POLREGIO (Przewozy Regionalne)
Re: Przewozy Regionalne
Na tak krótki okres, to rozumiem, że PR nie zainwestują w nowy tabor
Re: Przewozy Regionalne
Zanim przetarg został ogłoszony w ostatecznej formie, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego zastanawiał się nad tym, na jak długi czas ma obejmować obsługa linii kolejowych w przetargu. Proponowano okres 5 lat, ale zrezygnowano z tej opcji na rzecz 1 roku. Na ten temat pojawiały się informacje.
Re: Przewozy Regionalne
Jakby PR podpisało umowę na kilka lat, to mogliby zainwestować w nowy tabor. Umowa na rok. To im się nie opłaca by inwestować, no chyba, że jedynie modernizację. Chociaż za rok znów podpiszą umowę, bo jaki inny przewoźnik mógłby z taką ilością taboru obsługiwać połączenia w województwie Pomorskim. Arriva ma za mało taboru, SKM też raczej mogłoby nie dać rady
Re: Przewozy Regionalne
Sprawa na Pomorzu wygląda w następujący sposób.
Tabor i modernizacje. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego kupuje od Przewozów Regionalnych tabor, a następnie poddaje go modernizacji. Tak było w latach 2011-2012, gdy zakupiono 4 szt. EZT EN57 i zmodernizowano je w ZNTK w Mińsku Mazowieckim – przetarg wygrała wtedy PESA Bydgoszcz. Kolejne 4 szt. EZT EN57 zmodernizowano w 2014 roku. Wtedy modernizację wykonał NEWAG.
Składy te są własnością Urzędu Marszałkowskiego i przekazywane są w dzierżawę temu przewoźnikowi, który w przetargu na obsługę linii kolejowych na Pomorzu przedstawi najkorzystniejszą ofertę.
Jeśli chodzi o pozostały tabor, czyli niezmodernizowane EZTy, SZT oraz szynobusy, to sytuacja jest podobna. Urząd Marszałkowski dzierżawi je wspomnianemu wyżej przewoźnikowi.
Część taboru należy oczywiście do Pomorskiego Oddziału PR – np. wagony, czy lokomotywy oraz starsze szynobusy i SZT. O taborze Pomorskiego Oddziału PR i dzierżawach taboru od Urzędu Marszałkowskiego można dokładniejsze informacje poczytać w sieci i w informacjach przetargowych. Jest wiele artykułów, notatek.
Co do fabrycznie nowego taboru dla Pomorskich PR – nie spodziewałbym się takich zakupów. Oczywistym jest fakt, że będą kontynuowane modernizacje. W skali całego kraju jest na ten temat głośno, więc pewnie na Pomorzu proces ten będzie kontynuowany (wzorem lat poprzednich).
Jak już pisałem, to nie jest tak, że PR jest jedynym przewoźnikiem zdolnym do świadczenia usług transportu kolejowego, bo ma tabor.
Kiedy trwały dyskusje na temat przetargu dot. obsługi regionalnych połączeń kolejowych na Pomorzu na lata 2014-2015, bardzo duże kontrowersje wzbudziła sama SIWZ. Wówczas Arriva RP ubiegała się o obsługę wspomnianych połączeń, ale terminy, warunki i sposób przeprowadzenia przetargu faworyzowały dotychczasowego przewoźnika, czyli PR. Wiele czytałem artykułów w prasie i Internecie na ten temat. Arriva ma tabor do obsługi połączeń, lecz w 2014 roku, gdy starała się o to zamówienie, czas na przygotowanie i przedstawienie oferty był o wiele za krótki – wiele razy podkreślali to przedstawiciele tego przewoźnika.
Jedynie PR było w stanie "z marszu" przedstawić ofertę spełniającą warunki przetargu z 2014 roku – to również wielokrotnie mówiono.
Co do możliwości Arrivy RP, to mają tabor i potrafią go umiejętnie wykorzystać – świadczą usługi kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim na dobrym poziomie. Wiem, co piszę, bo korzystałem z ich usług kolejowych.
Wracając do tematu, Arriva RP w 2015 roku nie zgłosiła się do przetargu – nic zaskakującego, gdy ma się niezbyt dobre doświadczenia z lat ubiegłych. Poza tym, w 2015 roku odbyło się kilka kontrowersyjnych wydarzeń dot. przetargów na obsługę połączeń kolejowych – ale o tym przy innej okazji (treść w trakcie opracowywania).
PKP SKM Trójmiasto. Ta spółka zajmuje się innego typu działaniami. Dokładniej, zajmują się obsługą połączeń w ramach całego trójmiasta, dodatkowo też obsługują połączenia do Słupska i Lęborka. Poza tym, SKM wygrało przetarg na obsługę połączeń w ramach PKM. Nawiasem mówiąc, tabor wydzierżawi im Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Tyle w skrócie ode mnie .
P.S. Proszę zgłaszać błędy interpunkcyjne w tekście, gdyż pisałem dość szybko tę odpowiedź. Ewentualne błędy poprawię w najbliższym czasie.
Tabor i modernizacje. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego kupuje od Przewozów Regionalnych tabor, a następnie poddaje go modernizacji. Tak było w latach 2011-2012, gdy zakupiono 4 szt. EZT EN57 i zmodernizowano je w ZNTK w Mińsku Mazowieckim – przetarg wygrała wtedy PESA Bydgoszcz. Kolejne 4 szt. EZT EN57 zmodernizowano w 2014 roku. Wtedy modernizację wykonał NEWAG.
Składy te są własnością Urzędu Marszałkowskiego i przekazywane są w dzierżawę temu przewoźnikowi, który w przetargu na obsługę linii kolejowych na Pomorzu przedstawi najkorzystniejszą ofertę.
Jeśli chodzi o pozostały tabor, czyli niezmodernizowane EZTy, SZT oraz szynobusy, to sytuacja jest podobna. Urząd Marszałkowski dzierżawi je wspomnianemu wyżej przewoźnikowi.
Część taboru należy oczywiście do Pomorskiego Oddziału PR – np. wagony, czy lokomotywy oraz starsze szynobusy i SZT. O taborze Pomorskiego Oddziału PR i dzierżawach taboru od Urzędu Marszałkowskiego można dokładniejsze informacje poczytać w sieci i w informacjach przetargowych. Jest wiele artykułów, notatek.
Co do fabrycznie nowego taboru dla Pomorskich PR – nie spodziewałbym się takich zakupów. Oczywistym jest fakt, że będą kontynuowane modernizacje. W skali całego kraju jest na ten temat głośno, więc pewnie na Pomorzu proces ten będzie kontynuowany (wzorem lat poprzednich).
Jak już pisałem, to nie jest tak, że PR jest jedynym przewoźnikiem zdolnym do świadczenia usług transportu kolejowego, bo ma tabor.
Kiedy trwały dyskusje na temat przetargu dot. obsługi regionalnych połączeń kolejowych na Pomorzu na lata 2014-2015, bardzo duże kontrowersje wzbudziła sama SIWZ. Wówczas Arriva RP ubiegała się o obsługę wspomnianych połączeń, ale terminy, warunki i sposób przeprowadzenia przetargu faworyzowały dotychczasowego przewoźnika, czyli PR. Wiele czytałem artykułów w prasie i Internecie na ten temat. Arriva ma tabor do obsługi połączeń, lecz w 2014 roku, gdy starała się o to zamówienie, czas na przygotowanie i przedstawienie oferty był o wiele za krótki – wiele razy podkreślali to przedstawiciele tego przewoźnika.
Jedynie PR było w stanie "z marszu" przedstawić ofertę spełniającą warunki przetargu z 2014 roku – to również wielokrotnie mówiono.
Co do możliwości Arrivy RP, to mają tabor i potrafią go umiejętnie wykorzystać – świadczą usługi kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim na dobrym poziomie. Wiem, co piszę, bo korzystałem z ich usług kolejowych.
Wracając do tematu, Arriva RP w 2015 roku nie zgłosiła się do przetargu – nic zaskakującego, gdy ma się niezbyt dobre doświadczenia z lat ubiegłych. Poza tym, w 2015 roku odbyło się kilka kontrowersyjnych wydarzeń dot. przetargów na obsługę połączeń kolejowych – ale o tym przy innej okazji (treść w trakcie opracowywania).
PKP SKM Trójmiasto. Ta spółka zajmuje się innego typu działaniami. Dokładniej, zajmują się obsługą połączeń w ramach całego trójmiasta, dodatkowo też obsługują połączenia do Słupska i Lęborka. Poza tym, SKM wygrało przetarg na obsługę połączeń w ramach PKM. Nawiasem mówiąc, tabor wydzierżawi im Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Tyle w skrócie ode mnie .
P.S. Proszę zgłaszać błędy interpunkcyjne w tekście, gdyż pisałem dość szybko tę odpowiedź. Ewentualne błędy poprawię w najbliższym czasie.
Re: Przewozy Regionalne
Tak sobie pomyślałem, że w sumie powołać Koleje Pomorskie i włączyć w to SKM miałoby sens.
Re: Przewozy Regionalne
Z punktu widzenia podróżnego, czy administracji jest to rozwiązanie dobre, gdyż łatwiej jest zaplanować podróż z jednym przewoźnikiem, sam przejazd wymaga zakupu jednego biletu, itp. Poza tym, łatwiej jest stworzyć zintegrowany rozkład jazdy.
Patrząc teraz z innej perspektywy – monopolista wcale nie musi być tańszy. Idąc dalej, korzystniej dla kieszeni podróżnego jest wtedy, gdy ma wybór miedzy ofertami – zgodnie z zasadami wolnego rynku i konkurencji. Poza tym, w ramach węzła przesiadkowego, gdzie obsługuje jeden przewoźnik regionalny, równie dobrze można zintegrować połączenia dwóch i więcej przewoźników. Kwestia organizacji przewozów i regulacji administracji.
Koleje Pomorskie? Rozwiązanie zapewne dyskutowane, ale bez PKP SKM, gdyż to osobna firma względem Przewozów Regionalnych. Poza tym, PKP SKM nie ma problemów z płynnością finansową i nie jest zagrożona bankructwem (w odróżnieniu od PR). Pojawiały się w ostatnim półroczu liczne informacje na temat planów likwidacji regionalnych oddziałów PR w południowych regionach Polski do roku 2020. Ale to inna sprawa.
Patrząc teraz z innej perspektywy – monopolista wcale nie musi być tańszy. Idąc dalej, korzystniej dla kieszeni podróżnego jest wtedy, gdy ma wybór miedzy ofertami – zgodnie z zasadami wolnego rynku i konkurencji. Poza tym, w ramach węzła przesiadkowego, gdzie obsługuje jeden przewoźnik regionalny, równie dobrze można zintegrować połączenia dwóch i więcej przewoźników. Kwestia organizacji przewozów i regulacji administracji.
Koleje Pomorskie? Rozwiązanie zapewne dyskutowane, ale bez PKP SKM, gdyż to osobna firma względem Przewozów Regionalnych. Poza tym, PKP SKM nie ma problemów z płynnością finansową i nie jest zagrożona bankructwem (w odróżnieniu od PR). Pojawiały się w ostatnim półroczu liczne informacje na temat planów likwidacji regionalnych oddziałów PR w południowych regionach Polski do roku 2020. Ale to inna sprawa.
Re: Przewozy Regionalne
Przewozy Regionalne niezbyt dobrze spisują się na Opolszczyźnie. Na początku września we wnętrzu jednego ze składów PR temperatura wyniosła 39°C. UTK natychmiast podjął działania w związku z tym zajściem.
O kilku innych nowościach w temacie kolejowym jeszcze w ten weekend napiszę.
O kilku innych nowościach w temacie kolejowym jeszcze w ten weekend napiszę.
Re: Przewozy Regionalne
Jakie działania? Wynajęli zaklinacza pogody? Rzeczywiście, nie ma już takich upałów. Dobrze zrobili.
A co do PR i różnych Kolei Wojewódzkich — przede wszystkim (abstrahując od tego, czy rozpędzić PR czy nie) któraś ze spółek PKP powinna stworzyć system sprzedaży biletów i zmuszać poszczególnych przewoźników do akceptowania biletów z tego źródła, tak żeby było tak jak dawniej — osobowy/pospieszny/ew. kwalifikowany, a zostawić im tylko bilety na typową SKM (od tego i tak w sumie są ZTMy), międzynarodowe przejazdy (a i to niekoniecznie) i różne promocje typu kup bilet miesiąc wcześniej, zapłacisz 99 groszy. Przywróciłoby się tym samym stary system osobowe-pospieszne, co znacząco podniosłoby atrakcyjność kolei.
Co z tego, że piękne pendole pędzą między największymi aglomeracjami, skoro np. z Płocka po prostu nie ma dokąd pojechać pociągiem? Komunikacja wewnątrz byłego woj. płockiego — do Sierpca kiepski rozkład, do Kutna wojna busiarzy z PKSem obniżyła ceny tak, że nikomu pociąg się nie opłaca, choćby nawet czasowo. Do Łodzi — no dobra, niech już będzie przesiadka, ale to także zmiana przewoźnika z KM na ŁKA, czyli kupowanie nowego biletu — zakombinowanie to za duże ryzyko. Do Poznania — albo pospieszny, całkowicie niekompatybilny biletowo, albo KW — też niekompatybilne.
Może i trochę przesadzam, ale wg mnie to jest wielki problem na kolei.
A co do PR i różnych Kolei Wojewódzkich — przede wszystkim (abstrahując od tego, czy rozpędzić PR czy nie) któraś ze spółek PKP powinna stworzyć system sprzedaży biletów i zmuszać poszczególnych przewoźników do akceptowania biletów z tego źródła, tak żeby było tak jak dawniej — osobowy/pospieszny/ew. kwalifikowany, a zostawić im tylko bilety na typową SKM (od tego i tak w sumie są ZTMy), międzynarodowe przejazdy (a i to niekoniecznie) i różne promocje typu kup bilet miesiąc wcześniej, zapłacisz 99 groszy. Przywróciłoby się tym samym stary system osobowe-pospieszne, co znacząco podniosłoby atrakcyjność kolei.
Co z tego, że piękne pendole pędzą między największymi aglomeracjami, skoro np. z Płocka po prostu nie ma dokąd pojechać pociągiem? Komunikacja wewnątrz byłego woj. płockiego — do Sierpca kiepski rozkład, do Kutna wojna busiarzy z PKSem obniżyła ceny tak, że nikomu pociąg się nie opłaca, choćby nawet czasowo. Do Łodzi — no dobra, niech już będzie przesiadka, ale to także zmiana przewoźnika z KM na ŁKA, czyli kupowanie nowego biletu — zakombinowanie to za duże ryzyko. Do Poznania — albo pospieszny, całkowicie niekompatybilny biletowo, albo KW — też niekompatybilne.
Może i trochę przesadzam, ale wg mnie to jest wielki problem na kolei.
Re: Przewozy Regionalne
Problem polega po prostu na tym, że porobiło się multum spółek przewozowych i one za bardzo nie chcą ze sobą współpracować. I co więcej nikt ich nie zamierza do tego zmusić. A pasażerowie ? To ich problem
Natomiast jeżeli już o tym piszemy, to już jest współpraca pomiędzy ŁKA i Kolejami Mazowieckimi, jeżeli chciałbyś się przesiąść gdzieś na trasie z pociągu ŁKA do pociągu KM (i odwrotnie) to w kasach obu spółek Możesz kupić bilety na oba pociągi - do niedawna było to nie możliwe
Swoją drogą ciekawy jestem, czy te dwie spółki będą chciały w przyszłości w jakiś sposób rozwijać swoją współpracę
Natomiast jeżeli już o tym piszemy, to już jest współpraca pomiędzy ŁKA i Kolejami Mazowieckimi, jeżeli chciałbyś się przesiąść gdzieś na trasie z pociągu ŁKA do pociągu KM (i odwrotnie) to w kasach obu spółek Możesz kupić bilety na oba pociągi - do niedawna było to nie możliwe
Swoją drogą ciekawy jestem, czy te dwie spółki będą chciały w przyszłości w jakiś sposób rozwijać swoją współpracę
Re: Przewozy Regionalne
Jak już mowa o PR i ich taborze, na początku września 2015r. zakończyła się modernizacja pierwszego EN57 dla tej spółki w ramach projektu zakładającego modernizację 21 EZT-ów, który jest współfinansowany ze środków UE.
Remont z modernizacją na piątym poziomie utrzymania P5 został wykonany w ZNTK w Mińsku Mazowieckim. Pojazd wyróżnia się nowym, znacznie odbiegającym od dotychczasowego malowaniem.
Poniżej zdjęcia.
1. https://www.facebook.com/KolejowyMinskM ... 96/?type=1.
2. https://www.facebook.com/KolejowyMinskM ... 88/?type=1.
Źródło zdjęć: https://www.facebook.com/KolejowyMinskMazowiecki.
Artykuł na temat modernizacji taboru PR opublikował "Rynek Kolejowy" dnia 22.06.2015r. Link: http://www.rynek-kolejowy.pl/58163/prze ... aboru.html.
Od siebie. Spodziewałem się (podobnie, jak wielu obserwatorów) malowania w stylu składów EN57 zmodernizowanych w ramach SPOT lub wzoru nieznacznie zmienionego, a tutaj niespodzianka i duże zaskoczenie – mamy EN57 "Tiger" . Da się przywyknąć. Kolej będzie bardziej kolorowa. Kończąc żartem, czekamy teraz na inne pojazdy nawiązujące do zwierząt malaturą lub nazwami, a będzie na polskich torach istne ZOO lub "cyrk na kółkach" .
Remont z modernizacją na piątym poziomie utrzymania P5 został wykonany w ZNTK w Mińsku Mazowieckim. Pojazd wyróżnia się nowym, znacznie odbiegającym od dotychczasowego malowaniem.
Poniżej zdjęcia.
1. https://www.facebook.com/KolejowyMinskM ... 96/?type=1.
2. https://www.facebook.com/KolejowyMinskM ... 88/?type=1.
Źródło zdjęć: https://www.facebook.com/KolejowyMinskMazowiecki.
Artykuł na temat modernizacji taboru PR opublikował "Rynek Kolejowy" dnia 22.06.2015r. Link: http://www.rynek-kolejowy.pl/58163/prze ... aboru.html.
Od siebie. Spodziewałem się (podobnie, jak wielu obserwatorów) malowania w stylu składów EN57 zmodernizowanych w ramach SPOT lub wzoru nieznacznie zmienionego, a tutaj niespodzianka i duże zaskoczenie – mamy EN57 "Tiger" . Da się przywyknąć. Kolej będzie bardziej kolorowa. Kończąc żartem, czekamy teraz na inne pojazdy nawiązujące do zwierząt malaturą lub nazwami, a będzie na polskich torach istne ZOO lub "cyrk na kółkach" .
Re: Przewozy Regionalne
To ciekawe, ta modernizacja będzie obsługiwać różne połączenia w zachodniej części kraju, tylko zastanawia mnie czemu wybrano taki dziwny schemat malowania - a w zasadzie do czego miałby nawiązywać
Re: Przewozy Regionalne
I co z tego, że mogę sobie kupić bilet w kasie, skoro muszę kupić dwa oddzielne bilety?
Re: Przewozy Regionalne
Zgoda, ale jest to o tyle udogodnienie, że potem gdzieś w na jakimś przystanku osobowym, nie Musisz biegać i szukać kasy lub po wejściu do drugiego pociągu nie Musisz szukać kierownika pociągu.pmaster pisze:I co z tego, że mogę sobie kupić bilet w kasie, skoro muszę kupić dwa oddzielne bilety?
Natomiast - dwa bilety, to rzeczywiście dalej, żadna frajda, ale ... kto w obecnym układzie miałby odgórnie nakazać integracji taryfowej przewoźnikom ?
Re: Przewozy Regionalne
Właściciel infrastruktury. Gdzie indziej dasię.
Re: POLREGIO vel. Przewozy Regionalne
No to mamy (s)hit Nowa nazwa rodem z lat 90 i kiełkującego kapitalizmu i logo będącego zlepkiem z PZPN, PKN ORLEN i kolei norweskich http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 79334.html
50 twarzy EN57;)
50 twarzy EN57;)
Re: POLREGIO vel. Przewozy Regionalne
No tak, przecież nie przemalują wszystkich EN57 - to będzie 50 twarzy EN57. Aż ciekawy jestem co zrobią z "tygryskami" ? To miała być "nowa jakość" PR
Re: POLREGIO vel. Przewozy Regionalne
Malowane będą pojazdy przy P4, czyli tygrysy nieco poczekają na malowanie, a wręcz śmiem twierdzić że do tego czasu malowanie zmieni się 5 razy...
Re: POLREGIO vel. Przewozy Regionalne
Który to rebranding w przeciągu ostatnich 15 lat? Bo straciłem rachubę.
Takie nazwy z przedrostkiem "pol" były dużo wcześniej, za głębokiego PRLu.
Takie nazwy z przedrostkiem "pol" były dużo wcześniej, za głębokiego PRLu.
Re: POLREGIO vel. Przewozy Regionalne
No tak, POLMOS, POLMOZBYT. A POLREGIO idealnie wpasowuje się też w obecną Socjalistyczną Rzeczypospolitą Brzozową z królem na dodatek skazanym prawomocnym wyrokiem; gdzie władza wie lepiej, co ludziom dobrej roboty potrzeba.
Re: POLREGIO vel. Przewozy Regionalne
Wydaje mi się, że wpisując się w linię nazw rodem z PRL, nasz forumowy kolega - Marcin N - wręcz obowiązkowo powinien czym prędzej zastrzec nazwę swojej firmy przewozowej "Poltrans", Łaziska, bo kto wie, kiedy, ktoś to wykorzysta w realu