Program Ministerstwa Transportu: Bezemisyjny transport

Ogólnie o transporcie w Polsce, problemy i codzienność komunikacji miejskiej
Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Po zapowiedzianym kolejnym przetargu przez MZK: 14 sztuk autobusów niskopodłogowych. UM Bydgoszcz chce wziąść udział w programie GAZELA tym razem na 10 lub 15 hybryd:
Ratusz chce kupić nowe, ekologiczne autobusy, które wpłyną na jakość powietrza. - Planujemy zakup 10-15 nowoczesnych hybryd - potwierdza wiceprezydent Łukasz Niedźwiecki.

Bydgoski magistrat przygotowuje wniosek o refundację zakupu nowych, ekologicznych autobusów hybrydowych. W ciągu kilku najbliższych tygodni zostanie złożony w ramach konkursu "Gazela”, który organizuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

- Walczymy o dofinansowanie w ramach projektu zakładającego zakup od 10 do 15 nowoczesnych autobusów komunikacji miejskiej oraz budowę stacji obsługi technicznej, m.in. ze stacją do tankowania sprężonego gazu ziemnego - tłumaczy Łukasz Niedźwiecki, zastępca prezydenta miasta.

Jeśli projekt zyska akceptację Funduszu, to dostawa hybrydowych autobusów do Bydgoszczy będzie nie tylko precedensem w historii miasta, ale i w skali całego kraju.

- Mówimy o hybrydach, które łączą napęd na sprężony gaz ziemny z napędem elektrycznym. A takich nie ma jeszcze żadne miasto w kraju - tłumaczy dyrektor Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, Paweł Czyrny. - Natomiast w całej Europie taki pojazd testuje dopiero Barcelona. W ogóle w Hiszpanii jest na razie jedyny europejski producent podobnych konstrukcji. W Polsce dopiero przymierza się do nich Solaris - dodaje dyrektor.


Walory nowych hybryd szczególnie podkreślają ekolodzy. Wozy pozwalają m.in. na 30-procentową redukcję zużycia paliwa względem normalnego autobusu zasilanego metanem. Do tego pojazdy z samym napędem gazowym emitują nawet o 90 procent mniej tlenków azotu niż ich "dieslowskie” odpowiedniki, które aktualnie jeżdżą po Bydgoszczy.

Co ciekawe, testowany obecnie w Barcelonie autobus dodatkowo wyposażono w specjalne kondensatory do magazynowania energii, a także w system jej odzyskiwania podczas procesu hamowania, czyli w technologię podobną do tej, jaką wykorzystuje słynny system KERS w bolidach Formuły 1.

Niestety, koszt jednego takiego autobusu może sięgnąć kwoty przekraczającej nawet 1,5 mln złotych.

- Pierwotnie rozważaliśmy możliwość, w której to MZK wystartuje w konkursie, ale byłaby traktowana jako spółka prawa handlowego i mogłoby liczyć tylko na 50 procent dotacji. Dlatego ostatecznie zdecydowaliśmy się na wariant, w którym miasto kupi nowe pojazdy. Obsługa zakupionych w ten sposób pojazdów zostanie powierzona MZK lub operator tego taboru zostanie wyłoniony w przetargu. Tę kwestię ustalimy po decyzji o otrzymaniu dotacji - wyjaśnia Niedźwiecki.

Jeśli NFOŚiGW zaakceptuje projekt ratusza, to pierwsze autobusowe hybrydy mogłyby się pojawić na ulicach miasta już w roku 2014.

http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /130309521
Ostatnio zmieniony 2013-03-07, 21:35 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ciekawy jestem czym się skończy pomysł, aby skorzystać z programu "Gazela". ;)
Trzymam kciuki, ale... wicie-rozumicie :retard:

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Jak na razie Bydgoszcz jest pierwsza która chce wejsć w ten program. Zielona Góra podobno też jest zainteresowana. Nie wiem czemu tak pseymistycznie piszesz. Skoro samo miasto Bydgoszcz się zgłosiło po autobusy ekologiczne, to raczej wkład własny będzie. Ciekawe czy Solaris zdąży z prototypem takiej hybrydy? Bo innaczej zostaną nam autobusy Tata Hispano.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Pesymistycznie piszę o tym nie dlatego, że źle życzę MZK Bydgoszcz. Tylko, że po prostu choć z jednej strony trzymam kciuki i chciałbym, aby faktycznie takie nowoczesne autobusy trafiły do Bydgoszczy - to z drugiej strony mam przedziwne wrażenie, że chyba nic z tego nie będzie. Tzn. będzie jak zwykle - wielkie wizje i obietnice. A potem wyjdzie "jak zwykle". Lokalni politycy oraz decydenci lubią snuć wielkie wizje, a dziennikarze natychmiast to łykają. W ten sposób politycy tworzą sobie elektorat, dziennikarze chwalą, naród ich kocha i głosuje. A w rzeczywistości kończy się na obietnicach ;)

Ciekawy jestem, czy faktycznie Solaris Bus & Coach znalazłby szansę dla siebie i zechce przystąpić do tego projektu ;)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

No to tylko pozostaje czekać na przetarg 10-15 gazo-hybryd jeśli w ogóle wystartuje. Zobaczymy czy UM Bydgoszcz ma szanse w tym konkursie. Tyle w tym temacie.

------------------------------

Następne miasto chętne na gazo-hybrydy z programu "Gazela" to miasto Toruń. Toruń chce dotacje na 8 autobusów.

-------------------------------

Kolejne chętne miasta na dofinansowanie na autobusy hybrydowo-gazowe "GAZELA":

- Tarnobrzeg(14 sztuk)
- Częstochowa (?)

Zrezygnowały: Radom, Szczecin, Gliwice, Wrocław...

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

A Wrocław był zainteresowany?

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Nie był - rzecznik prasowy MPK na pytanie czytelnika GWr jasno skwitował, że ta technologia jest zbyt nieopłacalna, choć perspektywa pełnego dofinansowania byłaby kusząca. Wciąż jednak mają złudne nadzieje, że Unia dopłaci za zakup zwykłych autobusów ;)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: Program Ministerstwa Transportu: Bezemisyjny transport

Post autor: Marcin_558 »

Gazela i 362 autobusy

Zakończył się nabór wstępnych wniosków w programie Gazela, z którego 80 mln zł zostanie przeznaczone na rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego - inwestycje w zakup i modernizację taboru transportowego, a także infrastrukturę, szkolenia oraz systemy zarządzania transportem miejskim. W pierwszym etapie naboru wpłynęły 32 wnioski. Łączna wartość wnioskowanego dofinansowania wynosi ponad 643 miliony złotych (ośmiokrotne przekroczenie alokacji), a liczba autobusów dla wszystkich wnioskodawców wniosła 362 sztuki. Wnioskodawcy, których wnioski wstępne zostaną ocenione pozytywnie, będą zobowiązani do złożenia pełnego wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami w terminie 120 dni kalendarzowych (termin liczony od dnia otrzymania informacji o wyniku oceny wniosku wstępnego). Wydatkowanie środków zostanie zakończone do końca 2015 r.
Program Gazela realizowany jest w ramach tzw. Systemu Zielonych Inwestycji (GIS –Green Investment Scheme), co oznacza, że współfinansowany będzie z pieniędzy zgromadzonych na rachunku klimatycznym. W przypadku Gazeli środki te pochodzą ze sprzedaży nadwyżek praw do emisji CO2 rządowi Hiszpanii.

http://infobus.pl/text.php?id=55023
Ciekawe które miasta dostaną dotacje?


------------------------------

Program Gazela na Litwie: dostawy autobusów rozpoczęte:

http://www.cng.auto.pl/pl/component/con ... rosua.html

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 282
Rejestracja: 2007-10-02, 21:05
Lokalizacja: PL-WR,KR,KSU/IE-G

Re: Program Ministerstwa Transportu: Bezemisyjny transport

Post autor: TranslatorPS »

Na Gazelę załapały się dwa projekty z zgłoszonych - MPK Częstochowa oraz UM Gdynia, obydwa z pełnym dofinansowaniem >> http://www.nfosigw.gov.pl/gfx/nfosigw/u ... 094637.pdf .

...Natomiast na liście rezerwowej są projekty MZA Warszawa, UM Zamość, MPK Kraków, UM Słupsk, UM Radom, UM Przemyśl, UM Kalisz, UM Tarnobrzeg, UM Toruń, SPAK Szczecin, UM Ostróda, UM Suwałki, UM Ostrowiec Świętokrzyski oraz UM Starogard Gdański. Niektóre z w/w projektów zakładały częściowe dofinansowanie, a inne także inne elementy jak budowa stacji CNG, szkolenie pracowników, system zarządzania transportem, SIP czy... rower miejski :P >> http://www.nfosigw.gov.pl/gfx/nfosigw/u ... erwowa.pdf

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Re: Program Ministerstwa Transportu: Bezemisyjny transport

Post autor: Amalio »

TranslatorPS pisze:rower miejski :P
Się nie śmiej. Za takie niepotrzebne bzdety potem dostają dodatkowe punkty i dostają dofinansowania, a miasta gdzie ten tabor byłby najbardziej potrzebny zostają z niczym.

ppln

Re: Program Ministerstwa Transportu: Bezemisyjny transport

Post autor: ppln »

Ale dlaczego niepotrzebne? Rower miejski może fajnie wzbogacić ofertę miejskiego transportu (zwłaszcza pomyślany jako dowozówka - od osiedla do najbliższej pętli)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Re: Program Ministerstwa Transportu: Bezemisyjny transport

Post autor: Amalio »

Zacznijmy od tego, że idea roweru miejskiego jest odwrotna. To na pętlach/dworcach rozstawia się stanowiska by móc pojechać rowerem dalej. Z osiedla, to własnym rowerem można pojechać na przystanek.
Po za tym czy wyobrażasz sobie realizację tego co sam zaproponowałeś? Dewastacja i rozkradanie przebiegałoby w tempie ekspresowym.
Ten pomysł w połączeniu z autobusami, to zwyczajna próba nabicia sobie punktów.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Program Ministerstwa Transportu: Bezemisyjny transport

Post autor: Przemek »

Nie ma sensu rozstrzygać sensowności roweru miejskiego, bo nie jest to idea, która ma w zupełności zastępować komunikację miejską a być systemem, dzięki któremu w łatwy sposób wypożyczymy za drobną opłatą rower na krótką lub dłuższą przejażdżkę. Działa to tak w wielu miastach Europy, jest i w kilku miastach w Polsce i nikt nie podważa tej idei. Bardziej od sensowności roweru miejskiego, bym skupił się na tym, czy rower miejski kwalifikuje się pod projekt Ministerstwa.

Jest to z pewnością sporna kwestia, ale nie należy patrzeć na to zero-jedynkowo, jak to "Typowy MKM" ma w zwyczaju.

Wg mnie bezemisyjny transport to coś więcej niż tylko autobusy gazowo-hybrydowe i elektryczne. Myślenie w kategorii: "tylko autobusy i czemu nie diesle, bo byłoby ich więcej a wszystko co inne i nie jest KM niech spłonie" jest jakby to ująć - trochę krótkowzrocznym spojrzeniem na ten temat. Choć jestem sceptyczny, co do roweru miejskiego na tej liście, nie potępiałbym jego obecności na niej.


ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje”