[Ogólnie] Węzły przesiadkowe w Polsce

Ogólnie o transporcie w Polsce, problemy i codzienność komunikacji miejskiej
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4160
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Węzły przesiadkowe w Polsce

Post autor: Przemek » 2018-01-21, 15:05

Po raz kolejny byłem w Krakowie i po analizie węzła przy Dworcu Głównym, uważam, że to jeden z najlepiej skomunikowanych węzłów przesiadkowych wśród dużych miast w Polsce.

Dworzec autobusowy w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego i niewielka odległość jaką należy pokonać w celu przesiadki. Samo MDA ma dużą liczbę stanowisk czołowych, jego zarządcą jest (mam nadzieję) firma, która nie jest przewoźnikiem autobusowym, dzięki czemu stawki za zatrzymanie zachęcają prywatnych przewoźników do wjazdu. Działa to na korzyść, bo autobusy te odjeżdżają z jednego miejsca, a nie z alternatywnych zespołów przystankowych w okolicy.
Na małym placyku przy dworcach zatrzymują się autobusy miejskie. Niestety mała ilość miejsca na pętlę nime pozwala zintegrować w tym miejscu wszystkich autobusów autobusów miejskich kończących trasę w okolicy. Część z nich ma pętlę na drugim końcu, wbrew nazwie przystanku - pod Galerią Krakowską. Odległość jaką mamy do pokonania z jednego na drugi koniec nie jest mała. Trzeba przejść dworcem a następnie przejść z dworca do galerii handlowej i cały czas kierować się przed siebie.
Pod dworcem kolejowym zatrzymują się tramwaje na linii KST budowanej jako pre-metro, odległość od obu dworców jest przykładem dobrych praktyk przy integracji węzła różnego rodzaju środków transportu zbiorowego.
Wielką zaletą jest położenie dworców w pobliżu Rynku.

Jest też minus. Odległość do pokonania z tramwajów na przystanku "Dworzec Główny" przed skrzyżowaniem ul. Westerplatte z ul. Lubicz, do dworca głównego. Znów trzeba przejść kawałek drogi obok Galerii Krakowskiej, następnie nie pomylić tunelu prowadzącego do wejścia do hali. Pomimo tych mankamentów, panuje tu większy porządek niż w wielu miastach Polski, gdzie integracja na poziomie autobusy miejskie+autobusy prywatne+tramwaj+kolej jest niedasizmem.

ODPOWIEDZ