Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Post autor: wlocek369 »

U mnie w 6 SU10 (bo tylko tyle je ma) dodatkowy wyświetlacz linii ten na dole ma rozdzielczość 32x48 pkt.

Ktoś może zna rozmiary wyświetlaczy w warszawskich Swing-ach tzn wyświetlacza linii oraz brygady. na podstawie jednego ze zdjęć w sieci obstawiam że tutaj wyświetlacz linii ma rozdzielczość coś w okolicach wartości 48x64 pkt. może ktoś potwierdzi że tak jest lub zaprzeczy że tak nie jest. oraz poda rozdzielczość brygadówki.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Wg specyfikacji nowego przetargu MPK Wrocław, najnowszych 45 autobusów ma dostać wyświetlacze brygad.

ppln

Post autor: ppln »

A będą miały wszystkie inne możliwe wyświetlacze (długi tylny, po jednym długim bocznym na człon, mały lewy, choinka i diodowy wewnętrzny w każdym członie?) że inwestują w bajery?

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Nie będzie długiego wyświetlacza z tyłu. Więcej wrocławscy użytkownicy napiszą we właściwym temacie.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

To może ja napiszę coś o Płocku, w którym nrów brygad nie ma ani na tabliczkach, ani na wyświetlaczach. Ale za to było coś innego.
Dość dawno temu, gdy jeszcze nie było KMF (ew. nie miałem tu konta) płoccy niedowidzący walczyli o wyraźniejsze numery linii na autobusach, podając Radom za przykład miasta, gdzie rozwiązano ten problem — pamiętam z tamtych czasów zdjęcie kartki A4 z wydrukowanym numerem linii przyklejonej w rogu przedniej szyby Neoplanosolarisa. Jakoś chyba w 2006 r. zaczęto umieszczać za szybą kwadratowe tabliczki z odblaskowymi cyframi (najpierw zielonymi, potem pojawiły się też żółte) a’la poznańska stopiątka — najpierw tylko na linii 19 (możnaby powiedzieć, że najważniejszej), potem na każdej. Tutaj przykład:
Obrazek
No, w sumie te pikselowce z jarzeniówami po bokach to specjalnie czytelne nie były. A w występujących wówczas w dużych ilościach 120M wyglądało to tak:
Obrazek
Tablic używano także, gdy na filmach brakowało nr danej linii (tutaj 12 jest częściowo przewinięta dalej, ale często nie była):
Obrazek
Obrazek
Jako że KM nie przejmowała się wówczas zbytnio podejściem do pasażera, często te tablice były jedynym oznakowaniem liniowym autobusu — zdarzało się nawet, że nie było jej z boku. Najczęściej dotyczyło to różnych zastępczych autobusów bądź NG272 z niemieckimi filmami, które kłopotliwie się ustawiało.
Tablice dla niewidomych po pewnym czasie (tak mniej więcej rok-dwa chyba) wyszły z użycia, obecnie tak jak wszędzie stawia się na piloty włączające informację dźwiękową w autobusach (do końca 2014 r. ma to być w każdym) i elektronicznych tablicach informacyjnych, każdy autobus ma też wyświetlacze. Choć w razie awarii różnie to bywa — raz jechałem SU12III na 26 z padniętym SIPem, który za przednią szybę miał wsadzony termometr, a kierowca pełnił funkcję biletomatu

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Jak najbardziej potwierdzam, w latach mojej częstej bytności w Płocku faktycznie te dodatkowe tablice pojawiły się na autobusach linii 19-ście. Wtedy mnie to nawet dziwiło czemu tylko 19-ście i dobrze, że zostało to rozszerzone.

I faktycznie w autobusach KM Płock nie było "brygadówek" ;)

Warto jednak pamiętać, że zanim do Płocka zaczęły docierać autobusy używane z zachodu a potem Solarisy Urbino III generacji - w owych czasach (faktycznie przed powstaniem KM-Forum czyli przed 2004 rokiem) trzon taboru KM Płock to były Jelcze PR110 i M120, a wcześniej również M11. Było już kilka Jelczy M121M, M181MB, SU12II, Te pierwsze nowe płockie "niskacze" miały zielone tablice klapkowe (to nawet widać na zdjęciu które zaprezentował pmaster powyżej, M181MB #630).

No a potem wiadomo jak historia taboru KM Płock się potoczyła, jednocześnie nowy tabor przewoźnika otrzymywał już nowoczesne diodowe wyświetlacze. Widoczność numeru linii znacznie się poprawiła, a zatem likwidacja tych dodatkowych tablic to była już tylko kwestią czasu. ;)

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej

Post autor: wlocek369 »

A ma ktoś może serię zdjęć lub krótki film z całym cyklem wyświetlania informacji pasażerskiej na wewnętrznych wyświetlaczach (typowy czerwony pixel 120x16) na podwójnym wyświetlaczu które posiadają 2 białostockie solarisy SU12 Komunalnego Zakładu Komunalnego o numerach bocznych 114 i 115

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej

Post autor: J-31 »

Niestety całego cyklu nie mam, ale mam takie coś ;)

:strzałka: https://www.youtube.com/watch?v=TaD7N5cN08U

Rzuć sobie okiem jeszcze na inny mój film. Scania. A w niej wyświetlacz - 3:06 ;)

:strzałka: https://www.youtube.com/watch?v=gFD-P2LwKt0

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej

Post autor: Przemek »

Ale jemu chodziło o "cudaki" w których zamontowano dwa wyświetlacze TML jeden pod drugim. Cykl pracy zwykłych pojedynczych na nic mu się nie zda ;)

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej

Post autor: wlocek369 »

Dysponuję obrazkiem poglądowym :) do niedawna było to na stronie producenta tj. firmy PIXEL.
Obrazek

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej

Post autor: pmaster »

Na zachodzie mają tylko jednowierszowe, a na wschodzie aż 4. Dziwny jest ten świat.

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Re:

Post autor: wlocek369 »

TranslatorPS pisze:
Pozwolę sobie dodać, że z moich dotychczasowych obserwacji, formaty zapisu brygad wyglądają w Polsce tak (z dużych miast):
(...)
linia.brygada (bryg. liczbą rzymską: 2.1): Warszawa (nowy zapis), widocznie Włocławek.
brygada/linia (bryg. liczbą rzymską: 1/2): Warszawa (stary zapis, ale wciąż popularny).
(..)
chciałem dodać że we włocławku był przypadek na linii nr 18 (obecnie już nie istnieje, jej trasę w zasadzie wykonuje teraz 17) że 2 autobusy miały ten sam numer brygady bodajże 18.2 więc nieoficjalnie (w praktyce nigdy nie widziałem tego na SRJ) jako jedyne autobusy posiadały 3 częściowy numer brygady w prawdopodobnym formacie 18.2 I i 18.2 II tzn linia.brygada liczba rzymska (po numerze brygady jest przerwa a nie . czy inny znak)

wolf
Posty: 1
Rejestracja: 2017-05-15, 14:22

Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej

Post autor: wolf »

Dość wymagające pytanie :) nie lepiej popytać na forum elektroda fachowców, którzy zajmują się takimi rzeczami na co dzień?

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej

Post autor: wlocek369 »

Z datą 30.03.2017
Mam takie pytanie do forumowiczów z Białegostoku czy wiedzą w jaki sposób działa cała animacja obu wyświetlaczy (do zdjęcia 2 posty wcześniej) ewentualnie jak są podłączone do sterownika. tzn. czy są elektronicznie złączone i podłączone pod jeden kanał gdzie tablica zgłasza się jako wyświetlacz 32x120 czy też może pod 2 osobne i niezależne kanały jako standardowe wyświetlacze 16x120. Ewentualnie czy gdzieś w sieci jest (jeszcze) informacja o specyfikacji przetargu na te 2 SU 12 (#114/#115).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dopisano 26.06.2017
A ktoś może wie Gdzie w sterowniku ustawia się nr Brygady dla wyświetlacza Brygady ?

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej

Post autor: wlocek369 »

przepraszam że ponaglam pytanie. Czy naprawdę nie ma nikogo z Białegostoku kto by był w stanie zrobić takie nagranie lub chociaż opisać cykl wyświetlania informacji ? Czy też może po prostu coś się stało w wspomnianych autobusach przez co takie coś nie jest możliwe już do realizacji.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej

Post autor: J-31 »

Raczej prędzej nie mamy nikogo na forum z Białegostoku, kto by mógł odpisać ;)

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej

Post autor: wlocek369 »

Mam pytanie odnośnie obecnych wyświetlaczy LCD (przedni, boczny, tylny, itp.) wiem że kiedyś za czasów klapek standardem były wyświetlacze oparte o wielokrotność modułu 16x28 (ewentualnie z dodaniem połówek" 16x14) dlatego wyświetlacze miały zwykle wymiar 16x84 (boczny) oraz 16x112 (przedni) a jak wygląda to obecnie. jaki jest obecnie wymiar pojedynczego modułu ? czy "wydzielony" moduł na nr linii też jest oparty o pojedynczy moduł wyświetlacza nawet jeżeli jest zintegrowany z tablicą kierunkową w stylu że tablica ma rozmiar 24x200 (a w zasadzie 24x40+24x160). dziękuję za odpowiedź

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej

Post autor: Przemek »

Napiszę jak to wygląda we Wrocławiu:
Solarisy, Moderusy, Many, Mercedesy Citaro C2 (do 2018):
Tablica czołowa złożona tak naprawdę z dwóch tablic: monochromatyczna bursztynowa 16×112 i numerowej RGB 16x28)
Boczna tablica numerowa: 32x48 RGB
Tylna tablica numerowa: 12x21 (monochromatyczna, bursztynowa)

Kłosok/A21:
Tablica czołowa: 24x200 (monochromatyczna, bursztynowa)
Tablica boczna: 24x160 (monochromatyczna, bursztynowa)
Tablica tylna: 24x160 (monochromatyczna, bursztynowa)

W dostawie Citaro C2 dla MPK od 2019r. będą tablice 24x200 z modułem RGB 24x40

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej

Post autor: wlocek369 »

Czy oprócz Poznania ktoś stosował jako boczne tablice o wymiarze 16x112 (4 moduły) i czy wtedy przednie też miały wymiar 16x112 czy może były jeszcze większe ?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”