Opis przedmiotu zamówienia ma prawie sto stron, więc nie
będę wszystkiego omawiał. Skupię się jedynie na
ciekawostkach i ewidentnych brakach. Jeśli ktoś jest
zainteresowany, to sam może się zapoznać z treścią
specyfikacji:
[...]
1. System jednorazowego biletu elektronicznego
Nośnikiem biletu będzie karta elektroniczna identyczna z
obecnie stosowaną SKA. Zatem nie będzie potrzeby wymiany
kart. Na karcie znajdzie się miejsce na zapisanie informacji
o bilecie okresowym, stanie środków na bilety jednorazowe,
dokonywanie opłat w SPP itp. Ma być możliwość
połączenia wszystkich tych informacji w jedną (aby np. nie
musieć osobno utrzymywać pieniędzy na opłaty w SPP i
osobno w KM).
Kasowanie biletu jednorazowego będzie się odbywać w
następujący sposób: po wejściu do pojazdu pasażer
wybiera na kasowniku bilet normalny lub ulgowy, a następnie
przykłada kartę. Pobierana jest opłata równa opłacie za
przejazd do przystanku końcowego danej linii. Przy
wysiadaniu pasażer ponownie przykłada kartę, a różnica
między opłatą rzeczywistą a pobraną jest mu zwracana.
System ma także umożliwiać wprowadzenie ulgi
przesiadkowej, czyli niższej opłaty w przypadku dokonania
przesiadki w określonym czasie.
( - na szczęście nie wpadli na pomysł analogicznego "kasowania" biletu okresowego)
Zakupu biletu okresowego będzie można dokonać przez
Internet. Aby go uaktywnić, przy pierwszej podróży po
zakupie trzeba będzie przyłożyć kartę do kasownika.
SIWZ przewiduje dostawę ok. 1668 sztuk kasowników - po
jednym na jedne drzwi pojazdu. Wymagania techniczne są
opisane bardzo szczegółowo, ale ktoś zapomniał o bardzo
istotnym elemencie - otóż nowe kasowniki nie będą
kasować biletów papierowych! (jakież to szczecińskie ) Jeśli SIWZ nie zostanie
poprawiony, to w każdym pojeździe będą dwa komplety
kasowników, oczywiście sterowane zupełnie odrębnymi
urządzeniami i zapewne funkcjonujące według własnych
stref czasowych.
2. Biletomaty pokładowe
Przetarg przewiduje dostawę 317 biletomatów montowanych w
pojazdach (po jednym na pojazd). SIWZ mówi: "Z 317
zamówionych biletomatów 75 sztuk musi spełniać warunek
zakupu w nich biletów papierowych także za pomocą bilonu z
funkcją wydawania reszty" - nie wiem, czy to znaczy, że
pozostałe nie będą sprzedawać za bilon, czy nie będą
wydawać reszty. No i skąd liczba 75?
W każdym razie zgodnie z wymaganiami automaty mają
obsługiwać płatności bilonem oraz kartami stykowymi i
bezstykowymi MasterCard i Visa.
3. Biletomaty stacjonarne
Na mieście zamontowane zostanie 35 biletomatów
stacjonarnych (jeden nawet na polickim rynku). Automaty
oprócz wymienionych wyżej sposobów płatności
obsługiwać będą także banknoty. W biletomacie będzie
można doładować SKA.
Dodatkowo biletomat ma pełnić funkcję informacyjną -
dostarczać informacji o układzie linii komunikacyjnych,
objazdach, zamknięciach, obowiązujących taryfach i
rozkładzie jazdy z wybranego przystanku itp.
(dodam że wybrane przez ZDiTM lokalizacje biletomatów mogą miejscowym wydać się dość dziwne)
4. System zliczania potoków pasażerskich
Zostanie zamontowany w 40 pojazdach (TS 15, SPAK 10, SPAD 8,
SPPK 7). Jeśli komuś to coś powie, to "wymaga się, aby
czujniki liczące pracowały w technice podczerwieni aktywnej
lub rejestracji video".
5. Dynamiczna informacja pasażerska
Zamówienie obejmuje montaż 80 tablic LED na przystankach. W
warunkach przetargowych nie ma chyba niczego odkrywczego,
więc obecne beznadziejne pewnie też spełnią wymogi.
Jedyny plus jest taki, że będą montowane na słupach
dostosowanych do Systemu Informacji Miejskiej, więc nie
powinno być "kurzych stopek". Lokalizacje obejmują
najważniejsze węzły przesiadkowe, ale także przystanki:
"Sczanieckiej"
(to też jest ważny węzeł przesiadkowy), "Komuny Paryskiej"
(i to też), "Dworzec Główny",
"Wiosenna", "Niemcewicza"
(i jeszcze to), "Piastów", "Płocka",
"Zawadzkiego Kościół" czy "Zawadzkiego".
6. Informacja pasażerska w pojazdach
Zamówienie obejmuje montaż tablic LCD w 359 pojazdach.
Mieliśmy szansę na stworzenie porządnego systemu
informacji pasażerskiej opartego na tablicach podobnych do
tych, jakie zamontowano w najnowszych polickich MAN-ach,
czyli podłużnych "termometrach".
(dlaczego niektórzy traktują listę przystanków jako podstawę informacji pasażerskiej w pojeździe?) Niestety warunki wyraźnie
mówią, że muszą to być monitory o formacie 16:9. Zatem
nie tylko nie pozbędziemy się tych beznadziejnych
monitorów, które jeżdżą w autobusach SPAK i SPAD, ale
jeszcze ich przybędzie.
Co ciekawe, SIWZ nic nie mówi o tablicach zewnętrznych. To
znaczy mówi, że montowane w pojazdach autokomputery powinny
je kiedyś tam w przyszłości obsługiwać. Wynika z tego,
że dotychczasowe tablice zostają, zapewne wraz z
dotychczasowymi panelami sterującymi (ale w sumie słusznie
- jakoś przecież trzeba sterować starymi kasownikami do
biletów papierowych).
7. Transport "na żądanie"
Z opisu wynika, że będą to linie (czy może raczej
przejazdy) o określonym przystanku początkowym i końcowym,
natomiast obsługa konkretnych przystanków na danym obszarze
uzależniona będzie od dokonania rezerwacji przez pasażera.
Rozkład jazdy będzie opracowywany dynamicznie, zależnie od
dokonywanych rezerwacji. Przewoźnik będzie otrzymywał
najpóźniej na 15 minut przed godziną odjazdu raport z
wykazem przystanków do obsłużenia.
(Już widzę artykuły w MM o pokrzywdzonych ludziach którym autobus nie zatrzymał się na tak obsługiwanym przystanku )
[...]