[Mazowieckie] Kolej średnicowa w Warszawie
Ja tymczasem wczoraj odwiedziłem zarówno dworzec W-wa Śródmieście jak i przejechałem się pociagiem SKM-ki - w obu kierunkach. Oczywiście podobnie jak Ty, ja również miałem prawdziwy zaszczyt trafić na ... EN57-880 SKM Wwa
W jedną stronę jechałem szybko, w drugą nieco wolniej (zajęty tor). I moje pomiary czasu wynoszą:
- przejazd samym tunelem, czyli odcinek pomiędzy stacjami W-wa Śródmieście i W-wa Powiśle - wynosił ~1.45 minut
- przejazd pomiędzy stacjami W-wa Śródmieście a W-wa Wschodnia wyniósł ~8 minut.
Wg. mnie czasówka naprawdę przyzwoita - i tak jak Napisałeś powyżej, jest to już dobra konkurencja dla komunikacji miejskiej (tramwaj/autobus).
No i jeszcze jedno. Pociągi SKM-ki w obu kierunkach odjeżdżały z dw. W-wa Śródmieście przepełnione. Podobnie inne pociągi - miały jednak komplet pasażerów.
W jedną stronę jechałem szybko, w drugą nieco wolniej (zajęty tor). I moje pomiary czasu wynoszą:
- przejazd samym tunelem, czyli odcinek pomiędzy stacjami W-wa Śródmieście i W-wa Powiśle - wynosił ~1.45 minut
- przejazd pomiędzy stacjami W-wa Śródmieście a W-wa Wschodnia wyniósł ~8 minut.
Wg. mnie czasówka naprawdę przyzwoita - i tak jak Napisałeś powyżej, jest to już dobra konkurencja dla komunikacji miejskiej (tramwaj/autobus).
No i jeszcze jedno. Pociągi SKM-ki w obu kierunkach odjeżdżały z dw. W-wa Śródmieście przepełnione. Podobnie inne pociągi - miały jednak komplet pasażerów.
Koleje Mazowieckie wracają do gry.J-31 pisze:No i jeszcze jedno. Pociągi SKM-ki w obu kierunkach odjeżdżały z dw. W-wa Śródmieście przepełnione. Podobnie inne pociągi - miały jednak komplet pasażerów.
Myślę, że następny konieczny do usprawnienia ruchu remont to Most Średnicowy i odcinek do Warszawy Wschodniej. Na Ochocie, Powiślu i Stadionie, także przy wejściach na stacje przydałyby się jakieś "pragotrony" i wyświetlacze, pokazujące czas do odjazdu następnego składu w obu kierunkach.
To prawda i powiem nieco więcej - trochę szkoda, że przy okazji remontu tunelu nie pomyślano o remoncie właśnie mostu. Chociaż może koszty obu remontów znacznie przekraczałyby możliwości finansowe PKP PLK....TLG pisze:Myślę, że następny konieczny do usprawnienia ruchu remont to Most Średnicowy i odcinek do Warszawy Wschodniej
Tu zapomniałem dopisać, ze mile widziany byłby także remont w okolicach dworca zachodniego (zwłaszcza rozjazdy).J-31 pisze:To prawda i powiem nieco więcej - trochę szkoda, że przy okazji remontu tunelu nie pomyślano o remoncie właśnie mostu.
Wygląda na to, że te dodatkowe remonty (Warszawa Wschodnia - Warszawa Wawer) wystarczająco przekroczyły możliwości PLK.J-31 pisze:Chociaż może koszty obu remontów znacznie przekraczałyby możliwości finansowe PKP PLK...
ZTCW Warszawa Śródmieście to nie żaden 'dworzec' tylko przystanek osobowy. Równie dobrze możnaby nazwać 'dworcem' dowolny peron (czy dwa) na dowolnej trasie kolejowej, np. 'Dworzec Służewiec' czy 'Dworzec Ursus Północny'. Fakt, potocznie mówi się o 'dworcu Śródmieście', ale czy na tym forum tak pisać wypada?
Cóż, można przyjąć konwencję pisania 'dworzec Śródmieście'. Chodzi mi o to, żeby było wiadome, że przystanek 'Śródmieście' to tylko rozszerzenie między torami na peron + 2 perony po bokach - być może (forum jest przecież ogólnopolskie) niektórzy Użytkownicy nie byli nigdy na tym 'dworcu'. Napisałem tylko dla wyjaśnienia.
Witam!
Pierwszy projekt lini średnicowej pamieta jeszcze początek XX w. Pierwsze prac przy przebudowie Warszawskiego Węzła Kolejowego, które były początkiem linii średnicowej rozpoczęto w 1908 r od rozbudowy torów kolejowych linni Obwodowej Nadwiślańskiej oraz Terespolskiej, wybudowano wówczas stojace do dzis wiadukty kolejowe - nad ul. Odrowąza tzw waskie gardło, Górczewską, Zakroczymską, Obozową, Wolską (niezachowany) oraz Kasprzaka.
Prace przerwała I wojna swiatowa. Po jej zakończeniu w 1919 r sejm przyjął uchwałe o budowie linni średnicowej, sam projekt został tylko drobnie zmodernizowany.
Linia polegała na Budowie dwóch wagonowni - Szczęśliwice oraz Grochów, budowe dworca Głównego, stacji Warszawa-Czyste oraz modernizacji stacji Warszawa-Terespolska, całość została ze sobą połączona wykonanym częściowo na nasypie (strona Praska oraz powiślańska), mostem nad wisłą, tunelem, oraz zagłębieniem w ziemi - do dworca Czyste.
Prace trwały ze zmiennym szczęściem od 1921 r. Sam tunel budowany był metodą odkrywkową, nad ulicami Pragi gdzie wiodł nasyp lini średnicowej wybudowano betonowe wiadukty.
Kilka krotnie przerywano prace ze względów finansowych. W 1929 r oddano do uzytku wagonownie Warszawa-Szczęśliwice z tzw petlicą, prace nad Tunelem przeciagają sie do 1933 r.
Sam dworzec warszawa-Główna oddany został w 1942 r.
Pierwszy projekt lini średnicowej pamieta jeszcze początek XX w. Pierwsze prac przy przebudowie Warszawskiego Węzła Kolejowego, które były początkiem linii średnicowej rozpoczęto w 1908 r od rozbudowy torów kolejowych linni Obwodowej Nadwiślańskiej oraz Terespolskiej, wybudowano wówczas stojace do dzis wiadukty kolejowe - nad ul. Odrowąza tzw waskie gardło, Górczewską, Zakroczymską, Obozową, Wolską (niezachowany) oraz Kasprzaka.
Prace przerwała I wojna swiatowa. Po jej zakończeniu w 1919 r sejm przyjął uchwałe o budowie linni średnicowej, sam projekt został tylko drobnie zmodernizowany.
Linia polegała na Budowie dwóch wagonowni - Szczęśliwice oraz Grochów, budowe dworca Głównego, stacji Warszawa-Czyste oraz modernizacji stacji Warszawa-Terespolska, całość została ze sobą połączona wykonanym częściowo na nasypie (strona Praska oraz powiślańska), mostem nad wisłą, tunelem, oraz zagłębieniem w ziemi - do dworca Czyste.
Prace trwały ze zmiennym szczęściem od 1921 r. Sam tunel budowany był metodą odkrywkową, nad ulicami Pragi gdzie wiodł nasyp lini średnicowej wybudowano betonowe wiadukty.
Kilka krotnie przerywano prace ze względów finansowych. W 1929 r oddano do uzytku wagonownie Warszawa-Szczęśliwice z tzw petlicą, prace nad Tunelem przeciagają sie do 1933 r.
Sam dworzec warszawa-Główna oddany został w 1942 r.
Odkopuję temat, bo wiadomość chyba pasuje tu najbardziej. Pasowałoby jeszcze do Kolei Mazowieckich, ale przecież nie tylko oni mają piętrusy.
http://www.rynek-kolejowy.pl/38469/_Poc ... cowym_.htmPociągi piętrowe mogą już jeździć warszawskim tunelem średnicowym
Od dziś (4 stycznia), od godziny 15:00, pociągi piętrowe znów mają techniczną możliwość przejazdu tunelem warszawskiej podmiejskiej linii średnicowej. Nie było to możliwe po remoncie, przeprowadzonym w latach 2006-2007.
O pracach, które mialy przygotować tunel do powrotu pociągów piętrowych "Rynek Kolejowy" informował już w maju ubiegłego roku. - Planowane zakończenie to koniec 2012 r. Roboty wykonywane będą w porze nocnej przy sześciogodzinnym zamknięciu jednego z torów i pięciogodzinnym zamknięciu drugiego toru z wyłączeniem napięcia w sieci trakcyjnej nad tymi torami - mówił wtedy Mirosław Siemieniec z PKP PLK. Jak się okazało, PKP PLK dotrzymała słowa - i terminu.
- Techniczna możliwość wjazdu pociągów z wagonami piętrowymi istnieje od dzisiaj od godziny 15:00 - poinformował "Rynek Kolejowy" Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK. Prace w tunelu związane ze zmianą izolacji nad siecią trakcyjną oraz jej regulacją zostały poprzedzone przygotowaniem ekspertyzy i badań wykonanych przez naukowców z Politechniki Łódzkiej.
Niepotrzebna sztywna sieć trakcyjna
Wcześniej PKP PLK chciała powiększyć skrajnię taborową dzięki zastosowaniu sztywnej sieci trakcyjnej - w tym celu zamontowano w październiku 2010 roku pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, w tunelu prowadzącym do stacji Tunel (w torze nr 1). Okazało się to niepotrzebne. Łódzcy naukowcy dowiedli, że wystarczy zabezpieczyć stropu tunelu średnicowego materiałem izolacyjnym i wyregulować sieć trakcyjną.
W warszawskim tunelu średnicowym zmniejszył się prześwit po przeprowadzonym w latach 2006-2007 remoncie. Wynikało to z konieczności wzmocnienia płyty podtorowej tunelu. Sprawa była głośna, gdyż w tym okresie Koleje Mazowieckie kupiły wagony piętrowe Bombardiera, które, jak się okazało, nie mogły wjechać do tunelu na linii podmiejskiej. Jeździły zatem wyłącznie linią dalekobieżną, omijając przystanki Warszawa Śródmieście, Ochota, Stadion i Powiśle. Czy teraz w końcu na nie zawitają?
Kiedy wjadą "piętrusy"?
- Spółka Koleje Mazowieckie nie otrzymała jeszcze oficjalnego pisma potwierdzającego możliwość wjazdu wagonów piętrowych na tory podmiejskie w tunelu średnicowym. Gdy tylko takie pismo wpłynie KM przystąpi do analizy obiegów pociągów „push-pull” i złoży do PKP PLK wnioski o zmianę zestawienia pociągów - obiecuje Katarzyna Łukasik z biura prasowego Kolei Mazowieckich.
- Pragnę podkreślić, że wagony piętrowe eksploatowane przez Koleje Mazowieckie są przeznaczone do obsługi połączeń przyspieszonych i kursują w składzie pociągów „push-pull” na wszystkich liniach. Spółka będzie starała się wykorzystać je również do obsługi zwykłych połączeń. Jednak jest to możliwe jedynie w przypadku połączeń realizowanych poza godzinami szczytu. W godzinach szczytów przewozowych wszystkie posiadane wagony piętrowe kursują w zestawieniu pociągów przyspieszonych - dodaje Łukasik.
Tzn. jest już techniczna możliwość by piętrowe składy push-pull przejechały przez południową (ruch regionalny) część tunelu średnicowego, ale na pewno na razie tam nie wjadą - chociażby nawet z powodu o którym powyżej napisał TLG.
Wydaje mi się, że po prostu musimy poczekać, aż do któregoś z nowych rozkładów jazdy by coś się w tej kwestii zmieniło. I wtedy może faktycznie gdzieś po godzinach szczytu
Wydaje mi się, że po prostu musimy poczekać, aż do któregoś z nowych rozkładów jazdy by coś się w tej kwestii zmieniło. I wtedy może faktycznie gdzieś po godzinach szczytu
Na pewno to się umiera Póki co nie w obecnym rozkładzie jazdy.J-31 pisze: ale na pewno na razie tam nie wjadą
Ja osobiście nie bardzo widzę zatrudnienie dla tych składów w pociągach osobowych, które mogłyby kursować przez Śródmieście.OPi pisze:W szczycie i tak wszystkie Push-Pulle jeżdżą na pociągach przyspieszonych. Nawet w artykule napisano że chodzi o okres pozaszczytowy.