Muzeum Techniki i Komunikacji "Zaj. Sztuki" w Sz-n

Ogólnie o transporcie w Polsce, problemy i codzienność komunikacji miejskiej
Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Muzeum Techniki i Komunikacji "Zaj. Sztuki" w Sz-n

Post autor: OPi »

Witam! ;)

Zapraszam w tym wątku do dyskusji na temat cały czas rozwijającego MTiK, znajdującego się w dawnej Zajezdni Niemierzyn.

A oto jedna ze "świeżynek":
Kurier Szczeciński pisze: Do tej pory buldożery, koparki, dźwigi, teraz fachowcy od posadzek, ścian, tynków, czyli tzw. wykończeniówka. Remont muzeum techniki przy ul. Niemierzyńskiej w Szczecinie wchodzi w kolejną fazę. Teraz więcej będzie się działo w środku obiektu niż na zewnątrz.

Budowlańcom zależało, aby zamknąć kubaturę budynku przed mrozami. Dzięki temu zima nie wstrzyma inwestycji. Najważniejsze, że robotnicy mają gotowe mury zewnętrzne i "dach nad głową".

- Kończymy wstawianie okien, gotowe są świetliki na suficie, możemy zacząć remont przyszłych sal i pomieszczeń muzealnych - informuje Stanisław Horoszko, dyrektor muzeum - na tym etapie nie przewidujemy już żadnych większych niespodzianek. Wszystko powinno pójść zgodnie z harmonogramem.

Do ostatecznego terminu otwarcia zostało 10 miesięcy, pracy jest jeszcze bardzo dużo. Wykonawca miał też sporo dodatkowych robót, które wynikały z tego, że projekt był przygotowany kilkanaście miesięcy przed faktycznym rozpoczęciem inwestycji. Nie dało się np. uratować drewnianej kostki na podłodze w dawnych warsztatach, bo okazała się nasączona zbyt dużą ilością substancji toksycznych. Kłopoty sprawiła też betonowa posadzka w głównej sali, której konstrukcja okazała się bardziej zniszczona niż wskazywała ekspertyza.

Obecna faza inwestycji jest już znacznie bardziej przewidywalna, ale pojawiły się problemy finansowe odnośnie budżetu przyszłego muzeum. Trzy tygodnie temu, na posiedzeniu Komisji ds. Budżetu Rady Miasta, S. Horoszko ubolewał, że Szczecin chce przeznaczyć na działanie muzeum kwotę o połowę niższą od wnioskowanej przez dyrekcję placówki.
To na razie na tyle. W wolnym czasie opiszę obecny ilostan pojazdów w muzeum. Pozdrowienia! ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Mam nadzieję, że problemy finansowe nie spowolnią prac przy budowie muzeum i uda się w końcu tą zajezdnię otworzyć - za 10 miesięcy. :)

Bo to jest naprawdę dobra idea. Można pokazać historyczny tabor. Udostępnić go dla zwiedzających, a jednoczesnie ten tabor znajdzie swoje miejsce pod dachem ;)

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus »

Idea słuszna, można liczyć na jakąś fotorelacyjkę z prac remontowych etc.?

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Jakiego rodzaju pojazdy będą tam wystawiane i czy inne eksponaty też?

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

irisbus pisze:fotorelacyjkę z prac remontowych etc.?
Jak znajdę trochę czasu, to się tam wybiorę i cyknę kilka zdjęć. ;)
siekierowy pisze:Jakiego rodzaju pojazdy będą tam wystawiane i czy inne eksponaty też?
W chwili obecnej muzeum na swoim stanie ma kilka zdewastowanych eNek, Bremen'ów i Dessau'ów, oraz dwie 102Na (jedna, ta czynna, jest dawcą części a druga ta nieczynna jest biorcą :nuts: ), 1 lub 2 "helmuty (dokładnie nie pamiętam) i dwie doczepki B4. Są jeszcze autobusy: San H10, Jelcz PR110 i jakiś Mercedes. :] Jedna eNka pójdzie na prezekrój.

Awatar użytkownika
Maciek007
Posty: 414
Rejestracja: 2009-01-31, 20:24
Lokalizacja: Dębica

Post autor: Maciek007 »

Raz w programie " Legeny PRL" pokazywali to muzeum. Ale to jeszcze ze stanu przed remontem :D dość duża powierzchnia stało już na hali kilka eNek. No i jeszcze w tym muzeum oprócz pojazdów km będą prototypy samochodów pokazywano kilka z nich właśnie w tym prgramie.

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

Przydałoby się podać jakieś świeże informacje:
To już widać - obiekt, który przez dziesięciolecia chylił się ku upadkowi, będzie jedną z wizytówek Szczecina.

Budowa na co dzień otoczona jest wysokim ogrodzeniem. Niewiele przez nie widać. W czwartek razem z dyrektorem muzeum Stanisławem Horoszko weszliśmy na teren zajezdni przy ul. Niemierzyńskiej, gdzie w październiku otwarte zostanie Muzeum Techniki i Komunikacji.

Przeszklone wrota

Fasada wybudowanej w latach 1911-1912 zajezdni jest już odnowiona. Podobnie jak część wnętrza. Kto pamięta szarą, łuszczącą się farbę będzie wyglądem budynku zachwycony. W czwartek trwał właśnie montaż wielkich, harmonijkowych, przeszklonych wrót.

- Będzie je można tak otworzyć, że bez problemu na każdy tor w zajezdni wjedzie tramwaj - tłumaczy Stanisław Horoszko.

Na frontowej fasadzie wymienione zostały wszystkie okna układające się w przeszklony trójkąt, na którym zamontowany zostanie zegar (mechanizm ocalał). Na placu przed zajezdnią pełno jeszcze błota i materiałów budowlanych. Efektowna plątanina torów pozostanie. Tylko bruk na czas remontu trzeba było zdemontować, by ułożyć nową kanalizację, linie energetyczne itp.

Po lewej stronie placu stoi już budyneczek portierni, a obok stalowy stelaż, na którym ułożony zostanie dach. Pod nim swoje miejsce znajdzie czołgowa wieża odnaleziona kilka lat temu koło Dziewoklicza. Po prawej stronie placu stoi już betonowa konstrukcja wchodzącego w głąb bocznej hali tarasu przeznaczonego na kawiarnię.

Mnóstwo światła

Wejście do muzeum w prawym skrzydle jest już gotowe. Dyrektor Horoszko pokazuje miejsce, gdzie będzie szatnia i kasy. Wchodzimy na dobudowane piętro, z którego rozciąga się widok w głąb zajezdni. Tu będzie można usiąść przy kawie (lub przejść w stronę tarasu na zewnątrz budynku). Siedząc przy stoliku, zobaczymy z góry trzy sale. Pierwsza będzie przeznaczona na wystawy czasowe. W drugiej ekspozycję przygotuje prof. Jerzy Stelmach z Uniwersytetu Szczecińskiego. To rozwinięcie niezwykle atrakcyjnej wystawy Eureka, na której każdy może wykonać doświadczenie tłumaczące zjawiska fizyczne. Te w zajezdni będą związane z ruchem. W trzeciej sali znajdą się małe eksponaty. Największe - tramwaje, autobusy, samochody, motocykle - umieszczone zostaną w trzynawowej części zajezdni.

Niemal cały gmach wypełnia naturalne światło. To dzięki odsłonięciu i zamontowaniu nowych świetlików, które jeszcze do niedawna w sporej części były zabite dechami. Duża ilość światła odsłoniła przepiękną, żelbetową konstrukcję zajezdni.

- Maksymalnie zachowamy historyczny wygląd wnętrza - podkreśla Horoszko.

Kanały rewizyjne między torami zostaną pokryte szklanymi płytami (będzie można po nich chodzić). Zostanie suwnica i urządzenia do szlifowania obręczy kół. Na powrót zainstalowana będzie trakcja, a nawet liny zabezpieczające, których używali mechanicy pracujący przy dachach tramwajów.

Z hali schodzimy do podziemi. Stara kotłownia jest połączona ze schronem z zachowanymi stalowymi drzwiami. Tu zaplanowana jest ekspozycja militariów.

Nie zmieni się za to rola małej hali z lewej strony zajezdni. Pozostanie warsztatem, w którym eksponaty będą przechodzić renowację i konserwację.

Otwarcie w październiku

- Prace budowlane skończą się w maju, potem przystąpimy do przygotowywania ekspozycji - mówi Stanisław Horoszko. - Otwarcie muzeum planujemy między 1 a 15 października.

Dyrektor stara się teraz w Ministerstwie Kultury o dotację na zakup wartego 70 tys. zł symulatora jazdy tramwajem. Jeśli pomysł uda się zrealizować, to zwiedzający będą mogli usiąść w oryginalnej kabinie tramwaju typu 105 i mając przed sobą ekran, nacisnąć na pedał i ruszyć w wirtualną przejażdżkę.
http://www.mkm.szczecin.pl/news.php?det ... 19769.news

Dodam, że wg. wczorajszej (czyli z 26 czerwca) GW do muzeum może trafić...szynobus SA110 !

[ Dodano: 2010-07-28, 22:04 ]
Wnętrze hali postojowej po remoncie:
http://foto.mkm.szczecin.pl/big/2010/1280346367.jpg

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus »

Łał, śliczna hala!

ppln

Post autor: ppln »

70 tys za symulator 105-tki? Co tam może tyle kosztować? (zakładając, że pulpit można po prostu wymontować z kasowanego wagonu)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Tylko pogratulować. Przepiękna hala, świetnie wyremontowna. I co ciekawe, ze starej zajezdni powstanie fantastyczne muzeum, które będzie ściągać turystów i powinno na siebie zarabiać. A każdy znajdzie coś dla siebie... ech, przydałoby się coś takiego w Warszawie :cool:

Awatar użytkownika
tantus
Posty: 212
Rejestracja: 2009-05-23, 12:45
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: tantus »

Ciekawe czy we Wrocławiu coś takiego kiedyś powstanie? Przy obecnych władzach miasta to nierealne...

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

shakkie pisze:Wnętrze hali postojowej po remoncie
Wygląda jak wizualizacja. xD Mam tylko wrażenie, że w tym muzeum strasznie mało miejsca poświęcono na tramwaje...
tantus pisze:Ciekawe czy we Wrocławiu coś takiego kiedyś powstanie? Przy obecnych władzach miasta to nierealne...
Nie macie co narzekać. Wy macie za to ciągle roziwjającą się sieć, co u nas się nie dzieje. Po prostu w każdym mieście jest co innego.

Awatar użytkownika
tantus
Posty: 212
Rejestracja: 2009-05-23, 12:45
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: tantus »

Ta rozbudowa sieci we Wrocławiu to niestety trwa tylko w PowerPoincie. Jak na razie budowany jest jedynie niedługi odcinek nowych torów do Gaju i to już chyba od roku. A o linii przez Kozanów na Stadion Euro 2012 ostatnio jakoś dziwnie cicho...

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »


rietze

Post autor: rietze »

Ładnie go wyrementowali. Czekam jeszcze więcej takich zabytków autobusów :)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

shakkie pisze:Pierwszy eksponat
Jaki pierwszy :?:

Przecież MTiK ma już Jelcza Berlieta, Sana, kilka eNek, Stodwójki, Helmuty, Ikarusa, Dessaua i Bremena...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

W sumie bardzo ładny autobus. I najważniejsze, że będzie eksponatem stojącym w hali. Mam nadzieję, że skoro go całkowicie wyremontowano to pewnie pojawi się gdzieś na jakichś specjalnych przejazdach ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Będzie miał żółte blachy? I skoro go kupili w 2006, to stał sobie gdzieś przez 4 lata?

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

Sprowadzili go 4 lata temu ze Stargardu, teraz został tylko odremontowany
OPi pisze:Przecież MTiK ma już Jelcza Berlieta, Sana, kilka eNek, Stodwójki, Helmuty, Ikarusa, Dessaua i Bremena...
A które zdążyły trafić na ekspozycję po remoncie muzeum?

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

[ Dodano: 2010-08-20, 18:42 ]
Jaką ekspozycję? Nie ma żadnej ekspozycji, bo nie ma jeszcze otwartego muzeum. A poza tym skąd wiesz, czy MTiK nie ma już gotowego np. eNki przekrojonej na pół, która ma być eksponatem? Albo Ikarus 280 - on nie wymaga remontu.

[ Dodano: 2010-10-24, 21:30 ]
My tu nic nie gadu, a przecież od wczoraj Muzeum jest oficjalnie otwarte. Do MTiK dojeżdża bezpłatna linia M obsługiwana eNką, ale już wstęp do Muzeum jest płatny:

Bilet normakny - 10 zł
Bilet ulgowy - 5zł


Sam nie skorzystałem i zamiaru jak na razie nie mam.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje”