Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej
U mnie w 6 SU10 (bo tylko tyle je ma) dodatkowy wyświetlacz linii ten na dole ma rozdzielczość 32x48 pkt.
Ktoś może zna rozmiary wyświetlaczy w warszawskich Swing-ach tzn wyświetlacza linii oraz brygady. na podstawie jednego ze zdjęć w sieci obstawiam że tutaj wyświetlacz linii ma rozdzielczość coś w okolicach wartości 48x64 pkt. może ktoś potwierdzi że tak jest lub zaprzeczy że tak nie jest. oraz poda rozdzielczość brygadówki.
Ktoś może zna rozmiary wyświetlaczy w warszawskich Swing-ach tzn wyświetlacza linii oraz brygady. na podstawie jednego ze zdjęć w sieci obstawiam że tutaj wyświetlacz linii ma rozdzielczość coś w okolicach wartości 48x64 pkt. może ktoś potwierdzi że tak jest lub zaprzeczy że tak nie jest. oraz poda rozdzielczość brygadówki.
To może ja napiszę coś o Płocku, w którym nrów brygad nie ma ani na tabliczkach, ani na wyświetlaczach. Ale za to było coś innego.
Dość dawno temu, gdy jeszcze nie było KMF (ew. nie miałem tu konta) płoccy niedowidzący walczyli o wyraźniejsze numery linii na autobusach, podając Radom za przykład miasta, gdzie rozwiązano ten problem — pamiętam z tamtych czasów zdjęcie kartki A4 z wydrukowanym numerem linii przyklejonej w rogu przedniej szyby Neoplanosolarisa. Jakoś chyba w 2006 r. zaczęto umieszczać za szybą kwadratowe tabliczki z odblaskowymi cyframi (najpierw zielonymi, potem pojawiły się też żółte) a’la poznańska stopiątka — najpierw tylko na linii 19 (możnaby powiedzieć, że najważniejszej), potem na każdej. Tutaj przykład:
No, w sumie te pikselowce z jarzeniówami po bokach to specjalnie czytelne nie były. A w występujących wówczas w dużych ilościach 120M wyglądało to tak:
Tablic używano także, gdy na filmach brakowało nr danej linii (tutaj 12 jest częściowo przewinięta dalej, ale często nie była):
Jako że KM nie przejmowała się wówczas zbytnio podejściem do pasażera, często te tablice były jedynym oznakowaniem liniowym autobusu — zdarzało się nawet, że nie było jej z boku. Najczęściej dotyczyło to różnych zastępczych autobusów bądź NG272 z niemieckimi filmami, które kłopotliwie się ustawiało.
Tablice dla niewidomych po pewnym czasie (tak mniej więcej rok-dwa chyba) wyszły z użycia, obecnie tak jak wszędzie stawia się na piloty włączające informację dźwiękową w autobusach (do końca 2014 r. ma to być w każdym) i elektronicznych tablicach informacyjnych, każdy autobus ma też wyświetlacze. Choć w razie awarii różnie to bywa — raz jechałem SU12III na 26 z padniętym SIPem, który za przednią szybę miał wsadzony termometr, a kierowca pełnił funkcję biletomatu
Dość dawno temu, gdy jeszcze nie było KMF (ew. nie miałem tu konta) płoccy niedowidzący walczyli o wyraźniejsze numery linii na autobusach, podając Radom za przykład miasta, gdzie rozwiązano ten problem — pamiętam z tamtych czasów zdjęcie kartki A4 z wydrukowanym numerem linii przyklejonej w rogu przedniej szyby Neoplanosolarisa. Jakoś chyba w 2006 r. zaczęto umieszczać za szybą kwadratowe tabliczki z odblaskowymi cyframi (najpierw zielonymi, potem pojawiły się też żółte) a’la poznańska stopiątka — najpierw tylko na linii 19 (możnaby powiedzieć, że najważniejszej), potem na każdej. Tutaj przykład:
No, w sumie te pikselowce z jarzeniówami po bokach to specjalnie czytelne nie były. A w występujących wówczas w dużych ilościach 120M wyglądało to tak:
Tablic używano także, gdy na filmach brakowało nr danej linii (tutaj 12 jest częściowo przewinięta dalej, ale często nie była):
Jako że KM nie przejmowała się wówczas zbytnio podejściem do pasażera, często te tablice były jedynym oznakowaniem liniowym autobusu — zdarzało się nawet, że nie było jej z boku. Najczęściej dotyczyło to różnych zastępczych autobusów bądź NG272 z niemieckimi filmami, które kłopotliwie się ustawiało.
Tablice dla niewidomych po pewnym czasie (tak mniej więcej rok-dwa chyba) wyszły z użycia, obecnie tak jak wszędzie stawia się na piloty włączające informację dźwiękową w autobusach (do końca 2014 r. ma to być w każdym) i elektronicznych tablicach informacyjnych, każdy autobus ma też wyświetlacze. Choć w razie awarii różnie to bywa — raz jechałem SU12III na 26 z padniętym SIPem, który za przednią szybę miał wsadzony termometr, a kierowca pełnił funkcję biletomatu
Jak najbardziej potwierdzam, w latach mojej częstej bytności w Płocku faktycznie te dodatkowe tablice pojawiły się na autobusach linii 19-ście. Wtedy mnie to nawet dziwiło czemu tylko 19-ście i dobrze, że zostało to rozszerzone.
I faktycznie w autobusach KM Płock nie było "brygadówek"
Warto jednak pamiętać, że zanim do Płocka zaczęły docierać autobusy używane z zachodu a potem Solarisy Urbino III generacji - w owych czasach (faktycznie przed powstaniem KM-Forum czyli przed 2004 rokiem) trzon taboru KM Płock to były Jelcze PR110 i M120, a wcześniej również M11. Było już kilka Jelczy M121M, M181MB, SU12II, Te pierwsze nowe płockie "niskacze" miały zielone tablice klapkowe (to nawet widać na zdjęciu które zaprezentował pmaster powyżej, M181MB #630).
No a potem wiadomo jak historia taboru KM Płock się potoczyła, jednocześnie nowy tabor przewoźnika otrzymywał już nowoczesne diodowe wyświetlacze. Widoczność numeru linii znacznie się poprawiła, a zatem likwidacja tych dodatkowych tablic to była już tylko kwestią czasu.
I faktycznie w autobusach KM Płock nie było "brygadówek"
Warto jednak pamiętać, że zanim do Płocka zaczęły docierać autobusy używane z zachodu a potem Solarisy Urbino III generacji - w owych czasach (faktycznie przed powstaniem KM-Forum czyli przed 2004 rokiem) trzon taboru KM Płock to były Jelcze PR110 i M120, a wcześniej również M11. Było już kilka Jelczy M121M, M181MB, SU12II, Te pierwsze nowe płockie "niskacze" miały zielone tablice klapkowe (to nawet widać na zdjęciu które zaprezentował pmaster powyżej, M181MB #630).
No a potem wiadomo jak historia taboru KM Płock się potoczyła, jednocześnie nowy tabor przewoźnika otrzymywał już nowoczesne diodowe wyświetlacze. Widoczność numeru linii znacznie się poprawiła, a zatem likwidacja tych dodatkowych tablic to była już tylko kwestią czasu.
Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej
A ma ktoś może serię zdjęć lub krótki film z całym cyklem wyświetlania informacji pasażerskiej na wewnętrznych wyświetlaczach (typowy czerwony pixel 120x16) na podwójnym wyświetlaczu które posiadają 2 białostockie solarisy SU12 Komunalnego Zakładu Komunalnego o numerach bocznych 114 i 115
Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej
Niestety całego cyklu nie mam, ale mam takie coś
https://www.youtube.com/watch?v=TaD7N5cN08U
Rzuć sobie okiem jeszcze na inny mój film. Scania. A w niej wyświetlacz - 3:06
https://www.youtube.com/watch?v=gFD-P2LwKt0
https://www.youtube.com/watch?v=TaD7N5cN08U
Rzuć sobie okiem jeszcze na inny mój film. Scania. A w niej wyświetlacz - 3:06
https://www.youtube.com/watch?v=gFD-P2LwKt0
Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej
Ale jemu chodziło o "cudaki" w których zamontowano dwa wyświetlacze TML jeden pod drugim. Cykl pracy zwykłych pojedynczych na nic mu się nie zda
Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej
Na zachodzie mają tylko jednowierszowe, a na wschodzie aż 4. Dziwny jest ten świat.
Re:
chciałem dodać że we włocławku był przypadek na linii nr 18 (obecnie już nie istnieje, jej trasę w zasadzie wykonuje teraz 17) że 2 autobusy miały ten sam numer brygady bodajże 18.2 więc nieoficjalnie (w praktyce nigdy nie widziałem tego na SRJ) jako jedyne autobusy posiadały 3 częściowy numer brygady w prawdopodobnym formacie 18.2 I i 18.2 II tzn linia.brygada liczba rzymska (po numerze brygady jest przerwa a nie . czy inny znak)TranslatorPS pisze:
Pozwolę sobie dodać, że z moich dotychczasowych obserwacji, formaty zapisu brygad wyglądają w Polsce tak (z dużych miast):
(...)
linia.brygada (bryg. liczbą rzymską: 2.1): Warszawa (nowy zapis), widocznie Włocławek.
brygada/linia (bryg. liczbą rzymską: 1/2): Warszawa (stary zapis, ale wciąż popularny).
(..)
Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej
Dość wymagające pytanie nie lepiej popytać na forum elektroda fachowców, którzy zajmują się takimi rzeczami na co dzień?
Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej
Z datą 30.03.2017
Mam takie pytanie do forumowiczów z Białegostoku czy wiedzą w jaki sposób działa cała animacja obu wyświetlaczy (do zdjęcia 2 posty wcześniej) ewentualnie jak są podłączone do sterownika. tzn. czy są elektronicznie złączone i podłączone pod jeden kanał gdzie tablica zgłasza się jako wyświetlacz 32x120 czy też może pod 2 osobne i niezależne kanały jako standardowe wyświetlacze 16x120. Ewentualnie czy gdzieś w sieci jest (jeszcze) informacja o specyfikacji przetargu na te 2 SU 12 (#114/#115).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dopisano 26.06.2017
A ktoś może wie Gdzie w sterowniku ustawia się nr Brygady dla wyświetlacza Brygady ?
Mam takie pytanie do forumowiczów z Białegostoku czy wiedzą w jaki sposób działa cała animacja obu wyświetlaczy (do zdjęcia 2 posty wcześniej) ewentualnie jak są podłączone do sterownika. tzn. czy są elektronicznie złączone i podłączone pod jeden kanał gdzie tablica zgłasza się jako wyświetlacz 32x120 czy też może pod 2 osobne i niezależne kanały jako standardowe wyświetlacze 16x120. Ewentualnie czy gdzieś w sieci jest (jeszcze) informacja o specyfikacji przetargu na te 2 SU 12 (#114/#115).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dopisano 26.06.2017
A ktoś może wie Gdzie w sterowniku ustawia się nr Brygady dla wyświetlacza Brygady ?
Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej
przepraszam że ponaglam pytanie. Czy naprawdę nie ma nikogo z Białegostoku kto by był w stanie zrobić takie nagranie lub chociaż opisać cykl wyświetlania informacji ? Czy też może po prostu coś się stało w wspomnianych autobusach przez co takie coś nie jest możliwe już do realizacji.
Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej
Raczej prędzej nie mamy nikogo na forum z Białegostoku, kto by mógł odpisać
Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej
Mam pytanie odnośnie obecnych wyświetlaczy LCD (przedni, boczny, tylny, itp.) wiem że kiedyś za czasów klapek standardem były wyświetlacze oparte o wielokrotność modułu 16x28 (ewentualnie z dodaniem połówek" 16x14) dlatego wyświetlacze miały zwykle wymiar 16x84 (boczny) oraz 16x112 (przedni) a jak wygląda to obecnie. jaki jest obecnie wymiar pojedynczego modułu ? czy "wydzielony" moduł na nr linii też jest oparty o pojedynczy moduł wyświetlacza nawet jeżeli jest zintegrowany z tablicą kierunkową w stylu że tablica ma rozmiar 24x200 (a w zasadzie 24x40+24x160). dziękuję za odpowiedź
Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej
Napiszę jak to wygląda we Wrocławiu:
Solarisy, Moderusy, Many, Mercedesy Citaro C2 (do 2018):
Tablica czołowa złożona tak naprawdę z dwóch tablic: monochromatyczna bursztynowa 16×112 i numerowej RGB 16x28)
Boczna tablica numerowa: 32x48 RGB
Tylna tablica numerowa: 12x21 (monochromatyczna, bursztynowa)
Kłosok/A21:
Tablica czołowa: 24x200 (monochromatyczna, bursztynowa)
Tablica boczna: 24x160 (monochromatyczna, bursztynowa)
Tablica tylna: 24x160 (monochromatyczna, bursztynowa)
W dostawie Citaro C2 dla MPK od 2019r. będą tablice 24x200 z modułem RGB 24x40
Solarisy, Moderusy, Many, Mercedesy Citaro C2 (do 2018):
Tablica czołowa złożona tak naprawdę z dwóch tablic: monochromatyczna bursztynowa 16×112 i numerowej RGB 16x28)
Boczna tablica numerowa: 32x48 RGB
Tylna tablica numerowa: 12x21 (monochromatyczna, bursztynowa)
Kłosok/A21:
Tablica czołowa: 24x200 (monochromatyczna, bursztynowa)
Tablica boczna: 24x160 (monochromatyczna, bursztynowa)
Tablica tylna: 24x160 (monochromatyczna, bursztynowa)
W dostawie Citaro C2 dla MPK od 2019r. będą tablice 24x200 z modułem RGB 24x40
Re: Dodatkowe wyświetlacze w pojazdach komunikacji miejskiej
Czy oprócz Poznania ktoś stosował jako boczne tablice o wymiarze 16x112 (4 moduły) i czy wtedy przednie też miały wymiar 16x112 czy może były jeszcze większe ?