[Warszawa] Nowe automaty biletowe
[Warszawa] Nowe automaty biletowe
Jeszcze do niedawna Warszawa była pustynią pod względem automatów do sprzedaży biletów... a teraz mamy ich z każdym miesiącem coraz więcej.
Jednakże w tym poście chciałbym się skoncentrować na prawdziwej - warszawskiej - nowości. Automatach biletowych w autobusach. Od dawna się o tym mówiło, ale dopiero teraz pojawiły się dwa na testach.
O ile, w historii, stołecznej komunikacji miejskiej, automaty do sprzedaży biletów co jakiś czas pojawiały się na przystankach (potem je demontowano), o tyle biletomaty wewnątrz pojazdów - pojawiły się po raz pierwszy.
Jak napisałem - są dwa. Zainstalowane je w autobusach MZA, SU18 #8130 (rocznik 2007) i #8846 (wąsacz, rocznik 2008). Polując na któryś z tych pojazdów, udało mi się załapać na #8130.
I tak to wygląda w Warszawie http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17933
Przy mojej bliższej analizie urządzenia, zarówno w czasie mojej obserwacji w autobusie, jak również później oglądając zdjęcia, muszę przyznać, że idea została żywcem ściągnięta z Krakowa.
Tak wygląda warszawski biletomat http://img195.imageshack.us/img195/2138/automatb2.jpg
A to krakowski (w SU18 III, zdjęcia własne z przed roku) http://img30.imageshack.us/img30/9980/a ... rakow1.jpg
I teraz porównajmy je:
Biletomat w Warszawie ........................// .... biletomat w Krakowie
1. Rodzaje biletów.................................// 1. Rodzaje biletów
- tylko te najtańsze, tj. ..........................// >> Tylko te najtańsze
> czasowe (20/40/60/90 min).................// > 60 minutowe
> jednorazowe.....................................// > jednorazowe
> jednorazowe poza szczytowe..............// > nocne
>> krótko okresowe:............................// >> krótko okresowe
> dobowe............................................// > dobowe
> 3-dniowe..........................................// > 48h
> 7 dniowe..........................................// > 72h
..........................................................// >> bilety grupowe
2. Opłata - tylko bilon...........................// 2. Opłata - tylko bilon
3. Karta miejska..................................// 3. Karta miejska
>> nie obsługuje WKM.........................// >> możliwość sprawdzenia KKM
4. Dodatkowe funkcje..........................// 4. Dodatkowe funkcje
>> brak.............................................// >> Dodatkowe informacje nt. k.m.
5. Interfejs.........................................// 5. Interfejs
>> kolorowy wyświetlacz dotykowy......// >> Zwykły wyświetlacz, przyciski obok niego.
6. Język............................................// 6. Język
> polski............................................// > polski
> angielski........................................// > angielski
> niemiecki.......................................// > niemiecki
........................................................// > rosyjski
I teraz dla porównania (Uwaga ! Duże zdjęcia) porównujące oba biletomaty:
Warszawski http://img6.imageshack.us/img6/7980/automatwawa1.jpg
Krakowski http://img6.imageshack.us/img6/4513/automatkrakow2.jpg
Pozostawmy już kwestię porównawczą - sam pomysł jest świetny.
Logika jest następująca. Biletomat w pojeździe ma być mały, prosty, praktyczny. A ponieważ ma pobierać wyłącznie monety, toteż można w nim kupić najtańsze cenowo bilety.
I już całkowicie wracając do warszawskich biletomatów. Nie ma możliwości zaprogramowania biletu np. 30-dniowego. Bo cena takiego biletu kształtuje się już od 52 PPLN i można go zaprogramować wyłącznie na WKM-ce. I jeśli decydujemy się na zakup drogiego biletu, którego cena przekracza 100 zł - to należy skorzystać ze stacjonarnych biletomatów. Można w nich płacić kartą płatniczą. Co jest dużym udogodnieniem.
Urządzenie zajmuje naprawdę mało miejca w rzeźni autobusu
http://img171.imageshack.us/img171/1094/automatb5.jpg
Dodatkowo jest ono obklejone taśmą. Z ostrzeżeniem, iż to jest test. Ostrzeżenie opisano w trzech języka (polski, angielski, niemiecki).
http://img14.imageshack.us/img14/3940/automatb3.jpg
Ekran jest dotykowy. Poruszanie się po menu - jest śmiesznie łatwe. Wystarczy nacisnąć odpowiednią pozycję
http://img195.imageshack.us/img195/8354/automatb4.jpg
Tak więc, mnie osobiście ten biletomat, bardzo przypadł do gustu. Aż ciekawy jestem, jakie urządzenia będą w nowych autobusach Mobilisu. Cóż - pożyjemy, poczekamy
Jednakże w tym poście chciałbym się skoncentrować na prawdziwej - warszawskiej - nowości. Automatach biletowych w autobusach. Od dawna się o tym mówiło, ale dopiero teraz pojawiły się dwa na testach.
O ile, w historii, stołecznej komunikacji miejskiej, automaty do sprzedaży biletów co jakiś czas pojawiały się na przystankach (potem je demontowano), o tyle biletomaty wewnątrz pojazdów - pojawiły się po raz pierwszy.
Jak napisałem - są dwa. Zainstalowane je w autobusach MZA, SU18 #8130 (rocznik 2007) i #8846 (wąsacz, rocznik 2008). Polując na któryś z tych pojazdów, udało mi się załapać na #8130.
I tak to wygląda w Warszawie http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17933
Przy mojej bliższej analizie urządzenia, zarówno w czasie mojej obserwacji w autobusie, jak również później oglądając zdjęcia, muszę przyznać, że idea została żywcem ściągnięta z Krakowa.
Tak wygląda warszawski biletomat http://img195.imageshack.us/img195/2138/automatb2.jpg
A to krakowski (w SU18 III, zdjęcia własne z przed roku) http://img30.imageshack.us/img30/9980/a ... rakow1.jpg
I teraz porównajmy je:
Biletomat w Warszawie ........................// .... biletomat w Krakowie
1. Rodzaje biletów.................................// 1. Rodzaje biletów
- tylko te najtańsze, tj. ..........................// >> Tylko te najtańsze
> czasowe (20/40/60/90 min).................// > 60 minutowe
> jednorazowe.....................................// > jednorazowe
> jednorazowe poza szczytowe..............// > nocne
>> krótko okresowe:............................// >> krótko okresowe
> dobowe............................................// > dobowe
> 3-dniowe..........................................// > 48h
> 7 dniowe..........................................// > 72h
..........................................................// >> bilety grupowe
2. Opłata - tylko bilon...........................// 2. Opłata - tylko bilon
3. Karta miejska..................................// 3. Karta miejska
>> nie obsługuje WKM.........................// >> możliwość sprawdzenia KKM
4. Dodatkowe funkcje..........................// 4. Dodatkowe funkcje
>> brak.............................................// >> Dodatkowe informacje nt. k.m.
5. Interfejs.........................................// 5. Interfejs
>> kolorowy wyświetlacz dotykowy......// >> Zwykły wyświetlacz, przyciski obok niego.
6. Język............................................// 6. Język
> polski............................................// > polski
> angielski........................................// > angielski
> niemiecki.......................................// > niemiecki
........................................................// > rosyjski
I teraz dla porównania (Uwaga ! Duże zdjęcia) porównujące oba biletomaty:
Warszawski http://img6.imageshack.us/img6/7980/automatwawa1.jpg
Krakowski http://img6.imageshack.us/img6/4513/automatkrakow2.jpg
Pozostawmy już kwestię porównawczą - sam pomysł jest świetny.
Logika jest następująca. Biletomat w pojeździe ma być mały, prosty, praktyczny. A ponieważ ma pobierać wyłącznie monety, toteż można w nim kupić najtańsze cenowo bilety.
I już całkowicie wracając do warszawskich biletomatów. Nie ma możliwości zaprogramowania biletu np. 30-dniowego. Bo cena takiego biletu kształtuje się już od 52 PPLN i można go zaprogramować wyłącznie na WKM-ce. I jeśli decydujemy się na zakup drogiego biletu, którego cena przekracza 100 zł - to należy skorzystać ze stacjonarnych biletomatów. Można w nich płacić kartą płatniczą. Co jest dużym udogodnieniem.
Urządzenie zajmuje naprawdę mało miejca w rzeźni autobusu
http://img171.imageshack.us/img171/1094/automatb5.jpg
Dodatkowo jest ono obklejone taśmą. Z ostrzeżeniem, iż to jest test. Ostrzeżenie opisano w trzech języka (polski, angielski, niemiecki).
http://img14.imageshack.us/img14/3940/automatb3.jpg
Ekran jest dotykowy. Poruszanie się po menu - jest śmiesznie łatwe. Wystarczy nacisnąć odpowiednią pozycję
http://img195.imageshack.us/img195/8354/automatb4.jpg
Tak więc, mnie osobiście ten biletomat, bardzo przypadł do gustu. Aż ciekawy jestem, jakie urządzenia będą w nowych autobusach Mobilisu. Cóż - pożyjemy, poczekamy
Takie jak w Krakowie, mamy też w Zielonej Górze i jak dla mnie są lepsze, a co do warszawskich to mam złe doświadczenia z automatami z takimi właśnie ekranami.
Otóż na SKM-ce w trójmieście są podobne rozstawione i żeby kupić bilet trzeba nie wiadomo jak mocno walić w ten ekran. Więc jak kupowałem bilet to ustawiała się za mną kolejka coraz bardziej rozwścieczonych ludzi .
Otóż na SKM-ce w trójmieście są podobne rozstawione i żeby kupić bilet trzeba nie wiadomo jak mocno walić w ten ekran. Więc jak kupowałem bilet to ustawiała się za mną kolejka coraz bardziej rozwścieczonych ludzi .
Ciekawe. Nie wydaje mi się jednak, żeby to były takie same biletomaty jak Krakowskie. Nasze produkuje Elgeba a dostarcza R&G. Ten warszawski na pewno nie wyszedł od elgeby więc jestem ciekaw, kto go wyprodukował.
Ciekawostką jest kolorowy wyświoetlacz. U nas takie są tylko w automatach stacjonarnych.
Ciekawostką jest kolorowy wyświoetlacz. U nas takie są tylko w automatach stacjonarnych.
Skorzystam z tematu, ponieważ niedawno na stacjonarnych automatach biletowych pojawiły się dziwne urządzenia na zasadzie "przystawki".
Jeszcze to nie działa - na wyświetlaczu pojawiła się informacja "przerwa techniczna" - ale najwyraźniej będą one obsługiwać WKM-ki.
Czy ktoś się orientuje jakie będzie zastosowanie tych urządzeń ?
Uploaded with ImageShack.us
Pod spodem znajdują się dwie diodki czerwona i zielona. Czy to urządzenie nie będzie czasami służyło do sprawdzenia ważności karty ?
Jeszcze to nie działa - na wyświetlaczu pojawiła się informacja "przerwa techniczna" - ale najwyraźniej będą one obsługiwać WKM-ki.
Czy ktoś się orientuje jakie będzie zastosowanie tych urządzeń ?
Uploaded with ImageShack.us
Pod spodem znajdują się dwie diodki czerwona i zielona. Czy to urządzenie nie będzie czasami służyło do sprawdzenia ważności karty ?