Inwestycje tramwajowe w Poznaniu

Ogólnie o transporcie w Polsce, problemy i codzienność komunikacji miejskiej
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Inwestycje tramwajowe w Poznaniu

Post autor: J-31 »

Szanowni użytkownicy jak i czytelnicy forum, jak już wspomniałem w Hyde Parku - byłem w dniu wczorajszym w Poznaniu. Celem mojej wczorajszej wizyty były trzy miejsca:

1. Nowy, śródmiejski odcinek PST
2. Linia na Franowo
3. i rzut oka na ul. Grunwaldzką - linia na Junikowo

Jestem pod wielkim wrażeniem tego co zobaczyłem, ale nie wszystko jest takie różowe. No ale zacznijmy po kolei.

1. Nowy, śródmiejski odcinek PST
:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28875

Jest to stosunkowo krótki odcinek pomiędzy dworcem Poznań Zachód a starą trasą PST. Długości ok. 2km, a na nim 2 przystanki (Most Teatralny i Dworzec Zachodni).

Przy czym "Most Teatralny" jest przystankiem tymczasowym (zmieni swoją lokalizację, nie nazwę), a "Dworzec Zachodni" jest zadaszonym przystankiem docelowym.

Nowa trasa zaczyna się w tym miejscu...
:strzałka: http://imageshack.us/f/7/1udo.jpg/

Po prawej stronie jest stary wjazd na PST z ul. Roosevelta. A po lewej ciąg dalszy PST (nowy odcinek). Nowy odcinek rozpoczyna się wspomnianym przystankiem "Most Teatralny"

:strzałka: http://imageshack.us/f/20/rgjq.jpg/

Linia prowadzi wzdłuż skarpy ul. Roosevelta, pomiędzy skarpą, a linią kolejową
:strzałka: http://imageshack.us/f/849/kh4h.jpg/
:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28868

Jednocześnie - aktualnie - nowy odcinek PST jest jedynym łącznikiem pomiędzy os. Jana III Sobieskiego, a Dworcem Głównym. Ponieważ ul. Roosevelta jest nadal rozkopana i nie przejezdna na odcinku Most Teatralny - Bałtyk. Tam jest dziura w ziemi. Most Uniwersytecki i rondo Kaponiera są również zamknięte dla ruchu.

A propo tego zdjęcia
:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28868

Parę lat temu wstecz (2006 rok) w tym miejscu fociłem... EN57 stojące na torach odstawczych
:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... ge_id=4672

Te jednostki przeniesiono i stoją one po drugiej stronie Dworca Głównego... tyle, że teraz tabor jest trochę inny :cool:

Dworzec Zachodni
:strzałka: http://imageshack.us/f/22/1qt2.jpg/

Dworzec jest przeszklony i obszerny, przystanek podwójny. Zainstalowano elektroniczne tablice... które na razie niczego nie pokazują

:strzałka: http://imageshack.us/f/823/gx7m.jpg/

Informacja jest prosta i przejrzysta, ale te tablice trochę giną w wielkości hali
:strzałka: http://imageshack.us/f/24/8aha.jpg/

Co najważniejsze jest przejście podziemne, łączące przystanek z Dworcem Głównym

:strzałka: http://imageshack.us/f/547/ty2d.jpg/

Oczywiście można łatwo przejść z Dworca Głównego na przystanek tramwajowy. Jednakże lepiej zawczasu kupić sobie bilet, bo ... zabrakło biletomatów. Dla osób nieświadomych to będzie nie miłą niespodzianka. Pewnie "nie od razu Kraków zbudowano", ale linia na Franowo ( o której niżej) ma już rok... i tam nadal nie ma biletomatów. Czy "Dworzec Zachodni" też będzie rok czekał na doinstalowanie biletomatów ? :retard:

Warto jeszcze przy okazji PST-ki dodać kilka szczegółów dla tych z Was, którzy chcieli by się wybrać do Poznania. Sporo zmieniło się w komunikacji tramwajowej na ul. Roosevelta. Przed budową, ta ulica była bardzo ważnym węzłem tramwajowym Poznania.

Aby dotrzeć z Dworca Głównego do os. Jana III Sobieskiego, a więc na PST, należało wtedy wyjść na Most Dworcowy (na górę) i przejść do przystanku na ul. Roosevelta w kierunku północnym.

Teraz też można z tego przystanku dojechać na PST - 15-stką, ale ... w przeciwnym kierunku. Oczywiście aktualnie taka piesza wycieczka się nie opłaca, bo lepiej od razu przejść do nowego przystanku PST Dworzec Zachodni ;)

Muszę jednak przyznać, że poznański ZTM dosyć dobrze przygotował objazdy dla tramwajów i jeśli ktoś nieznający Poznania z przyzwyczajenia trafi na przystanek "Most Dworcowy", to dotrze zarówno na Górczyn (11-stką) jak również na os. Sobieskiego.

Sama ul. Roosevelta została poważnie przetrzebiona z tramwajów - z kilku powodów (pisałem o tym wyżej) - ale ciekawy jestem jak będzie później, po odtworzeniu zamkniętego odcinka tejże ulicy. Na razie jest ciąg dalszy utrudnień w Centrum i chyba to jeszcze dłuuugo potrwa, bo ekipy budowlane dokopały się do fundamentów socjalizmu ;)

Na koniec zapraszam Was na dwa krótkie filmy związane z opisywanym odcinkiem :-P
:strzałka: http://www.youtube.com/watch?v=XTb53ete ... e=youtu.be
:strzałka: http://www.youtube.com/watch?v=ZdUktSmr ... e=youtu.be

2. Linia na Franowo
Skoro już jesteśmy w Centrum, to wskoczmy sobie do Duewaga GT8-O, linii nr. 18 i przejedźmy się na Franowo, tramwajem to jest ok. 20 minut jazdy

Zacznijmy od przystanku os. Lecha, tu się wszystko zaczyna ;)
:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28870

To jest wyremontowany przystanek i na tej linii, wyjątkowy, ponieważ nie jest on podziemny ;)

Zaraz za nim zaczyna się tunel
:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28871

W tym miejscu widać rozjazdy. Na prawo jest linia na os. ¯egrze (i dalej aż do ronda Starołęka), a na wprost linia na Franowo.

Linia na Franowo jest całkowicie nową inwestycją. Pierwsze prace ziemne rozpoczęto w 2011 roku, a zakończono i otwarto w roku 2012, a więc linia ma już rok. Linia nie wymaga taboru dwukierunkowego, zakończona jest klasyczną pętlą. Długość ok. półtora kilometra, a na jej trasie zlokalizowano trzy przystanki - dwa podziemne ("Piaśnicka/Rynek" i "Piaśnicka/Kurlandzka") oraz jeden na powierzchni "Franowo", dodatkowo wyremontowano przystanek "os. Lecha"

Linia była budowana metodą odkrywką i jest całkowicie schowana pod ziemią...
:strzałka: http://imageshack.us/f/163/nwjs.jpg/

... torowisko zabezpieczone jest tradycyjną sygnalizacją świetlną. Po przejechaniu tramwaju przez sygnalizator, kolor zielony pulsuje, a potem zapala się czerwone.

Przystanki niby są podziemne, lecz zadaszone szklaną taflą, wygląda to dosyć ciekawie
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/30/utfc.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/834/v5gy.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/f/24/1c0z.jpg/

Oba przystanki na Piaśnickiej są bliźniaczo podobne. Za dnia wpada tu słońce i jest przyjemnie jasno, a w nocy są latarnie i oświetlenie. Skoro jednak mowa o oświetleniu, to na peronach znajdziemy takie lampki - są one umieszczone na skraju peronów

:strzałka: http://imageshack.us/f/812/rjva.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/f/834/n05e.jpg/

Przyznam szczerze, że nie spotkałem się z tym rozwiązaniem nigdzie indziej. Nawet w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju nie zdecydowano się na takie oświetlenie. Jaką funkcję mają spełniać te lampki ? Hmmm, KKS, może Ty się Orientujesz ? ;)

Na powierzchni widoczne są pawilony przystanków tramwajowych, niestety miejscowa ludność zaczyna traktować czyste ściany niczym tablicę ogłoszeń ;)

:strzałka: http://imageshack.us/f/59/c3d9.jpg/

Rzeczona Monisia zapewne dostaje orgazmu, widząc tenże napis, co polepszy jej humor jadąc potem tramwajem do Centrum :retard:

Teren na samą linią już zaczyna być powoli zagospodarowany
:strzałka: http://imageshack.us/f/850/llff.jpg/

Franowo, rejon Centrum Handlowego M1, to tutaj tramwaje wyjeżdżają na powierzchnię... i od razu napotykają na sygnalizację świetlną, która skutecznie je blokuje ;)

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/855/5q4g.jpg/

Przystanek końcowy wygląda tak
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/96/hzmr.jpg/

Pętla jest trochę dalej, a zatem w tym miejscu pasażerowie opuszczają wagony, tramwaje jadą dalej na pętle. A potem wracają drugim torem i zabierają ludzi z powrotem do Centrum

Aktualnie tą trasę obsługują trzy linie: 1, 16 i 18.

Jedynka całkowicie omija centrum, by dotrzeć m.in. ul. Hetmańską do Grunwaldzkiej i docelowo na Junikowo

16-stka jest linią PST, dociera przez m.in. pl. Wolności i Most Teatralny na PST

18-stka łączy Franowo z Targami i Dworcem Głównym.

Częstotliwość nie powala, ale generalnie nie jest tak źle - pod względem częstotliwości kursowania tramwajów, to we Wrocławiu jest znacznie gorzej i można znacznie dłużej poczekać na tramwaj ;)

Tabor jaki tam dociera to misz-masz wszystkiego co posiada MPK. Spotkamy tam zarówno Duewagi GT8, jaki i Konstale, pojawiają się Moderusy Beta i sporadycznie Solarisy Tramino (one obsługują 16-stkę). Czyli do wyboru, do koloru... pod warunkiem że dominuje zielony :mruga:

Film o Franowie się montuje i będzie później.

Reasumując. Jestem pod mega wrażeniem. Pod względem rozwiązań i inwestycji Poznań goni Kraków. I podobnie jak w Krakowie, w Poznaniu również tramwaj kursuje w tunelu... co ważne, znacznie szybciej niż w Krakowie. W Poznaniu nie ma ograniczenia prędkości do 30km/h (w Krakowie jest takie ograniczenie).

Co ciekawe, Poznań, wzorem Krakowa, przebudowuje właśnie Dworzec Główny i obok powstaje Dworzec PKS. Oba dworce stworzą integralną całość

Do dworca PKS będzie można dojechać tramwajem, przystanki nadal są w budowie
:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28873

I jeszcze jedno linia na Junikowo również doczekała się remontu, teraz tramwaje kursują dosyć szybko ;)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

J-31 pisze:dworcem Poznań Zachód
Dworzec Zachodni jest częścią stacji Poznań Główny :)
J-31 pisze:Przy czym "Most Teatralny" jest przystankiem tymczasowym (zmieni swoją lokalizację, nie nazwę)
Nazwę też, docelowy przystanek będzie nazywał się Rondo Kaponiera.
J-31 pisze:Czy "Dworzec Zachodni" też będzie rok czekał na doinstalowanie biletomatów ?
Prawdopodobnie. Wprawdzie tu biletomat jest nie daleko, bo zaraz po wyjściu na ulicę, ale ogólnie zamawianie biletomatów jest w Poznaniu bolączką.
J-31 pisze:ale ciekawy jestem jak będzie później, po odtworzeniu zamkniętego odcinka tejże ulicy. Na razie jest ciąg dalszy utrudnień w Centrum i chyba to jeszcze dłuuugo potrwa, bo ekipy budowlane dokopały się do fundamentów socjalizmu
Na razie na górze będą jeszcze większe problemy, bo niedługo zamykają cały węzeł Most Teatralny. Przejazd przez Rondo dla tramwajów, przynajmniej w osi północ-południe powinien być jednak gotowy na początku przyszłego roku. Jeśli chodzi o PST to docelowo 15 pojedzie górą a na dole zastąpi ją linia jeżdżąca w relacji os. Sobieskiego - Dworzec Zachodni kończąca na obecnie pustej pętli.
J-31 pisze:Długość ok. półtora kilometra, a na jej trasie zlokalizowano trzy przystanki - dwa podziemne ("Piaśnicka/Rynek" i "Piaśnicka/Kurlandzka") oraz jeden na powierzchni "Franowo"
J-31 pisze:Przystanek końcowy wygląda tak
Na powierzchni są trzy przystanki :) Szwedzka, Szwajcarska i Franowo. Ty wysiadłeś na pierwszym, na ostatnim jest też pętla autobusowa. Dlaczego odniosłeś takie wrażenie? Po prostu... Dalej już nic nie ma. A raczej nic, do czego można by dojechać. Za pętlą tramwajową jest zajezdnia a za nią całkiem spore osiedle - os. Przemysława. Niestety miasto nie chce wybudować drogi z tego osiedla na pętlę, przez co na tramwaj można dostać się stamtąd tylko jadąc autobusem i wsiadając na przystanku Piaśnicka/Kurlandzka lub os. Lecha. Dodatkowo budując zajezdnię nie pozostawiono choćby metra chodnika, żeby dojść na tramwaj. W związku z tym wszyscy wysiadają na przystanku przy Ikei, niedobitki dojeżdżają do przystanku Szwajcarska, choćby po to, żeby dojść do pracy w pobliskim browarze. Na samą pętlę to już dojeżdża chyba tylko motorniczy i turyści :)
J-31 pisze: Przyznam szczerze, że nie spotkałem się z tym rozwiązaniem nigdzie indziej. Nawet w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju nie zdecydowano się na takie oświetlenie. Jaką funkcję mają spełniać te lampki ? Hmmm, KKS, może Ty się Orientujesz ?
Pewnie jakieś przepisy pożarowe, tunel KST budowano według prehistorycznych projektów i przez to nie mogą tam jeździć wszystkie tramwaje i mają ograniczenie prędkości. W Poznaniu długo się zmagano z tymi przepisami, nie wiem czy lampki są akurat tego efektem.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Pisałem o linii na Franowo, to teraz zapraszam na obiecany film ;)

:strzałka: http://www.youtube.com/watch?v=SwCnGJi_ ... e=youtu.be

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje”