Wiaty przystankowe typu "Ł" (Łazienkowska, Warszaw
Wiaty przystankowe typu "Ł" (Łazienkowska, Warszaw
Witam. Poszukuję informacji na temat aluminiowych wiat przystankowych typu "Ł" zwanych także Warszawskimi lub Łazienkowskimi, produkowanymi w Warszawie od 1974 roku. Były one i są nada bardzo popularne w stolicy a także np. w Radomiu. Prawdopodobnie jednak (i to własnie chcę ustalić) w skali całego kraju tego typu wiaty były rzadkością zwłaszcza w małych miastach. A jednak w moim rodzinnym Mielcu w latach 80 zamontowano mnóstwo tych warszawskich zadaszeń co w zasadzie jest dla mnie nie do końca zrozumiałe, zważywszy, że w okolicznych miastach przeważały w tym okresie głównie wiaty-samoróbki. W związku z tym chciałby ustalić jak popularne były w Polsce "eŁki". Proszę o wpisywanie miast i miasteczek w których takie wiaty są/były na 100% a w których nie. Z góry dzięki
[/img]
[ Dodano: 2012-01-08, 11:46 ]
I jeszcze zdjęcie takiej wiaty, gdyby ktoś nie wiedział o jaką chodzi. Oryginalnie była w kolorze aluminium.
[/img]
[ Dodano: 2012-01-08, 11:46 ]
I jeszcze zdjęcie takiej wiaty, gdyby ktoś nie wiedział o jaką chodzi. Oryginalnie była w kolorze aluminium.
Radom w dość wielu miejscach ma wiaty typu Ł (bądź MZK Warszawa, jak kto woli)
N.p.
Są one wypierane przez różne wiaty Budotechniki* a jest ich dość dużo na peryferiach
* http://mzdik.radom.pl/index.php?id=125
N.p.
Są one wypierane przez różne wiaty Budotechniki* a jest ich dość dużo na peryferiach
* http://mzdik.radom.pl/index.php?id=125
We Wrocławiu tego typu wiaty znajdują się m.in. na przystanku "Śrubowa", czy "Dolnośląska Szkoła Wyższa". Jedną sztukę spotkamy również na pętli "Świniary".
Przed przebudową ulicy Strzegomskiej zadaszenie przystanku typu "Ł" znajdowało się również na przystanku Nowy Dwór (dawna "Krzyżówka"). I tu ciekawostka - były to dwie wiaty złączone w jedną.
Przed przebudową ulicy Strzegomskiej zadaszenie przystanku typu "Ł" znajdowało się również na przystanku Nowy Dwór (dawna "Krzyżówka"). I tu ciekawostka - były to dwie wiaty złączone w jedną.
Aż specjalnie postanowiłem wyskoczyć na mój przystanek, by zrobić Ci parę zdjęć. Ponieważ od już wielu lat ZTM przenosi te stare wiaty na obrzeża Warszawy i wiele z nich wciąż stoi u mnie na Ursynowie. A przynajmniej tam gdzie się zachowały. I na mojej ulicy wciąż stoją takie oryginalne wiaty.
http://img443.imageshack.us/img443/4260/wiata100.jpg
Natomiast jeszcze w latach 90-tych i na przełomie XXI wieku - prócz zakupu wiat nowego typu - ZTM zakupił jeszcze kilkaset wiat aluminowych.
To jest właśnie jedna z takich wiat przystankowych. Została ona kupiona gdzieś na przełomie lat 90-tych i 2000. Oryginalnie były one czerwone i wciąż takie są... pomijając rdzę
http://img233.imageshack.us/img233/4073/wiata101.jpg
http://img163.imageshack.us/img163/9449/wiata102.jpg
Generalnie te wiaty to straszny złom i rozpadają się same - nie potrzeba huliganów - co zresztą widać na załączonych zdjęciach.
One różnią się długością. Nieco dalej na Rosoła znajdziemy podobną wiatę przystankową, ale nieco krótszą.
Warszawski ZTM już od wielu lat nie kupuje tych wiat. Teraz stawia się inne, o wiele bardziej nowoczesne
http://img337.imageshack.us/img337/1954/wiata120.jpg
http://img443.imageshack.us/img443/4260/wiata100.jpg
Natomiast jeszcze w latach 90-tych i na przełomie XXI wieku - prócz zakupu wiat nowego typu - ZTM zakupił jeszcze kilkaset wiat aluminowych.
To jest właśnie jedna z takich wiat przystankowych. Została ona kupiona gdzieś na przełomie lat 90-tych i 2000. Oryginalnie były one czerwone i wciąż takie są... pomijając rdzę
http://img233.imageshack.us/img233/4073/wiata101.jpg
http://img163.imageshack.us/img163/9449/wiata102.jpg
Generalnie te wiaty to straszny złom i rozpadają się same - nie potrzeba huliganów - co zresztą widać na załączonych zdjęciach.
One różnią się długością. Nieco dalej na Rosoła znajdziemy podobną wiatę przystankową, ale nieco krótszą.
Warszawski ZTM już od wielu lat nie kupuje tych wiat. Teraz stawia się inne, o wiele bardziej nowoczesne
http://img337.imageshack.us/img337/1954/wiata120.jpg
Dziękuję koledzy za pierwsze odpowiedzi Te Warszawskie zakupione na przełomie 99/2000 to chyba jakaś nowsza wersja, bo przyznam, że wyglądają troszkę inaczej. Nie sądziłem wręcz, że w ty okresie produkowane były jeszcze aluminiowe zadaszenia bazujące na konstrukcji z lat 70, ale wiekie dzięki za info, na pewno mi się przyda U nas w Mielcu w miarę kupowania nowoczesnych wiat, te aluminowe typu "Ł" także przenoszono na obrzeża. Wiele z nich zachowało się jeszcze do 2010 roku, kiedy to podpisano umowy z Budotechniką na duże dostawy nowoczesnych wiat a wszystkie stare jakie stały na terenie miasta, czy miały być zastąpione nowymi czy też nie, usunięto w ramach jednego przetargu. Oczywiście w ostatnich latach większość z nich była już pozbawiona szyb, pomalowana byle jak na czerwono-żółto i pozbawiona nieodzownego dodatku jakim był wcześniej podświetlany prostokątny słupek z rozkładem jazdy, wyposażony w wielkie również podświetlane "A" na górze
W Nowym Sączu są jeszcze 2 takie wiaty. W tamtym roku skasowano 3. Były dość popularne no ale czas zrobił swoje. Popularnie u nas zwane były "warszawskimi". Konstrukcja jest drewniana, powleczona aluminium. Oryginalnie były w nich zwykłe szyby lecz ja pamiętam je jak już wsadzane miały szyby zbrojone. Obecnie żadna nie ma oszklenia.
Drugi popularny typ to tzw. "poznańskie" - dwie nogi, ławka pomiędzy nimi i dach. Ich jest jeszcze coś koło 43 sztuk w Nowym Sączu jeśli mnie pamieć nie myli. Te o tyle nie były tak powszechnie wymieniane, że można było je ustawić w gorszych miejscach bo nie mają ani szyb ani elementów łatwych w dewastacji.
Jeszcze jedna wiata typu Ł jaką pamiętam jest w Jaśle na wlocie od Gorlic. Ale to jedyna jaką kojarzę w tamtym mieście.
Drugi popularny typ to tzw. "poznańskie" - dwie nogi, ławka pomiędzy nimi i dach. Ich jest jeszcze coś koło 43 sztuk w Nowym Sączu jeśli mnie pamieć nie myli. Te o tyle nie były tak powszechnie wymieniane, że można było je ustawić w gorszych miejscach bo nie mają ani szyb ani elementów łatwych w dewastacji.
Jeszcze jedna wiata typu Ł jaką pamiętam jest w Jaśle na wlocie od Gorlic. Ale to jedyna jaką kojarzę w tamtym mieście.
To chyba jednak nie było standardowe rozwiązanie, bo przyznam, że widziałem wiele z tych wiat rozebranych na tzw. czynniki pierwsze ale jedynym drewnianym elementem, były listewki maskujące łączania kawałków blachy przy "suficie" A no i oczywiście ławka i oparcie Szkielet natomiast był pospawany ze zwykłych profili stalowych zamkniętych - takich z jakich spawane są szkielety autobusów i pokryty aluminiową blachą.zanzar pisze:Konstrukcja jest drewniana, powleczona aluminium.
Wiaty te były podatne na wandalizm aż do bólu ale z drugiej strony miały ogromną powierzchnię, mieściło się pod nimi mnóstwo ludzi i w przeciwieństwie do tych dzisiejszych - dawały również schronienie przed słońcem w upalne lato Dla mnie te wiaty to jakiś taki symbol komunikacji miejskiej plus stojący obok kremowo-czerwony berliet i czerwona litera "A" w kółku na żółtym tle
Dzięki za kolejne informacje. A może znacie dobrze jakieś miasta/miasteczka w których na 100% nigdy nie było wiat typu "Ł" ?
- Piotrek_2274
- Posty: 700
- Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
- Lokalizacja: Warszawa
To u mnie na osiedlu taka wiata była jedzcze do niedawna na pętli. Jednak jakiś rok temu przeprowadzono wymianę budynku kasowego i wiat, w związku z czym tamte już zniknęły.
http://www.bukowe.info/images/stories/R ... petla2.jpg
http://www.bukowe.info/images/stories/R ... petla2.jpg
U nas nigdy takich nie było, ZTCW. Za to były i są takie w dużych ilościach: http://www.phototrans.eu/14,113542,0,Ne ... _1154.html
Amalio jesteś jak widzę z Gliwic, jesteś w stanie potwierdzić, że u Was nie było wiat "Ł" ? Może orientujesz się również w kwestii innych miast w Twojej okolicy?Amalio pisze:A jak te wiaty się nazywają Może to wstyd się przyznać, ale nie wiem.pmaster pisze:. Ale za to mamy trochę fajniejszych
W Jastrzębiu już ani jednej nie ma. Jeszcze jakiś czas temu była na Pszczyńskiej ale przy okazji remontu została zastąpiona nową.