Oznaczenia taboru kolejowego
Nowe oznaczenia wagonów kolejowych
Co sądzicie o zmianach w sposobie oznaczania wagonów, oraz zmianach w sposobie oznaczeń literowych na PKP ?
A teraz może na początek mały wykaz oznaczeń wagonów:
Znaczenie Standardowego numeru wagonu to:
50 xx xx-xx xxx-x Czy (ewentualnie jakie) spełnia normy wymiany wagonów
xx 51 xx-xx xxx-x Numer UIC przydzielony dla przewoznika (zwykle cały kraj)
xx xx 2x-xx-xxx-x Typ wagonu lub jego przeznaczenie
xx xx x0-xx-xxx-x Liczba przedziałów/rzędów siedzeń w wagonie lub osi
xx xx xx-7x-xxx-x Maksymalna dozwolona prędkość wagonu
xx xx xx x0-xxx-x Sposób ogrzewania wagonu (jako że ta sama cyfra nie zawsze oznacza to samo, za oznaczenie sposobu ogrzewania przyjmuje się kombinacje razem z poprzedną cyfra)
xx xx xx xx-123-x numer sztuki wagonu (jeżeli liczba sztuk wynosi więcej niż 1000 sztuk, wtedy do oznaczenia numeru włącza się cyfrę sposobu ogrzewania)
xx xx xx xx-xxx-7 Cyfra kontrolna
Czy ktoś z was wie co dokładnie oznaczają te 4 nowo dodane cyfry do numeru wagonu, po standardowych 12 cyfrach ?
na razie widziałem coś takiego lub znalazłem w sieci
1151 PL-PKPPR
1251 PL-PKPIC
1351 PL-SKMT
2151 PL-PKPC
2251 PL-PKPLS (Słynny LHS)
zmiany w oznaczeniach:
A na A(wartośc potęgi) - liczba przedziałów kl.1
B na B(wartość potęgi) - liczba przedziałów kl.2
AB na A(potęga)B(potęga) - wagon o podanej liczbie przedziałów 1 i 2 kl
A teraz może na początek mały wykaz oznaczeń wagonów:
Znaczenie Standardowego numeru wagonu to:
50 xx xx-xx xxx-x Czy (ewentualnie jakie) spełnia normy wymiany wagonów
xx 51 xx-xx xxx-x Numer UIC przydzielony dla przewoznika (zwykle cały kraj)
xx xx 2x-xx-xxx-x Typ wagonu lub jego przeznaczenie
xx xx x0-xx-xxx-x Liczba przedziałów/rzędów siedzeń w wagonie lub osi
xx xx xx-7x-xxx-x Maksymalna dozwolona prędkość wagonu
xx xx xx x0-xxx-x Sposób ogrzewania wagonu (jako że ta sama cyfra nie zawsze oznacza to samo, za oznaczenie sposobu ogrzewania przyjmuje się kombinacje razem z poprzedną cyfra)
xx xx xx xx-123-x numer sztuki wagonu (jeżeli liczba sztuk wynosi więcej niż 1000 sztuk, wtedy do oznaczenia numeru włącza się cyfrę sposobu ogrzewania)
xx xx xx xx-xxx-7 Cyfra kontrolna
Czy ktoś z was wie co dokładnie oznaczają te 4 nowo dodane cyfry do numeru wagonu, po standardowych 12 cyfrach ?
na razie widziałem coś takiego lub znalazłem w sieci
1151 PL-PKPPR
1251 PL-PKPIC
1351 PL-SKMT
2151 PL-PKPC
2251 PL-PKPLS (Słynny LHS)
zmiany w oznaczeniach:
A na A(wartośc potęgi) - liczba przedziałów kl.1
B na B(wartość potęgi) - liczba przedziałów kl.2
AB na A(potęga)B(potęga) - wagon o podanej liczbie przedziałów 1 i 2 kl
Ostatnio zmieniony 2009-08-25, 22:18 przez wlocek369, łącznie zmieniany 1 raz.
Gdzieś chyba nawet mam cały podręcznik przykładowych zmian. również ze zmianami dla EW58/EN71... i dla ET22/EU07 a nawet dla ET4xPAFAWAG pisze:Kolejny krok w unifikacji oznaczania taboru w UE... Mam nadzieję, że będzie tak samo, jak z lokomotywami - nowe oznaczenie naniesie się na dolną krawędź pudła, zaś stare oznaczenia nadal będą stosowane.
i co ciekawe także metro
Już znalazłem o to jakie zmiany: obecny numer / po zmianach
EZT:
EW58-001 Sa / 94 51 1 100 001-_
EW58-001 d / 94 51 1 100 002-_
EW58-001 Sb / 94 51 1 100 003-_
EN71-001 Ra / 94 51 1 100 001-_
EN71-001 Sa / 94 51 1 100 002-_
EN71-002 Sb / 94 51 1 100 003-_
EN71-003 Rb / 94 51 1 100 004-_
Lokomotywy elektryczne:
EU07-001 / 91 51 5 100 001-_
EP09-001 / 91 51 1 100 001-_
EM10-001 / 97 51 8 100 001-_
ET22-234 / 91 51 3 100 001-_
Lokomotywy dwuczłonowe będą traktowane jako 2 osobne pojazdy:
ET41-001 A / 91 51 3 100 001-_
ET41-001 B / 91 51 3 100 002-_
Lokomotywy spalinowe:
SM03-01 / 98 51 7 700 001-_
SM30-01 / 98 51 7 600 001-_
SP30-01 / 92 51 1 600 001-_
SM42-2001 / 92 51 7 602 001-_
SP42-01 / 92 51 1 600 001-_
SU42-01 / 92 51 5 600 001-_
ST42-01 / 92 51 3 600 001-_
Specjalne,Techniczne
SR71-01 / 99 51 9 438 001-_
Parowozy i tendery:
Pt 47-01 / 90 51 1 000 001-_
22 D 48-28 / 96 51 0 500 028-_
W wykazie niema nowszych pojazdów (ED59/74, SR75), ponieważ w momencie wydawania tego dokumentu nie było ich jeszcze, albo były realizowane zamówienia na pierwsze pojazdy
Wózki też będą miały własne numery. Będą one takie same jak na pojazdach, z tą różnicą że po cyfrze kontrolnej, będzie mała litera oznaczająca poszczególne wózki.
Co sądzicie o takiej numeracji ? ja osobiście ciekawa, ale po zastosowaniu tej numeracji pozostają problemy:
- Brak podziału w numeracji w/g typów pojazdów (EW58/EN57/EN71), tutaj mają takie same wyróżniki
- Co w przypadku gdy z 2 pojazdów EN57 będą chcieli zrobić EN71 ? Co wtedy z numeracją. Czy numery które by dostały nieistniejące już, albo wcale niewyprodukowane EN57 zostaną porzucone ?
Czyli masa pytań
...ale na pewno nie naniosą tego w takiej formie, w jakiej jest to na lokomotywach - nie można przecież zmieniać wyglądu historycznej maszyny (pomijam przebieranki do filmów czy transformację maszyny czeskiej w polską). Namalują to pewnie gdzieś, gdzie nie będzie tego widać (przynajmniej tak bardzo), np. w budce. Chyba, że to tylko do ewidecji.Tp4 pisze:Ktoś sobie jaja chyba robi...
Ja też tak uważam. Jakoś nikt do tej pory nie może zmusić Brytyjczyków do przyjęcia EURO. (My niestety musimy) , Ale chociaż może to będzie jedną z rzeczy, których nie odpuścimyPAFAWAG pisze: ...ale na pewno nie naniosą tego w takiej formie, w jakiej jest to na lokomotywach - nie można przecież zmieniać wyglądu historycznej maszyny (pomijam przebieranki do filmów czy transformację maszyny czeskiej w polską). Namalują to pewnie gdzieś, gdzie nie będzie tego widać (przynajmniej tak bardzo), np. w budce. Chyba, że to tylko do ewidecji.
Gdzieś nawet słyszałem, że sama Szwajcaria ma przydzielonych aż 12 kodów UIC
(34-38,45-49,62,85).
Bośnia i Hercegowina 2 albo 3. pozostałe państwa mają (chyba) po 1
To powinno rozwiać wszelkie wątpliwości:
http://static1.money.pl/d/akty_prawne/p ... 050713.pdf
http://static1.money.pl/d/akty_prawne/p ... 050713.pdf
Mam ten sam dokument, tyle że z innego zródła.ep40 pisze:To powinno rozwiać wszelkie wątpliwości:
http://static1.money.pl/d/akty_prawne/p ... 050713.pdf
A porównaj z tym http://www.transportszynowy.pl/oznaczeniawagp.php niektórych kodów niema, inne zmienione, a niektóre pominięte.
A co do kodów przewoźników w Polsce znalazłem coś takiego: http://www.utk.gov.pl/wai/pl/5/137/Znak ... owych.html
Oznaczenia taboru kolejowego
Cóż jak widać rodzime firmy produkują na potęgi przeróżniaste odmiany pojazdów w obrębie 2-3 rodzin pojazdów. Każdy z tych podtypów otrzymuje swoje oznaczenie, sprawia to iż stosowany nadal np. przez PR stara polska norma oznaczeń taboru się kończy. Dla nie poinformowanych już EN77 jest zajęty. Pytanie co gdy zasób oznaczeń się skończy? Oznaczenia fabryczne? Czy oznaczenia UTK (europejskie)?
Może to trochę nie na temat, ale mam pytanie czy wie ktoś co oznacza dodatkowa litera na lokomotywie po sekcji oznaczającej numer pojazdu.
Np.: EU07-033E to co może oznaczać to ostatnie E ? Może to rozróżnienie dla lokomotyw które mają instalację elektryczną dzięki której mogą opuszczać Polskę i obsługiwać pociągi np.: do Niemiec (25 kv)
Np.: EU07-033E to co może oznaczać to ostatnie E ? Może to rozróżnienie dla lokomotyw które mają instalację elektryczną dzięki której mogą opuszczać Polskę i obsługiwać pociągi np.: do Niemiec (25 kv)
Hahawlocek369 pisze:Może to rozróżnienie dla lokomotyw które mają instalację elektryczną dzięki której mogą opuszczać Polskę i obsługiwać pociągi np.: do Niemiec (25 kv)
Literka E jest nalepiana na wszystkie lokomotywy 4E należące do Cargo, i ma ona wyłącznie charakter informacyjny. Jest to spowodowane przepisami PKP PLK zabraniającymi wjazdu na szlaki kategorii (chyba) C, lokomotywom o nacisku na tor powyżej 20 ton. Lokomotywy 303E mają nacisk 21 ton, a 4E właśnie 20t. Oficjalnie w papierach serii EU07 jest ten większy nacisk, dlatego aby to rozróżnić i umożliwić wjazd starszym siódemkom, jest dodawana literka E.
Tyle że w przypadku szynobusów nie każdy numer jest zarezerwowany dla określonego typu pojazdu o określonych cechach np.: wszystkie numery z zakresu 200-999 nie mają przypisanego przeznaczenia natomiast w przypadku EZT i lokomotyw elektrycznych wszystkie numery są z góry zarezerwowane.Tp4 pisze:Może będzie tak jak z SZT i szynobusami. Przeskok do numeracji powyżej danego limitu (o ile dobrze pamiętam po SA110 pojawił się już SA131)
01-14 4-osiowa =3000V
15-19 4-osiowa ~
20-34 6-osiowa =3000V
35-39 6-osiowa ~
40-49 inne cechy niż powyższe
51-64 EZT 3-członowy =3000V
65-69 EZT 3-członowy ~
70-74 EZT 4-członowy =3000V
75-79 EZT 4-członowy ~
80-89 samodzielne wagony silnikowe o dowolnym napięciu
90-93 EZT 2-wagonowe =800V
94-99 o innych cechach niż powyższe
A co do numeracji Pojazdów elektrycznych to może konwersja ich na 3 cyfrowe odpowiedniki w jednym z 2 wariantów:
1. dodanie do nich z przodu cyfry 1 (lokomotywy) lub 5 (wagony) oraz utorzenie nowego zakresu z pozostałych numerów
101-14 4-osiowa =3000V
115-19 4-osiowa ~
120-34 6-osiowa =3000V
135-39 6-osiowa ~
140-49 inne cechy niż powyższe
151-64 4-osiowa =3000V
165-69 4-osiowa ~
170-84 6-osiowa =3000V
185-89 6-osiowa ~
190-99 inne cechy niż powyższe
501-14 EZT 3-członowy =3000V
515-19 EZT 3-członowy ~
520-24 EZT 4-członowy =3000V
525-29 EZT 4-członowy ~
530-39 samodzielne wagony silnikowe o dowolnym napięciu
540-43 EZT 2-wagonowe =800V
544-49 o innych cechach niż powyższe
551-64 EZT 3-członowy =3000V
565-69 EZT 3-członowy ~
570-74 EZT 4-członowy =3000V
575-79 EZT 4-członowy ~
580-89 samodzielne wagony silnikowe o dowolnym napięciu
590-93 EZT 2-wagonowe =800V
594-99 o innych cechach niż powyższe
Po wyczepaniu zakresów wymienić 1 kolejno na 2,3,4 a 5 na 6,7,8
2.Przekonwertować obecne numery 2 cyfrowe na 3 cyfrowe przez dodanie do nich na końcu 3 cyfry określającej liczbę członów (dzięki temu EN57 i EN71 dostały by podobny numer)
EN57--> EN573
EN71--> EN574
ED59 -->ED593
ED74 -->ED594
Dzięki temu jeżeli pociąg występuje w kilku wersjach różniących się tylko kosmetycznymi cechami (np.: liczba członów) nie trzeba by było tworzyć całkowicie różnych numerów modelu.