Muzeum Techniki i Komunikacji "Zaj. Sztuki" w Sz-n
Muzeum Techniki i Komunikacji "Zaj. Sztuki" w Sz-n
Witam!
Zapraszam w tym wątku do dyskusji na temat cały czas rozwijającego MTiK, znajdującego się w dawnej Zajezdni Niemierzyn.
A oto jedna ze "świeżynek":
Zapraszam w tym wątku do dyskusji na temat cały czas rozwijającego MTiK, znajdującego się w dawnej Zajezdni Niemierzyn.
A oto jedna ze "świeżynek":
To na razie na tyle. W wolnym czasie opiszę obecny ilostan pojazdów w muzeum. Pozdrowienia!Kurier Szczeciński pisze: Do tej pory buldożery, koparki, dźwigi, teraz fachowcy od posadzek, ścian, tynków, czyli tzw. wykończeniówka. Remont muzeum techniki przy ul. Niemierzyńskiej w Szczecinie wchodzi w kolejną fazę. Teraz więcej będzie się działo w środku obiektu niż na zewnątrz.
Budowlańcom zależało, aby zamknąć kubaturę budynku przed mrozami. Dzięki temu zima nie wstrzyma inwestycji. Najważniejsze, że robotnicy mają gotowe mury zewnętrzne i "dach nad głową".
- Kończymy wstawianie okien, gotowe są świetliki na suficie, możemy zacząć remont przyszłych sal i pomieszczeń muzealnych - informuje Stanisław Horoszko, dyrektor muzeum - na tym etapie nie przewidujemy już żadnych większych niespodzianek. Wszystko powinno pójść zgodnie z harmonogramem.
Do ostatecznego terminu otwarcia zostało 10 miesięcy, pracy jest jeszcze bardzo dużo. Wykonawca miał też sporo dodatkowych robót, które wynikały z tego, że projekt był przygotowany kilkanaście miesięcy przed faktycznym rozpoczęciem inwestycji. Nie dało się np. uratować drewnianej kostki na podłodze w dawnych warsztatach, bo okazała się nasączona zbyt dużą ilością substancji toksycznych. Kłopoty sprawiła też betonowa posadzka w głównej sali, której konstrukcja okazała się bardziej zniszczona niż wskazywała ekspertyza.
Obecna faza inwestycji jest już znacznie bardziej przewidywalna, ale pojawiły się problemy finansowe odnośnie budżetu przyszłego muzeum. Trzy tygodnie temu, na posiedzeniu Komisji ds. Budżetu Rady Miasta, S. Horoszko ubolewał, że Szczecin chce przeznaczyć na działanie muzeum kwotę o połowę niższą od wnioskowanej przez dyrekcję placówki.
Jak znajdę trochę czasu, to się tam wybiorę i cyknę kilka zdjęć.irisbus pisze:fotorelacyjkę z prac remontowych etc.?
W chwili obecnej muzeum na swoim stanie ma kilka zdewastowanych eNek, Bremen'ów i Dessau'ów, oraz dwie 102Na (jedna, ta czynna, jest dawcą części a druga ta nieczynna jest biorcą ), 1 lub 2 "helmuty (dokładnie nie pamiętam) i dwie doczepki B4. Są jeszcze autobusy: San H10, Jelcz PR110 i jakiś Mercedes. Jedna eNka pójdzie na prezekrój.siekierowy pisze:Jakiego rodzaju pojazdy będą tam wystawiane i czy inne eksponaty też?
Przydałoby się podać jakieś świeże informacje:
Dodam, że wg. wczorajszej (czyli z 26 czerwca) GW do muzeum może trafić...szynobus SA110 !
[ Dodano: 2010-07-28, 22:04 ]
Wnętrze hali postojowej po remoncie:
http://foto.mkm.szczecin.pl/big/2010/1280346367.jpg
http://www.mkm.szczecin.pl/news.php?det ... 19769.newsTo już widać - obiekt, który przez dziesięciolecia chylił się ku upadkowi, będzie jedną z wizytówek Szczecina.
Budowa na co dzień otoczona jest wysokim ogrodzeniem. Niewiele przez nie widać. W czwartek razem z dyrektorem muzeum Stanisławem Horoszko weszliśmy na teren zajezdni przy ul. Niemierzyńskiej, gdzie w październiku otwarte zostanie Muzeum Techniki i Komunikacji.
Przeszklone wrota
Fasada wybudowanej w latach 1911-1912 zajezdni jest już odnowiona. Podobnie jak część wnętrza. Kto pamięta szarą, łuszczącą się farbę będzie wyglądem budynku zachwycony. W czwartek trwał właśnie montaż wielkich, harmonijkowych, przeszklonych wrót.
- Będzie je można tak otworzyć, że bez problemu na każdy tor w zajezdni wjedzie tramwaj - tłumaczy Stanisław Horoszko.
Na frontowej fasadzie wymienione zostały wszystkie okna układające się w przeszklony trójkąt, na którym zamontowany zostanie zegar (mechanizm ocalał). Na placu przed zajezdnią pełno jeszcze błota i materiałów budowlanych. Efektowna plątanina torów pozostanie. Tylko bruk na czas remontu trzeba było zdemontować, by ułożyć nową kanalizację, linie energetyczne itp.
Po lewej stronie placu stoi już budyneczek portierni, a obok stalowy stelaż, na którym ułożony zostanie dach. Pod nim swoje miejsce znajdzie czołgowa wieża odnaleziona kilka lat temu koło Dziewoklicza. Po prawej stronie placu stoi już betonowa konstrukcja wchodzącego w głąb bocznej hali tarasu przeznaczonego na kawiarnię.
Mnóstwo światła
Wejście do muzeum w prawym skrzydle jest już gotowe. Dyrektor Horoszko pokazuje miejsce, gdzie będzie szatnia i kasy. Wchodzimy na dobudowane piętro, z którego rozciąga się widok w głąb zajezdni. Tu będzie można usiąść przy kawie (lub przejść w stronę tarasu na zewnątrz budynku). Siedząc przy stoliku, zobaczymy z góry trzy sale. Pierwsza będzie przeznaczona na wystawy czasowe. W drugiej ekspozycję przygotuje prof. Jerzy Stelmach z Uniwersytetu Szczecińskiego. To rozwinięcie niezwykle atrakcyjnej wystawy Eureka, na której każdy może wykonać doświadczenie tłumaczące zjawiska fizyczne. Te w zajezdni będą związane z ruchem. W trzeciej sali znajdą się małe eksponaty. Największe - tramwaje, autobusy, samochody, motocykle - umieszczone zostaną w trzynawowej części zajezdni.
Niemal cały gmach wypełnia naturalne światło. To dzięki odsłonięciu i zamontowaniu nowych świetlików, które jeszcze do niedawna w sporej części były zabite dechami. Duża ilość światła odsłoniła przepiękną, żelbetową konstrukcję zajezdni.
- Maksymalnie zachowamy historyczny wygląd wnętrza - podkreśla Horoszko.
Kanały rewizyjne między torami zostaną pokryte szklanymi płytami (będzie można po nich chodzić). Zostanie suwnica i urządzenia do szlifowania obręczy kół. Na powrót zainstalowana będzie trakcja, a nawet liny zabezpieczające, których używali mechanicy pracujący przy dachach tramwajów.
Z hali schodzimy do podziemi. Stara kotłownia jest połączona ze schronem z zachowanymi stalowymi drzwiami. Tu zaplanowana jest ekspozycja militariów.
Nie zmieni się za to rola małej hali z lewej strony zajezdni. Pozostanie warsztatem, w którym eksponaty będą przechodzić renowację i konserwację.
Otwarcie w październiku
- Prace budowlane skończą się w maju, potem przystąpimy do przygotowywania ekspozycji - mówi Stanisław Horoszko. - Otwarcie muzeum planujemy między 1 a 15 października.
Dyrektor stara się teraz w Ministerstwie Kultury o dotację na zakup wartego 70 tys. zł symulatora jazdy tramwajem. Jeśli pomysł uda się zrealizować, to zwiedzający będą mogli usiąść w oryginalnej kabinie tramwaju typu 105 i mając przed sobą ekran, nacisnąć na pedał i ruszyć w wirtualną przejażdżkę.
Dodam, że wg. wczorajszej (czyli z 26 czerwca) GW do muzeum może trafić...szynobus SA110 !
[ Dodano: 2010-07-28, 22:04 ]
Wnętrze hali postojowej po remoncie:
http://foto.mkm.szczecin.pl/big/2010/1280346367.jpg
Wygląda jak wizualizacja. Mam tylko wrażenie, że w tym muzeum strasznie mało miejsca poświęcono na tramwaje...shakkie pisze:Wnętrze hali postojowej po remoncie
Nie macie co narzekać. Wy macie za to ciągle roziwjającą się sieć, co u nas się nie dzieje. Po prostu w każdym mieście jest co innego.tantus pisze:Ciekawe czy we Wrocławiu coś takiego kiedyś powstanie? Przy obecnych władzach miasta to nierealne...
Pierwszy eksponat:
http://www.phototrans.eu/14,431864,0,Je ... _120V.html
http://www.phototrans.eu/14,431864,0,Je ... _120V.html
[ Dodano: 2010-08-20, 18:42 ]
Jaką ekspozycję? Nie ma żadnej ekspozycji, bo nie ma jeszcze otwartego muzeum. A poza tym skąd wiesz, czy MTiK nie ma już gotowego np. eNki przekrojonej na pół, która ma być eksponatem? Albo Ikarus 280 - on nie wymaga remontu.
[ Dodano: 2010-10-24, 21:30 ]
My tu nic nie gadu, a przecież od wczoraj Muzeum jest oficjalnie otwarte. Do MTiK dojeżdża bezpłatna linia M obsługiwana eNką, ale już wstęp do Muzeum jest płatny:
Bilet normakny - 10 zł
Bilet ulgowy - 5zł
Sam nie skorzystałem i zamiaru jak na razie nie mam.
Jaką ekspozycję? Nie ma żadnej ekspozycji, bo nie ma jeszcze otwartego muzeum. A poza tym skąd wiesz, czy MTiK nie ma już gotowego np. eNki przekrojonej na pół, która ma być eksponatem? Albo Ikarus 280 - on nie wymaga remontu.
[ Dodano: 2010-10-24, 21:30 ]
My tu nic nie gadu, a przecież od wczoraj Muzeum jest oficjalnie otwarte. Do MTiK dojeżdża bezpłatna linia M obsługiwana eNką, ale już wstęp do Muzeum jest płatny:
Bilet normakny - 10 zł
Bilet ulgowy - 5zł
Sam nie skorzystałem i zamiaru jak na razie nie mam.