[Prototypy] SNCF: Jakie były losy BB-9003?

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
PAFAWAG

[Prototypy] SNCF: Jakie były losy BB-9003?

Post autor: PAFAWAG »

Cyba większość MK wie, że dopiero niedawno pobity rekord prędkości pociągu konwencjonalnego - 331 km/h, ustanowiony był w 1955 roku przez skład z lokomotywą BB-9004 na części linii SNCF Bordeaux-Dax - Facture-Morcenx.
No właśnie:
Francuska fabryka Groupment Materiel de Traction Electrique wypuściła dwie takie lokomotywy - BB-9003 i BB-9004 (numery serii BB-9001 i BB-9002 były już przyznane dwóm nieco topornym, także prototypowym prądowozom). BB-9004 stała się sławna ze względu na swój rekord prędkości, BB-9003 potwierdziła tylko (jeszcze przed jazdą swojej siostry), że te lokomotywy są w stanie osiągnąć prędkość zbliżoną do 300 km/h.

W Internecie aż roi się od informacji nt. BB-9004. Przeglądając wyniki wyszukiwarki, natrafiłem na tylko jedno zdjęcie historyczne BB-9003 i dużo zdjęć starych modeli tejże lokomotywy, produkowanych przez francuskiego JOUEFa. Nawet dało się naleźć wiadomości o CC-7121, do której to należy rekord 243 km/h z chyba 1953 roku (teraz stoi, trochę zniszczona, bez tabliczek, na terenie jakiejś lokomotywowni we Francji i prawdopodobnie oczekuje renowacji).

BB-9004 znalazła swój nowy dom w Cite du Train w Miluzie, gdzie jest utrzymywana w sprawności do prowadzenia pociągów (razem ze swoją rekordową konkurentką -
CC-7107).

[Info - Passion de Trains; nr 2 - BB et CC - Des Records]

Pytanie brzmi: czy ktoś może wie coś więcej nt. losów BB-9003?

Paparazzi

Post autor: Paparazzi »


PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Wielkie dzięki Paparazzi!
Nie spodziewałem się tego, co tam przeczytałem. To była większa niespodzianka niż kłamstwo SNCF w sprawie rekordu prędkości CC-7107 (SNCF deklarowało 331 km/h - tymczasem to było nieco ponad 320 km/h; takie oszustwo wymusił Alsthom, żeby nie wyszło na to, że jego lokomotywa była gorsza od lokomotywy G.M.T.E.). A więc:
BB-9003 i BB-9004 po 1955 roku prowadziły ekspresy na trasie do Le Mans i południa Francji, aż do wycofania z ruchu w 1972 roku.
Maszyna, która teraz znajduje się w Cite du Train w Miluzie z oznaczeniem BB-9004, to niejako "składak": wózki i oznaczenia BB-9004 są umieszczone na pudle BB-9003.
Widać obie lokomotywy były w złym stanie, i aby zachować tą konstrukcję, SNCF zdecydowało się na "fuzję" tych dwóch maszyn.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koleje i Metro”