Program Ministerstwa Transportu: Bezemisyjny transport

Ogólnie o transporcie w Polsce, problemy i codzienność komunikacji miejskiej
Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Program Ministerstwa Transportu: Bezemisyjny transport

Post autor: Marcin_558 »

Minister transportu Sławomir Nowak zbiera informacje ze wszystkich miast wojewódzkich o planach rozwoju bezemisyjnego transportu publicznego.

Zielona Góra zgłosiła swój program na zakup autobusów elektrobusów.

Gadzie
Posty: 1046
Rejestracja: 2007-04-16, 20:48
Lokalizacja: Dobroszyce
Kontakt:

Post autor: Gadzie »

Najpierw niech rozwiną dobrze systemy transportowe i uporządkują do końca ich zarządzanie, a potem dopiero mogą myśleć o zabawach tego typu... :rotfl:

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Gadzie pisze:Najpierw niech rozwiną dobrze systemy transportowe i uporządkują do końca ich zarządzanie, a potem dopiero mogą myśleć o zabawach tego typu... :rotfl:
Spoko. To tylko Nowak. On nie ma zbytniego pojęcia o otaczającym go świecie.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Ten program to jest trochę jak leczenie alkoholizmu całkowitym wyeliminowaniem spożywania jakichkolwiek płynów

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

GAZELA” szansą na gazowe i darmowe autobusy

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach I konkursu programu priorytetowego p.n.: System Zielonych Inwestycji GAZELA wspierającego niskoemisyjny transport miejski. W ramach programu GAZELA dofinansowanie w I konkursie udzielane będzie w formie dotacji aż do 100% kosztów kwalifikowanych. Dlatego już teraz warto przygotować wniosek, który będzie można złożyć od 1 marca do 2 kwietnia 2013 roku. Wnioski o dofinansowanie będą składane dwuetapowo w trybie konkursowym, jako wnioski wstępne i wnioski o dofinansowanie. Po uzyskaniu wstępne akceptacji mamy 120 dni kalendarzowych na złożenie wniosku o dofinansowanie. To oznacza, że pierwsze ekologiczne autobusy zakupione z tego projektu wyjada na ulice polskich miast w 2014 r.
Generalnie Program GAZELA będzie wdrażany w latach 2013 –2015 ( z czego limit wypłat dla 2014 r. wynosi 32 mln, a dla 2015 r. –48 mln), a wydatkowanie środków zostanie zakończone do dnia 31.12.2015 r. W efekcie przyznanych dotacji mamy ograniczyć lub unikniecie emisji dwutlenku węgla na poziomie 828 Mg CO2/rok. Ten cel przedstawia poniższa tabela:

A oto najważniejsze pytania i odpowiedzi związane z programem GAZELA:
1. Kto może wziąć udział w nim udział? Beneficjentami programu mogą być: gminy miejskie;spółki komunalne które działają w celu wykonania zadań gmin miejskich związanych z lokalnym transportem zbiorowym;inne podmioty świadczące usługi w zakresie lokalnego transportu miejskiego na podstawie umowy zawartej z gminą miejską.
2. Na co można przeznaczyć dotację? Generalnie dofinansowanie może być udzielone na realizację przedsięwzięć zmierzających do obniżenia zużycia energii i paliw w komunikacji miejskiej. Program obejmuje następujące działania:
I) dotyczące taboru polegające na:
a) zakupie nowych autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG,
b) szkoleniu kierowców pojazdów transportu miejskiego z obsługi niskoemisyjnego taboru,
II) dotyczące infrastruktury i zarządzania polegające na:
a) modernizacji lub budowie stacji obsługi tankowania pojazdów transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG,
b) modernizacji lub budowie tras rowerowych,
c) modernizacji lub budowie buspasów,
d) modernizacji lub budowie parkingów „Parkuj i Jedź”,
e) wdrażaniu systemów zarządzania transportem miejskim,
f) wdrożeniu systemu roweru miejskiego.
3. Jaki jest budżet? Planowane zobowiązania dla bezzwrotnych form dofinansowania wynoszą łącznie 80 mln zł
4. Skąd pochodzą pieniądze? GAZELA czerpie fundusze ze sprzedaży jednostek przyznanej emisji AAU, którą polski rząd podpisał z rządem Hiszpanii 4 października 2012 r. w Warszawie. To siódmy program realizowany przez NFOŚiGW w ramach tzw. Systemu Zielonych Inwestycji GIS. Oba programy ograniczą emisję dwutlenku węgla o 51 tys. ton rocznie. Do dnia dzisiejszego Polska podpisała 10 umów sprzedaży AAU wartości blisko 780 mln zł. Dalsze informacje można znaleźć http://www.nfosigw.gov.pl/system-zielon ... rs-gazela/

http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=52460

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Za moich czasów ekodotację można było dostać na autobusy z Euro 2 (albo 3, ale chyba nie), a teraz trzeba kupować hybrydy na CNG (ktoś tu się chyba pomylił, albo bardzo chce, żeby to nie poszło na autobusy). Kwoty też robią wrażenie - za 32 mln może uda się kupić 32 krótkie hybrydy, ale pewnie byłoby tego poniżej 30. Coś chyba mało efektywny ten program będzie.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Po prostu ten "program", to ktoś wymyślił, żeby wziąść kasę za pomysł a, to że zbyt efektywny nie będzie - to przecież "mówi się trudno" ;)

chudy5d

Post autor: chudy5d »

Oferuje w ogóle ktoś autobusy hybrydowe napędzane sprężonym gazem ziemnym? Pierwszy raz słyszę o takim rozwiązaniu.
Przy okazji - dlaczego nie można też zamawiać autobusów napędzanych LNG? Nie jest już tak ekologiczny? Zbyt drogi, czy jak? Nie potrafię zrozumieć.

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

Tak w ogóle, to będąc w temacie "Bezemisyjnego transportu", to MPK Kraków chce złożyć wniosek o dofinansowanie 80% na 10 Urbino 12 Electric.
Szkoda, bo za takie dofinansowanie (przy tej cenie U12E) można by było kupić piętnaście 18 metrowych Hybryd lub 25-30 18 metrowych CNG...

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Coffee pisze:Tak w ogóle, to będąc w temacie "Bezemisyjnego transportu", to MPK Kraków chce złożyć wniosek o dofinansowanie 80% na 10 Urbino 12 Electric.
Szkoda, bo za takie dofinansowanie (przy tej cenie U12E) można by było kupić piętnaście 18 metrowych Hybryd lub 25-30 18 metrowych CNG...
Ale nie ma takiego nacisku z Unii, żeby kupować autobusy na diesel, a tak nadarza się okazja kupna nowych autobusów za niewielkie pieniądze, tyle że elektrycznych.

A teraz uzyskanie dotacji na autobusy na diesla będzie niezmiernie trudne, o czym dobitnie przekonają się tacy przewoźnicy jak wrocławskie MPK, które ostatnio straciło szansę na zakup 70 autobusów ;)

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

Kędzior pisze:o czym dobitnie przekonają się tacy przewoźnicy jak wrocławskie MPK,
Ale jest też wyjście w postaci CNG i LNG...
Kędzior pisze:a tak nadarza się okazja kupna nowych autobusów za niewielkie pieniądze, tyle że elektrycznych.
No i w tym sęk. Niestety, ale te elektryczne autobusy ją niezmiernie drogie (za 10 tych U12E mielibyśmy około 30 U18CNG), a przy tym mało efektywne (bo co to jest niecałe 120km na jednym ładowaniu)...

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Szczecin rezygnuje z programu "GAZELA":
Autobusy na gaz i na prąd nie dla nas? "Diabeł tkwi w szczegółach"

- Ta oferta nie jest tak korzystna, jakby się mogło wydawać - mówi Włodzimierz Sołtysiak, prezes spółki autobusowej SPA Dąbie. Chodzi o fundowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska zakup miejskich autobusów napędzanych gazem.
Program "Gazela" Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakłada stuprocentowe sfinansowaniu zakupu przez samorząd lub miejską spółkę autobusów miejskich napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Kto się na to zdecyduje, może do tej inwestycji dorzucić sfinansowanie przez fundusz budowy drogi rowerowej czy też wypożyczalni rowerów. Chodzi o wykorzystanie pieniędzy na tzw. transport niskoemisyjny - niezanieczyszczający atmosfery. Projekt opisaliśmy w poniedziałkowej "Gazecie".

- Zapoznaliśmy się z propozycją funduszu i niestety nie jest tak korzystna, jakby się mogło wydawać - mówi Włodzimierz Sołtysiak prezes SPA Dąbie, jednej ze szczecińskich spółek eksploatujących miejskie autobusy.

Pieniądze z Hiszpanii... i autobusy też

Diabeł tkwi w szczegółach. Ten najbardziej istotny to zapis mówiący, jakie autobusy można kupić za pieniądze NFOŚiGW. Mają to być autobusy napędzane nie tylko CNG, ale także wyposażone w silnik zasilany prądem z akumulatorów. Czyli nie chodzi tu o zwykły autobus zasilany gazem (jakich sporo jeździ już po różnych, polskich miastach), ale pojazd gazowo-hybrydowy.

- A takie autobusy nie są już tak popularne - mówi Sołtysiak.

Z informacji zebranych przez SPA Dąbie wynika, że takie autobusy produkują tylko dwie firmy. Obie są z Hiszpanii. Ich trzydzieści autobusów gazowo-hybrydowych jeździ po Madrycie. To oznaczałoby, że jedynymi dostawcami autobusów fundowanych przez NFOŚiGW mogliby być tylko Hiszpanie. I nie jest to przypadek. Pieniądze narodowego funduszu na projekt "Gazela" pochodzą bowiem właśnie z tego kraju. Hiszpanie zapłacili Polsce za prawo do emisji dwutlenku węgla. Polska miała większy limit niż potrzebuje nasz przemysł i mogła jego część sprzedać. Cała transakcja i program NFOŚiGW sprowadza się więc do prostego mechanizmu. Hiszpanie kupili limit CO2, ale chcą, by przynajmniej część ich rządowych pieniędzy wróciła do ich firm.

Za drogie w eksploatacji

Szef SPA z dużą rezerwą podchodzi też do autobusów napędzanych CNG. Mówi wprost: - Nie jest tak, że to rozwiązanie dużo korzystniejsze i bardziej ekonomiczne od autobusów z tradycyjnym napędem.

Przykład: przeglądy techniczne w autobusach ze zwykłym silnikiem wykonuje się co 60 tys. km. W autobusach z instalacją CNG co 15 tysięcy. Każdy przegląd to wymiana olejów, filtrów itp. Według wyliczeń SPA Dąbie koszty przeglądów w przełożeniu na każdy kilometr przejechany przez autobus to 2 grosze w przypadku zwykłych autobusów i 17 groszy w przypadku napędzanych CNG.

- Poza tym w autobusach CNG po 200-300 tys. km wypalają się gniazda zaworów, konieczny jest remont główny silnika - mówi Sołtysiak. - Do tego dochodzi koszt zakupu takiego pojazdu, który jest o 15 procent większy. Podsumowując: propozycja narodowego funduszu może być atrakcyjna dla miast, które już mają taki tabor i mogą otrzymać za darmo kilkanaście kolejnych sztuk. Tylko tyle, bo 80 milionów złotych, które ma fundusz przy podziale między kilka miast nie pozwoli na większe zakupy.

Kupimy spalinowo-elektryczne?

Szczecińska spółka większe nadzieje pokłada w autobusach hybrydowych czyli napędzanych silnikiem spalinowym i elektrycznym. Ostatnia próba ich zakupu jednak się nie udała. Producenci zaoferowali trzy sztuki takich autobusów, proponując wyższą cenę, niż zakładała SPA Dąbie. Przetarg unieważniono. Włodzimierz Sołtysiak liczy jednak na to, że takie autobusy uda się w końcu kupić dzięki unijnym funduszom z nowej puli na lata 2014-2020.

http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34 ... #LokSznTxt
---------------------------

Oto hiszpańskie potworki:

http://www.tatahispano.com/modelo-hibri ... hp?lang=en

http://www.castrosua.com/tempus/index.html?idi=en

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Czegoś tu nie rozumiem, albo coś mało trybiący jestem. Fundusze na zakup autobusów gazowo - hybrydowych pochodzą z NFOŚiGW... ale przecież ten Narodowy Fundusz nie jest organizacją hiszpańską, ale chyba raczej polską, więc skąd hiszpanie mieli by to fundować ? Może to jakieś pieniądze unijne ? ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Trochę to zawiłe, ale spróbuję to rozjaśnić ;)
Program Gazela jest polski, ale część pieniędzy na niego Polska otrzymała ze sprzedaży prawa do emisji CO2, gdyż mamy większy jego limit, niż potrzebujemy.

Rząd hiszpański jednak w zamian chce, żeby zainwestowane przez nich pieniądze (za limit CO2) wróciły za pośrednictwem zamówień od tamtejszych firm (żeby ratować tamtejszą gospodarkę).

Stąd projekt Gazela zakłada też 100% dofinansowanie, jeśli polskie firmy przewozowe zdecydują się zakupić autobusy gazowo-hybrydowe z hiszpańskich fabryk.

SPA Dąbie stwierdziło jednak, że kupowanie autobusów z takimi rozwiązaniami technicznymi nie ma sensu, bo stwarza to problem, gdyż autobusy gazowo-hybrydowe są mniej popularne od autobusów hybrydowych z silnikiem spalinowym.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Dzięki wielkie Kędzior, teraz jest wszystko jasne :)

M11
Posty: 68
Rejestracja: 2011-09-01, 23:09
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: M11 »

Sorry za OT, ale nie wytrzymałem ;)
W świetle tego co napisał Kędzior, wygląda to tak, że pomimo iż Hiszpania kupiła od Polski limit, uważa, że to są w dalszym ciągu hiszpańskie pieniądze i mają tam wrócić. Paranoja... :nuts:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ja bym może powiedział, że to nie tyle paranoja, ale biznes. Każdy ciągnie w swoją stronę... a najlepiej kasę ;)

M11
Posty: 68
Rejestracja: 2011-09-01, 23:09
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: M11 »

Ja bym tego biznesem nie nazwał... :| Kupię od Ciebie np. mieszkanie, ale za kwotę uzyskaną ze sprzedaży mieszkania Ty będziesz musiał kupić ode mnie snopowiązałkę i kombajn do buraków cukrowych (które to, zakładam zważając na to, że mieszkasz w mieście, są Ci na wuj potrzebne, podobnie jak polskim przewoźnikom Gazo-Hybrydy). Takiemu "biznesowi" powinno przyjrzeć się CBA, NIK i kilka innych instytucji.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

ROTLF. To jest jakiś żart z Twojej strony :?: Przecież to tak samo działa w miastach w których funkcjonują fabryki autobusów. Tzn "my płacimy podatki, więc miasto powinno kupować nasze autobusy". Nie słyszałem żeby ktokolwiek miał do tego wąty. A jak dzieje się inaczej, to podnoszą się głosy o niewspieraniu własnych fabryk.
To jest biznes. Hiszpania kupiła od nas i limit, a na pewno nie byliśmy jedynym krajem którym mógł ten limit sprzedać (dziwię się, że w ogóle nas na to stać), więc musieliśmy się jakiś z Hiszpanami ułożyć. Im tym bardziej zależy na tym żeby część pieniędzy do nich wróciło skoro mają recesję.

ppln

Post autor: ppln »

A któraś z naszych firm (z nazwą zaczynającą się i kończącą tą samą literą z drugiej połowy alfabetu) nie jest w stanie wyprodukować serii takiego dziwactwa? Obie robiły już autobusy gazowe, a jedna nawet hybrydę i elektryczny

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje”