[Zachodniopomorskie] Tabor kolejowy

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

Kolejny zakup:
Zachodniopomorskie kupi dwa pociągi. Będą jeździć do Niemiec?
Województwo Zachodniopomorskie przeznaczyło 20 milionów złotych na zakup dwóch pociągów spalinowych.Pierwszy ma wyjechać na tory w grudniu tego roku, a drugi - w grudniu przyszłego roku.

Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na dostawę dwóch pociągów spalinowych do przewozów pasażerskich. – O tym, jakie trasy obsłużą pociągi będzie można mówić po rozstrzygnięciu przetargu – powiedziała „Rynkowi Kolejowemu” Maria T. Markiewicz z Biura Informacji Urzędu Marszałkowskiego. Ze specyfikacji zamówienia wynika jednak, że pojazdy muszą uzyskać świadectwo homologacji na terenie Niemiec, prawdopodobnie będą więc obsługiwać połączenia do naszego zachodniego sąsiada.

W przetargu obowiązują niskie wymagania dotyczące doświadczenia dostawców – wystarczy, że oferent dostarczył jeden spalinowy zespół trakcyjny w ciągu ostatnich trzech lat. Jedynym kryterium przetargu jest cena. Oferty można składać do 19 kwietnia. Pierwszy pociąg ma zostać dostarczony do Szczecina do 5 grudnia 2012 roku, a drugi do 5 grudnia 2013 roku. Natomiast do końca sierpnia 2014 roku pociągi mają otrzymać homologację na terenie Niemiec.
http://www.rynek-kolejowy.pl/31415/Zach ... iemiec.htm
W artykule pominięto, że chodzi o dwuczłony. A ostatnie zdanie dość jednoznacznie wskazuje na to, że chcą kupić Linki.
Dokumenty przetargowe

sphinx

Post autor: sphinx »

Ja wiem czy jednoznacznie... Wykonawca będzie miał jakieś półtora roku na zdobycie dopuszczenia w Niemczech - da się to zrobić.

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

Niespodzianka (chyba):
W przetargu na dostawę dwóch pociągów spalinowych do województwa zachodniopomorskiego wpłynęły dwie oferty - Newagu i Pesy. Korzystniejszą złożyła ta pierwsza firma. Pociągi będą mieć możliwość obsługiwania połączeń do Niemiec.

Województwo Zachodniopomorskie przeznaczyło 20 mln złotych netto (24,6 miliona z VAT) na zakup dwóch pociągów spalinowych. Pierwszy ma wyjechać na tory 5 grudnia tego roku, a drugi - rok później. Pojazdy muszą uzyskać świadectwo homologacji na terenie Niemiec do końca sierpnia 2014 roku. - Uzupełnienie stanu posiadania o tabor pośredni pomiędzy pojazdami jednoczłonowymi a trzyczłonowymi jest kolejnym etapem rozbudowy należącej do województwa floty pojazdów, pozwalającym na polepszenie standardów podróży z jednej strony oraz racjonalizację kosztów z drugiej - tłumaczą urzędnicy w zachodniopomorskim. Pomysłów na wykorzystanie pociągów jest kilka: Będą mogły obsługiwać połączenia ze Szczecina do Kołobrzegu i Szczecinka lub do Niemiec. Urzędnicy nie boją się wykorzystywać ich także na odcinkach zelektryfikowanych.
W przetargu na dostawę pociągów koperty otwarto przed tygodniem. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", wpłynęły dwie oferty - firmy Newag - o wartości 23.985.000zł brutto, oraz firmy Pesa - o wartości 24.600.000zł brutto. - To jedyne, co możemy na razie zdradzić. W tej chwili trwa badanie ofert przez Komisje Przetargową - poinformował Tomasz M. Dąbrowski z Urzędu Marszałkowskiego.
[...]
http://kolej.mkm.szczecin.pl/news/13354 ... omorskiego

alojz
Posty: 368
Rejestracja: 2010-09-25, 22:43
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: alojz »

Rynek Kolejowy pisze:Nowy spalinowy pociąg Newagu. Podbije Niemcy?

Zgodnie z przewidywaniami województwo zachodniopomorskie wybrało ofertę Newagu w przetargu na dostawę dwóch pociągów spalinowych. Będzie to zupełnie nowy typ pociągu. - Ten kontrakt pozwoli nam wejść z ofertą rynek niemiecki - zapowiada Newag.


W przetargu na dostawę dwóch pociągów spalinowych do województwa zachodniopomorskiego wpłynęły dwie oferty - firmy Newag – o wartości 23.985.000zł brutto, oraz firmy Pesa – o wartości 24.600.000zł brutto. Województwo wybrało zatem w środę ofertę tej pierwszej firmy. Według specyfikacji przetargu, w każdym dwuczłonowym zespole trakcyjnym musi być co najmniej 140 miejsc stojących i 100 miejsc siedzących w układzie 2+2, a pociąg musi być niskopodłogowy w 40%. W każdym członie mają się znaleźć co najmniej jedne drzwi na stronę pociągu. Pasażerowie otrzymają dwa miejsca dla wózków inwalidzkich, klimatyzację, toaletę i LED-owe wyświetlacze informacji pasażerskiej.

Co więcej, pociągi mają spełniać określone wymogi interoperacyjności (w tym mieć zastosowane sprzęgi automatyczne), ekologii - na co pozwolą silniki spełniające normę emisji spalin Euro IIIB, oraz bezpieczeństwa - tu wymogiem są cztery scenariusze zderzeniowe. Dwuczłonowe pociągi 220M Newagu nie spełniają tych warunków - Województwu zachodniopomorskiemu zaoferowaliśmy zupełnie nowy pociąg. Będzie nosił oznaczenie producenta 222M - przyznaje dyrektor marketingu Newagu Józef Michalik.

Newag przyznaje, że w pociągu znajdzie się dużo elementów z 220M - To są bardzo dobre pociągi. Budowa 222M będzie właściwie połączeniem 220M i najnowszych rozwiązań z 31WE i 35WE - zaznacza Michalik. Te dwa ostatnie to pociągi elektryczne, przygotowywane odpowiednio dla Kolei Dolnośląskich i Warszawskiej SKM. Spełniają one zarówno wymagania interoperacyjności, jak i cztery scenariusze zderzeniowe. Z tych względów wygląd nowych pociągów spalinowych dla zachodniopomorskiego, a szczególnie konstrukcja czoła, będzie przypominać najnowsze pociągi elektryczne producenta.

Innym ciekawym wymogiem przetargu na pociągi dla zachodniopomorskiego jest to, że muszą one do sierpnia 2014 roku uzyskać świadectwo homologacji na terenie Niemiec. Urząd marszałkowski chce mieć możliwość obsługi połączeń do naszego zachodniego sąsiada. Newag traktuje to nie jako przykry obowiązek, a szansę - Otworzymy dzięki temu naszą ofertę na rynek niemiecki - zapowiada Józef Michalik. Zaznaczył jednak, że choć wybór oferty Newagu przez województwo już zapadł, umowa nie została jeszcze podpisana - Dopiero po podpisaniu umowy będziemy się cieszyć - zakończył.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Pomimo początkowego sceptycyzmu zaczyna mi się to podobać. Po pierwsze, nie będzie tych szkaradnych SA137, a bardzo ładne szynobusy, ładniejsze niż Linki Pesy. Po drugie Newag ma przewagę techniczną. :P Mi tylko szkoda, że nie wystartował jakiś niemiecki producent. ;)

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

http://kolej.mkm.szczecin.pl/news/13397 ... ce-starcie
Krajowa Izba Odwoławcza rozstrzygnie spór wokół przetargu na dostawę dwóch spalinowych zespołów trakcyjnych dla zachodniopomorskiego. Odwołanie wniósł nowosądecki Newag, kwestionując rozstrzygnięcie urzędu marszałkowskiego, który po wygranej Newagu zmienił decyzję, wybierając ofertę bydgoskiej Pesy.

Sięgając po modną w ostatnim czasie terminologię mamy remis, ze wskazaniem na potencjalnego zwycięzcę w tej rywalizacji. Komisja przetargowa samorządu województwa, wybrała wcześniej korzystniejszą cenowo ofertę Newagu. Producent z Nowego Sącza zaproponował kwotę 23 mln. 985 tys. zł. brutto, z opcją dostawy pierwszego dwuczłonowego zespołu do końca tego roku. Kolejny miał zostać dostarczony w 2013 r. Bydgoska Pesa z ceną 24 mln. 600 tys. zł. brutto, uzyskała wtedy niższą liczbę punktów.

Kluczowa okazała się jednak kwestia homologacji, dzięki której będzie możliwy wjazd zespołów, kupionych przez samorząd województwa na sieć kolei niemieckich (na terenie całego kraju). W specyfikacji przetargowej znalazł się zapis, że dostawca przedstawi zamawiającemu dokumenty, potwierdzające zaangażowanie w procedurę homologacyjną, które daje gwarancje uzyskania niezbędnych certyfikatów do sierpnia 2013 roku. Przy tym nie był to warunek oceny dostawcy na etapie przetargu. Takie dokumenty zwycięzca postępowania miał przedstawić zamawiającemu, przed podpisaniem umowy na dostawę pojazdów.

- Czekamy na wyznaczenie terminu rozprawy w KIO. Musi do niej dojść w terminie do 20 czerwca- mówi Gabriela Wiatr, rzecznik samorządu województwa zachodniopomorskiego. - I właściwie to wszystko, co możemy teraz powiedzieć, ponieważ do czasu rozstrzygnięcia tego sporu nie chcemy przedstawiać argumentów obu stron, ani tym bardziej stanowiska urzędu marszałka na forum publicznym- podkreśla.

Nieoficjalnie wiadomo, że Newag wezwany do przedstawienia dokumentacji, potwierdzającej zaawansowanie procedury homologacyjnej, nie wypełnił tego warunku. Dlatego zachodniopomorskie wskazało na Pesę. Tym bardziej, ze producent z Bydgoszczy podjął wcześniej starania o przyznanie homologacji dla swoich 12 spalinowych zespołów trakcyjnych o handlowej nazwie Link, które trafią do Niemiec.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Jeśli Newag nie dostarczy KIO odpowiednich dokumentów, to chyba będzie mógł zapomnieć o tym przetargu ;)

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

Wczoraj podpisano umowę z Pesą:
Dziś (2 lipca 2012 r.) w Urzędzie Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego zostanie podpisana umowa z Pesą Bydgoszcz na wykonanie i dostawę 2 sztuk dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Producent taboru na dostawę pierwszego z pojazdów mają czas do 5 grudnia 2012 r. Wartość kontraktu to 24,6 mln zł.
[...]
Analizy techniczno-finansowe zlecone przez województwo zachodniopomorskie wykazują celowość zastąpienia na niektórych trasach dużych, mało ekonomicznych i przestarzałych elektrycznych pojazdów EN57, taborem mniejszym, bardziej ekonomicznym i gwarantującym wysoki komfort podróżowania, co automatycznie poprawiłoby rentowność tych połączeń. Jednocześnie występuje potrzeba doraźnego wzmacniania niektórych składów pociągów spalinowych w piątki w godzinach popołudniowych oraz w niedzielne popołudnia i w poniedziałki rano, w relacjach np. Kołobrzeg - Szczecin - Szczecinek - Szczecin (przykładowo połączenie trzyczłonowego pojazdu typu SA136 z nowo zakupionym pojazdem dwuczłonowym pozwalałoby zwiększać ilość miejsc siedzących nawet do 250).
http://kolej.mkm.szczecin.pl/news/13412 ... -dwa-SZT-y
Wizka:
Obrazek

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Aha. Czyli że na zelektryfikowanych trasach będą jeździć jednostki spalinowe? No po prostu super...
Swoją drogą - brzydkie to strasznie.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Z tego co zrozumiałem, to tylko część połączeń zelekryfikowanych miała by być zastąpione przez te jednostki spalinowe. Natomiast do Kołobrzegu zdaje się nie ma trakcji elektrycznej. Swoją drogą trochę szkoda, że Koleje Zachodniopomorskie nie chciały kupić dwuczłonowego ELF-a - właśnie pod kątem linii będących jeszcze pod napięciem. Cóż, Polska ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Amalio pisze:Aha. Czyli że na zelektryfikowanych trasach będą jeździć jednostki spalinowe? No po prostu super...
Po części to paradoks cennika PLK za dostęp do infrastruktury. Na Dolnym Śląsku już od jakiegoś czasu na mniej uczęszczanych kursach połączeń np. Wrocław-Jelcz Laskowice, nie mówiąc już o późnych kursach Trzebnica-Legnica p/ Wrocław Główny (zjazdowe) jeżdżą Koleje Dolnośląskie.
Natomiast do Kołobrzegu zdaje się nie ma trakcji elektrycznej.
Dokładnie. I z tego względu na połączeniu Szczecin-Kołobrzeg w sezonie letnim jeżdżą głównie SA136.

//EDIT: moja culpa, pomyliłem połączenia.
Ostatnio zmieniony 2012-07-04, 14:11 przez Przemek, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Kędzior pisze:Dokładnie. I z tego względu na połączeniu Szczecin-Kołobrzeg w sezonie letnim jeżdżą głównie SA136.
Trasa Szczecin - Koszalin jest zelektryfikowana i cały rok jest obsługiwana przez ED72 lub 2xEN57. SA136 jeżdżą do Kołobrzegu i nie tylko w wakacje, ale przez cały rok.
J-31 pisze: Swoją drogą trochę szkoda, że Koleje Zachodniopomorskie nie chciały kupić dwuczłonowego ELF-a - właśnie pod kątem linii będących jeszcze pod napięciem. Cóż, Polska
Nie Polska, tylko nie ma o sensu. W Zach-Pomie nie ma tras, gdzie 3-członowe EZT-y jeżdżą puste. Nawet na liniach niezelektryfikowanych 3-członowe SA136 nie są w stanie pomieścić pasażerów i często jeżdżą w dwuskładach.
Amalio pisze:Czyli że na zelektryfikowanych trasach będą jeździć jednostki spalinowe? No po prostu super...
Nie wiem, skąd autor artykułu wyciągnął takie wnioski, ale najwyraźniej nie miał pojęcia o czym pisze. Mamy zbyt mało spalinówek, by obsługiwać nimi linie zelektryfikowane. Te pociągi które kursują teraz, zostaną na tych trasach gdzie jeździły do tej pory (+ nowe trasy do Piły i na lotnisko), a SA139 ma przypaść obsługa połączeń przygranicznych (wspólnie z VT628 DB) oraz kilku kursów do Kołobrzegu (bo tam znajduje się Sekcja Utzrymania spalinówek)

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

W ogłoszonym niedawno przez "zachodnią grupę zakupową" (czyli Lubuskie i Zachodniopomorskie) przetargu na dostawę EZTów doszło do zwrotu akcji:
W przetargu na dostawę od 7 do 19 pociągów dla województwa zachodniopomorskiego i lubuskiego wystartowała Pesa i Newag. Nowosądecki producent nie dość że zaproponował niższą cenę, to jeszcze przebił Pesę w terminie dostawy - a wcześniej protestował, przeciw temu kryterium.
Szacunkowa wartość zamówienia to 376 milionów złotych, w tym 180 mln zł zamówienie podstawowe, 36 mln zł to zamówienie uzupełniające, a 160 mln zł prawo opcji. Samorządowcy będą mieli prawo skorzystać z opcji do połowy 2014 roku. Termin dostawy pojazdów mija natomiast 30 kwietnia 2015 roku. Cena stanowi tylko 60 procent kryterium zamówienia. Aż 40 proc. punktów można natomiast uzyskać za skrócenie terminu dostawy trzech pierwszych pociągów. Więcej o historii przetargu pisaliśmy tutaj.

Komfortowe i szybkie
Czteroczłonowe pojazdy o długości do 80 metrów mają mieć prędkość eksploatacyjną do 160 km/h. Znajdzie się w nich co najmniej 190 stałych miejsc siedzących i 150 stojących. Podłoga w pojazdach ma być obniżona do 760 mm pgs na 80% długości przedziału pasażerskiego. Masa służbowa pojazdów nie może przekraczać 145 ton. Każdy pojazd będzie miał po jednej parze drzwi na człon po obu stronach. Ich prześwit ma wynosić nie mniej niż 1,3 metra.
Układ miejsc będzie w większości naprzeciwległy w układzie 2+2. Nie zabraknie podłokietników i stolików, również w układzie szeregowym, oraz wieszaków i śmietniczek. Nad oknami znajdą się przezroczyste półki bagażowe. Więcej na temat nowych pociągów można przeczytaćtutaj.
Cztery pociągi będą kursowały w relacji Świnoujście - Szczecin Główny - Poznań, a na trasę Szczecin Główny - Słupsk zostaną skierowane dwa nowe pojazdy. Tabor zakupiony przez województwo lubuskie będzie obsługiwał połączenie Poznań - Zielona Góra - Nowa Sól (więcej).

Najpierw protestowali, a potem przebili ofertę rywali
Nowosądecki Newag odwołał się od warunków przetargu na dostawę co najmniej dziewięciu pociągów dla Zachodniej Grupy Zakupowej. Kontrowersje wzbudza to, że zamawiający prawie tak samo wysoko jak cenę ocenia skrócenie czasu dostawy, ale tylko trzech pierwszych pociągów. Może to kosztować województwo 72 mln złotych. Uważał, że uniemożliwiono mu przystąpienie do postępowania na skutek preferowania jednego wykonawcy - konkretnie: bydgoskiej Pesy - i utrudnianie startu innym, ponieważ specyfikacja na dostawę 22 ezt (czteroczłonowe Elfy) dla Wielkopolski jest zbliżona do zamówienia Zachodniej Grupy Zakupowej.
Newag wskazał, że w związku z już zatwierdzonymi przesunięciami dostaw dla Kolei Wielkopolskich (za co nie policzono kar umownych), Pesa dysponuje już trzema praktycznie gotowymi pojazdami - akurat tyloma, ile chce otrzymać szybciej woj. zachodniopomorskie.
[...]
Newag przegrał w KIO ale, jak się dowiedzieliśmy, złożył dziś ofertę w przetargu, jako jedyny oprócz Pesy producent. I do tego zaproponował...krótsze niż Pesa terminy dostawy. Oto oferty:
Pesa Bydgoszcz SA - łączna kwota brutto za jaką oferent dostarczy 9 pojazdów wynosi 218 964 600 zł, kwota brutto za jeden pojazd wynosi 24 329 400
Terminy dostarczenia trzech pierwszych pojazdów od dnia zawarcia umowy: pierwszy pojazd - 36 dni, drugi pojazd - 65 dni, trzeci pojazd - 125 dni
Newag SA - łączna kwota brutto za jaką oferent dostarczy 9 pojazdów wynosi 192 618 000 zł, kwota brutto za jeden pojazd wynosi 21 402 000
Terminy dostarczenia trzech pierwszych pojazdów od dnia zawarcia umowy: pierwszy pojazd - 30 dni, drugi pojazd - 30 dni, trzeci pojazd - 30 dni
Trwa analiza ofert. Jeżeli w ofercie Newagu nie bedzie błędów formalnych, nowosądecki producent wygra przetarg.
http://kolej.mkm.szczecin.pl/news/13684 ... -w-miesiac
Czyli Newag w Zachodniopomorskim - nie mam nic przeciw.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Dobry zakup. "Impuls" jest naprawdę całkiem niezły. A zatem czekamy na zachodniopomorskie "Impulsy", czyli pewnie 31WE ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Niska cena, krótkie terminy. To się źle zapowiada.

sphinx

Post autor: sphinx »

Zapowiadają się kary i składanie na kolanie. Sami tego chcieli.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

TLG pisze:Niska cena
Przecież cena jest wyższa niż w innych przetargach.

sphinx

Post autor: sphinx »

Pesa dopiero dała wysokie ceny, pewnie nie spodziewali się konkurencji.

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »


Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

No i przyjechały pierwsze "jaszczury" dla zachodniopomorskiego. Co ciekawe - po dostawie zmieniono im oznaczenie z 31WE-006 do 008 na ED78-001 do 003 (kolejność przenumerowania nieznana). Wnętrze podzielono na przedziały.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
¬ródło zdjęć: http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 63&page=99

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koleje i Metro”