[Żory] Autobusem za darmo ?

Ogólnie o transporcie w Polsce, problemy i codzienność komunikacji miejskiej
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

[Żory] Autobusem za darmo ?

Post autor: J-31 »

Wychodzi na to, że władze Żor chcą wprowadzić w tym roku darmową komunikację miejską dla mieszkańców - być może w drugiej połowie tego roku

:strzałka: http://biznes.onet.pl/zory-chca-wprowad ... news-detal

Czy któryś z kolegów - z tego rejonu - zna może szczegóły tego pomysłu ? ;)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Jakoś nie chce mi się wierzyć. Kiedy była zmiana władzy :?: Przecież tamtejszy prezydent jest dobrym znajomkiem kolesia który przewodzi busiarstwo, by im ułatwić zarobki chciano nawet p[pociągi zlikwidować. I nagle taka odmiana? A skąd wezmą na kwiatki do obsadzania rond :?: No wątpię, wątpię...

Tigin

Post autor: Tigin »

Ciężko mi w to uwierzyć. Abstrahując od tego co napisał Amalio, miasto obecnie jest na granicy bankructwa, więc nie wiem skąd miałyby się wziąć pieniądze na darmową komunikację (chyba że z od dawna zapowiadanej "prywatyzacji" szkół). Poza tym nawet darmowa komunikacja nikogo nie przyciągnie jeśli autobusy będą dalej kursować w najlepszym wypadku co godzinę...

Awatar użytkownika
oolek15
Posty: 747
Rejestracja: 2008-03-13, 13:02
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Kontakt:

Post autor: oolek15 »

Ja napiszę tylko że owszem, chciałbym żeby to się udało ale mimo wszystko myślę że to pomysł pod publikę (wybory za jakiś czas, ale można poopóźniać wprowadzenie pomysłu). Albo w najlepszym wypadku szybki pomysł "strzelony" bez głębszego zastanowienia. Cel szczytny ale droga chyba "od tyłka strony".

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Sytuacja jest ciekawa, bo sami mieszkańcy nie chcą w to wierzyć - oczywiście Wy również macie sporo informacji, które całkowicie zaprzeczają temu co ostatnio dzieje się w mediach.

Natomiast kolejne media - po gazetach - interesują się tą sprawą i obecnie nawet jedna z telewizji (bodajże TVP) poinformowało o darmowej komunikacji w ¯orach.

Co jeszcze ciekawsze - wbrew wszystkiemu - władze ¯or nie zaprzeczają a wręcz potwierdzają, iż mają nadzieję, że "jeśli się wszystko uda" to bodajże od sierpnia komunikacja miejska w ¯orach miała by być całkowicie darmowa.

Gdzie tu sens, gdzie tu logika ? :]

Z całą pewnością, z ogromną ciekawością obserwuję to co dzieje się w ¯orach i to co wydarzy się tam w drugiej połowie roku ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

J-31 pisze:Gdzie tu sens, gdzie tu logika ? :]
Wszyscy (no prawie) zgodnie twierdzą, że to dobry ruch ze strony organizatora transportu miejskiego w ¯orach - nawet na Polsat Biznes widziałem rozmowę na ten temat z jakimś ekspertem z instytutu bodaj im. Adama Smitha, że w końcu ktoś pojmuje, że jedno z drugim ma jakieś powiązania.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Kędzior pisze:Wszyscy (no prawie) zgodnie twierdzą, że to dobry ruch ze strony organizatora transportu miejskiego w ¯orach
Zacznijmy od tego, że nią ma takiego czegoś jak organizator transportu miejskiego w ¯orach. Organizatorem jest MZK Jastrzębie-Zdrój do którego ¯ory jako gmina należą, a projekt jest pomysłem urzędu miasta. I tu już jest pierwszy podstawowy problem tzn jak wprowadzenie zerowej taryfy na terenie miasta odbije się na siatce połączeń która wychodzi po za jego granice.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Wszystko jest jak najbardziej jasne. To, że dziennikarze "kupują" takie newsy, to mnie dziwi - oni nie mają pojęcia o czym gadają. Dziwi mnie natomiast zachowanie miejskich urzędników - który uparcie twierdzą, że autobusy w ¯orach będą darmowe. Czy oni w ogóle mają pojęcie o czym mówią ? ;)

ppln

Post autor: ppln »

Amalio pisze:odbije się na siatce połączeń która wychodzi po za jego granice.
No jak pokryją 100% kosztów uruchomienia przewozów (czyli całą stawkę wzkm plus ewentualnie jakiś niewielki narzut na organizatora) to dlaczego ktoś miałby cokolwiek ucinać? Z zazdrości? A pasażerowie takiej linii po prostu musieliby posiadać bilet na całym obszarze nieobjętym darmową jazdą (czyli pewnie już w najbliższej gminie, chociaż pomysł może chwycić)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

ppln pisze: No jak pokryją 100% kosztów uruchomienia przewozów (czyli całą stawkę wzkm plus ewentualnie jakiś niewielki narzut na organizatora) to dlaczego ktoś miałby cokolwiek ucinać? Z zazdrości? A pasażerowie takiej linii po prostu musieliby posiadać bilet na całym obszarze nieobjętym darmową jazdą (czyli pewnie już w najbliższej gminie, chociaż pomysł może chwycić)
Jeżeli uważasz, że są rzeczy które są oczywiste, to oświadczam Ci, że przynajmniej u nas nie są.

Zacznijmy od tego co pragnę podkreślić, że dla mnie ten projekt to całkowita abstrakcja. Nie wiem, może prezydentowi sama Madonna się objawiła i przeszedł na stronę dobra, ale fakty są takie, że na komunikację miejską ¯or składają się linie MZK Jastrzębie-Zdrój i po jednej linii ZTZ Rybnik i MZK Tychy. I ¯ory dokładają się tylko do MZK JZ, bo twierdzą, że prawo zabrania im dokładać się również innym związkom których nie są członkami. Jest to wierutna bzdura, ponieważ taki Mikołów będący członkiem MZK Tychy dokłada się również do KZK GOP. Tym niemniej ¯ory tego nie robią przez co kilka lat temu doszło do pocięcia rozkładu linii 52 należącej do ZTZ Rybnik i która stanowi jedyne połączenie między Rybnikiem, a ¯orami. Jaki interes miało miasto w takim ruchu :?: Oprócz tego, że zaoszczędzili kasę, to pomogli rozwinąć skrzydła busiarstwu którego szef jest znajomkiem prezydenta. Nie czujecie tej abstrakcji, że miasto które tak żydzi nagle by miało olśnić i przyjąć 100% kosztów prowadzenia komunikacji :?:
W dodatku sam związek tez ma swoje chimery, a siedzą w nim ludzie których sposób patrzenia na KM jest tak żałosny, że aż dziw bierze, że to jeszcze funkcjonuje.
Ja obawiam się, że ¯ory będą chciały stworzyć miejska darmowa komunikację bez MZK co również by było na rękę busiarstwu które szybko by wykończyło Jastrzębie które by musiało pokrywać 100% kosztów kilku linii które łączą Jastrzębie z ¯orami. Podobnie w innych kierunkach. A jak wiadomo MZK jest drogie i niekoniecznie miasto będzie chciało płacić za usługi do kasy związku, więc może się zdarzyć, że powiedzą "a my sobie zrobimy komunikację bez was i wcale nas to drogo nie wyjdzie".
Drugi wariant jest taki, że to właśnie MZK będzie miało jakieś swoje ALE. Wodzisław na przykład się z nimi nie dogadał i z MZK wystąpił i miasto obecnie samo organizuje sobie komunikację miejską.
Jeśli by te warianty się ziściły to ludzie znów sporo stracą zamiast zyskać. MZK potnie linie łączące linie jeżdżące do ¯or, pasażerowie stracą autobusy, a ponadto jeśli ¯ory łożyłyby tylko na mieszkańców miasta, to w ¯orach musieliby kupować drugi bilet na wewnętrzną KM. Taki scenariusz jeszcze bardziej by komunikację rozbił zamiast przyczynić się do jej rozwoju.

Oczywiście jeśli się dogadają, to pytanie kto będzie miał za darmo i na jakich zasadach. Tzn czy miasto zapłaci za każdego pasażera czy tylko za swoich mieszkańców, a jak tylko za swoich to czy na terenie miasta będzie obowiązywać taryfa MZK.
Ale tak jak wspomniałem dla mnie abstrakcyjny jest sam projekt. Nie, po prostu nie w tym mieście.

ppln

Post autor: ppln »

Jak nie dokładają się do niektórych połączeń to nie ma szans żeby była na nich darmowa komunikacja (a w ogóle to kto i dlaczego idzie na taki układ, że wprowadza autobusy z pasażerami do gminy, która nie płaci?), przecież z czegoś te firmy/związki/cokolwiek muszą utrzymywać te niefinansowane połączenia.

A to tylko tak brzmi czy żeby swobodnie podróżować po tym mieście trzeba mieć bilety trzech różnych organizatorów? Przecież to jest nie do pomyślenia, już nawet łódzki system podmiejski z tramwajami w taryfie łódzkiej podmiejskiej i autobusami w taryfie lokalnej jest bardziej przejrzysty.

Awatar użytkownika
oolek15
Posty: 747
Rejestracja: 2008-03-13, 13:02
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Kontakt:

Post autor: oolek15 »

ppln pisze:ogóle to kto i dlaczego idzie na taki układ, że wprowadza autobusy z pasażerami do gminy, która nie płaci?
Organizator, dla dobra ludzi z innego miasta. Przykład z mojego podwórka: E-3 (Jastrzębie-Zdrój - Mszana - Wodzisław - Rybnik), linia MZK Jastrzębie-Zdrój. Wodzisław i Rybnik płacić MZK (przynajmniej na razie) nie zamierzają, ale MZK wychodzi z założenia że mieszkańcy Jastrzębia oraz Mszany dzięki E-3 mają zapewniony dojazd do Rybnika i Wodzisławia (pomijając kwestię biletów). Jastrzębie i Mszana wykładają kasę za wzkm na terenie Wodzisławia i Rybnika.
MZK organizuje również linie 2xx w "Wodzisławiu bez Wodzisławia". Okoliczne gminy (Pszów, Radlin, itp.) płacą za te linie w całości, w zamian MZK opublikowało jakiś czas temu takiego newsa:
MZK Jastrzębie-Zdrój pisze:(...)
Jeżeli Urząd Miasta Wodzisław Śl. nie zdecyduje się współfinansować wniosków swoich mieszkańców, to wszelkie sugestie pasażerów dotyczące komunikacji miejskiej wykonywanej na terenie Miasta nie będą mogły zostać zrealizowane.
(...)

Tigin

Post autor: Tigin »

Pomysł darmowej komunikacji w ¯orach, z tego co wiem, zakłada wystąpienie z MZK i organizowanie komunikacji (darmowej) na własną rękę na terenie miasta. W takim wypadku linie MZK z gmin sąsiednich raczej nie znikną, ale mogą zostać istotnie pocięte (chociaż niebardzo jest co ciąć :P )

Co do linii 52 (ZTZ) i 69 (MZK Tychy), ¯ory jak najbardziej płacą za te linie. 52 jest opłacane pośrednio przez MZK (jastrzębskie). Nie wiem na pewno czy tak samo jest z 69, ale w dokumentach na stronie MZK Tychy dopatrzyłem się kiedyś uwzględnienia opłaty z ¯or za tę linię.

ppln pisze:A to tylko tak brzmi czy żeby swobodnie podróżować po tym mieście trzeba mieć bilety trzech różnych organizatorów?
Nie, jeśli nie potrzebujesz podróżować do Rownia (dzielnica ¯or obsługiwana wyłącznie przez 52 ZTZ Rybnik i prywaciarza) wystarczy obecnie bilet MZK. Ale szczerze mówiąc przy obecnej ofercie dużo lepszy jest samochód :P

Wracając do pomysłu darmowej KM, słyszałem już teorie spiskowe, że wprowadzenie darmowej KM będzie pretekstem do likwidacji KM w ¯orach w ogóle ("Patrzcie ile wydajemy na te autobusy, a nikt nimi nie jeździ") ;)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Tigin pisze:Pomysł darmowej komunikacji w ¯orach, z tego co wiem, zakłada wystąpienie z MZK i organizowanie komunikacji (darmowej) na własną rękę na terenie miasta.
No to można pożegnać się z komunikacją w ogóle. Bajki o wspaniałości tej idei można sobie wsadzić głęboko.
Tigin pisze:
Co do linii 52 (ZTZ) i 69 (MZK Tychy), ¯ory jak najbardziej płacą za te linie. 52 jest opłacane pośrednio przez MZK (jastrzębskie).
Od kiedy :?: Przecież ¯ory się wypięły, a po za tym jak to się stało - twierdzili, że nie mogą i nagle ich olśniło, że jednak mogą? I nie zauważyłem żeby przywracano kursy itd.
Tigin pisze: Nie, jeśli nie potrzebujesz podróżować do Rownia (dzielnica ¯or obsługiwana wyłącznie przez 52 ZTZ Rybnik i prywaciarza) wystarczy obecnie bilet MZK.
304/305 już nie dociera do granicy :?:

Tigin

Post autor: Tigin »

Od kiedy Przecież ¯ory się wypięły, a po za tym jak to się stało - twierdzili, że nie mogą i nagle ich olśniło, że jednak mogą? I nie zauważyłem żeby przywracano kursy itd.
Nie wiem od kiedy, nie interesowałem się tym wtedy, wiem że płacą. A przynajmniej MZK płaci ;) Rybnik zresztą charytatywnie nigdzie nie jeździ.
Amalio pisze:304/305 już nie dociera do granicy
Do granicy Rownia tak, do granicy ¯or i Rybnika nie. 304/305 zostało zaś obcięte o Rowień, chyba jeszcze w zeszłym roku.

AC

Post autor: AC »

Amalio pisze:
Tigin pisze:
Co do linii 52 (ZTZ) i 69 (MZK Tychy), ¯ory jak najbardziej płacą za te linie. 52 jest opłacane pośrednio przez MZK (jastrzębskie).
Od kiedy :?: Przecież ¯ory się wypięły, a po za tym jak to się stało - twierdzili, że nie mogą i nagle ich olśniło, że jednak mogą? I nie zauważyłem żeby przywracano kursy itd.
Oczywiście, że mogą. Od kilku lat w budżecie miasta Rybnik oraz budżecie MZK JZ można znaleźć pozycję, gdzie MZK przekazuje ok. 1mln zł na konto Rybnika, co pokrywa funkcjonowanie takich linii, jak 1, 2, 3, 6, 8, 10, 17,-19, 23, 28, 29, 52 poza terenem administracyjnym miasta Rybnik.
Poza tym po rzezi kursów na linii 52 latem '07 r., przywrócono kilka(-naście) od 1 lutego '08 r., w tym np. 4 w niedzielne.
Amalio pisze:
Tigin pisze: Nie, jeśli nie potrzebujesz podróżować do Rownia (dzielnica ¯or obsługiwana wyłącznie przez 52 ZTZ Rybnik i prywaciarza) wystarczy obecnie bilet MZK.
304/305 już nie dociera do granicy :?:
Od 26 listopada ubr. linie 304 i 305 zostały przywrócone do trasy znanej od lat, czyli przez Folwarecką Pałki, a przystanki na terenie Rownia znów obsługuje tylko 52.

Janusz_K

Post autor: Janusz_K »

A teraz nie tylko w ¯orach ale inni w nieco większych miastach chcą darmowej komunikacji; :mruga:
http://biznes.onet.pl/polskie-miasta-ni ... news-detal

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Takie raczej mrzonki, wydaje mi się.

Awatar użytkownika
oolek15
Posty: 747
Rejestracja: 2008-03-13, 13:02
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Kontakt:

Post autor: oolek15 »

TuZory.pl pisze:Ile faktycznie miasto zapłaci za bezpłatną komunikację?

Wsiadasz do autobusu i jedziesz - bez biletu. Tak będzie w ¯orach. Bezpłatną komunikację pasażerom obiecał prezydent Waldemar Socha. Założenie jest proste: skoro miasto i tak dopłaca, to dopłaci trochę więcej, aby zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego. Trochę więcej czyli ile?

Pod koniec marca prezydent Waldemar Socha zaprezentował swój pomysł wprowadzenia bezpłatnej komunikacji w ¯orach. Według jego wyliczeń decyzja ta nie wpłynie znacząco na wydatki miasta. Aktualnie gmina dopłaca rocznie do przewozów realizowanych przez MZK 2,4 mln zł rocznie. - Wprowadzenie bezpłatnych przejazdów niewiele zwiększy nasze wydatki na komunikację miejską, bo do 3,3 mln zł. Nie jest to jakaś szczególnie duża kwota - tłumaczył wtedy Waldemar Socha.

Dzięki takiemu rozwiązaniu wielu mieszkańców miałoby przesiąść się z prywatnych samochodów do autobusów. Nowe rozwiązanie wejdzie w życie nie wcześniej niż na początku przyszłego roku. Trwają bowiem rozmowy z Międzygminnym Związkiem Komunikacyjnym, którego gmina jest członkiem. - Jesteśmy bliscy porozumienia z MZK, skłaniamy się ku pozostaniu w związku i realizowaniu bezpłatnej komunikacji miejskiej w ramach związku - poinformowała Anna Ujma, doradca prezydenta ds. polityki informacji i promocji.

Aktualnie trwa dokładne przeliczanie kosztów, jakie ¯ory faktycznie będą musiały ponieść. Jeżeli nadal będą korzystać z usług MZK, bezpłatna komunikacja będzie kosztować miasto 350 tysięcy złotych miesięcznie. Po analizie takie właśnie wyliczenia władzom ¯or przedstawił szef związku Krzysztof Baradziej.

- Jeżeli już miasto ¯ory podejmie taką decyzję definitywnie, to spróbujemy się przymierzyć do kosztów tego przedsięwzięcia. Jeżeli pan prezydent będzie w stanie te koszty ponosić, to być może spróbujemy to organizować. Komunikacja będzie bezpłatna w tym przypadku dla pasażera, natomiast miasto musi za to oczywiście zapłacić. Według naszych wyliczeń w przypadku ¯or to jest miesięcznie około 350 tysięcy złotych - powiedział Radiu 90, Krzysztof Bardziej.

Rocznie daje to więc kwotę ok. 4 mln złotych, a to około milion więcej niż zapowiedział prezydent Socha.
I tak z 3,3 mln robią się 4,2 mln. Politycy lubią czarować, ale tym razem nie wyszło.

Tigin

Post autor: Tigin »

No MZK na pewno nie przepuściło by takiej okazji do podłatania dziury w budżecie ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje”