MZK Przemyśl oddaje linie prywatnemu przewoźnikowi.

Ogólnie o transporcie w Polsce, problemy i codzienność komunikacji miejskiej
ŁK-MZK

MZK Przemyśl oddaje linie prywatnemu przewoźnikowi.

Post autor: ŁK-MZK »

Od poniedziałku zeszłego tygodnia na ulicach Przemyśla w miejsce autobusów MZK pojawiły się busy. Jeżdżą one jak na razie wyłącznie po godzinie 17. Tym prywatnym przewoźnikiem jest firma "Almar". Sama zmiana dotyczy linii:
:strzałka: nr 9 Wyb. Wilsona - Medyka
:strzałka: nr 13 Wyb. Wilsona - Jaksmanice
W busach zamontowano kasowniki, a one same mają karteczki z numerem linii.
Wszystko spowodowane jest rzekomymi "oszczędnościami". Samo wejście na linie tej firmy jest dość dziwne i otóż tłumacze dlaczego.
Ogłoszono przetarg pierwszy dnia 25 marca tegoż roku.
:strzałka: http://www.mzk.przemysl.pl/dokumenty/pr ... 2008_O.pdf
¯adna firma nie zgłosiła się do przetargu
:strzałka: http://www.mzk.przemysl.pl/dokumenty/pr ... 2008_R.pdf
Władze MZK postanowiły nie rezygnować i znów ten sam przetarg ogłoszono dnia 6 maja tego roku.
:strzałka: http://www.mzk.przemysl.pl/dokumenty/busy_2008_O.pdf
Zgłosiła się jedna firma, mniemam, że Almar, ale przetarg unieważniono.
:strzałka: http://www.mzk.przemysl.pl/dokumenty/busy_2008_R.pdf
Tutaj link do całości przetargów
:strzałka: http://www.mzk.przemysl.pl/?url=przetargi2

Nagle nie wiadomo właśnie skąd w ów słynny poniedziałek pojawił się prywatny przewoźnik. Skoro przetarg uniważniono to jak mógł dostać te linie. I tego nie potrafię zrozumieć. :nuts:
Zresztą w planach jest również rozszerzenie prywaciarza na inne linie po 17
:strzałka: nr 4 Wyb. Wilsona - Malhowice/Stanisławczyk
:strzałka: nr 8 Wilczańska - Witoszyńce
:strzałka: nr 40 Lwowska MZK/Mnisza - Krasiczyn

Dodatkowo prywaciarz zabiera miejsca pracy dla kierowców. Już pozmieniano kursówki. Nie wiem czy nie długo jak by oddali te 3 linie nie będzie jakiegoś protestu ze strony kierowców :o:

Lopez

Post autor: Lopez »

ŁK-MZK pisze:W busach zamontowano kasowniki, a one same mają karteczki z numerem linii.
A jaki jest tabor?
Czy ten przewoźnik planuje zakup czegokolwiek co by się nadawało do obsługi KM?

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Tabor wygląda nie za ciekawie. Posiadają m.in. Mercedesa O612D, Mercedesa 612D, ponadto coś takiego, ale modelu nie jestem w stanie określić. To jego zdjęcie: http://www.iv.pl/view/226547.html
A co do zakupów to nic na ten temat nie wiadomo, mają raczej zostać przy swoim taborze. Wątpie, żeby coś specjalnie kupowali. To jest firma typowo busiarska.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Ten ostatni wóz wygląda jeszcze na w miarę nadającego się do KM, co do reszty to szkoda gadać...

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Swoją drogą, że nie jeżdżą może tłumy osób wieczorem, ale koło godziny 17 jest ich trochę. Pamiętam jak w poniedziałek widziałem ok godz 17 bus linii nr 13 jak jechał w deszczu. Szyby zaparowały, a ludzie stali w Mercedesiku maleńkim, bo już miejsc siedzących nie było. Szkoda, że nie widziałem min ludzi, gdy podjechało to na przystanek- bezcenne :retard:

ppln

Post autor: ppln »

To ostatnie to MB O100 City - najlepsza konstrukcja w tej klasie bo jest niskopodłogowy na całej długości (pomijając kabinę kierowcy, która jest na podwyższeniu)

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Dzięki za podanie nazwy tego wozu ;) . Na MB O100 City mowią w Przemyślu "Akwarium" :retard:
Te busy jeżdżą cały dzień w weekendy. Czyli jak spora grupka ludzi będzie wracała z miasta, to współczuje im, bo będą się gnietli strasznie. Na dni wolne te same linie co w dni robocze po 17, czyli linie nr 9 i 13.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ŁK-MZK pisze:Dodatkowo prywaciarz zabiera miejsca pracy dla kierowców.
To ci kierowcy, którzy stracili pracę pójdą do busiarza, który akurat będzie ich potrzebował.
Jak już KKS napisał, załamać się można. Teraz busiarzowi oddamy kilka linii po 17 i w weekendy, potem jeszcze kilka, potem resztę, potem kilka linii będzie obsługiwał cały czas, potem MZK będzie jeździło tylko w szczycie, a potem zostawimy wszystko busiarzowi i będzie gorzej niż na Białorusi, bo tam przynajmniej marszrutkom się zbytnio życia nie ułatwia. Ręce opadają.

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

plocmaster pisze:To ci kierowcy, którzy stracili pracę pójdą do busiarza, który akurat będzie ich potrzebował.
Skąd ta pewność :?: Jak na razie nie wzięli żadnego nowego kierowcy tylko jeżdżą Ci, którzy jeździli wcześniej. Jaką gwarancję mają kierowcy MZK, że Almar ich zatrudni :?: ¯adnej.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ŁK-MZK pisze:Jaką gwarancję mają kierowcy MZK, że Almar ich zatrudni ¯adnej.
Cóż, kapitalizm. Ale pomyśl logicznie — jeśli trzeba będzie im więcej kierowców, a MZK ich pozwalnia, to co stoi na przeszkodzie…?

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

plocmaster pisze:jeśli trzeba będzie im więcej kierowców, a MZK ich pozwalnia, to co stoi na przeszkodzie…?
Układy. Prędzej zatrudnią swoich znajomych, albo osoby polecone niż kierowców z MZK, bo chętni się znajdą.
Poza tym wystarczy, że bus zapchają w jeden dzień i prywaciarz ustąpi. Jeśli zgłoszone zostaje, że ludzie nie mieszczą się w nich to zapewne on skończy swoje usługi, zapewne nie sam.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

ŁK-MZK pisze:Nagle nie wiadomo właśnie skąd w ów słynny poniedziałek pojawił się prywatny przewoźnik. Skoro przetarg uniważniono to jak mógł dostać te linie. I tego nie potrafię zrozumieć. :nuts:
Tu nie ma co rozumieć. To był ukartowany wcześniej układ. Ktoś dogadał się z kimś i jest to co jest.

Najgorsze jest tylko to, że ludzie nie mieszczą się do małych busików, albo jeżdżą stłoczeni jak sardynki w puszce. To jest głupota :wall:

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Te linie miały początkowo obsługiwać zakupione słynne Autosany H6. Nie wiem co się stało, że tak w tym momencie nie jest. Dwa Autosany stoją nie ruszone na zajezdni, można by użyć i trzeciego bo cały dzień śmieci nie wozi.
Tylko jak to z tym przetargiem wygląda od strony prawnej :?:

Lopez

Post autor: Lopez »

ŁK-MZK pisze:Tylko jak to z tym przetargiem wygląda od strony prawnej
Tzn. co konkretnie masz na myśli? Trzeba by nad tym trochę posiedzieć, żeby coś powiedzieć dokładnie.

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Bo jak pisałem w pierwszym poście, przetarg początkowo unieważniono. Nie ogłoszono następnego, a firma wchodzi. Czyli tak jakby weszła bez żadnego przetargu, a nie wiem czy jest jest to zgodne z prawem :?: Wciąż to są Miejskie Zakłady Komunikacji.

marekJG

Post autor: marekJG »

Patrząc na to co się dzieje w MZK Przemyśl to idzie się pochlastać. Widzę, że polityka miasta jest niemal identyczna jak w przypadku Wałbrzycha. Tam też politycy powiązani z busiarzami- smrodziarzami zaczęli zwijać intratne linie podmiejskie (np 32) potem pozostałe nierentowne trasy wychodzące za miasto a następnie wzięli się za linie miejskie rozwalaując do cna cały układ sieci.
J-31 pisze:Najgorsze jest tylko to, że ludzie nie mieszczą się do małych busików, albo jeżdżą stłoczeni jak sardynki w puszce. To jest głupota
To efekt braku pieniędzy. Skoro MZK jeździło standardowymi pojazdami, a frekwencja jest większa niż w busach to logicznym rozwiązaniem byłby zakup pojazdów midi (albo przez MZK, albo przez wyłonionego w drodze przetargu przewoźnika) Tutaj prawdopodobnie jakiś urzędas doszedł do wniosku, że lepiej upchać ludzi marszrutki, niż dopłacić do najoptymalniejszego pojazdu.
ŁK-MZK pisze:Tylko jak to z tym przetargiem wygląda od strony prawnej
Na moj rozum to widzę dwa rozwiązania
1) Po unieważnieniu kolejnego przetargu postanowiono podpisać umowę z wolnej ręki. PZP taką możliwośc przewiduje( nie wiem dokładnie w jakich przypadkach)
2) Cały przetarg był ukartowany. Podczas, gdy trwała procedura przetargowa Almar załatwiał pozwolenia na w starostwie/ gminie Przemyś na wykonywanie regularnych przewozów na liniach będących przedmiotem przetargu. Kiedy uniważniono postępowanie Almar rozpoczął wykonywanie kursów na identycznych trasach, a władze miasta podpisały z nim umowę o dopłatach.
To są moje przypuszczenia, ale tak prawdopodobnie zrobiono.

A co do samego MZK. Wiadomo ile wozokilomtrów mniej będzie teraz wykonywanych przez normalne autobusy. Mam nadzieję, że zwolnienia kierowców się nie szykują?
Zastanawia mnie także stanowisko gminy wiejskiej Przemyśl i Krasiczyn. Cały czas mówi się o działaniach miasta, a przecież to poza jego granicami prowadzone są te linie. Wójtowie nie byli zainteresowani dopłacaniem do linii miejskich?

2)

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

marekJG pisze:Almar rozpoczął wykonywanie kursów na identycznych trasach, a władze miasta podpisały z nim umowę o dopłatach.
Tak właśnie nie było. Teraz normalnie obsługują linie dla MZK z pięknymi tekturowymi numerkami linii. Wcześniej ich nie obsługiwali i nie jeździli na tej trasie.
marekJG pisze:Zastanawia mnie także stanowisko gminy wiejskiej Przemyśl i Krasiczyn. Cały czas mówi się o działaniach miasta, a przecież to poza jego granicami prowadzone są te linie. Wójtowie nie byli zainteresowani dopłacaniem do linii miejskich?
¯eby było zabawniej to MZK Przemyśl udowodniało wójtowi, że warto inwestować w te linie. Gmina nie za bardzo chciała podpisywać umowę i płacić za autobusy.
Do tego robiłem na tych liniach ankiety, gdzie jasno było widać, że dość dużo osób nimi jeździ, poza godzinami wieczornymi i skoro świt.
marekJG pisze:Mam nadzieję, że zwolnienia kierowców się nie szykują?
Niestety tak. Automatycznie kursówki zostały poskracane, co powoduje, że godziny się zmniejszają. Wszystko poprzestawiali do góry nogami. 2 kierowców już ma wolne do końca wakacji co najmniej. Jak to się nie zmieni to się to utrzyma, do tego przy wprowadzniu kolejnych linii pewnie pójdzie 2,3 kolejnych w odstawkę.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Może po wakacjach - jak potoki pasażerskie wzrosną - MZK przejmie z powrotem te linie ... chociaż to pewnie moja naiwność :]

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

J-31 pisze:Może po wakacjach - jak potoki pasażerskie wzrosną - MZK przejmie z powrotem te linie
Mam taką nadzieję i ewentualnie wtedy pomyślą żeby puścić Autosany H6, które nie wiem po jakiego grzyba kupili.

Lopez

Post autor: Lopez »

Może był jakiś kolejny przetarg ograniczony? Nie wiem czy po kilku nieudanych przetargach nie ma też możliwości przeprowadzenia postępowania na zasadzie negocjacji z wybranym oferentem. Na pewno tak bez żadnej podstawy prawnej nikt by tej linii (i pieniędzy z tym związanych) nie puścił w prywatne ręce.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje”