Metro Warszawskie (temat do podzielenia)

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
MW

Metro Warszawskie (temat do podzielenia)

Post autor: MW »

voy pisze:Czyli za każdą stacją jest zawrotka??
nie, wyróżniamy generalnie tory odstawcze (z możliwością zawracania) i tory łącznikowe (tylko do przejzadu pomiędzy stacjami. Na razie tylko na 3 stacjach są tory odstawcze (Kabaty, Wilanowska, Politechnika) i 3 tory łącznikowe (Stokłosy, Centrum, Dworzec Gdański), a stacji mamy 15. Docelowo mają powstać jeszcze tory odstawczy - gdy metro zostanie przedłużone - na 2 stacjach (Plac Wilsona, Młociny) i jeden łącznik (Park Kaskada) - wówczas linia będzie miała 21 stacji.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

W zasadzie koledzy już dokładnie opisali jak wygląda infrastruktura. Dzięki.
Natomiast ja jeszcze dodam, tylko, że w metrze nie ma czegoś takiego jak "nawrotka". Po prostu pociąg zmienia czoło. Maszynista po przełączeniu odpowiednich urządzeń, przechodzi na drugą stronę składu... ;)

MW

Post autor: MW »

Jedyna pętla w metrze znajduje się na Stacji Techniczno - Postojowej Kabaty, gdzie zmieni się kierunek jazdy ze względu na nierównomiernie ścieranie się kół.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Tak widziałem to. Ten tor otacza całą STP, również halę przeglądową. Tyle, że nie jest ona zelektryfikowana, więc do przetaczania składów metra używa się manewrowej lokomotywy spalinowej.... Na STP jest ich zdaje się dwie. Nazwy lokomotywy, sorry, nie pamiętam... :)

voy

Post autor: voy »

Rok 2010 będzie rokiem, w którym skończy się (w najlepszym wypadku) budowa I linii metra.

MW

Post autor: MW »

voy pisze:Rok 2010 będzie rokiem, w którym skończy się (w najlepszym wypadku) budowa I linii metra.
jasne. Plany skończenia to 2007 rok. Przy dofinansowaniu z UE nie możemy sobie pozwolić na takie opóźnienia.
A budowa II linii jest potrzeba - jest ona także bliżej niż dalej. Warszawa ma szansę na środki również w przypadku tej inwestycji. Decyzję trzeba jednak podjąć w tym roku, jeśli Warszawa miałaby starać się o środki z budżetu unijnego z l. 2007-2013.
A przy dodatkowym dofinansowaniu ze strony miasta, całą linię przy wykorzystaniu nowoczesnych metod można skończyć w 6 lat. I co ważne - Warszawa ma szansę na potrzebne środki z budżetu państwa. Proawdopodobnie rządzić będzie niedługo PO-PiS, a PiS przygotował już odpowiedni projekt.

voy

Post autor: voy »

Ups...źle posta napisałem, miało być z ironią (chyba że mi ktoś zmienił złośliwie!): rok 2100 będzie rokiem, w którym najwcześniej zbuduje się II linia metra ;p

Inspektor

Post autor: Inspektor »

Za 95 lat...? :nuts: To już nikogo z nas na tym świecie nie będzie...

Peibe

Post autor: Peibe »

Inspektor pisze:Za 95 lat...? :nuts: To już nikogo z nas na tym świecie nie będzie...
Może będziemy. Medycyna w końcu szybko idzie naprzód ;)

Inspektor

Post autor: Inspektor »

Oby! Też chciałbym zobaczyc nowe generacje pojazdów komunikacji miejskiej :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

MW pisze:
voy pisze:Rok 2010 będzie rokiem, w którym skończy się (w najlepszym wypadku) budowa I linii metra.
jasne. Plany skończenia to 2007 rok. Przy dofinansowaniu z UE nie możemy sobie pozwolić na takie opóźnienia.
A budowa II linii jest potrzeba - jest ona także bliżej niż dalej. Warszawa ma szansę na środki również w przypadku tej inwestycji. Decyzję trzeba jednak podjąć w tym roku, jeśli Warszawa miałaby starać się o środki z budżetu unijnego z l. 2007-2013.
A przy dodatkowym dofinansowaniu ze strony miasta, całą linię przy wykorzystaniu nowoczesnych metod można skończyć w 6 lat. I co ważne - Warszawa ma szansę na potrzebne środki z budżetu państwa. Proawdopodobnie rządzić będzie niedługo PO-PiS, a PiS przygotował już odpowiedni projekt.
Fajnie by było. Niestety nasi politycy we wszystkim widzą szansę... ale tylko dla siebie. :(

MW

Post autor: MW »

Mam obawy, że okazja na pozyskanie środków na budowę II linii w najbliższym okresie budżetowym może być zaprzepaszczona przez Kaczyńskiego, ale jestem dobrej myśli i liczę na to, że jednak się uda.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

MW pisze:Mam obawy, że okazja na pozyskanie środków na budowę II linii w najbliższym okresie budżetowym może być zaprzepaszczona przez Kaczyńskiego, ale jestem dobrej myśli i liczę na to, że jednak się uda.
Ja też mam taką nadzieję...
Pozostaje jedynie czekać na jakieś efekty bądź przynajmniej informacje.... ;)

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

Inspektor pisze:Za 95 lat...? :nuts: To już nikogo z nas na tym świecie nie będzie...
Będziemy z zaświatów śmiać się z polskiej beznadziei ;) :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Thomas78 pisze:
Inspektor pisze:Za 95 lat...? :nuts: To już nikogo z nas na tym świecie nie będzie...
Będziemy z zaświatów śmiać się z polskiej beznadziei ;) :D
Wolałbym jednak nie śmiać się z "polskiej beznadzieji" a zobaczyć coś realnego - np. przejechać się pociągiem po trasie II linii... :-P

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

J-31 pisze:
Thomas78 pisze: Będziemy z zaświatów śmiać się z polskiej beznadziei ;) :D
Wolałbym jednak nie śmiać się z "polskiej beznadzieji" a zobaczyć coś realnego - np. przejechać się pociągiem po trasie II linii... :-P
Duch w metrze? :shock:

Robson

Metro - zasilanie i inne...

Post autor: Robson »

Musi byc coś sie stanie dotknie nie tak dwóch szyn i afera na cały kraj.

Posty wydzielone z tematu: " Reklamy na wagonach metra". Mod. J-31... ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Robson pisze:Musi byc coś sie stanie dotknie nie tak dwóch szyn i afera na cały kraj.
,
To znaczy Musisz wiedzieć, że zasilanie podawane jest tylko na tzw. trzecią szynę. Pozostałe szyny o ile mi wiadomo (jeśli się mylę, to gdyby kol. MW mógł mnie poprawić, byłbym wdzięczny ;) ), nie są zasilane. :)

Natomiast sama trzecia szyna nie leży w podłożu (jako trzecia) lecz jest podniesiona na wysokość kilkudziesięciu centymentrów od główki szyn.

Jak pociąg pobiera z niej prąd ?
Na wózkach wagonów umieszczone są płozy (na każdym wózku w 81 i na wózkach tylko wagonów napędowych w Metropolisie) i one dotykają do tej "trzeciej szyny" od spodu - ślizgają się po niej.

PS. Ciekawy jest przypadek kiedy pociąg wjeżdża lub wyjeżdża z hali "Odpoczynku" na STP. W hali nie ma trzeciej szyny w takiej postaci jak w tunelach... Ale o tym może później... ;)

voy

Post autor: voy »

Dlaczego później? TERAZ :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

No dobra. W zasadzie już o tym pisałem tutaj na forum - w temacie "Metro zaprasza":

Otóż jak wiadomo - pociągi metra pobierają prąd ze specjalnych płóz zamocowanych do wózków. Tymi płozami dotykają do trzeciej szyny od jej spodu. Ale w hali nie ma trzeciej szyny. Więc jak pociągi samodzielnie mogą do niej wjechać lub wyjechać?
Załatwiono to w inny, śmiesznie prosty sposób. Otóż w składach obok płóz zamocowany jest bolec (wtyk), na terenie hali, na wspomniany bolec, robotnik zakłada się specjalne gniazdo. Wisi ono na specjalnych linach i porusza się za pociągiem na szynach zamocowanych wysoko pod dachem hali.
I w ten prosty sposób zasilany jest skład metra na terenie hali. Jest on w stanie samodzielnie wjechać do hali jak i z niej wyjechać. Skład jest długi. Kiedy wyjeżdżą z hali i dojedzie pierwszą płozą do trzeciej szyny poza halą, zatrzymuje się. Wtedy robotnik zdejmuje mu gniazdo w środku hali. I pociąg już bez większych problemów rusza i może jechać do tunelu na trasę. Taka sama operacja jest wykonywana odwrotnie, kiedy skład wraca. Skład też musi się zatrzymać, a robotnik w hali zakłada gniazdo. Skład wjeżdża sam...


Ważne jest to, że wystarczy aby tylko jedna płoza dotknęła trzeciej szyny i to wystarczy aby skład był zasilany... :)

Zablokowany

Wróć do „Koleje i Metro”