[Świętokrzyskie] Tabor kolejowy
[Świętokrzyskie] Tabor kolejowy
Gazeta Wyborcza:
Jest niewielki, nowoczesny, ekonomiczny, bardzo wygodny i wyprodukuje go PESA Bydgoszcz - tak najprościej można opisać autobusy szynowe, które najprawdopodobniej od września będą kursowały na linii Skarżysko - Kielce - Sędziszów oraz Skarżysko - Ostrowiec Świętokrzyski. - Właśnie rozstrzygnęliśmy przetarg, ale z podpisaniem umowy poczekamy na ewentualne protesty. Mam nadzieję, że wszystko pójdzie dobrze, bo taki autobus jest bardzo potrzebny - informuje Tadeusz Jóźwik, członek zarządu województwa. Do przetargu poza PES¡ przystąpiła firma Kolzam z Raciborza. Samorząd województwa na zakup dwóch szynobusów z 60-80 miejscami siedzącymi przeznaczył 12,7 miliona złotych z dotacji otrzymanej z budżetu państwa na przewozy regionalne.
Wczoraj przedstawiciele samorządu województwa dyskutowali też m.in. z władzami Buska nad przywróceniem połączeń kolejowych na trasie Kielce - Busko. Zawieszono je 12 grudnia ubiegłego roku. - Wszyscy uczestnicy byli zgodni, że przy obecnej liczbie pasażerów nie ma sensu utrzymywać dotychczasowych połączeń. Zdecydowaliśmy jednak, żeby utrzymać infrastrukturę kolejową w dobrej kondycji, bo może uda się przywrócić połączenie w okresie wakacyjnym albo po stworzeniu nowego rozkładu jazdy - mówi Jóźwik
--------
Co o tym myślicie ?
Jest niewielki, nowoczesny, ekonomiczny, bardzo wygodny i wyprodukuje go PESA Bydgoszcz - tak najprościej można opisać autobusy szynowe, które najprawdopodobniej od września będą kursowały na linii Skarżysko - Kielce - Sędziszów oraz Skarżysko - Ostrowiec Świętokrzyski. - Właśnie rozstrzygnęliśmy przetarg, ale z podpisaniem umowy poczekamy na ewentualne protesty. Mam nadzieję, że wszystko pójdzie dobrze, bo taki autobus jest bardzo potrzebny - informuje Tadeusz Jóźwik, członek zarządu województwa. Do przetargu poza PES¡ przystąpiła firma Kolzam z Raciborza. Samorząd województwa na zakup dwóch szynobusów z 60-80 miejscami siedzącymi przeznaczył 12,7 miliona złotych z dotacji otrzymanej z budżetu państwa na przewozy regionalne.
Wczoraj przedstawiciele samorządu województwa dyskutowali też m.in. z władzami Buska nad przywróceniem połączeń kolejowych na trasie Kielce - Busko. Zawieszono je 12 grudnia ubiegłego roku. - Wszyscy uczestnicy byli zgodni, że przy obecnej liczbie pasażerów nie ma sensu utrzymywać dotychczasowych połączeń. Zdecydowaliśmy jednak, żeby utrzymać infrastrukturę kolejową w dobrej kondycji, bo może uda się przywrócić połączenie w okresie wakacyjnym albo po stworzeniu nowego rozkładu jazdy - mówi Jóźwik
--------
Co o tym myślicie ?
Oczywiście szynobusy to bardzo dobry pomysł! Zwłaszcza jeżeli chodzi o linie, gdzie wypuszczenie tradycyjnego EZT mija się z celem.
Połączenie mamy zachowane przy znacznie niższych kosztach.
Szynobus to właściwie jedyny ratunek do mniej wykorzystywanych linii, których PKO najchętniej chciałoby się pozbyć.
"Program restrukturyzacji przewiduje ograniczenie eksploatacji linii kolejowych do 17,5 tys. kilometrów. Obecnie PKP używa prawie 20 tys. kilometrów linii, choć statystyki wskazują na więcej" - komentarz oficjalny przedstawicieli PKP...
Połączenie mamy zachowane przy znacznie niższych kosztach.
Szynobus to właściwie jedyny ratunek do mniej wykorzystywanych linii, których PKO najchętniej chciałoby się pozbyć.
"Program restrukturyzacji przewiduje ograniczenie eksploatacji linii kolejowych do 17,5 tys. kilometrów. Obecnie PKP używa prawie 20 tys. kilometrów linii, choć statystyki wskazują na więcej" - komentarz oficjalny przedstawicieli PKP...
Tam akurat na tem fragmencie linii nic już raczej nie pojedzie. W 2002 jechał tamtędy pociąg techniczny, stwierdzili,że nasyp się o ileś cm obsunął, będzie to postępować i nie opłaca się remont. Tor przejęła gmina (chyba Kolbudy) i wynajęł go gość, który samodzielnie stara się (udanie) dbać o ten tor. Zakupił kilka drezyn i jeździ ( www.drezyny.pl tu jest coś o tym).
Ale szynobus jest przecież lekki. Powinien spokojnie takim np. torem przejechać!
Ale szynobus jest przecież lekki. Powinien spokojnie takim np. torem przejechać!
Trochę odkurzę ten temat...
Szynobusy są i jeżdżą Mają się chyba całkiem nieźle. Jedyny problem to pękające plastiki w środku. No i wydaje mi się bez sensu, że na pokładzie jest maszynista i konduktor. Ten ostatni byłby zbędny, gdyby tylko PKP wymyśliła jakiś nowy sposób sprzedaży biletów. A tak koszty obsługi szynobusa niepotrzebnie rosną.
PS. Jeździłem tymi szynobusami tylko na trasie Starachowice-Skarżysko-Kielce i dotyczy to egzemplarzy 003 i 004.
Szynobusy są i jeżdżą Mają się chyba całkiem nieźle. Jedyny problem to pękające plastiki w środku. No i wydaje mi się bez sensu, że na pokładzie jest maszynista i konduktor. Ten ostatni byłby zbędny, gdyby tylko PKP wymyśliła jakiś nowy sposób sprzedaży biletów. A tak koszty obsługi szynobusa niepotrzebnie rosną.
PS. Jeździłem tymi szynobusami tylko na trasie Starachowice-Skarżysko-Kielce i dotyczy to egzemplarzy 003 i 004.
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/0.1A/t ... hp?p=21775
Czy ten SA133 to nie jest jeden z tych co trafią do Świętokrzyskiego?
Czy ten SA133 to nie jest jeden z tych co trafią do Świętokrzyskiego?
Ostatnio jeden się zrąbał i na trasie Ostrowiec - Skarżysko jechałem starym EN57. Bardzo awaryjne nie są, jednak się zdarza. Ale ja nie o tym Tym razem stał z tego co wiem kilka dni. Chyba coś siadło w elektryce. Niestety nie wiem, który pojazd.
OT: W ciągu dnia jeden pojazd kursuje do Ostrowca i z powrotem do Skarżyska 7 razy. Odległość wynosi około 40 km, ale z powodu stanu torów na niektórych odcinkach pociąg zwalnia do 10 km/h (!), w sumie jedzie koło równej godziny. Uswiadomiłem sobie, że gdyby średnia prędkość była dwa razy większa to i stopień wykorzystania szynobusów mógłby być większy. Mogłyby np. wykonac 10 kursów i więcej. Wymaga to jednak inwestycji w infrastrukturę. Możnaby wtedy przewieźć więcj pasażerów (bo więcej kursów), ale też więcej pasażeró decydowałoby się na kolej zamiast busa bo szybciej i łatwiej złapać wygodne połączenie.
OT: W ciągu dnia jeden pojazd kursuje do Ostrowca i z powrotem do Skarżyska 7 razy. Odległość wynosi około 40 km, ale z powodu stanu torów na niektórych odcinkach pociąg zwalnia do 10 km/h (!), w sumie jedzie koło równej godziny. Uswiadomiłem sobie, że gdyby średnia prędkość była dwa razy większa to i stopień wykorzystania szynobusów mógłby być większy. Mogłyby np. wykonac 10 kursów i więcej. Wymaga to jednak inwestycji w infrastrukturę. Możnaby wtedy przewieźć więcj pasażerów (bo więcej kursów), ale też więcej pasażeró decydowałoby się na kolej zamiast busa bo szybciej i łatwiej złapać wygodne połączenie.
Np. dziś rano jechałem szynobusem do Skarżyska i po 5 minutach pojechał do Kielc
Z frekwencją jest różnie. Z reguły na pokładzie jest około 20-30 osób ale bywa też 50-60 na niektórych kursach. Frekwencja wzrosłaby gdyby PKP wprowadziło bilety ryczałtowe na krótkich trasach np. 1-2 stacje. W tej chwili cena biletu między Starachowicami Zach. a Wąchockiem to chyba 3,50 za cały bilet , więc wielu ludzi woli busy i autobusy - chociaż mniej wygodnie to taniej.
[ Dodano: 04 Maj 2007 18:20 ]
A gdyby torowisko było w lepszym stanie to możnaby w ciągu dnia zrobić 12 kursów przy prawie tych samych kosztach i pasażerów byłoby więcej
Z frekwencją jest różnie. Z reguły na pokładzie jest około 20-30 osób ale bywa też 50-60 na niektórych kursach. Frekwencja wzrosłaby gdyby PKP wprowadziło bilety ryczałtowe na krótkich trasach np. 1-2 stacje. W tej chwili cena biletu między Starachowicami Zach. a Wąchockiem to chyba 3,50 za cały bilet , więc wielu ludzi woli busy i autobusy - chociaż mniej wygodnie to taniej.
[ Dodano: 04 Maj 2007 18:20 ]
A gdyby torowisko było w lepszym stanie to możnaby w ciągu dnia zrobić 12 kursów przy prawie tych samych kosztach i pasażerów byłoby więcej
Świętokrzyska kolej
Pozwoliłem sobie założyć nowy temat o Świętokrzyskich pociągach itp.
Nowe barwy i czarownica na szynobusach.
Zdjęcia:
http://kielce.gazeta.pl/kielce/51,88614 ... 6.html?i=0
Artykuł:
http://kielce.gazeta.pl/kielce/1,88614,9540846.html
Jak dla mnie ładne ; D
Nowe barwy i czarownica na szynobusach.
Zdjęcia:
http://kielce.gazeta.pl/kielce/51,88614 ... 6.html?i=0
Artykuł:
http://kielce.gazeta.pl/kielce/1,88614,9540846.html
Jak dla mnie ładne ; D
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
Stare
Powiedz mi lepiej, czemu Świętokszyskie kupuje dwuczłonowe ELFy ? Nie za bardzo pojmuję tego ruchu.
Co do tej ED'yty- ona ma pójść na IR, trasa Skarżysko - CK - Kraków czy CK - Włoszczowa - Częstochowa ?
Powiedz mi lepiej, czemu Świętokszyskie kupuje dwuczłonowe ELFy ? Nie za bardzo pojmuję tego ruchu.
Co do tej ED'yty- ona ma pójść na IR, trasa Skarżysko - CK - Kraków czy CK - Włoszczowa - Częstochowa ?
Ostatnio zmieniony 2011-07-21, 18:29 przez Jack the Ripper, łącznie zmieniany 1 raz.
Dodawałem to już dawno, ale nie było widać, więc dodałem od nowaPiRo pisze:Stare
Tego nie wiemPiRo pisze:czemu Świętokszyskie kupuje dwuczłonowe ELFy ?
Tego również nie wiemPiRo pisze:ona ma pójść na IR, trasa Skarżysko - CK - Kraków czy CK - Włoszczowa - Częstochowa ?
Kolej nie pociąg mnie tak jak KM