Narodziny Komunikacji miejskiej
Narodziny Komunikacji miejskiej
We wszystkich tematach piszemy o już istniejących systemach koumunikacji miejskiej lub ich równoważnikach. Natomiast nie widziałem tematu dotyczącego "narodzin" komunkacji miejskiej w nowych miejscowościach. Czyli przysłowiowych "za 5
12" oraz "godziny 12"
Chodzi mi o to co musi się stać aby w danej miejscowości/gminie doszło do narodzin komunikacji miejskiej lub jej namiastki która w przyszłosci stanie się komunikacją miejską.
Jakie i jak wysokie koszty musi ponieść powstająca firma aby mogła urochomić swoje usługi.
i inne sprawy związane z zawiązaniem komunikacji miejskiej w miejscowości w której dopiero nastąpią narodziny komunikacji miejskiej.
12" oraz "godziny 12"
Chodzi mi o to co musi się stać aby w danej miejscowości/gminie doszło do narodzin komunikacji miejskiej lub jej namiastki która w przyszłosci stanie się komunikacją miejską.
Jakie i jak wysokie koszty musi ponieść powstająca firma aby mogła urochomić swoje usługi.
i inne sprawy związane z zawiązaniem komunikacji miejskiej w miejscowości w której dopiero nastąpią narodziny komunikacji miejskiej.
Gmina musi znaleźć w swoim budżecie środki, zaplanować trasy (i przystanki), taryfę, częstotliwości i standard taboru. Potem powołuje się 3-osobową komórkę miejską (partyjny dyrektor, sekretarka z rodziny i wreszcie pracownik od wszystkiego) i ogłasza przetarg na docelową liczbę wzkm (+-15%) określoną liczbą autobusów o określonym standardzie na uzgodnionych warunkach.
Albo można podpiąć się pod istniejący system w mieście obok, co zazwyczaj jest lepszym pomysłem
Albo można podpiąć się pod istniejący system w mieście obok, co zazwyczaj jest lepszym pomysłem
Miasto Wronki (11 462 mieszkańców, powierzchnia 5,81 km²) Przykład szybkich narodzin i równie szybkiego upadku zbiorkomu . Prywatna linia z Nowej Wsi na wroneckie os. Zamość zaczęła kursować w grudniu 2011 roku.
Trasa: http://wronczanie.pl/viewpage.php?page_id=95&y=2019&m=9)
Rozkład/ tabor: http://www.nasz-bus.pl/index-rozklad_jazdy.php
W następnym roku, miasto zgodziło się na pilotażowe dotowanie kursów w wysokości 25 000 tys zł ( lipiec- listopad). Zainteresowanie mieszkańców było znikome. Linia pociągnęła jeszcze do kwietnia bieżącego roku ( funkcjonując na komercyjnych zasadach ) i została zawieszona.
Trasa: http://wronczanie.pl/viewpage.php?page_id=95&y=2019&m=9)
Rozkład/ tabor: http://www.nasz-bus.pl/index-rozklad_jazdy.php
W następnym roku, miasto zgodziło się na pilotażowe dotowanie kursów w wysokości 25 000 tys zł ( lipiec- listopad). Zainteresowanie mieszkańców było znikome. Linia pociągnęła jeszcze do kwietnia bieżącego roku ( funkcjonując na komercyjnych zasadach ) i została zawieszona.
Kobierzyce przez wiele lat miały tylko jedną linię, która jednak nie dojeżdżała do siedziby gminy - było to 112. Wiele razy jednak groziła jej likwidacja, bo gmina nie bardzo była skłonna dopłacać do jej funkcjonowania.
W 2008r. UGK ogłosił, że we wrześniu powstanie system komunikacji międzygminnej. Linie miały mieć numerację taką samą jak linie strefowe we Wrocławiu, czyli 912, 952, 962, 972 i 992. Co ciekawe, obsługa całej trasy linii 112 miała być w całości zastąpiona i dodatkowo jeszcze wzmocniona na trasie Krzyki - Bielany. Ale był tam pewien haczyk - strefa Wrocławska nie została nazwana WRO, tylko KO, co zdradzało, że nie jest to inicjatywa wspólna gmin Wrocław i Kobierzyce.
W końcu szala goryczy się przelała i Kobierzyce przestały dopłacać do 112, co jednak nie spowodowało jej likwidacji (na co pewnie Kobierzyce liczyły), jednak spowodowało jej przekształcenie w podmiejską linię 612, na której odcinek podmiejski (wsie Wysoka, Ślęza i Bielany Wrocławskie) należało mieć ważny bilet za 1,30zł na odcinku poza Wrocławiem (a nie 1,20zł). Dochodziło wtedy do paradoksu, kiedy wsiadało się do 612 we Wrocławiu (Borowska, Ołtaszyn, Dworzec Główny) i wysiadało we Wrocławiu (np. na Partynicach, Krzykach), to trzeba było kasować droższy bilet "bo przecież jechało się przez Wysoką".
10 października 2008r. UGK podpisało umowę z konsorcjum Sevibus/BUS Marco Polo Wratislavia, które wygrało przetarg na obsługę komunikacji międzygminnej. I wtedy też okazało się, że z planowanych linii 9x2 zrobiły się linie 8x2, które - jak później się okazało, 8 na początku nr linii stały się oznaczeniem linii samodzielnie uruchamianych przez gminy ościenne z Wrocławiem. Linia 912 nie powstała, zaś 862 (wcześniej planowane: 962) nie została skierowana przez Wysoką, lecz od ul. Suchej (wcześniej miała to być ul. Stawowa) przez Krzyki i Bielany Wrocławskie. Obsługę Ślęzy wciąż zapewniała linia 612 uruchamiana przez Urząd Miejski Wrocławia.
Od 4 sierpnia 2011r. wzorem gminy Długołęka, UGK uruchomił kursy nocne N862/862n uruchamiane po trasie linii 862 do Pustkowa ¯urawskiego przez Krzyki, Wysoką, Ślęzę, Bielany, Kobierzyce. Kursów były 2 i były uruchamiane ok. 1:00 i 3:00 w wybrane noce tygodnia. (info)
Od kolejnego przetarg trwa mała przepychanka o obsługę komunikacyjną Ślęzy. UGK uruchomiło linię 812 z pętli Krzyki do Ślęzy ul. Parkowej. Linia ta jednak przegrywa frekwencyjnie z 612 głównie zważywszy na brak integracji taryfowej z komunikacją miejską Wrocławia. Wtedy też nocne kursy N862 przemianowano na linię N62, która została włączona do przetargu na obsługę komunikacji międzygminnej i wydłużono jeden kurs do Solnej. Nadal wykonuje ona kursy ok. 1:00 i 3:00 z Wrocławia w wybrane noce tygodnia. Od 02.02.2013r. komunikację międzygminną w Kobierzycach obsługuje konsorcjum BUS Marco Polo Wratislavia 1992 i PKS Oława. (info)
Obecny schemat:
W 2008r. UGK ogłosił, że we wrześniu powstanie system komunikacji międzygminnej. Linie miały mieć numerację taką samą jak linie strefowe we Wrocławiu, czyli 912, 952, 962, 972 i 992. Co ciekawe, obsługa całej trasy linii 112 miała być w całości zastąpiona i dodatkowo jeszcze wzmocniona na trasie Krzyki - Bielany. Ale był tam pewien haczyk - strefa Wrocławska nie została nazwana WRO, tylko KO, co zdradzało, że nie jest to inicjatywa wspólna gmin Wrocław i Kobierzyce.
W końcu szala goryczy się przelała i Kobierzyce przestały dopłacać do 112, co jednak nie spowodowało jej likwidacji (na co pewnie Kobierzyce liczyły), jednak spowodowało jej przekształcenie w podmiejską linię 612, na której odcinek podmiejski (wsie Wysoka, Ślęza i Bielany Wrocławskie) należało mieć ważny bilet za 1,30zł na odcinku poza Wrocławiem (a nie 1,20zł). Dochodziło wtedy do paradoksu, kiedy wsiadało się do 612 we Wrocławiu (Borowska, Ołtaszyn, Dworzec Główny) i wysiadało we Wrocławiu (np. na Partynicach, Krzykach), to trzeba było kasować droższy bilet "bo przecież jechało się przez Wysoką".
10 października 2008r. UGK podpisało umowę z konsorcjum Sevibus/BUS Marco Polo Wratislavia, które wygrało przetarg na obsługę komunikacji międzygminnej. I wtedy też okazało się, że z planowanych linii 9x2 zrobiły się linie 8x2, które - jak później się okazało, 8 na początku nr linii stały się oznaczeniem linii samodzielnie uruchamianych przez gminy ościenne z Wrocławiem. Linia 912 nie powstała, zaś 862 (wcześniej planowane: 962) nie została skierowana przez Wysoką, lecz od ul. Suchej (wcześniej miała to być ul. Stawowa) przez Krzyki i Bielany Wrocławskie. Obsługę Ślęzy wciąż zapewniała linia 612 uruchamiana przez Urząd Miejski Wrocławia.
Od 4 sierpnia 2011r. wzorem gminy Długołęka, UGK uruchomił kursy nocne N862/862n uruchamiane po trasie linii 862 do Pustkowa ¯urawskiego przez Krzyki, Wysoką, Ślęzę, Bielany, Kobierzyce. Kursów były 2 i były uruchamiane ok. 1:00 i 3:00 w wybrane noce tygodnia. (info)
Od kolejnego przetarg trwa mała przepychanka o obsługę komunikacyjną Ślęzy. UGK uruchomiło linię 812 z pętli Krzyki do Ślęzy ul. Parkowej. Linia ta jednak przegrywa frekwencyjnie z 612 głównie zważywszy na brak integracji taryfowej z komunikacją miejską Wrocławia. Wtedy też nocne kursy N862 przemianowano na linię N62, która została włączona do przetargu na obsługę komunikacji międzygminnej i wydłużono jeden kurs do Solnej. Nadal wykonuje ona kursy ok. 1:00 i 3:00 z Wrocławia w wybrane noce tygodnia. Od 02.02.2013r. komunikację międzygminną w Kobierzycach obsługuje konsorcjum BUS Marco Polo Wratislavia 1992 i PKS Oława. (info)
Obecny schemat:
Ostatnio zmieniony 2013-06-07, 22:22 przez Przemek, łącznie zmieniany 2 razy.
http://www.km-forum.com.pl/viewtopic.php?t=6823 Tu jest w sumie "historia" powstania KM w Obornikach. W ogóle to jakiś prywatny przewoźnik szykuje się do uruchomienia linii z Obornik na os. Sobieskiego, ponoć ma być 13 par dziennie, zobaczymy co to będzie.
A kiedyś dziwiłem się co to za cudo znalazłem we Wronkach, myślałem, że to jakieś pracownicze Właściwie to Wronki są zbyt małe, żeby ktoś się tym zainteresował, owszem z Nowej Wsi do Zamościa (w ogóle te Wronki są ciekawe, w okolicy jest jeszcze Warszawa, Piła, Zielonagóra i Nowy Kraków) jest faktycznie dość daleko, ale mało kto potrzebuje linii takiej relacji, tylko Zamość - Centrum i Nowa Wieś - Centrum. Chociaż jak tak w sumie pomyślę, to z Zamościa na dworzec dużo osób mogłoby chcieć jeździć, ale ciekawe, czy ten rozkład był w ogóle zgrany. Do tego komunikacja gminna musiałaby być wysoko dotowana, bo odległości między okolicznymi miejscowościami są znaczne a same miejscowości niewielkie.marekJG pisze:Miasto Wronki (11 462 mieszkańców, powierzchnia 5,81 km²) Przykład szybkich narodzin i równie szybkiego upadku zbiorkomu . Prywatna linia z Nowej Wsi na wroneckie os. Zamość zaczęła kursować w grudniu 2011 roku.
Wystarczy sprawdzić na TWB. Zdjęcie sprzed niecałych dwóch tygodni:
http://phototrans.pl/14,626545,0,Jelcz_ ... _6366.html
http://phototrans.pl/14,626545,0,Jelcz_ ... _6366.html
W marcu ruszyła komunikacja miejska w Słubicach. Obsługuje ją Transhand ,wybrany w drodze przetargu. Realizowanych jest 16 kursów dziennie.
Rozkład i trasy: http://www.slubice24.pl/wiadomosci/aktu ... omunikacji
Ceny biletów: 1,50 zł/ miesięczny 40 zł
Niedawno wycofano się z kursów niedzielnych.
Pojawił się także pomysł uruchomienia transportu zbiorowego w Lidzbarku Warmińskim. Szczegóły: http://tnij.org/v4z5
Rozkład i trasy: http://www.slubice24.pl/wiadomosci/aktu ... omunikacji
Ceny biletów: 1,50 zł/ miesięczny 40 zł
Niedawno wycofano się z kursów niedzielnych.
Pojawił się także pomysł uruchomienia transportu zbiorowego w Lidzbarku Warmińskim. Szczegóły: http://tnij.org/v4z5
Owszem, zasłużyli zapieprzając całe życie. Mało?Biały pisze:Jeszcze głośno krzyczą, że "zasłużyliśmy na to", ciekawe w jaki sposób?
Taa, poczekaj aż sam zostaniesz emerytem i jak będzie ci przyjemnie, jak pacan ci powie żebyś nie jeździł autobusem, bo on chce sobie usiąść jak jedzie na panienkiBiały pisze:Co za wkurzająca grupa społeczna
Wątpię że aż tyle, a nawet jeśli — też jakieśtam zasługi mająBiały pisze:Ta całe życie, połowa z nich to emeryci wojskowi albo policyjni, którzy od 35 roku życia siedzą na emeryturze i z nudów uprzykrzają życie wszystkim dookoła
No cóż — ponoć inteligentni ludzie żyją dłużej, toteż rozumiem twe obawy. Ja planuję w celu przedłużenia długości życia ograniczyć colę i rzucić szlugi po raz drugiBiały pisze: Myślisz, że dożyjemy emerytury