Inwestycje tramwajowe w Poznaniu
Inwestycje tramwajowe w Poznaniu
Szanowni użytkownicy jak i czytelnicy forum, jak już wspomniałem w Hyde Parku - byłem w dniu wczorajszym w Poznaniu. Celem mojej wczorajszej wizyty były trzy miejsca:
1. Nowy, śródmiejski odcinek PST
2. Linia na Franowo
3. i rzut oka na ul. Grunwaldzką - linia na Junikowo
Jestem pod wielkim wrażeniem tego co zobaczyłem, ale nie wszystko jest takie różowe. No ale zacznijmy po kolei.
1. Nowy, śródmiejski odcinek PST
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28875
Jest to stosunkowo krótki odcinek pomiędzy dworcem Poznań Zachód a starą trasą PST. Długości ok. 2km, a na nim 2 przystanki (Most Teatralny i Dworzec Zachodni).
Przy czym "Most Teatralny" jest przystankiem tymczasowym (zmieni swoją lokalizację, nie nazwę), a "Dworzec Zachodni" jest zadaszonym przystankiem docelowym.
Nowa trasa zaczyna się w tym miejscu...
http://imageshack.us/f/7/1udo.jpg/
Po prawej stronie jest stary wjazd na PST z ul. Roosevelta. A po lewej ciąg dalszy PST (nowy odcinek). Nowy odcinek rozpoczyna się wspomnianym przystankiem "Most Teatralny"
http://imageshack.us/f/20/rgjq.jpg/
Linia prowadzi wzdłuż skarpy ul. Roosevelta, pomiędzy skarpą, a linią kolejową
http://imageshack.us/f/849/kh4h.jpg/
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28868
Jednocześnie - aktualnie - nowy odcinek PST jest jedynym łącznikiem pomiędzy os. Jana III Sobieskiego, a Dworcem Głównym. Ponieważ ul. Roosevelta jest nadal rozkopana i nie przejezdna na odcinku Most Teatralny - Bałtyk. Tam jest dziura w ziemi. Most Uniwersytecki i rondo Kaponiera są również zamknięte dla ruchu.
A propo tego zdjęcia
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28868
Parę lat temu wstecz (2006 rok) w tym miejscu fociłem... EN57 stojące na torach odstawczych
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... ge_id=4672
Te jednostki przeniesiono i stoją one po drugiej stronie Dworca Głównego... tyle, że teraz tabor jest trochę inny
Dworzec Zachodni
http://imageshack.us/f/22/1qt2.jpg/
Dworzec jest przeszklony i obszerny, przystanek podwójny. Zainstalowano elektroniczne tablice... które na razie niczego nie pokazują
http://imageshack.us/f/823/gx7m.jpg/
Informacja jest prosta i przejrzysta, ale te tablice trochę giną w wielkości hali
http://imageshack.us/f/24/8aha.jpg/
Co najważniejsze jest przejście podziemne, łączące przystanek z Dworcem Głównym
http://imageshack.us/f/547/ty2d.jpg/
Oczywiście można łatwo przejść z Dworca Głównego na przystanek tramwajowy. Jednakże lepiej zawczasu kupić sobie bilet, bo ... zabrakło biletomatów. Dla osób nieświadomych to będzie nie miłą niespodzianka. Pewnie "nie od razu Kraków zbudowano", ale linia na Franowo ( o której niżej) ma już rok... i tam nadal nie ma biletomatów. Czy "Dworzec Zachodni" też będzie rok czekał na doinstalowanie biletomatów ?
Warto jeszcze przy okazji PST-ki dodać kilka szczegółów dla tych z Was, którzy chcieli by się wybrać do Poznania. Sporo zmieniło się w komunikacji tramwajowej na ul. Roosevelta. Przed budową, ta ulica była bardzo ważnym węzłem tramwajowym Poznania.
Aby dotrzeć z Dworca Głównego do os. Jana III Sobieskiego, a więc na PST, należało wtedy wyjść na Most Dworcowy (na górę) i przejść do przystanku na ul. Roosevelta w kierunku północnym.
Teraz też można z tego przystanku dojechać na PST - 15-stką, ale ... w przeciwnym kierunku. Oczywiście aktualnie taka piesza wycieczka się nie opłaca, bo lepiej od razu przejść do nowego przystanku PST Dworzec Zachodni
Muszę jednak przyznać, że poznański ZTM dosyć dobrze przygotował objazdy dla tramwajów i jeśli ktoś nieznający Poznania z przyzwyczajenia trafi na przystanek "Most Dworcowy", to dotrze zarówno na Górczyn (11-stką) jak również na os. Sobieskiego.
Sama ul. Roosevelta została poważnie przetrzebiona z tramwajów - z kilku powodów (pisałem o tym wyżej) - ale ciekawy jestem jak będzie później, po odtworzeniu zamkniętego odcinka tejże ulicy. Na razie jest ciąg dalszy utrudnień w Centrum i chyba to jeszcze dłuuugo potrwa, bo ekipy budowlane dokopały się do fundamentów socjalizmu
Na koniec zapraszam Was na dwa krótkie filmy związane z opisywanym odcinkiem
http://www.youtube.com/watch?v=XTb53ete ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=ZdUktSmr ... e=youtu.be
2. Linia na Franowo
Skoro już jesteśmy w Centrum, to wskoczmy sobie do Duewaga GT8-O, linii nr. 18 i przejedźmy się na Franowo, tramwajem to jest ok. 20 minut jazdy
Zacznijmy od przystanku os. Lecha, tu się wszystko zaczyna
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28870
To jest wyremontowany przystanek i na tej linii, wyjątkowy, ponieważ nie jest on podziemny
Zaraz za nim zaczyna się tunel
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28871
W tym miejscu widać rozjazdy. Na prawo jest linia na os. ¯egrze (i dalej aż do ronda Starołęka), a na wprost linia na Franowo.
Linia na Franowo jest całkowicie nową inwestycją. Pierwsze prace ziemne rozpoczęto w 2011 roku, a zakończono i otwarto w roku 2012, a więc linia ma już rok. Linia nie wymaga taboru dwukierunkowego, zakończona jest klasyczną pętlą. Długość ok. półtora kilometra, a na jej trasie zlokalizowano trzy przystanki - dwa podziemne ("Piaśnicka/Rynek" i "Piaśnicka/Kurlandzka") oraz jeden na powierzchni "Franowo", dodatkowo wyremontowano przystanek "os. Lecha"
Linia była budowana metodą odkrywką i jest całkowicie schowana pod ziemią...
http://imageshack.us/f/163/nwjs.jpg/
... torowisko zabezpieczone jest tradycyjną sygnalizacją świetlną. Po przejechaniu tramwaju przez sygnalizator, kolor zielony pulsuje, a potem zapala się czerwone.
Przystanki niby są podziemne, lecz zadaszone szklaną taflą, wygląda to dosyć ciekawie
http://imageshack.us/photo/my-images/30/utfc.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/834/v5gy.jpg/
http://imageshack.us/f/24/1c0z.jpg/
Oba przystanki na Piaśnickiej są bliźniaczo podobne. Za dnia wpada tu słońce i jest przyjemnie jasno, a w nocy są latarnie i oświetlenie. Skoro jednak mowa o oświetleniu, to na peronach znajdziemy takie lampki - są one umieszczone na skraju peronów
http://imageshack.us/f/812/rjva.jpg/
http://imageshack.us/f/834/n05e.jpg/
Przyznam szczerze, że nie spotkałem się z tym rozwiązaniem nigdzie indziej. Nawet w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju nie zdecydowano się na takie oświetlenie. Jaką funkcję mają spełniać te lampki ? Hmmm, KKS, może Ty się Orientujesz ?
Na powierzchni widoczne są pawilony przystanków tramwajowych, niestety miejscowa ludność zaczyna traktować czyste ściany niczym tablicę ogłoszeń
http://imageshack.us/f/59/c3d9.jpg/
Rzeczona Monisia zapewne dostaje orgazmu, widząc tenże napis, co polepszy jej humor jadąc potem tramwajem do Centrum
Teren na samą linią już zaczyna być powoli zagospodarowany
http://imageshack.us/f/850/llff.jpg/
Franowo, rejon Centrum Handlowego M1, to tutaj tramwaje wyjeżdżają na powierzchnię... i od razu napotykają na sygnalizację świetlną, która skutecznie je blokuje
http://imageshack.us/photo/my-images/855/5q4g.jpg/
Przystanek końcowy wygląda tak
http://imageshack.us/photo/my-images/96/hzmr.jpg/
Pętla jest trochę dalej, a zatem w tym miejscu pasażerowie opuszczają wagony, tramwaje jadą dalej na pętle. A potem wracają drugim torem i zabierają ludzi z powrotem do Centrum
Aktualnie tą trasę obsługują trzy linie: 1, 16 i 18.
Jedynka całkowicie omija centrum, by dotrzeć m.in. ul. Hetmańską do Grunwaldzkiej i docelowo na Junikowo
16-stka jest linią PST, dociera przez m.in. pl. Wolności i Most Teatralny na PST
18-stka łączy Franowo z Targami i Dworcem Głównym.
Częstotliwość nie powala, ale generalnie nie jest tak źle - pod względem częstotliwości kursowania tramwajów, to we Wrocławiu jest znacznie gorzej i można znacznie dłużej poczekać na tramwaj
Tabor jaki tam dociera to misz-masz wszystkiego co posiada MPK. Spotkamy tam zarówno Duewagi GT8, jaki i Konstale, pojawiają się Moderusy Beta i sporadycznie Solarisy Tramino (one obsługują 16-stkę). Czyli do wyboru, do koloru... pod warunkiem że dominuje zielony
Film o Franowie się montuje i będzie później.
Reasumując. Jestem pod mega wrażeniem. Pod względem rozwiązań i inwestycji Poznań goni Kraków. I podobnie jak w Krakowie, w Poznaniu również tramwaj kursuje w tunelu... co ważne, znacznie szybciej niż w Krakowie. W Poznaniu nie ma ograniczenia prędkości do 30km/h (w Krakowie jest takie ograniczenie).
Co ciekawe, Poznań, wzorem Krakowa, przebudowuje właśnie Dworzec Główny i obok powstaje Dworzec PKS. Oba dworce stworzą integralną całość
Do dworca PKS będzie można dojechać tramwajem, przystanki nadal są w budowie
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28873
I jeszcze jedno linia na Junikowo również doczekała się remontu, teraz tramwaje kursują dosyć szybko
1. Nowy, śródmiejski odcinek PST
2. Linia na Franowo
3. i rzut oka na ul. Grunwaldzką - linia na Junikowo
Jestem pod wielkim wrażeniem tego co zobaczyłem, ale nie wszystko jest takie różowe. No ale zacznijmy po kolei.
1. Nowy, śródmiejski odcinek PST
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28875
Jest to stosunkowo krótki odcinek pomiędzy dworcem Poznań Zachód a starą trasą PST. Długości ok. 2km, a na nim 2 przystanki (Most Teatralny i Dworzec Zachodni).
Przy czym "Most Teatralny" jest przystankiem tymczasowym (zmieni swoją lokalizację, nie nazwę), a "Dworzec Zachodni" jest zadaszonym przystankiem docelowym.
Nowa trasa zaczyna się w tym miejscu...
http://imageshack.us/f/7/1udo.jpg/
Po prawej stronie jest stary wjazd na PST z ul. Roosevelta. A po lewej ciąg dalszy PST (nowy odcinek). Nowy odcinek rozpoczyna się wspomnianym przystankiem "Most Teatralny"
http://imageshack.us/f/20/rgjq.jpg/
Linia prowadzi wzdłuż skarpy ul. Roosevelta, pomiędzy skarpą, a linią kolejową
http://imageshack.us/f/849/kh4h.jpg/
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28868
Jednocześnie - aktualnie - nowy odcinek PST jest jedynym łącznikiem pomiędzy os. Jana III Sobieskiego, a Dworcem Głównym. Ponieważ ul. Roosevelta jest nadal rozkopana i nie przejezdna na odcinku Most Teatralny - Bałtyk. Tam jest dziura w ziemi. Most Uniwersytecki i rondo Kaponiera są również zamknięte dla ruchu.
A propo tego zdjęcia
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28868
Parę lat temu wstecz (2006 rok) w tym miejscu fociłem... EN57 stojące na torach odstawczych
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... ge_id=4672
Te jednostki przeniesiono i stoją one po drugiej stronie Dworca Głównego... tyle, że teraz tabor jest trochę inny
Dworzec Zachodni
http://imageshack.us/f/22/1qt2.jpg/
Dworzec jest przeszklony i obszerny, przystanek podwójny. Zainstalowano elektroniczne tablice... które na razie niczego nie pokazują
http://imageshack.us/f/823/gx7m.jpg/
Informacja jest prosta i przejrzysta, ale te tablice trochę giną w wielkości hali
http://imageshack.us/f/24/8aha.jpg/
Co najważniejsze jest przejście podziemne, łączące przystanek z Dworcem Głównym
http://imageshack.us/f/547/ty2d.jpg/
Oczywiście można łatwo przejść z Dworca Głównego na przystanek tramwajowy. Jednakże lepiej zawczasu kupić sobie bilet, bo ... zabrakło biletomatów. Dla osób nieświadomych to będzie nie miłą niespodzianka. Pewnie "nie od razu Kraków zbudowano", ale linia na Franowo ( o której niżej) ma już rok... i tam nadal nie ma biletomatów. Czy "Dworzec Zachodni" też będzie rok czekał na doinstalowanie biletomatów ?
Warto jeszcze przy okazji PST-ki dodać kilka szczegółów dla tych z Was, którzy chcieli by się wybrać do Poznania. Sporo zmieniło się w komunikacji tramwajowej na ul. Roosevelta. Przed budową, ta ulica była bardzo ważnym węzłem tramwajowym Poznania.
Aby dotrzeć z Dworca Głównego do os. Jana III Sobieskiego, a więc na PST, należało wtedy wyjść na Most Dworcowy (na górę) i przejść do przystanku na ul. Roosevelta w kierunku północnym.
Teraz też można z tego przystanku dojechać na PST - 15-stką, ale ... w przeciwnym kierunku. Oczywiście aktualnie taka piesza wycieczka się nie opłaca, bo lepiej od razu przejść do nowego przystanku PST Dworzec Zachodni
Muszę jednak przyznać, że poznański ZTM dosyć dobrze przygotował objazdy dla tramwajów i jeśli ktoś nieznający Poznania z przyzwyczajenia trafi na przystanek "Most Dworcowy", to dotrze zarówno na Górczyn (11-stką) jak również na os. Sobieskiego.
Sama ul. Roosevelta została poważnie przetrzebiona z tramwajów - z kilku powodów (pisałem o tym wyżej) - ale ciekawy jestem jak będzie później, po odtworzeniu zamkniętego odcinka tejże ulicy. Na razie jest ciąg dalszy utrudnień w Centrum i chyba to jeszcze dłuuugo potrwa, bo ekipy budowlane dokopały się do fundamentów socjalizmu
Na koniec zapraszam Was na dwa krótkie filmy związane z opisywanym odcinkiem
http://www.youtube.com/watch?v=XTb53ete ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=ZdUktSmr ... e=youtu.be
2. Linia na Franowo
Skoro już jesteśmy w Centrum, to wskoczmy sobie do Duewaga GT8-O, linii nr. 18 i przejedźmy się na Franowo, tramwajem to jest ok. 20 minut jazdy
Zacznijmy od przystanku os. Lecha, tu się wszystko zaczyna
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28870
To jest wyremontowany przystanek i na tej linii, wyjątkowy, ponieważ nie jest on podziemny
Zaraz za nim zaczyna się tunel
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28871
W tym miejscu widać rozjazdy. Na prawo jest linia na os. ¯egrze (i dalej aż do ronda Starołęka), a na wprost linia na Franowo.
Linia na Franowo jest całkowicie nową inwestycją. Pierwsze prace ziemne rozpoczęto w 2011 roku, a zakończono i otwarto w roku 2012, a więc linia ma już rok. Linia nie wymaga taboru dwukierunkowego, zakończona jest klasyczną pętlą. Długość ok. półtora kilometra, a na jej trasie zlokalizowano trzy przystanki - dwa podziemne ("Piaśnicka/Rynek" i "Piaśnicka/Kurlandzka") oraz jeden na powierzchni "Franowo", dodatkowo wyremontowano przystanek "os. Lecha"
Linia była budowana metodą odkrywką i jest całkowicie schowana pod ziemią...
http://imageshack.us/f/163/nwjs.jpg/
... torowisko zabezpieczone jest tradycyjną sygnalizacją świetlną. Po przejechaniu tramwaju przez sygnalizator, kolor zielony pulsuje, a potem zapala się czerwone.
Przystanki niby są podziemne, lecz zadaszone szklaną taflą, wygląda to dosyć ciekawie
http://imageshack.us/photo/my-images/30/utfc.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/834/v5gy.jpg/
http://imageshack.us/f/24/1c0z.jpg/
Oba przystanki na Piaśnickiej są bliźniaczo podobne. Za dnia wpada tu słońce i jest przyjemnie jasno, a w nocy są latarnie i oświetlenie. Skoro jednak mowa o oświetleniu, to na peronach znajdziemy takie lampki - są one umieszczone na skraju peronów
http://imageshack.us/f/812/rjva.jpg/
http://imageshack.us/f/834/n05e.jpg/
Przyznam szczerze, że nie spotkałem się z tym rozwiązaniem nigdzie indziej. Nawet w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju nie zdecydowano się na takie oświetlenie. Jaką funkcję mają spełniać te lampki ? Hmmm, KKS, może Ty się Orientujesz ?
Na powierzchni widoczne są pawilony przystanków tramwajowych, niestety miejscowa ludność zaczyna traktować czyste ściany niczym tablicę ogłoszeń
http://imageshack.us/f/59/c3d9.jpg/
Rzeczona Monisia zapewne dostaje orgazmu, widząc tenże napis, co polepszy jej humor jadąc potem tramwajem do Centrum
Teren na samą linią już zaczyna być powoli zagospodarowany
http://imageshack.us/f/850/llff.jpg/
Franowo, rejon Centrum Handlowego M1, to tutaj tramwaje wyjeżdżają na powierzchnię... i od razu napotykają na sygnalizację świetlną, która skutecznie je blokuje
http://imageshack.us/photo/my-images/855/5q4g.jpg/
Przystanek końcowy wygląda tak
http://imageshack.us/photo/my-images/96/hzmr.jpg/
Pętla jest trochę dalej, a zatem w tym miejscu pasażerowie opuszczają wagony, tramwaje jadą dalej na pętle. A potem wracają drugim torem i zabierają ludzi z powrotem do Centrum
Aktualnie tą trasę obsługują trzy linie: 1, 16 i 18.
Jedynka całkowicie omija centrum, by dotrzeć m.in. ul. Hetmańską do Grunwaldzkiej i docelowo na Junikowo
16-stka jest linią PST, dociera przez m.in. pl. Wolności i Most Teatralny na PST
18-stka łączy Franowo z Targami i Dworcem Głównym.
Częstotliwość nie powala, ale generalnie nie jest tak źle - pod względem częstotliwości kursowania tramwajów, to we Wrocławiu jest znacznie gorzej i można znacznie dłużej poczekać na tramwaj
Tabor jaki tam dociera to misz-masz wszystkiego co posiada MPK. Spotkamy tam zarówno Duewagi GT8, jaki i Konstale, pojawiają się Moderusy Beta i sporadycznie Solarisy Tramino (one obsługują 16-stkę). Czyli do wyboru, do koloru... pod warunkiem że dominuje zielony
Film o Franowie się montuje i będzie później.
Reasumując. Jestem pod mega wrażeniem. Pod względem rozwiązań i inwestycji Poznań goni Kraków. I podobnie jak w Krakowie, w Poznaniu również tramwaj kursuje w tunelu... co ważne, znacznie szybciej niż w Krakowie. W Poznaniu nie ma ograniczenia prędkości do 30km/h (w Krakowie jest takie ograniczenie).
Co ciekawe, Poznań, wzorem Krakowa, przebudowuje właśnie Dworzec Główny i obok powstaje Dworzec PKS. Oba dworce stworzą integralną całość
Do dworca PKS będzie można dojechać tramwajem, przystanki nadal są w budowie
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28873
I jeszcze jedno linia na Junikowo również doczekała się remontu, teraz tramwaje kursują dosyć szybko
Dworzec Zachodni jest częścią stacji Poznań GłównyJ-31 pisze:dworcem Poznań Zachód
Nazwę też, docelowy przystanek będzie nazywał się Rondo Kaponiera.J-31 pisze:Przy czym "Most Teatralny" jest przystankiem tymczasowym (zmieni swoją lokalizację, nie nazwę)
Prawdopodobnie. Wprawdzie tu biletomat jest nie daleko, bo zaraz po wyjściu na ulicę, ale ogólnie zamawianie biletomatów jest w Poznaniu bolączką.J-31 pisze:Czy "Dworzec Zachodni" też będzie rok czekał na doinstalowanie biletomatów ?
Na razie na górze będą jeszcze większe problemy, bo niedługo zamykają cały węzeł Most Teatralny. Przejazd przez Rondo dla tramwajów, przynajmniej w osi północ-południe powinien być jednak gotowy na początku przyszłego roku. Jeśli chodzi o PST to docelowo 15 pojedzie górą a na dole zastąpi ją linia jeżdżąca w relacji os. Sobieskiego - Dworzec Zachodni kończąca na obecnie pustej pętli.J-31 pisze:ale ciekawy jestem jak będzie później, po odtworzeniu zamkniętego odcinka tejże ulicy. Na razie jest ciąg dalszy utrudnień w Centrum i chyba to jeszcze dłuuugo potrwa, bo ekipy budowlane dokopały się do fundamentów socjalizmu
J-31 pisze:Długość ok. półtora kilometra, a na jej trasie zlokalizowano trzy przystanki - dwa podziemne ("Piaśnicka/Rynek" i "Piaśnicka/Kurlandzka") oraz jeden na powierzchni "Franowo"
Na powierzchni są trzy przystanki Szwedzka, Szwajcarska i Franowo. Ty wysiadłeś na pierwszym, na ostatnim jest też pętla autobusowa. Dlaczego odniosłeś takie wrażenie? Po prostu... Dalej już nic nie ma. A raczej nic, do czego można by dojechać. Za pętlą tramwajową jest zajezdnia a za nią całkiem spore osiedle - os. Przemysława. Niestety miasto nie chce wybudować drogi z tego osiedla na pętlę, przez co na tramwaj można dostać się stamtąd tylko jadąc autobusem i wsiadając na przystanku Piaśnicka/Kurlandzka lub os. Lecha. Dodatkowo budując zajezdnię nie pozostawiono choćby metra chodnika, żeby dojść na tramwaj. W związku z tym wszyscy wysiadają na przystanku przy Ikei, niedobitki dojeżdżają do przystanku Szwajcarska, choćby po to, żeby dojść do pracy w pobliskim browarze. Na samą pętlę to już dojeżdża chyba tylko motorniczy i turyściJ-31 pisze:Przystanek końcowy wygląda tak
Pewnie jakieś przepisy pożarowe, tunel KST budowano według prehistorycznych projektów i przez to nie mogą tam jeździć wszystkie tramwaje i mają ograniczenie prędkości. W Poznaniu długo się zmagano z tymi przepisami, nie wiem czy lampki są akurat tego efektem.J-31 pisze: Przyznam szczerze, że nie spotkałem się z tym rozwiązaniem nigdzie indziej. Nawet w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju nie zdecydowano się na takie oświetlenie. Jaką funkcję mają spełniać te lampki ? Hmmm, KKS, może Ty się Orientujesz ?
Pisałem o linii na Franowo, to teraz zapraszam na obiecany film
http://www.youtube.com/watch?v=SwCnGJi_ ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=SwCnGJi_ ... e=youtu.be