PKP Intercity

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
ppln

Post autor: ppln » 2013-06-22, 20:56

TLG pisze:a ceny są zbliżone do TLK
Raczej do TLK z ulgą studencką. A co najmniej uczniowską.
I co dużo ważniejsze - na większości tras bije PKP na głowę czasem przejazdu, a niekiedy też dostępnością. I myślę, że gdyby za te 50-70% ceny PKP zaoferowano przejazd pociągiem o 30% krócej, to kolej by wygrywała. A, mamy lato - Polskibus ma klimatyzację, w PKP to wciąż luksus (chociaż na Łodzianinie w poprzednim sezonie pojawiała się regularnie i nawet chłodziła)
A teraz przykłady:
na ten poniedziałek: Łódź-Poznań
Polskibus - 10.35-13.25, 25 zł
PKP - 9.48-13.17 (przyjazd praktycznie o tej samej godzinie!), TLK, 54 zł
To najszybszy normalny pociąg tej relacji, jest szybszy o 20 minut R+IC, ale o abstrakcyjnej porze i kosztuje ponad stówę)

Na Łódź-Wrocław w lipcu różnica będzie już kosmiczna:
3h25 Polskiegobusa kontra 4h44 (ciekawostka - osobowym, najszybszy TLK jedzie 10 minut dłużej). Cenowo najprawdopodobniej identycznie - 25 kontra 54, ta najszybsza obobówka za 32)

Teraz wizja przyszłości (która zakłada przede wszystkim brak Nowaka na stanowisku):
KDP budowane odcinkami:
-najpierw Wrocław-Kalisz (czyli rozgałęzienie, gdziekolwiek by w końcu nie wypadło)
Łódź-Kalisz obecnymi torami to ok. 1h50, potem KDP jechałby może z pół godziny.
Czyli koło 2h20 na trasie Łódź-Wrocław (lepiej o godzinę od Polskiegobusa, lepiej o 2,5 godziny od tego, co jest teraz) i nieco ponad 3h20 z Warszawy linią konwencjonalną (planowany jest czas 65 min)
-potem Kalisz-Łódź
Co dawałoby jakieś 50 minut na trasie Łódź-Wrocław i niecałe dwie godziny z Warszawy. Przy ustaleniu jakiejś sensownej ceny (rzędu 150% TLK i kilkanaście % miejsc w cenach promocyjnych) to powinno przejąć dużą część ruchu na tej trasie. I pewnie nie wyszłoby aż tak znacznie drożej niż mozolne modernizacje obecnych linii, a na pewno powstałoby dużo szybciej.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9999
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2013-06-23, 01:34

Patrząc na to wszystko możnaby się zdziwić, czemu PolskiBus jeszcze nie ma ze dwóch konkurentów. Ale pewnie są spore bariery wejścia, albo są na razie nierentowni a bez przerwy kupują autobusy za kasę zarobioną gdzie indziej.
A na tanie KDP/pseudopendolino to szczerze mówiąc bym nie liczył, znając nasz piękny kraj dadzą zaporowe ceny (znacznie wyższe niż dziś mają pociągi kwalifikowane), jakąś śmieszną promocję i w pociągach będzie tylko paru typów w garniturach

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2013-06-23, 01:47

pmaster pisze:Patrząc na to wszystko możnaby się zdziwić, czemu PolskiBus jeszcze nie ma ze dwóch konkurentów.
Nie rozumiem co rozumiesz przez konkurencję. Jeżeli firmę która obsługiwałaby zbliżone relacje do PB no to ale by byli alternatywni. Naprawdę widzisz sens utrudniania sobie życia :?: Do zagospodarowania jest cała reszta kraju. A podobną ofertę tzn z takimi samymi zasadami ma obecnie Neobus.

Awatar użytkownika
Kolejorz
Posty: 353
Rejestracja: 2012-08-01, 20:33
Lokalizacja: Warmia i Mazury
Kontakt:

Post autor: Kolejorz » 2013-06-23, 10:30

Pendolino z kategorią EIC Premium w 2015roku zapewne zapłacimy za podróż z Warszawy do Gdańska ponad 200zł. Bo ja wątpie, że by było to chociaż zaledwie 120-150zł na wymienioną przeze mnie trasę.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9999
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2013-06-23, 14:43

Amalio pisze:Nie rozumiem co rozumiesz przez konkurencję. Jeżeli firmę która obsługiwałaby zbliżone relacje do PB no to ale by byli alternatywni
A nie byliby? Popyt potencjalnie spory, a możnaby spróbować odpalić np. Wawa-Wrocław bez wjazdu do Łodzi.
Amalio pisze:A podobną ofertę tzn z takimi samymi zasadami ma obecnie Neobus.
Ale on jeździ tylko w części kraju
Kolejorz91 pisze:Pendolino z kategorią EIC Premium w 2015roku zapewne zapłacimy za podróż z Warszawy do Gdańska ponad 200zł.
Taa, a samolot pewnie będzie kosztował 199 zł :wall:

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2013-06-23, 15:34

pmaster pisze:Ale on jeździ tylko w części kraju
Winszuję rozumowania. Ja jutro kupuje Sprintera, a po jutrze będę miał 200 Travego i do tego 20 Starlinerów i będzie jeździł po całym kraju mając pewność, że każde połączenie wypali.
Naprawdę nie rozumiem czego się spodziewasz skoro PolskiBus działa ledwo dwa lata. I jego rozmach wynika tylko z ogromnego kapitału jakim dysponuje firma. A i tak rozwijają połączenia stopniowo. W dodatku trudno powiedzieć żeby PB jeździł po całym kraju skoro do tej pory w ogóle nie obejmuje zachpomu i tym samym jednego z największym miast w kraju, a reszta połączeń opiera się na centralnym przystanku którym jest Warszawa.
I właśnie dlatego lepiej zbić kapitał na podobnych zasadach, ale oferując alternatywne połączenia.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9999
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2013-06-23, 17:22

W sumie racja, ale do Szczecina jeździli

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29313
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2013-09-15, 12:06

Jechałem sobie w obie strony pociągami PKP IC do i z Poznania, przez Konin, Kutno i oczywiście Łowicz. No i w pewnym momencie pomyślałem sobie ciepło o "nie-pendolino", które PKP IC zakupiło i zamierza je eksploatować m.in. na tej linii. :cool:

Jadąc tymi ekspresami, jak tylko zacząłem myśleć o tej nowej jednostce, to zacząłem się śmiać. Bo w obie strony trafiło mi się na szybkie loki (do Poznania EP09, z powrotem Taurus), które rzeczywiście próbowały się na tej linii rozpędzać...

... i cóż z tego skoro z Warszawy do Łowicza co chwila blokował nas skład KM (EN57AKM). Natomiast od Kutna do Poznania co chwila blokowały nas bodajże ze dwa EN76 (PESA ELF) Kolei Wielkopolskich

I tak też było w drugą stronę. Co się rozpędziliśmy, to zaraz trzeba było hamować, bo na torze na jednym z wielu p.o. stał sobie pociąg lokalny.

Warto zadać sobie pytanie, po co kupuje się tak drogie jednostki, opowiada ludziom bajeczki o 200km/h, skoro ta prędkość, na choćby tej poznańskiej linii - gdzie jest ruch lokalny i towarowy - jest całkowicie nierealna. Trzeba by tą linię całkowicie zamknąć na czas przejazdu "pendolino-inaczej"... a to jest raczej nie realne. :lol:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9999
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2013-09-15, 15:47

Wiadomo, że to pseudopendolino to głównie kwestia wizerunkowa, a polska kolej potrzebuje zmian „od dołu” — co z tego, że Warszawa-Katowice będziemy jeździć 200 km/h (i do tego za adekwatną cenę), skoro Sierpc-Płock nie opłaca się jeździć pociągiem mimo w miarę przyzwoitego torowiska? A to jeszcze nie jest najlepszy przykład.

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus » 2013-09-16, 10:14

Swoją drogą IC chyba zrozumiało, że coś jest na rzeczy i poza szpanerskimi EZT z Włoch rozpisało także dwa przetargi na standardowe EZT po sztuk 20 i na 10 sztuk piętrowych EZT (na linię Warszawa-Łódź).

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29313
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2013-09-16, 21:01

Piętrowe ezt-y na linię Warszawa - Łódź, to ciekawy pomysł. Ile razy zdarzało mi się ostatnio podróżować TLK do Łodzi, to pociągi były rzeczywiście zapchane ludźmi ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29313
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2013-09-20, 21:42

No i chyba muszę się lekko uderzyć w pierś, bowiem pomny wcześniej prezentowanych - przez media krajowe - planów wykorzystania Alstomów ED250 (m.in. miała by to być również linia Warszawa-Poznań), po moim ostatnim wyjeźdźcie do Poznania lekko krytykowałem pomysł wysyłania tych ezt-ów na tą - w sumie zapchaną ruchem lokalnym - linię.

I oto wczoraj otrzymałem dzięki prenumeracie kolejny numer Świata Kolei tj. 9/2013. A w nim znalazłem całkiem mini ciekawy artykuł na str. 3 pt. "Pendolino w Polsce".

Nie ma sensu bym cytował cały artykuł - sami też go Przeczytacie w ŚK, ale... z ogromnym zaciekawieniem przeczytałem jego fragment odnośnie planów wykorzystania ED250.

Otóż, autor p. Marek Graff, na podstawie materiałów PKP IC, przedstawił następujący plany spółki dotyczące tychże jednostek. Spółka chce od 2014 wysyłać je na następujące trasy:

- Warszawa - Gdańsk - czas przejazdu 3h
- Warszawa - Kraków - 2:20 h
- Warszawa - Katowice - 2:10 h

a także łącznie
- Gdynia - Kraków - 5:50 h
- Gdynia - Katowice - 5:45 h
- Gdynia - Bielsko-Biała - 6:35h
- Gdynia - Gliwice - 6:15h

Co łączy większość tych relacji (z wyjątkiem połączenia Warszawa - Gdańsk) ? CMK. Oznacza, to, że te jednostki rzeczywiście mają szansę rozpędzić się na niektórych odcinkach do 200km/h. ;)

I to ma sens. Przynajmniej na razie ;)

wojtek1611
Posty: 457
Rejestracja: 2011-06-02, 08:01
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: wojtek1611 » 2013-09-20, 23:12

Te czasy wydają się być ok. Ale należy sobie postawić pytanie, ile było by tych szybkich odcinków?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9999
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2013-09-20, 23:35

Nie zapominajmy, że remonty wciąż trwają. E40 bodajże jest w remoncie, może jakieś Kraków-Wrocław.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29313
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2013-09-21, 18:52

Tak naprawdę to na CMK aktualnie jest tylko jeden remont wiaduktu zaraz za na początku trasy (jak się odskakuje od Grodziska, nazwy tej miejscowości nie pamiętam). Tak po za tym trasa powinna być czysta i przejezdna ;)

Natomiast właśnie zastanawiam się jak z tą linią do Gdańska, jej remont chyba jeszcze trwa, ale nie znam szczegółów ;)

Awatar użytkownika
jakubg1
Posty: 42
Rejestracja: 2011-12-24, 22:33
Lokalizacja: Pruszcz Gdański

Post autor: jakubg1 » 2013-09-29, 18:04

J-31 pisze:nie znam szczegółów
Już połowa remontu jest za nami, jednak ruch wahadłowy trwa tym razem na wyremontowanym torze. Na końcu 2013/początku 2014 tory powinny być już gotowe.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29313
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2013-09-29, 18:25

Na tej linii zdaje się, że jest jeszcze jeden ruch wahadłowy pod Warszawą w rejonie Legionowa. Zaraz za Legionowem powinna jeszcze trwać budowa tunelu drogowego pod torami. Dodatkowo na jedynym działającym torze jest jeden przystanek osobowy (Legionowo-Piaski), na którym zatrzymują się pociągi Kolei Mazowieckich - co dodatkowo utrudnia ruch pociągom expressowym. Jeśli już tego nie skończyli, to pewnie niedługo skończą ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5174
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: PKP IC i ich pomysły

Post autor: Przemek » 2014-05-14, 20:02

PKP Iintercity idzie śladem Przewozów Regionalnych i uruchomi połączenia autobusowe. W większości będzie to uzupełnienie siatki połączeń kolejowych.

http://inforail.pl/text.php?id=64110
PKP Intercity pojadą do Karwi, Krynicy Morskiej i Ustrzyk Dolnych
PKP Intercity pojadą do miejscowości, do których pociągi dojechać nie mogą, bo nie ma torów. Mowa o Karwi, Krynicy Morskiej i Ustrzykach Dolnych. Przewoźnik w okresie wakacyjnym, od 28 czerwca do 31 sierpnia, chce uruchomić tam połączenia autobusowe, nowa oferta to PKP Intercity BUS. Jak widać pomysł Przewozów Regionalnych spodobał się też w PKP Intercity i kolejna spółka kolejowa zabiera się do świadczenia usług autobusami. Właśnie ogłoszony został przetarg na wykonywanie uzupełniającej komunikacji autobusowej. Do zamówienia załapały się także przewozy autobusowe na trasie Warszawa –Białystok, tu autobusy zastąpią pociągi i to już 15 czerwca i będą kursować do 13 grudnia 2014 roku. Oferty na wykonywanie przewozów można składać do 20 maja br. Jedyne kryterium stanowi cena. Dla porządku dodajmy, iż całe zamówienie zostało podzielone na cztery zadania:
1. Warszawa –Białystok –Warszawa wadium: 17.000 zł, okres wykonywania przewozów: 15.06-13.12.2014;
2. Władysławowo –Karwia –Władysławowo wadium: 600 zł, okres wykonywania przewozów: 28.06-31.08.2014;
3. Kraków/Rzeszów –Ustrzyki Górne –Kraków/Rzeszów wadium: 3500 zł, okres wykonywania przewozów: 28.06-31.08.2014;
4. Malbork –Krynica Morska –Malbork wadium: 1100 zł, okres wykonywania przewozów: 28.06-31.08.2014.

Jadąc z Władysławowa do Karwi autobusy zatrzymają się w Chłapowie, Rozewiu i Jastrzębiej Górze. Przewoźnik chce uruchomić tu cztery pary kursów dziennie. Czas przejazdu to pół godziny.

Z Malborka do Krynicy Morskiej pojadą dwie pary autobusów. Czas przejazdu to 1 godzina i 15 minut. Przystanki pośrednie to Stegna, Sztutowo i Kąty Rybackie.

Z Krakowa do Ustrzyk Dolnych autobusy pojadą nocą. Wyjadą o 23:05 i dotrą na miejsce o 6:20. W drogę powrotną ruszą o 22:10 i dojadą do Krakowa o 5:25. Przystanki pośrednie to: Rzeszów, Sanok, Zagórz, Lesko, Polańczyk, Cisna i Wetlina.

I wreszcie Białystok. Tu PKP Intercity planują uruchomienie ośmiu par połączeń. Pasażerowie muszą liczyć się z weekendowymi zmianami w rozkładzie jazdy.

Wszystkie autobusy muszą być nie starsze niż z 2006 roku. Ich pojemność to co najmniej 48 osób. Białe, z logo przewoźnika, sprawne technicznie, wyposażone w antypoślizgowe powierzchnie podłogi, sprawną klimatyzację całopojazdową i jednocześnie w wentylację naturalną, ogrzewanie całopojazdowe, WC i 2 drzwi, w układzie 1-1.

Domyślamy się, że autobusy komunikacji uzupełniającej zostaną skomunikowane z pociągami PKP Intercity, a także zintegrowane z nimi taryfowo. W gruncie rzeczy może okazać się to trafnym posunięciem, dzięki umożliwieniu pasażerom podróży do miejscowości nadmorskich czy górskich na jednym bilecie. Pytanie tylko, czy zadaniem przewoźników kolejowych jest świadczenie usług autobusowych.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29313
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: PKP IC i ich pomysły

Post autor: J-31 » 2014-05-14, 20:28

Ostatnie zdanie tego cytatu - czy zadaniem przewoźnika kolejowego jest świadczenie usług autobusowych, cóż Polska to strasznie skomplikowana państwo:

1. Gdyby PKP IC był właścicielem infrastruktury lub miał własne służby techniczne, gdyby PKP IC mógł samodzielnie inwestować w infrastrukturę kolejową - to mógłby do tych miejscowości puszczać pociągi... ale wiemy, że właścicielem infrastruktury kolejowej w Polsce jest inna spółka - PKP PLK. Natomiast PKP IC jest tylko i wyłącznie przewoźnikiem oferującym przejazdy taborem (kolejowym) ;)

2. Gdyby w Polsce samorządy zechciały koordynować transport zbiorowy i np. doprowadzić do:
a/ integracji taryfowej z PKP IC
b/ skomunikowania autobusów z pociągami PKP IC
... to PKP IC nie musiałby niczego organizować, ale ... po pierwsze samorządy nie są tym zainteresowane z różnych względów, po drugie byłyby protesty o "nie równej konkurencji".

A zatem, tak PKP IC samo bierze swój interes w swoje dłonie i samodzielnie szuka sobie przewoźnika autobusowego, który będzie pracował jako podwykonawca dla PKP IC. Pomysł dobry. Firma transportowa zostanie wybrana w przetargu i normalnie rozpocznie przejazdy ;)

PS. PKP IC na razie ma problem z Alstomem w kwestii ED250 ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9999
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: PKP IC i ich pomysły

Post autor: pmaster » 2014-05-15, 21:30

W sumie nie jest źle, w Niemczech też chyba DB wozi ludzi autobusami. Tylko po co robić połączenie do Białystoku? Przecież tam są tory

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koleje i Metro”