Homologacja

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
Tp4

Homologacja

Post autor: Tp4 »

Witajcie!
Mam do Was takie pytanie: Jakie są kategorie homologacji pojazdów środków transportu kolejowego? Chodzi mi tylko o oznaczenia i wyjaśnienie (np. w przypadku transportu drogowego ,,O''-przyczepy itd)
pozdrawiam

JELCZU85

Post autor: JELCZU85 »

Nie wiem na ile ci to pomoże ale może zobacz tu:

http://www.utk.gov.pl/portal/pl/5/157/R ... owych.html

Albo popatrz tu:

http://www.utk.gov.pl/portal/pl/5/Rejestr_Taboru.html

Przepraszam że nie mogę ci więcej pomóc ale mam wolny net i nie wszystko mi się otwiera :(
Pozdrawiam ;)

Tp4

Post autor: Tp4 »

Niestety, nie znalazłem potrzebnych mi informacji w linkach ale dzięki za pomoc :)

JELCZU85

Post autor: JELCZU85 »

Może coś jeszcze znajdę jak możesz to daj więcej informacji o co Ci chodzi ;) Postaram się pomóc. A pochwała nie była potrzebna bo Ci nie pomoglem, ale wielkie dzięki ;)A może tobie chodzi o oznaczenia wagonów ??

Tp4

Post autor: Tp4 »

Oznaczenia wagonów i loków nie są mi aktualnie potrzebne ;) Nie wiem jak mogę to jaśniej napisać. W przypadku homologacji środków transportu samochodowego mamy różne kategorie ( m-autobusy, n-ciężarówki, o-przyczepy). Mi chodzi o to czy coś podobnego występuje na kolei a jeśli tak to jakie są te kategorie homologacji środków transportu kolejowego (loki, wagony i inne wynalazki).

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Może ja Ci spróbuję pomóc?
Jest to międzynarodowy system oznaczania pojazdów
Posłużę się przykładem:
91 51 1 150 303-5

Teraz wyjaśnienie każdego z działów:
a) "91" to kod interoperacyjności pojazdu. Pierwsza cyfra "9" oznacza pojazd trakcyjny lub specjalny. Natomiast druga rodzaj pojazdu:
"1" - lokomotywa elektryczna
"2" - lokomotywa spalinowa
"3" - EZT powyżej 250 km/h
"4" - EZT do 250km/h
"5" - spalinowy zespół trakcyny
"6" - doczepne pojazdy specjalizowane
"7" - lokomotywa manewrowa elektryczna
"8" - lokomotywa manewrowa spalinowa
"9" - pojazd utrzymania kolei
"0" - pozostałe

b) "51" to identyfikator cyfrowy państa. Ten tutaj przedstawiony to identyfikator Polski.

c) "1" to rodzaj pojazdu trakcyjnego:
"1" lub "2" - lokomotywa, wagon lub zespół trakcyjny do przewozu pasażerów
"3" lub "4" - lokomotywa, wagon lub zespół trakcyjny do przewozu towarów
"5" lub "6" - lokomotywa uniwersalna
"7" lub "8" - lokomotywa manewrowa
"9" - pojazd specjalny
"0" - pozostałe

d) "1" to informacja dotycząca napędu. I tak:
"1" - elektryczne jednosystemowe
"2" - elektryczne dwusystemowe
"3" - elektryczne wielosystemowe
"4" - hybrydowe
"5" - tendry
"6" - spalinowe przekładnia elektryczna
"7" - spalinowe przekładnia mechaniczna
"8" - spalinowe przekładnia hydrokinetyczna
"0" - lokomotywy parowe

e) "5" to informacja o mocy pojazdu
"1" - do 0,5 MW
"2"-"6" - 0,5 MW - 5 MW
"7" - powyżej 5 MW
"0" - pojazdy zabytkowe

f) "0 303" to numer inwentarzowy zgodnie z kolejnością w danym typie

g) "5" to cyfra samokontroli. Otrzymujemy ją następująca:
Najpierw mnożymy wszystkie cyfry w parzystej kolejności numeru przez 1. Następnie niepaszyste mnożymy przez 2. Otrzymane cyfry dodajemy. Wychodzi nam liczba. Cyfrę samokontroli stanowić będzie liczba, która uzupełnia otzrymany wynik do pełnej dziesiątki. Na tym przykładzie to będzie tak:
9x2+1x1+5x2+1x1+1x2+1x1+5x2+0x1+3x2+0x1+3x2=55

Pomogłem? :rotfl:

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

OPi pisze:"5" to cyfra samokontroli. Otrzymujemy ją następująca:
Najpierw mnożymy wszystkie cyfry w parzystej kolejności numeru przez 1. Następnie niepaszyste mnożymy przez 2. Otrzymane cyfry dodajemy. Wychodzi nam liczba. Cyfrę samokontroli stanowić będzie liczba, która uzupełnia otzrymany wynik do pełnej dziesiątki. Na tym przykładzie to będzie tak:
9x2+1x1+5x2+1x1+1x2+1x1+5x2+0x1+3x2+0x1+3x2=55
Kto to wymyślił i w jakim celu?

Tp4

Post autor: Tp4 »

Albo się nie rozumiemy albo to jednaj jest kolejowy odpowiednik tych literek z homologacji ;)

P.S
W takim razie SU46-022 oznaczyli jak lok. elektryczną :mruga:

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

KKS pisze:Kto to wymyślił i w jakim celu?
Zabezpieczenie przed ewentualnymi błędami ("samokontrola"), zdaje się, że ma to też (albo nawet bardziej) związek z systemem komputerowym (rozpoznawanie pojazdów czy coś)... Dokładnie nie pamiętam, ale gdzieś o tym czytałem, spróbuję to znaleźć ;)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

PAFAWAG pisze:Zabezpieczenie przed ewentualnymi błędami ("samokontrola"), zdaje się, że ma to też (albo nawet bardziej) związek z systemem komputerowym (rozpoznawanie pojazdów czy coś)...
Dzięki, już mi to ktoś wytłumaczył, w skrócie chodzi o to, żeby ktoś nie pokręcił żadnej pozostałej cyfry ;)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Tp4, a może choci Ci o to, co zanczą poszczególne literki w nazwie typu np. SU46? ;)

P.S. Dzięki za docenienie mojej informacji pochwałą. xD

Tp4

Post autor: Tp4 »

OPi pisze:Tp4, a może choci Ci o to, co zanczą poszczególne literki w nazwie typu np. SU46? ;)
no taką wiedzę to akurat posiadam ;)
pzdr

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

To już nie wiem, o jaki sposób oznaczania Ci chodzi. ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koleje i Metro”