Wifi w komunikacji miejskiej
Wifi w komunikacji miejskiej
Nie wiedziałem do którego działu wrzucić.
http://www.rp.pl/artykul/36,633945.html
http://www.rp.pl/artykul/36,633945.html
Ciekawe, ile lat upłynie, zanim dyrektorzy poszczególnych firm komunikacyjnych dostrzegą niebywały potencjał hot-spotów w autobusach i tramwajach. Co raz więcej osób ma telefony z WiFi, a lista miejsc, gdzie można się połączyć z siecią jest nadal nieduża (pomimo nawet tego, że u mnie w bloku jest ok. 15 routerów z czego 93% zaszyfrowane )To nie żart: Tramwaj z netem pomknie przez Pragę
Po stolicy Czech niedługo będą jeździły tramwaje z bezprzewodowym połączeniem z Internetem. Poinformowała o tym dyrekcja Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Pradze. Na razie próby zostaną przeprowadzone z jednym tramwajem na linii numer 17.
Rozpoczną się w ostatni dzień marca - między innymi dlatego, żeby nikt nie pomyślał, że jest to prima aprilis.
Tramwaj został specjalnie zmodernizowany. Oprócz bezprzewodowego i bezpłatnego połączenia z Internetem, jest też wyposażony w monitory LCD, na których będą wyświetlane informacje o sposobie zakupu biletów tramwajowych i do metra za pośrednictwem SMS-ów oraz regulamin korzystania ze środków komunikacji miejskiej. Na ekranach wyświetlane będą też spoty na temat zachowania pasażerów i ich bezpieczeństwa.
Jazdy próbne zmodernizowanego tramwaju potrwają pół roku.
Możesz wyjaśnić jaki potencjał jest w hot - spotach dla pasażerów komunikacji z perspektywy przewoźnika?Kędzior pisze:Ciekawe, ile lat upłynie, zanim dyrektorzy poszczególnych firm komunikacyjnych dostrzegą niebywały potencjał hot-spotów w autobusach i tramwajach. Co raz więcej osób ma telefony z WiFi, a lista miejsc, gdzie można się połączyć z siecią jest nadal nieduża (pomimo nawet tego, że u mnie w bloku jest ok. 15 routerów z czego 93% zaszyfrowane )
Co się dziwisz, że routery są zaszyfrowane przecież to jest czyjś internet, za który ktoś płaci to dlaczego masz z niego korzystać ?
Jedyne co daje wifi to podwyższenie prestiżu przewoźnika ale żeby mówić o prestiżu to najpierw tabor musi być "prestiżowy" a z tym już nie jest tak kolorowo.
Koszt wifi to +- 5000 zł na pojazd + abonament za kartę sim ~ 50 zł/m-c więc nie wiem jaki tu potencjał
Chyba odwrotnie. Koszt na pojazd to przy odpowiednim kombinowaniu około 300 złotych (router 3G i dorobienie zasilacza na 24V do wtyczki, nie jest to może urządzenie pojazdowe, ale wystarczy zapakować w coś ochronnego, wystawić dwie anteny i działa). Za to abonament to już zupełnie inna para kaloszy. Trzeba negocjować z operatorem umowę na całą flotę na nieograniczony dostęp do sieci i internetu, a to jest niebagatelny koszt (spodziewałbym się czegoś w okolicach 10 tys/msc za flotę 100 pojazdów). Internet za 50 zł wyczerpie się w pierwszych 10 godzinach użytkowania (teraz połowa osób ma smartfony, które same łączą się z sieciami)wnyku pisze: Koszt wifi to +- 5000 zł na pojazd + abonament za kartę sim ~ 50 zł/m-c więc nie wiem jaki tu potencjał
Pasażera to chyba nie musi obchodzić. Idąc tą drogą, należałoby zlikwidować całkowicie komunikację miejską, bo tylko przynosi straty.wnyku pisze:Możesz wyjaśnić jaki potencjał jest w hot - spotach dla pasażerów komunikacji z perspektywy przewoźnika?
Dla mnie to przede wszystkim możliwość szybkiego przesłania informacji o utrudnieniach w komunikacji, możliwość wyszukania sobie połączenia (Transportoid z tylko jedną przesiadką mnie nie zadowala, zresztą nie pokazuje mi możliwego połączenia przesiadkowego z Oleśniczki do Samotworu ) - a co za tym idzie - zaplanowania czym dalej jechać, żeby dojechać tam, gdzie chcę. A tak możnaby z Opery Mini wpisać jakdojade.pl i w parę minut dalszą zaplanować podróż, lub choćby powrót.wnyku pisze:nie wiem jaki tu potencjał
Do tego dodałbym - sprawdzenie informacji, przeglądanie youtube'a... mógłbym tak wymieniać bez końca.
Do tego idealnie nadają się podsufitowe LCD, a a tablice diodowe mogą być całkiem użyteczne (tylko trzeba by było formułować krótkie komunikaty i oczywiście spiąć wszystko w jakąś logiczną sieć)Kędzior pisze: Dla mnie to przede wszystkim możliwość szybkiego przesłania informacji o utrudnieniach w komunikacji,
W Swarzędzu korzystają z Internetu na podstawie tej samej umowy, która zapewnia internet na rynku i w paru innych miejscach miasta.ppln pisze:Za to abonament to już zupełnie inna para kaloszy.
Ehe, to dla Ciebie. A prawda jest taka, że choć w wielu sieciach są tanie pakiety internetowe to ludzie z nich nie korzystają, bo istnieje stereotyp, że to drogo itp. W ten sposób mimo tego, iż internet w telefonach jest powszechny od dziesięciu lat do niedawna był mało popularny. Przełomem jest Wifi - ludzie mają pewność, że jest za darmo i od razu chętnie korzystają z neta. Do tego małe i podręczne netbooki - wiadomo, że nikt nie będzie wyjmował takiego jak będzie jechał 2 przystanki, ale jak ktoś wie, że posiedzi sobie w takim autobusie ze 20 minut albo i dłużej to chętnie kompa odpali. A co ludzie będą robili w internecie? Wszystko. Ja (niestety) nie wyobrażam sobie życia bez neta w telefonie. Właściwie to jak siedzę przy kompie rzadko kiedy czytam wiadomości, robię to tylko jak korzystam z telefonu, mam zestaw stron, na które wchodzę z telefonu i zestaw takich, na które wchodzę z kompa. Internet w KM? Jestem zdecydowanie na tak.Kędzior pisze: Dla mnie to przede wszystkim możliwość szybkiego przesłania informacji o utrudnieniach w komunikacji, możliwość wyszukania sobie połączenia (Transportoid z tylko jedną przesiadką mnie nie zadowala, zresztą nie pokazuje mi możliwego połączenia przesiadkowego z Oleśniczki do Samotworu ) - a co za tym idzie - zaplanowania czym dalej jechać, żeby dojechać tam, gdzie chcę. A tak możnaby z Opery Mini wpisać jakdojade.pl i w parę minut dalszą zaplanować podróż, lub choćby powrót.
WiMax przypadkiem? Bo jeśli robią darmowy internet po WiFi "na stałym lądzie" to na pewno nie korzystają z 3G jako z łącza. W takich wypadkach podpina się światłowód w jedno miejsce i dostawia routery na skrajach sieci żeby powiększyć jej zasięg.KKS pisze: W Swarzędzu korzystają z Internetu na podstawie tej samej umowy, która zapewnia internet na rynku i w paru innych miejscach miasta.
[ Post napisano dnia: 01 Kwi 2011 03:03 ]
[ Dodano: 11 Kwi 2011 13:47 ]
http://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,wro ... -6605.html
[ Dodano: 24 Cze 2011 22:02 ]
Tymczasem w SIWZ projektu „Poprawa jakości i bezpieczeństwa systemu komunikacji publicznej Wrocławia poprzez działania podejmowane przez MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu” można znaleźć ciekawostkę w postaci:
Szczegóły całego projektu tutaj: http://transportnews.tk/aktualnosci/wro ... -tramwajow
Tu akurat miałem na myśli możliwość przesłania informacji od razu ze zdjęciem na stronę z pewnego linka w mojej sygnaturceppln pisze:Do tego idealnie nadają się podsufitowe LCD, a a tablice diodowe mogą być całkiem użyteczne (tylko trzeba by było formułować krótkie komunikaty i oczywiście spiąć wszystko w jakąś logiczną sieć)
[ Dodano: 11 Kwi 2011 13:47 ]
http://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,wro ... -6605.html
Wrocławskie MPK patrzy na Pragę, czyli technologie w służbie pasażera
Nie, nie chodzi o to, aby nasze szynobusy dojeżdżały z Psiego Pola na ¯iżkov czy most Karola, ani o to, że wrocławska spółka chciałaby rozszerzyć działalność i wozić pasażerów w stolicy Czech. MPK uważnie przygląda się czy w Pradze przyjmie się internet bezprzewodowy w tramwajach – i czy wprowadzać go u nas. Na razie wprowadzają najnowszy wynalazek naukowców klimatyzację dla pasażera (złośliwość zamierzona) i próbują wywalczyć pieniądze na esemesowe powiadamianie o spóźnieniach.
W Pradze to na razie eksperyment. Od ostatniego dnia marca testowany jest bezprzewodowy internet, popularne Wi-Fi w tramwajach. Włodarze stolicy Czech uznali, że skoro w kawiarniach się to przyjęło i klienci uznali iż to potrzebne, to należy także montując te urządzenia zachęcać pasażerów do tego, aby nie przesiadali się do aut.
- Z tego co się orientujemy to w Pradze na razie urządzenia zainstalowano tylko na jednej linii i jest to na etapie testów. Przyglądamy się oczywiście światowym rozwiązaniom teleinformatycznym i ich zastosowaniu w komunikacji miejskiej, dlatego takim pomysłom nie mówimy-nie – mówi Patryk Wild, dyrektor ds. inwestycji i rozwoju w MPK Wrocław.
Nie oznacza to, że od razu zostanie u nas wprowadzone takie rozwiązanie.
- W tym wypadku jednak myślę, że warto się trochę wstrzymać z decyzjami. Z prostego powodu. Technologia i rozpowszechnianie Internetu, szczególnie w dużych miastach postępuje tak szybko, że za 2-3 lata każdy będzie miał dostęp do sieci choćby w telefonie, i-Pod`zie itp urządzeniach i to za śmieszne pieniądze – mówi Patryk Wild. - Wtedy może się okazać, ze instalowanie skomplikowanych urządzeń było zupełnie bez sensu, a pieniądze przeznaczone na to można było wykorzystać o wiele lepiej – dodaje.
Co nie znaczy wcale, że i u nas nikt nie myśli o współczesnej technice i nowinkach technicznych w tramwajach. Skody Tramwaju Plus od 17 wozów, które jeżdżą po Wrocławiu różnią się nie tylko tym, że mają drzwi po obu stronach i kabiny motorniczych na obu końcach. Nowe Skody 19 T mają także poprawiony monitoring: 13 kamer: 4 na zewnątrz, dwie do przodu i do tyłu tuż nad motorniczym a reszta w środku. Mają także inny rozkład siedzeń, tapicerkę, miejsca na rowery i monitoring. No i.... klimatyzację.
Tak – właśnie o ten wynalazek chodzi. Do tej pory jedynie motorniczy w skodach mieli klimatyzację, podczas gdy pasażerowie tego luksusu byli pozbawieni. I to mimo tego, że klimatyzacja w tramwaju nie jest niczym nowym choćby w takiej potężnej metropolii jak Bydgoszcz.
Jednak żeby nie było, że jesteśmy tylko złośliwi, przypomnijmy, że także nasze MPK ma swój pomysł na wykorzystanie nowych technologii dla ułatwienia życia pasażerom – chodzi o esemesy, które miałyby do nas docierać, jeśli spóźnia się nasz tramwaj czy autobus.
Przypomnijmy na czym miał polegać ten projekt. Na specjalnych tablicach zamontowanych na przystankach (podobnych do tych, które są już na rondzie Reagana czy pl. Kromera), znaleźlibyśmy informację, gdzie jest teraz autobus czy tramwaj na który czekamy i czy dotrze na czas. Te same dane sprawdzić będziemy mogli także za pomocą telefonów komórkowych. W każdym autobusie i tramwaju ma być GPS i urządzenie transmitujące dane. Poinformuje nas o wszystkich awariach, kłopotach z zasilaniem czy opóźnieniach spowodowanych na przykład wypadkami.
Pomysł przewoźnika, realizowany już w niektórych polskich miastach, polega na tym, żeby informacja z komputera trafiała także do nas. Ma ją otrzymać kierowca czy motorniczy, żeby wiedział, że warto ominąć zator, ale także pasażerowie jadący akurat tym wozem. My mielibyśmy się zalogować na stronie internetowej MPK i zaznaczyć, że chcemy dostawać esemesy o spóźnieniach np. tramwaju linii nr 5 między 8 a 9 rano oraz między 16.30 a 18.30 - bo w tych porach jedziemy do pracy albo wracamy z niej do domu.
- I jeśli pojawi się jakikolwiek problem, np. awaria zasilania , to informacja o tym przyjdzie na naszą komórkę - tłumaczy Patryk Wild. System miałby także wyświetlać mapę, na której internauci mogliby sprawdzić, gdzie znajdują się interesujące ich autobusy czy tramwaje.
Do tego, żeby go wprowadzić w życie trzeba jednak 43 mln zł unijnej dotacji – a MPK wciąż czeka na to, czy je dostanie.
Tymczasem pierwsza linia Tramwaju Plus zostanie uruchomiona przed wakacjami z Wierzbowej do stadionu Olimpijskiego:
- W tej chwili nie da się jej uruchomić na całej trasie, ale kiedy tylko skończy się remont torów na Legnickiej oraz przebudowa skrzyżowania Milenijna/Lotnicza/Na Ostatnim Groszu/Legnicka, gdzie powstanie skręt w stronę Kozanowa, linia zostanie przedłużona do Pilczyc – mówi Arkadiusz Worońko, kierownik działu zarządzania transportem publicznym wydziału transportu wrocławskiego magistratu.
Errata. Oczywiście racją jest to, co napisaliście w komentarzach. Nowinkami technicznym jest także wprowadzenie UrbanCard oraz płacenie za bilety przez telefon.
[ Dodano: 24 Cze 2011 22:02 ]
Tymczasem w SIWZ projektu „Poprawa jakości i bezpieczeństwa systemu komunikacji publicznej Wrocławia poprzez działania podejmowane przez MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu” można znaleźć ciekawostkę w postaci:
a)Zdalna aktualizacja materiału emisyjnego poprzez sieć GSM/UMTS; drogą radiową – WiFi; złącze USB; Ethernet – złącze RJ45;
"3.1.1.Ruter komunikacyjny WLAN,GSM/UMTS,GPS wraz z anteną WLAN,GSM/UMTS,GPS
a)Złącza antenowe WLAN/GSM/UMTS/GPS;
b)Interfejsy: Ethernet, USB 2.0, DI/DO;"
Ciekawe, czy zostawią to jako hotspot, czy będzie zahasłowane na potrzeby serwisuWykonawca dostarczy Zamawiającemu oprogramowanie umożliwiające lokalną oraz zdalną realizację (za pomocą GSM i WLAN) następujących funkcji
Szczegóły całego projektu tutaj: http://transportnews.tk/aktualnosci/wro ... -tramwajow