (taryfa normalna, dostępne dla każdego, zawożą ludzi do Orlenu toteż nie kursują w godzinach, gdy w/w nie jadą do pracy — oczywiście mają pętlę pod bramą)
100-102 — linie nocne (opłata jak na linii sezonowej, jeżdżą oczywiście w nocy, dużo przystanków)


Edytował: u2w
Ostatnio zmieniony 2006-04-24, 19:27 przez pmaster, łącznie zmieniany 1 raz.
ObrazekObrazek

jacool

Post autor: jacool » 2006-04-24, 19:41

Dokładnie tak. Dzisiaj skopiuję z internetu linie komunikacyjne Wólki Dolnej i dostanę punkt :P
Przydałoby się przynajmniej wytłumaczenie oznaczeń linii, a nie tylko kopiowanie jak leci :/
Na przykład Gdańsk:
(z pamięci)

1** linie autobusowe zwykłe
2** linie autobusowe przyspieszone lub o ograniczonej ilości przystanków, jak zwał tak zwał :)
3** linie autobusowe kursujące wieczorami i w weekendy, łączące kursy kilku linii w jedną całość
5** linie kursujące tylko w wybranych godzinach, dowożące najczęściej ludzi do pracy lub szkół
6** linie sezonowe, na przykład letnie dowożące na plażę
8** linie prywatne
N** linie nocne
T** linia zastępcza, za tramwaj
Są jeszcze prywatne busy i autobusy nie stosujące się do tej numeracji na przykład "J" do Juszkowa i tym podobne :P

Tramwaj:
* lub 1* linia tramwajowa zwyczajna
3* lub 9* linia zastępcza
6* linia sezonowa, w tej chwili już nie ma, ale był kiedyś 63 - tramwaj na plażę :)
Tramwaje historyczne jeżdzące w wakacje liniowo to GLT - Gdańska linia turystyczna

SKM
oznaczenia na wyświetlaczu/filmie tylko krańcowego przystanku, bez podziału na linie

I po takim wprowadzniu jest dopiero sens kopiowania 100 linii tekstu, inaczej to nic nie daje i tak mało kto to przeczyta.
Zauważyłem podobny post dawno temu, ale wydał mi się niekompletny.

rupak9
Posty: 1184
Rejestracja: 2004-11-27, 20:42
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: rupak9 » 2006-04-25, 23:30

Zrobiłem spis oznaczeń liń, dla miast których podaliście w tym temacie. Na razie to tylko wersja beta :).
Ostatnio zmieniony 2006-04-26, 19:28 przez rupak9, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o KM w Polsce”