WKD

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

J-31 pisze:Kilka dni temu w TVP Info, przez przypadek trafiłem na końcówkę wywiadu z jakimś przedstawicielem Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Niestety nie usłyszałem nic o modernizacji taboru, ale tenże pan - to udało mi się usłyszeć - uważa, że WKD byłaby znakomitym środkiem transportu... na Lotnisko Okęcie.
Ten reportaż był sprzed 2004r zdaje się.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

TLG pisze:Ten reportaż był sprzed 2004r zdaje się.
No właśnie nie wiem - bo obejrzałem dosłownie końcówkę i to też tylko fragment :]

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Nie należy się tym sugerować. Program tworzono jeszcze przed restrukturyzacją ("sekityzacją")Mamy sezon ogórkowy, telewizja wygrzebuje jakieś starocie, żeby było czym wypełnić ramówkę, gdzie różne leśne dziadki pokroju Ryszarda49 snują swoje plany urośnięcia w potęgę. Na dzień dzisiejszy - poza wartością historyczną - jest to kompletnie nieaktualne.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Nie wiem co z tego wyniknie, ale z kronikarskiego obowiązku warto napisać.

W dzisiejszej Gazecie Stołecznej pojawił się ciekawy artykuł, a w nim czytamy m.in.:
Krzysztof Śmietana w Gazecie pisze:(...) Wzorem stołecznego ratusza władze Mazowsza podpisały wieloletnie umowy z przewoźnikami. Spółka WKD dostała 15-letnią gwarancję dotacji ze strony województwa. Dzięki temu może zaciągnąć kredyty na nowe pociągi i remont torów. (...)
Plany WKD są następujące:

:strzałka: WKD jeszcze w maju zamierza zorganizować przetarg na 14 nowych ezt-ów. Wg. Prezesa WKD p. Grzegorza Dymeckiego, pierwsze pociągi powinny trafić w 2010, a kolejne do 2012 roku.

:strzałka: Dodatkowo WKD chce kupić sześć pociągów z "tzw. szwajcarsko-polskiego programu współpracy"... czyli rozumiem, że kupią pociągi używane ;)

:strzałka: Prócz tego WKD zamierza remontować tory w latach 2010-2015.

:strzałka: Pan Prezes zakłada, że w 2013 roku, na odcinku z Komorowa do Warszawy pociągi kursowały by ... co 5 minut ;)

:strzałka: Wg. Prezesa Dymeckiego, po remontach, czas przejazdu na całej trasie, powinien się skrócić o około 8-10 minut.

Cóż... Trzymam kciuki ;)

¬ródło :strzałka: http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,9519 ... ciagi.html

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Zapomniałeś wymienić najważniejszą zmianę: zmianę zasilania z 600V na 3000V prądu stałego.
J-31 pisze:Dodatkowo WKD chce kupić sześć pociągów z "tzw. szwajcarsko-polskiego programu współpracy"... czyli rozumiem, że kupią pociągi używane
¬le rozumiesz.
Polecam lekturę ze źródła bardziej miarodajnego niż Gazeta Kosze... znaczy Wyborcza
http://www.rynek-kolejowy.pl/11665/KM%2 ... mowymi.htm

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

TLG pisze:Polecam lekturę ze źródła bardziej miarodajnego niż Gazeta Kosze... znaczy Wyborcza
A dzięki. Rzeczywiście pan Śmietana zbyt ogólnie to napisał, zatem mała poprawka ;)
Rynek kolejowy pisze:(...) zakup 6 szt. nowych EZT w oparciu o środki pochodzące ze szwajcarsko-polskiego programu współpracy (2010-2013).
Reasumując szykują się ostre zmiany na WKD. Brawo. Nareszcie ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Jakie korzyści da zmiana napięcia?

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

No właśnie, bardzo dobre pytanie.

Niby unifikacja z resztą sieci PKP, i w ogóle mniejsza nietypowość sieci (linia kolejowa o "kolejowym", a nie typowo tramwajowym napięciu)... Ale pociągnie to za sobą wycofanie (bo wg mnie przeróbki części elektrycznej chyba nie należy się spodziewać) wszyściuchnych EN94... No i co począć z EN95? Nie mówiąc już o tym, że EN80 nie będzie miał, gdzie jeździć, no, chyba, że go do którejś tramwajowej zajezdni przeniosą, albo na zimny pomnik przerobią.

Szykują się w takim razie spore zmiany taborowe...

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Jakie korzyści da zmiana napięcia?
¯adnych, co też - jak twierdzą niektórzy - zostało wykazane w Studium Wykonalności, które szybko zostało schowane. Przy czym podobno - na wszelki wypadek - nikt nie rozważał "utramwajowienia" linii WKD, gdyż mogłoby się to okazać opłacalne.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Co z tego, że zmienią napięcie, jak skrajnia na WKD jest mniejsza (czyli nie da się wpuścić EN57)?

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

ep40 pisze:skrajnia na WKD jest mniejsza (czyli nie da się wpuścić EN57)?
Ani skrajnia, ani łuki. Kible by dokończyły dzieła zniszczenia. Nie bez powodu "grucha" była specjalnie projektowana do tej linii, a i tak okazało się, że sprawia problemy.

Filip7370

Post autor: Filip7370 »

Reasumując, czy to możliwe (realne) że zmienią napięcie na WKD?

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Filip7370 pisze:czy to możliwe (realne) że zmienią napięcie na WKD?
Owszem, jest to możliwe, niebawem nastąpi ewidentne potwierdzenie tego zamiaru.

Filip7370

Post autor: Filip7370 »

A patrząc na realne śroski i "naciski" też jest to tak możliwe.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Z załącznika nr. 2 przetargu na 14 jednostek dla WKD:
3.1.2.
Pojazd powinien być przystosowany do zasilania z sieci trakcyjnej o napięciu 3000V DC; w okresie przejściowym (do momentu dostarczenia wszystkich pojazdów) konstrukcja pojazdu powinna umożliwiać zasilanie z sieci trakcyjnej o napięciu 600V DC
Parametry trakcyjne przy zasilaniu z sieci o napięciu 600V DC nie powinny ulec pogorszeniu o więcej niż 25%
3.1.3.
Pojazd powinien zostać zaprojektowany w taki sposób, aby istniała możliwość przełączenia przez Wykonawcę z trybu zasilania z sieci trakcyjnej o napięciu 600V DC na docelowy tryb zasilania napięciem o wartości 3000V DC w czasie nie dłuższym niż 48 godzin
Miejsce przełączenia trybu zasilania – linia WKD, teren siedziby Zamawiającego w Grodzisku Mazowieckim. Termin przełączenia jednakowy dla wszystkich EZT będących przedmiotem zamówienia.
3.1.4.
Napięcie w sieci trakcyjnej przed rozpoczęciem dostaw pojazdów – wraz z dopuszczalnymi odchyleniami
600 (+ 30% / - 30%) V, prąd stały
3.1.5.
Docelowe napięcie w sieci trakcyjnej wprowadzone po zakończeniu dostaw pojazdów – wraz z dopuszczalnymi odchyleniami
3000 (+ 20% / - 30%) V, prąd stały, zgodnie z:
PN-EN 50163 i PN-EN 50124-2
Czy ktoś ma jeszcze jakieś wątpliwości?

Filip7370

Post autor: Filip7370 »

No i szkoda, nasz ukochany endemit polegnie, oby coś się spieprzyło i spaliło na panewce.

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Mam parę pytań związanych z WKD:
- jaki jest stan torów i jakie najwyższe prędkości osiągają składy
- kto zajmuje sie utrzymaniem sieci i torów, czy WKD ma specjalistyczne pojazdy do tego celu, czy wynajmuje od PKP (wiem że mają spalinowkę)
- gdzie znajduje się połączenie z siecią PKP
- czy zdarza się że jeździ tam co innego niż składy osobowe

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

WKD otworzyła w końcu oferty - przetarg na 14 szt. nowych ezt-ów.

I są dwie oferty z firm NEWAG i PESA. Oferta PESY jest dużo droższa, ale wg. lokalnych gazet PESA ma właśnie największe szansę, ponieważ komisja przetargowa stawia do oceny również inne parametry nie tylko cenę ;)

Lopez

Post autor: Lopez »

Rzecz w tym, że NEWAG nie spełnia wymogu dostatecznego doświadczenia, ale ofertę złożył mając nadzieję na pozytywne rostrzygnięcie przed sądem. Osobiście uważam, że akurat w tym wypadku to jest zwykła ustawka. Nawet się to ociera o naruszanie zasad ochrony konkurencji.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Osobiście uważam, że akurat w tym wypadku to jest zwykła ustawka.
Nie, raczej świadomość zarządu WKD, że na rynku po prostu nie ma takich konstrukcji, a samo WKD mając już doświadczenia z prototypem nie chce kolejnych eksperymentów.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koleje i Metro”