PKP PLK zmienia cennik dostępu do infrastruktury

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4604
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

PKP PLK zmienia cennik dostępu do infrastruktury

Post autor: Przemek » 2018-04-09, 23:54

http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 86516.html
Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny spółki Koleje Mazowieckie skomentował (...) propozycje zmian w kształtowaniu stawek opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Zdaniem Sulimy zupełnie nieuzasadniony jest wzrost opłat za korzystanie z linii drugorzędnych. To przełoży się na znaczny wzrost kosztów uruchamiania ważnych połączeń lokalnych.
Ustalony przez nas, niemal 40-proc. wzrost opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej dla pociągów lekkich, jest na tyle kontrowersyjny, że w żaden sposób nie znajduje odzwierciedlenia w zwiększeniu wartości nakładów finansowych koniecznych do ponoszenia przez zarządcę, związanych z usuwaniem skutków odziaływania lekkich pociągów na infrastrukturę kolejową.
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 86527.html
Obok Kolei Mazowieckich również Koleje Dolnośląskie negatywnie opiniują projekt nowego cennika PKP PLK. Propozycja największego zarządcy infrastruktury w Polsce dotyczy m.in. wzrostu opłat za przejazd lekkimi pojazdami szynowymi po liniach drugorzędnych.
– Przeanalizowaliśmy każdą trasę, po której Koleje Dolnośląskie uruchamiają lub planują uruchomić pociągi. W naszej opinii, z uwagi na bardzo duży wzrost procentowy opłat szczególnie na liniach drugorzędnych, zaproponowany model naliczania należności z tytułu dostępu do infrastruktury jest nie do przyjęcia – powiedział Piotr Rachwalski, prezes zarządu KD.

O ile wzrosną koszta uruchomienia pociągów?

Jak podaje operator, dla najniższych przedziałów masy, głównie dla autobusów szynowych i elektrycznych zespołów trakcyjnych użytkowanych przez Spółkę wzrost kosztów dostępu do infrastruktury wynosić będzie odpowiednio:

1. Kudowa-Zdrój – Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny wzrost aż o 76%,
2. Legnica – Dzierżoniów Śląski wzrost o 49%,
3. Legnica – Żary wzrost o 47%,
4. Wrocław – Kudowa-Zdrój wzrost o 33%,
5. Wrocław – Rawicz wzrost o 29%,
6. Jelenia Góra – Goerlitz wzrost o 30%,
7. Wrocław – Międzylesie wzrost o 21%,
8. Wrocław – Szklarska Poręba wzrost o ok 10%.
Gwoli ścisłości, odnotowano także obniżenie opłat, głównie na niektórych odcinkach ciągu Wrocław – Legnica – Lubań Śląski/Zgorzelec. Mimo obniżek, cena dostępu do torów na tej trasie jednak wzrasta, a więc dla niego bilans końcowy jest niekorzystny.

– W skali całego przyszłego rozkładu jazdy zgodnie z projektem nowego cennika Koleje Dolnośląskie zapłacą na rzecz PKP PLK ok. 4 miliony złotych netto więcej, co stanowi wzrost o około 10% w stosunku do tego, co niż zapłaciłyby, gdyby stawki bazowały na obecnie obowiązującym cenniku – ocenia prezes KD. – Zważywszy na ograniczone możliwości finansowe organizatorów – Urzędów Marszałkowskich, spowoduje to ograniczenia w kursowaniu pociągów, co przyniesie straty społeczne dla mieszkańców Dolnego Śląska i turystów z innych regionów – dodaje.
Oho... zaczyna się ubijanie samorządowych przewoźników...

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4604
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: PKP PLK zmienia cennik dostępu do infrastruktury

Post autor: Przemek » 2018-05-08, 00:45

http://inforail.pl/dolnoslaskie-nie-akc ... 04820.html
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego i Koleje Dolnośląskie wyraziły sprzeciw wobec proponowanego przez PKP PLK nowego cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej.
Dodał, że jeżeli sprzeciw nie zostanie uwzględniony i nowy cennik zacznie obowiązywać, Koleje Dolnośląskie będą musiały rozważyć wzrost cen biletów lub zmniejszenie liczby połączeń na niektórych liniach. Jak wynika z wyliczeń spółki, całkowity koszt dostępu do linii kolejowych to około 40 mln zł rocznie, a po wprowadzeniu nowego cennika kwota ta może wzrosnąć o 4 do 8 mln zł.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4604
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: PKP PLK zmienia cennik dostępu do infrastruktury

Post autor: Przemek » 2019-01-13, 12:58

https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/zm ... 90115.html
Przewoźnicy kolejowi jeszcze nie otrząsnęli się się z drastycznych podwyżek cen energii, gdy spadła na nich kolejna plaga. PKP PLK poinformowała ich, że od lutego wróci do pobierania tzw. opłaty peronowej. To dodatkowy koszt od kilku do kilkunastu milionów złotych, którego nie zakładano konstruując budżety. Nie wiadomo jeszcze, czy nową opłatę opłaci pasażer w cenie biletu czy podatnik w dotacji do przewozów.
Dotąd otrzymanie pisma potwierdziły m.in. SKM Warszawa, Przewozy Regionalne, ŁKA i Koleje Śląskie. Wszystkie analizują nową opłatę i wstrzymują się z komentarzem.

Według opublikowanego przez PLK cennika, opłata peronowa wejdzie w życie od 1 lutego 2019 r. i będzie wynosić od 0,88 zł do 5,69 zł od zatrzymania. Najtańsza opłata obejmuje 12 obiektów, w tym np. Szczecin Zdunowo i Chorzów Miasto. Najdroższa – 15 stacji: Bydgoszcz (Główna), Częstochowa, Gdańsk Gł,, Gdynia Gł., Gliwice, Łódź Kaliska, Kraków Gł., Katowice, Olsztyn Gł., Toruń Gł., Szczecin Gł., Opole Gł., Warszawa Wschodnia i Zachodnia (poza peronami kolei podmiejskiej, gdzie stawkę obniżono do 1,66 zł).

ODPOWIEDZ