Informacja pasażerska

Ogólnie o transporcie w Polsce, problemy i codzienność komunikacji miejskiej
marekJG

Post autor: marekJG »

A ja mam pytanie do Krakusów. Czy w autobusach tamtejszego MPK istnieje możliwość wyświetlania na wewnętrznych wyświetlaczu trasy przejazdu i przystanków. Zawsze kiedy jadę odkurzaczem czy solarisem trafia mnie szlag, kiedy zamiast przystanku wyświetlają się imieniny jakiegoś Hugona czy Anny albo dzień dziadka. To chyba nie jest normalne. MPK chyba potrafi wgrać przystanki w oparciu o moduł kilometrowy, poza tym mają chyba tam informatyka, który czuwa na aktualizacją zmian w razie objazdów etc.

Lopez

Post autor: Lopez »

Możliwość pewnie jest zawsze, ale MPK nigdy z tego potencjału nie skorzystało.

ppln

Post autor: ppln »

Do możliwości są potrzebne dwie rzeczy - plik z rozkładami i podłączony moduł mierzący drogę/pozycję (albo zwykły moduł drogi albo lepiej GPS). Potem tyle co musi zrobić prowadzący to wklepać swoją pracę (linia, brygada, typ dnia) i jechać.

Awatar użytkownika
Maciek007
Posty: 414
Rejestracja: 2009-01-31, 20:24
Lokalizacja: Dębica

Post autor: Maciek007 »

W Dębicy to samo też są wyświetlacze ale wyświetlają się jakieś imieniny i tak dalej.Wykaz przystaków przez jakie jedzie wyświetla się dosyć szybko i to jeszcze przelatuje przez ekran.Był kiedyś system zapowiadania przystanków ale teraz już go nie ma.

Awatar użytkownika
mandrake13
Posty: 11
Rejestracja: 2009-08-17, 08:54
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: mandrake13 »

marekJG pisze:Czy w autobusach tamtejszego MPK istnieje możliwość wyświetlania na wewnętrznych wyświetlaczu trasy przejazdu i przystanków. Zawsze kiedy jadę odkurzaczem czy solarisem trafia mnie szlag, kiedy zamiast przystanku wyświetlają się imieniny jakiegoś Hugona czy Anny albo dzień dziadka. To chyba nie jest normalne. MPK chyba potrafi wgrać przystanki w oparciu o moduł kilometrowy, poza tym mają chyba tam informatyka, który czuwa na aktualizacją zmian w razie objazdów etc.
Niestety takie rozwiązanie jest kosztowne. W końcu Kraków posiada bogatą bazę autobusów oraz tramwajów, które obsługują różne linie. Trzeba by było napisać pliki ze wszystkimi trasami (czasem jest tak, że jedna linia dojeżdża do różnych pętli) co wiąże się z godzinami pracy oraz przewoźnik musiałby wyposażyć pojazdy w moduł GPS.

Ale dla chcącego nic trudnego :)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Zadnego GPSa nie trzeba, w Poznaniu przystanki na wyswietlaczu zmieniaja sie po przejechaniu zaprogramowanej odleglosci.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

mandrake13 pisze:Niestety takie rozwiązanie jest kosztowne. W końcu Kraków posiada bogatą bazę autobusów oraz tramwajów, które obsługują różne linie. Trzeba by było napisać pliki ze wszystkimi trasami (czasem jest tak, że jedna linia dojeżdża do różnych pętli) co wiąże się z godzinami pracy oraz przewoźnik musiałby wyposażyć pojazdy w moduł GPS.
Naprawdę ? Jakoś w Warszawie taka informacja w autobusach, istnieje już od lat, działa to bez zarzutu. A przecież mamy również nie mało linii - a i przewoźników obsługujących k.m. jest wielu. Często dochodzi do zmian tras... a informacja wciąż działa poprawnie ;)

Po za tym w krakowskich Bombardierach normalnie działa informacja pasażerska. I elektronika zapowiada kolejne przystanki ;)

spex

Post autor: spex »

Akurat w Krakowie zapowiedzi w NGT6 są sterowane przez GPS i moduł drogi z naciskiem na ten drugi (w tunelu GPS niema zasięgu).

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

bystrzak2000 pisze:We Wrocławiu były kiedyś (tak z 10 lat temu lub nawet wcześniej) w tramwajach koraliki, ale częste zmiany w komunikacji tramwajowej (we Wrocławiu dzień bez objazdu dniem straconym) powodowały częstą dezaktualizację tych tablic, a koszty wykonania były niemałe. Poza tym pasażerom więcej mówią nazwy ulic, niż przystanków (zwłaszcza, gdy trasy często się zmieniają) i to głównie powoduje, że w tramwajach wciąż są tablice z trasą oznaczoną ulicami, a nie przystankami, zwłaszcza że niektóre nazwy przystanków są lekko mówiąc mylące
Przeniosę tą dyskusję do tego tematu. Bo to co poniżej pokażę - fotki - wcale nie pochodzą z mojej Warszawy ;)

Ten post Bystrzaka trochę mnie zainspirował. I postanowiłem - przy okazji mojej piątkowej wizyty w Łodzi, zajrzeć na tablicę w losowo wybranym tramwaju MPK Łódź. Myślę, że ta mała tablica łódzkiego MPK może być dobrym przykładem dla kolegów z Wrocławia.

MPK stara się aktualizować swoje dykty w tramwajach (w autobusach MPK Łódź zdaje się nie ma takiej informacji) ;)

:strzałka: http://img441.imageshack.us/img441/2381/tablica2.jpg

Na poniższym zdjęciu, czerwonymi kołami zaznaczyłem miejsca poprawiane.
:strzałka: http://img383.imageshack.us/img383/6238/tablica1.jpg

Jak widać można nawet w Łodzi. Zatem czemu nie we Wrocławiu ? - a przyznam się szczerze, że takiemu turyście jak np. ja - taka informacja baardzo ułatwia życie i poruszanie się tramwajami ;)

Dla porównania dodam, że w przeciwieństwie do MPK, zarówno w tramwajach MKT jak i TP (Tramwaje Podmiejskie) - tablica boczna zawiera wyłącznie skrótowy spis ulic (czyli tak jak we wrocławskich tramwajach, z tymże wrocławskie dykty są długie). Dziwi mnie, że MKT i TP nie chcą zmienić informacji pasażerskiej. No, ale może w przyszłości ktoś o tym pomyśli :cool:

ppln

Post autor: ppln »

J-31 pisze:zarówno w tramwajach MKT jak i TP (Tramwaje Podmiejskie) - tablica boczna zawiera wyłącznie skrótowy spis ulic
Założyłbym się, że któryś z potworków MKT ma wywieszoną całą listę przystanków, może po prostu nie we wszystkich tramwajach jest wsadzona (akurat w przypadku MKT i TP wydrukowanie i wsadzenie nieobjazdowej listy przystanków jest wyjątkowo łatwe ;) )

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

ppln pisze:Założyłbym się, że któryś z potworków MKT ma wywieszoną całą listę przystanków, może po prostu nie we wszystkich tramwajach jest wsadzona
To może ja miałem jakiegoś pecha, bo akurat trafiałem na ich tramwaje z taką prostą informacją. ;)

PS. Spodobało mi się słowo "potworki". Szczególnie w stosunku do ich 803Na - to jest słowo bardzo pasujące :)

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Co ciekawe jeszcze nie napisałem jak jest w Przemyślu. Otóż:
- w starszych modelach autobusu są to głównie taśmy na korbkę, które się obkręca (z przodu z boku i z tyłu)
Przykład:
http://www.phototrans.eu/14,372206,0,Je ... M_334.html
Po maleńkiej renowacji autobusy posiadają taśmy i wyświetlacze z przodu lub z tyłu z samym numerem
http://www.phototrans.eu/14,374732,0,Jelcz_M11_337.html
- niektóre autobusy posiadają również same wyświetlacze z numerem i trasą.
http://www.phototrans.eu/14,381793,0,Je ... M_397.html
http://www.phototrans.eu/14,407497,0,Je ... 1_409.html
Także zostało zaprogramowane w jednym autobusie by pojawiała się trasa przejazdu.
http://www.phototrans.eu/14,401614,0,Je ... G_383.html

Są jednak i przypadki tabliczek/karteczek:
http://www.phototrans.eu/14,377991,0,Je ... M_432.html
http://www.phototrans.eu/14,386679,0,MAN_SL202_423.html

Oprócz tego są również tabliczki odrębne, które wskazują wyłącznie dokąd autobus się udaje bez numeru, więc np:
- zjazd do zajezdni
- kurs do takiej i takiej ulicy
- zjazd awaryjny

Często zdarza się, że nawet w autobusie posiadającym wyświetlacze możemy również zobaczyć i tabliczki z numerami ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Jeśli przypadkiem ktoś z Was przyjedzie do Warszawy, to uważajcie na nowoczesny system informacji pasażerskiej - zarówno w najnowszych autobusach (MAN NG363 Lion's City MZA, jak również SU18 III "Mobilisa"), jak również w tramwajach.

:strzałka: http://www.przegubowiec.com/component/c ... yl-pasaera

Wczoraj miałem okazję przejechać #3409, czyli najnowszyn Lion'sem G i faktycznie zauważyłem, że system podawał informacje o przystankach... ale z dużym opóźnieniem. Jeśli np. ktoś chciałby wysiąść na przystanku "Dolina Służewiecka", to system powiadomił go o tym... po ruszeniu z przystanku i przejechaniu kilkunastu metrów ;)

Myślałem, że ten błąd dotyczył tylko tego pojazdu - ale okazuje się, że jest to masowe.

Z ciekawości muszę się jeszcze przejechać SU18 "Mobilisa" ;)

ppln

Post autor: ppln »

A co pokazywały tablice? Bo możliwe, że po prostu pojazdy miały źle ustawione odległości między przystankami albo współczynniki (do ustalenia prędkości na podstawie wskazań modułu drogi) czy też po prostu przystanki się rozjechały przez jakiś skrót, buksowanie kół w śniegu czy coś tego typu. Bo dokładnego określania pozycji przez GPS (błąd pomiarowy mniejszy niż długość pojazdu :) ) chyba się jeszcze nigdzie nie dorobiliście mimo że tramwaje macie wyposażone w dwa (i po co wam tyle?) urządzenia z odbiornikami GPS.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

ppln pisze:A co pokazywały tablice?
To samo co zapowiedź głosowa - obserwowałem tablice i nasłuchiwałem zapowiedzi. Co ciekawe to samo wskazywał sterownik u kierowcy. Także nie było sytuacji "rozjechania się" zapowiedzi głosowej z informacją podawaną na monitorach. ;)

Boksowania kół w śniegu nie było, bo droga była sucha ;)

tyrystor

Post autor: tyrystor »

Nowe Lion'sy mają system taki jak od dawna stosuje MZA - R&G. Rozjechanie się przystanku jako słupka z jego zapowiedzią się zdarza. Nie jest to masowe zjawisko, ot czasem występuje. Sam pamiętam jak trafiałem na takie opóźnienie w starszych pojazdach. J-31 - wyluzuj :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Wyluzowany jestem przez cały czas. ;)

Postanowiłem wczoraj nieco się pokręcić po Mokotowie i Ursynowie, oczywiście autobusami. I natrafiłem na następujące autobusy

- Scania PKS Grodzio
- SU18 z rocznika 2007 (R1 Woronicza, 81xx)
- SU15
- SU18, A703, "Mobilis" - ta osiemnastka była zresztą moim głównym celem
- M121M, #4590
- SU18, #8306 (tegoroczna "osiemnastka" MZA)

I najbardziej interesowało funkcjonowanie informacji pasażerskiej w "mobilisowskim" SU18... Miałem jednak pecha. Funkcja zapowiadania przystanków nie działa. Monitory LCD pokazywały tylko kierunek i trasę. A boczne wewnętrzne monitory pokazywały tylko aktualne przystanki.

Pomimo tego system w tymże SU18 działał poprawnie.

Na koniec jeszcze ciekawostka. Jadąc SU15 (linia 117, autobus kończył w Wilanowie), zaliczyśmy dwa przypadku boksowania kół w zatoczkach przystankowych - a mimo to, system informacji pasażerskiej pracował perfekcyjnie. Nie rozmijał się z przystankami ;)

W ogóle tego dnia nie stwierdziłem, żadnych rozbieżności opisywanych w artykule, którego link podałem wcześniej ;)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

http://imageshack.us/photo/my-images/199/2rzy.jpg/

Najnowszy poznański wynalazek, źródło zdjęcia SSC. Moim zdaniem bardzo dobre, ta mapka z lewej pokazuje pozycję na podstawie GPS. Mogliby tylko czcionkę trochę zmienić, bo Times New Roman jest passe :D Byleby nie udziwniali całej tablicy jak np. Kraków.

ppln

Post autor: ppln »

W porównaniu do krakowskiej wszystko jest lepsze (nawet te warszawskie Buse), ale R&G jednak nie potrafi projektować grafiki - to jest po prostu koszmarnie brzydkie.
Identyczną tablicę da się zaprojektować o wiele, wiele ładniej
http://www.tram-silesia.pl/www/wp-conte ... iant-2.jpg

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

To jest rzeczywiście bardzo fajne rozwiązanie. Z jednej strony nawiązuje do znanych termometrów, a z drugiej lokalizuje na mapie. Naprawdę świetny, praktyczny pomysł :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje”