Strona 1 z 1

Historyczno-geograficzne ciekawostki o polskich tramwajach

: 2016-10-12, 19:41
autor: partisan
1. Pierwszy tramwaj konny na ziemiach polskich pojawił się w 1866 roku.
2. Miasta, w których najwcześniej uruchomiono sieci tramwaju konnego to:
a. Warszawa – 1866r.
b. Gdańsk – 1873r.
c. Wrocław – 1877r.
d. Szczecin – 1879r.
3. Na terenie zaboru rosyjskiego jedynie w dwóch miastach leżących w obecnych granicach Polski wybudowano linie tramwajowe: w Warszawie i Białymstoku.
4. Sieci tramwajowe wybudowano w dwóch miastach, które obecnie znajdują się poza granicami Polski: w Wilnie i Lwowie.
5. Tramwaje w Wilnie nie zostały nigdy zelektryfikowane i zostały zlikwidowane w 1926 roku.
6. Najwięcej miast wybudowało infrastrukturę tramwaju konnego na terenie zaboru niemieckiego.
7. Tramwaje konne najdłużej były wykorzystywane w Kostrzynie nad Odrą.
8. Linie tramwajowe w Sopocie i Białymstoku nigdy nie zostały zelektryfikowane.
9. Warszawa jako jedyne miasto w Polsce miało tramwaje o prześwicie 1525mm (rozstaw rosyjski). Przekuwanie torów na szerokość standardową (1435mm) rozpoczęło się dopiero w 1945 roku i zakończono w 1950 roku.
10. Jelenia Góra jako jedyne miasto posiadało linie tramwaju gazowego. Kursowały one jednak niecałe 3 lata. Tramwaj gazowy miał szerokość toru 1435mm. Po elektryfikacji zmieniono prześwit toru na 1000mm.
11. Tramwaje konne na ziemiach polskich miały 4 szerokości toru:
a. 800 mm – 1 miasto (Sopot)
b. 1000 mm – 6 miast (Białystok, Bydgoszcz, Grudziądz, Kostrzyn nad Odrą, Legnica, Toruń)
c. 1435 mm – 6 miast (Gdańsk, Konurbacja Górnośląska, Kraków, Poznań, Szczecin, Wrocław)
d. 1525 mm – 1 miasto (Warszawa)
12. Miasta, które jako pierwsze uruchomiły linie tramwaju elektrycznego:
a. Wrocław – 1893r.
b. Bielsko-Biała, Elbląg – 1895r.
c. Bydgoszcz, Gdańsk, Szczecin – 1896r.
d. Legnica, Łódź, Poznań, Słubice, Toruń, Wałbrzych, Zgorzelec – 1898r.
13. W 15 miastach kursują lub kursowały tramwaje elektryczne, a nigdy nie uruchomiono tramwaju konnego: Bielsko Biała, Cieszyn, Częstochowa, Elbląg, Gorzów, Gubin, Inowrocław, Koszalin, Łódź, Olsztyn, Słubice, Słupsk, Tarnów, Wałbrzych, Zgorzelec.

Obrazek

Kolejnych 15 ciekawostek oraz 2 mapki i 2 wykresy zamieściłem na swojej stronie, więc odsyłam zainteresowanych: http://zyciemiastoswiat.pl/28-ciekawost ... -w-polsce/

Na stówę nie wyczerpałem tego tematu, więc jeżeli znacie inne ciekawostki związane z historią komunikacji tramwajowej, to pochwalcie się :)

Re: Historyczno-geograficzne ciekawostki o polskich tramwaja

: 2016-10-12, 20:54
autor: J-31
Ciekawe zestawienie historyczne. :)

Jako warszawiak ostatnio niemalże co roku jeżdżę na Górny Śląsk i do Zagłębia by tam eksplorować tamtejszą - wciąż największą w Polsce - sieć tramwajową. I jest to dosyć zaskakujące - patrząc na Twoje zestawienie - że sieć tramwajowa jako taka (sieć tramwajów konnych) w Konurbacji Górnośląskiej powstała stosunkowo późno w porównaniu do chociażby sieci tramwajów konnych w Warszawie.

W Warszawie w 1866 roku (jako pierwsza na terytorium obecnej Rzeczypospolitej), w KG dopiero w 1894 roku... ale stosunkowo szybko zelektryfikowano ją, bo już w 1899 roku - Warszawa musiała jeszcze poczekać 9 lat. Cóż takie były wtedy uwarunkowania :]

Re: Historyczno-geograficzne ciekawostki o polskich tramwaja

: 2016-10-12, 21:04
autor: partisan
W Warszawie tramwaje konne jeździły najdłużej, co też jest nie lada ciekawostką. Taka Bydgoszcz np doczekała się elektryfikacji po zaledwie 8 latach, a inne miasta nawet szybciej.

Re: Historyczno-geograficzne ciekawostki o polskich tramwaja

: 2016-10-13, 08:17
autor: TLG
W końcu Warszawa miała pozostać prowincją carskiego Imperium ;)

Re: Historyczno-geograficzne ciekawostki o polskich tramwaja

: 2016-10-13, 12:21
autor: Mrozard
Ponoć tramwaje dla Wrocławia testowano przed uruchomieniem w Wołowie, ale nie mam żadnych szczegółów na ten temat, oprócz krótkiej wzmianki na wikipedii. Może warto przyjrzeć się sprawie? Bo ciekawostka dość nietypowa, trzeba powiedzieć.

Re: Historyczno-geograficzne ciekawostki o polskich tramwaja

: 2016-10-16, 16:34
autor: zanzar
partisan pisze: 11. Tramwaje konne na ziemiach polskich miały 4 szerokości toru:
a. 800 mm – 1 miasto (Sopot)
b. 1000 mm – 6 miast (Białystok, Bydgoszcz, Grudziądz, Kostrzyn nad Odrą, Legnica, Toruń)
c. 1435 mm – 6 miast (Gdańsk, Konurbacja Górnośląska, Kraków, Poznań, Szczecin, Wrocław)
d. 1525 mm – 1 miasto (Warszawa)
Tramwaje konne miały 5 rozstawów.

Kraków nigdy nie miał tramwajów konnych o rozstawie 1435 mm. Takie były tylko wąskotorowe o rozstawie 900 mm. Trasy zelektryfikowano w 1901 a wagoniki tramwaju konnego na samym początku próbowano wykorzystać jako doczepy do tramwajów elektrycznych SW1 co jednak nie zdało egzaminu. Wąskotorowe wagoniki elektryczne kursowały do roku 1953 kiedy to zlikwidowano linie tramwajowe na krakowskim rynku. Wycofane wagony SW1 przekuto na szerokość 1000 mm, pozbawiono osprzętu elektrycznego i przekazano do Elbląga, Grudziądza chyba też do Bydgoszczy i Torunia gdzie dokonały żywota jako doczepki do innych tramwajów. Rozstaw 1435 mm pojawił się w Krakowie dopiero w roku 1912 kiedy uruchomiono pierwsze "normalnotorowe" tramwaje elektryczne.

A można coś więcej dowiedzieć się o Sopocie? Ja słyszałem tylko o jakimś powojennym epizodzie chyba linii wyprowadzonej z Gdańskiej sieci. W jakich latach mieli te tramwaje konne?

Re: Historyczno-geograficzne ciekawostki o polskich tramwaja

: 2016-10-17, 14:11
autor: partisan
zanzar pisze: Tramwaje konne miały 5 rozstawów.
Dzięki za wyprowadzenie z błędu :) Doczytałem sobie, masz rację. Muszę przygotować update!

Re: Historyczno-geograficzne ciekawostki o polskich tramwaja

: 2016-11-04, 23:20
autor: 9507
Punkt 11. do 15. - ewidentnie gdzieś brakuje Jeleniej Góry. Czy się mylę?