[Pomorskie] Tabor kolejowy

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

[Pomorskie] Tabor kolejowy

Post autor: ep40 »

Zakładam temat o szynobusach w województwie pomorskim gdyż jeszcze takiego nie było.
:)

Pierwszą rzeczą o której powiem jest to, że gdyńskie pesobusy mają zmienione oprogramowanie w swoich komputerach. Jak wiadomo, pierwotnie można było tak łączyć:
SA103+SA103
SA103+SA132
SA106+SA106
SA106+SA131
SA132+SA132
Teraz można już łączyć dowolnie, przykładem jest skład SA132-006+SA131-001 do Helu który dzisiaj widziałem i sfotografowałem (fotki wrzucę później).

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

A co z niedoszłymi VT624 dla SKM3m? UTK ukręciło łeb sprawie?

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

TLG pisze:A co z niedoszłymi VT624 dla SKM3m? UTK ukręciło łeb sprawie?
Nic nie wiadomo. Niby stoją na granicy, ale raczej w sensie potocznym.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Ja przyznam, że kupowanie blisko 40 - letnich jednostek jest trochę krótkowzroczne, bo za parę lat i tak będzie trzeba je wymienić. Może SKM3m powinna poszukać jednak młodszego sprzętu, który UTK dopuści do ruchu na polskich kolejach.

Awatar użytkownika
Jacbull
Posty: 127
Rejestracja: 2006-11-19, 20:54
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jacbull »

Zacznijmy od tego, że w województwie Pomorskim nie ma szynobusów SA106. Są SA103, ale też tylko 006 i 011. Może zaprezentuję pełną listę:

SA103 - 006
SA103 - 011
SA131 - 001
SA132 - 005
SA132 - 006
SA132 - 007

Chodzi między innymi o to, że SA106 ma mocniejszy silnik i może ciągnąć dodatkowy wagon. W SA103 jest to niemożliwe. Istnieje kombinacja SA103 + SA103. Natomiastast co do SA131/132 to sprawa jest podobna bo SA131 jest pierwszą wersją przegubowego szynobusu z PESY i postada jeden silnik. SA132 to jest rozwinięcie tej konstrukcji i posiada już dwa silniki. W zasadzie miało być tak, że SA131 to przegubowy SA106, a SA132 to przegubowy SA103, ale SA131 ma jak wspomniałem jeden silnik, a SA132 ma dwa.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Jacbull pisze:Zacznijmy od tego, że w województwie Pomorskim nie ma szynobusów SA106.
Nie wspominałem nic o tym że są w pomorskim, lecz o tym jakie składy można było kiedyś łączyć (teraz to można łączyć wszystko ze wszystkim).
Jacbull pisze:Chodzi między innymi o to, że SA106 ma mocniejszy silnik i może ciągnąć dodatkowy wagon. W SA103 jest to niemożliwe.
Jacbull pisze:SA132 to przegubowy SA103
Jacbull pisze:ale SA131 ma jak wspomniałem jeden silnik, a SA132 ma dwa
Z SA103 to zależy. Gdyż jak napisałeś SA132 to przegubowy SA103 i SA132 ma dwa silniki. Ja wiem że silniki w SA132 są takie same jak w SA103, co daje moc dokładnie dwukrotnie większą niż w SA103 czyli dwa SA103 mają łączną moc taką jaką ma SA132. Widziałem fotki SA132-002 ciągnącego dodatkowy wagon, a to znaczy że SA103 może ciągnąć dodatkowy wagon tyle że w trakcji ukrótnionej.

Co do listy pojazdów to jeszcze jest SA109-006.

[ Dodano: 07 Maj 2007 00:00 ]
Zapowiadane fotki SA131-001 sprzęgniętego z SA132-006.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

B.A. Baracus

Post autor: B.A. Baracus »

A co z niedoszłymi VT624 dla SKM3m? UTK ukręciło łeb sprawie?
Mówiąc krótko... Nie ma i nie będzie :!: Nowe władze w SKM, działanie urzędników i już nie ma na nie zapotrzebowania...

Awatar użytkownika
Jacbull
Posty: 127
Rejestracja: 2006-11-19, 20:54
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jacbull »

SA103 może podwójnie mógłby ciągnąć wagon, ale nikt jeszcze nigdy takich rzeczy nie próbował. :|

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Jacbull pisze:SA103 może podwójnie mógłby ciągnąć wagon, ale nikt jeszcze nigdy takich rzeczy nie próbował.
ZTCP SA103 ma znacznie słabszy silnik niż SA106 (350kW vs. 500kW).
Troszkę OT: ciekawe czy ktoś myślał nad zamówieniem w PESIE lekkich wagonów doczepnych rozrządczych wybudowanych w oparciu o PARTNERA.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

TLG pisze:(...)SA106(...)500kW
SA131 ma taki sam silnik (nie może ciągnąć wagonu gdyż drugi człon doczepny jest odpowiednikiem tego wagonu).
TLG pisze:SA103 ma znacznie słabszy silnik(...)350kW(...)
SA132 wyposażony został w ten sam typ tyle że są dwa takie silniki co daje łączną moc 700kW (2*350=700) czyli więcej niż SA106 i choć masa SA132 jest dwukrotnie większa to może ciągnąć dodatkowy wagon (tak samo trakcja podwójna SA103).

A tak poza tym to jaki silnik ma SA133 i jaką ma moc (silnik/łączna).

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

ep40 pisze:A tak poza tym to jaki silnik ma SA133 i jaką ma moc
2xMAN D2866 370kW. Ale z góry uprzedzam, że nie jestem pewien.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

TLG pisze:
ep40 pisze:A tak poza tym to jaki silnik ma SA133 i jaką ma moc
2xMAN D2866 370kW. Ale z góry uprzedzam, że nie jestem pewien.
Dzięki za pomoc.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Nareszcie miałem okazję przejechać się jednym z pomorskich szynobusów :D
Jadąc 20.08.2007 z Władysławowa do Kościerzyny (z przesiadką w Gdyni) trafiłem na SA131-001 jako pociąg osobowy 90138 (Gdynia - Kościerzyna).

Jak wrażenia? Otóż jechało się przyjemnie; wnętrze dość przytulne; w kiblu nieco się przestraszyłem mechanizmów spłukiwających wodę ;)

Jedyne rzeczy które niezbyt mi pasowały w tym szynobusie to dzwonek zewnętrzny (nie wiem czy tak to się na kolei nazywa; bardziej pasowałby moim zdaniem wysoki ton dzwonka zewnętrznego z EN57) i niewygodne na długiej trasie, siedzenia plastikowe, obite tkaniną znane mi z modernizowanych Konstali 105Na we Wrocławiu.
(O wiele bardziej pasują mi tradycyjne siedzenia dermowe z EN57)

Po drodze spotkałem także SA131-007, jednak nim już nie jechałem; za to zrobiłem kilka zdjęć:
SA131-001
SA131-007 i SA131-001
(Potem dodam do Galerii KMF)

No i film: Klik!

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Chciałbym odkurzyć ten temat gdyż ostatnio zauważyłem na trasie skład SA131+SA103+SA103, ale nie widziałem czy skład był prowadzony przez jednego maszynistę. Moim pytaniem jest, czy PESObusy nie mają blokady potrójnego ukrótnienia czy muszą być przynajmniej dwaj maszyniści (lub jeździć z trzecim pojazdem jako doczepą)?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koleje i Metro”