Zmiana numeru Pociągu

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Zmiana numeru Pociągu

Post autor: wlocek369 »

Czy ma może ktoś link do wykazu miejscowości na których następuje zmiana numeru pociągu.
Czyli pociąg do pewnej stacji jedzie z numerem np.: 10000 a po ruszeniu z niej (dojechaniu do niej) ma już numer 10001 mimo że pociąg fizycznie nie zmienił kierunku.

Bo miastem pełniącym rolę odpowiednika warszawy jest np.: Zgierz gdzie pociągi na trasie np.: Toruń-Łódź kaliska zmieniają swój numer

Wiem że czy ostatnia liczba jest parzysta czy nieparzysta zależy od tego czy pociąg jedzie "do warszawy" czy "z warszawy" nawet jeżeli przez nią nie przejeżdza.

Mam też takie pytanie: Czy pociąg o numerze gdzie 2 cyfrą jest 0 może mieć podwójny nr jak np 50020/1 ? jeżeli tak to jaki numer taki pociąg będzie miał w kierunku przeciwnym ? Bo wiem że np.: pociąg o numerze 51122/3 w przeciwnym kierunku ma numer 15123/2 a pociąg o numerze np.: 40023 wróci z numerem 40022

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

wlocek369 pisze:Wiem że czy ostatnia liczba jest pażysta czy niepażysta zależy od tego czy pociąg jedzie "do warszawy" czy "z warszawy" nawet jeżeli przez nią nie przejeżdza.
To nie tak. To zależy od tego czy na linii na której jedziemy mamy rosnący czy majejący kilometrarz. Numery się zmieniają, gdy pociąg wjeżdża na inną linię która ma kilometrArz rosnący w drugą stronę. Możnaby to łatwo porównać do piciągu jadącego na trasie Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia. Na odcinku do Warszawy Centr. jedzie po linii D29-1 (W-wa Centr. - Katowie) a więc kilometraż maleje, a od niej po D29-2 (W-wa Centr. - Terespol) i kilometrarz rośnie. Dlatego taki pociąg do Centr będzie miał np. 12500, a od niej 12501. ;)
wlocek369 pisze:Mam też takie pytanie: Czy pociąg o numerze gdzie 2 cyfrą jest 0 może mieć podwójny nr jak np 50020/1 ?
Bez różnicy.

Awatar użytkownika
Ogryzek
Posty: 69
Rejestracja: 2010-03-03, 15:47
Lokalizacja: Gniezno

Post autor: Ogryzek »

OPi Nie wiem skąd masz ta teorie ale to BZDURA!!! Nr. Pociągu jest uwarunkowany czy jedzie on w kierunku parzystym czy tez nie.

Z przykładu jaki podałeś to pociąg relacji- Gdynia -Wrocław przez Bydgoszcz, Poznań musiał by zmieniać nr przynajmniej 5 razy (strzelam w ślepo) a w rzeczywistości inny nr ma TYLKO na odcinku Poznań Wschód- Poznań Główny.

Butelka

Post autor: Butelka »

Ogryzek pisze:czy jedzie on w kierunku parzystym czy tez nie
A czy to samo przez się nie oznacza rosnącego/malejącego kilometrażu? Bo przecież linie kolejowe są w jakiś sposób zorientowane...

Awatar użytkownika
Ogryzek
Posty: 69
Rejestracja: 2010-03-03, 15:47
Lokalizacja: Gniezno

Post autor: Ogryzek »

Butelka Nie nie to samo. Bo samych linii w całości czy częściowo może być 10 ale kierunek jest JEDEN.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Ogryzek pisze:OPi Nie wiem skąd masz ta teorie ale to BZDURA!!! Nr. Pociągu jest uwarunkowany czy jedzie on w kierunku parzystym czy tez nie.

Z przykładu jaki podałeś to pociąg relacji- Gdynia -Wrocław przez Bydgoszcz, Poznań musiał by zmieniać nr przynajmniej 5 razy (strzelam w ślepo) a w rzeczywistości inny nr ma TYLKO na odcinku Poznań Wschód- Poznań Główny.
To ty górniku gadasz bzdury. Jest tak jak powiedziałem. Powiedz mi czemu niby miałby zmieniać ten numer 5 razy? A no właśnie strzelasz na ślepo i tylko piszesz głupoty. Jadąc z Gdyni do Wrocławia jedziemy po następujących liniach:
-202: Gdańsk Główny - Stargard Szczeciński: z malejącym kilometrarzem
-009: Warszawa Wschodnia - Gdańsk Główny: z malejącym kilometrarzem
-131: Chorzów Batory - Tczew: z malejącym kilometrarzem
-353: Poznań Wschód - Skandawa z malejącym kilometrarzem
-003: Warszawa Zachodnia - Kunowice z rosnącym kilometrarzem
-271: Wrocław Główny - Poznań Główny z malejącym kilometrarzem
Daltego numer zmienia się tylko na odcinku Poznań Wschód - Poznań Główny.

Na przyszłosć zanim zaczniesz oczerniać innych znajdź choć jedno źródło potwierdzające twoją informację (w co wątpię że ci się uda), a nie bajdurzysz.

Butelka

Post autor: Butelka »

No dokładnie... Możemy sobie jechać cały czas w jednym kierunku, ale to nie od biegu pociągu zależy numer toru i kilometraż...

Awatar użytkownika
Ogryzek
Posty: 69
Rejestracja: 2010-03-03, 15:47
Lokalizacja: Gniezno

Post autor: Ogryzek »

OPi Ze mnie taki górnik jak z Ciebie parafianin ( o ile znasz wyjaśnienie tego pojęcia). I na przyszłość trochę sie ogarnij ;)
Butelka pisze:Możemy sobie jechać cały czas w jednym kierunku, ale to nie od biegu pociągu zależy numer toru i kilometraż...


Zależy od tego jakim jedzie torem szlakowym.. Z reszta proszę. Kawę na ławę.

Numery składające się z 4 cyfr:
- okręg komunikacyjny wyjazdu poc.
- okręg komunikacyjny przyjazdu poc.
- klasa poc.: 0 - IC; 1 - Ex; 2-3 - Osobowe
- zajęcie toru szlakowego: 1 - nieparzysty; 2 - parzysty (malejący kilometraż)

Numery składające się z 5 cyfr:
- okręg komunikacyjny wyjazdu poc.
- okręg komunikacyjny przyjazdu poc.
- rodzaj poc.:
0 - międzynarodowy
1 - krajowy dzienny
2 - krajowy stały
3 - międzynarodowy sezonowy
4 - krajowy sezonowy lub kurs. na zarządzenie
5 - krajowe nocne
6 - kolonijne
7 - poc. sypialne, z wag. sypialnymi, kuszetami, autoplatfo.
8 - bagażowe
9 - służbowe
- klasa poc.: 0-1 - pospieszne; 2-4 -osobowe; 5 - towarowo - osobowe
- zajęcie toru szlakowego: 1 - nieparzysty; 2 - parzysty

Butelka

Post autor: Butelka »

A teraz, na jakiej linii kilometraż maleje gdy jedziemy we właściwym kierunku torem nr 1?

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Ogryzek pisze:OPi Ze mnie taki górnik jak z Ciebie parafianin ( o ile znasz wyjaśnienie tego pojęcia). I na przyszłość trochę sie ogarnij
ja mam się ogarnąć? Haha dobry żart, tymbardziej że sam pieprzysz bzdury za przeproszeniem. Poza tym chyba nie załapałeś o co mi chodziło z tym górnikiem co w sumie mnie nie dzwi patrząc na twoje posty.
- zajęcie toru szlakowego: 1 - nieparzysty; 2 - parzysty (malejący kilometraż)
I znowu gadasz głupoty. Ostatnia cyfra w numerze pociągu. Dla kierunku z rosnącym kilometrarzem wszytkie cyfry nieparzyste, dla kierunku z malejącym - cyfry parzyste, przy czym pociągowi o ostatniej cyfrze 1 na linii z rosnącym km, to na malejącym km odpowiada mu 0 a nie 2...

Aha, i na przyszłość raczej tobie radzę się ogranąć bo sam gubisz się w głupotach które piszesz...

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Post autor: wlocek369 »

Ogryzek pisze: Numery składające się z 5 cyfr:
- okręg komunikacyjny wyjazdu poc.
- okręg komunikacyjny przyjazdu poc.
- rodzaj poc.:
0 - międzynarodowy
1 - krajowy dzienny
2 - krajowy stały
3 - międzynarodowy sezonowy
4 - krajowy sezonowy lub kurs. na zarządzenie
5 - krajowe nocne
6 - kolonijne
7 - poc. sypialne, z wag. sypialnymi, kuszetami, autoplatfo.
8 - bagażowe
9 - służbowe
I tutaj właśnie jest pewna niefrasobliwość przewożników bo nie zawsze numer pociągu jest zgodny z jego przeznaczeniem. Przykładem może być kursujący u mnie pociąg osobowy relacji Włocławek-Toruń Gł./Toruń Wsch. (a więc w całości okręg nr 5) o numerze R-40341 o ile dlaczego numer zaczyna się od 40 (zamiast 50 lub 55) to już wiem. Ale dlaczego lokalny pociąg osobowy dostaje numer zastrzeżony dla pociągów międzynardowych to już nie wiem.

No chyba że wstawienie na drugim miejscu cyfry 0 powoduje unieważnienie powyższych zasad numeracji pociągów.

I mam jeszcze 1 pytanie: Czy ktoś wie po jakich województwach kursują pociągi które mają numery 2 i 3 cyfrowe (ale bez międzynarodowych) i jaki jest obecnie: (jakie ja zauważyłem)
- najniższy 2 cyfrowy numer pociągu: (10)
- najwyższy 2 cyfrowy numer pociągu: (41)
- najniższy 3 cyfrowy numer pociągu: (122)
- najwyższy 3 cyfrowy numer pociągu: (837)

Awatar użytkownika
Jacbull
Posty: 127
Rejestracja: 2006-11-19, 20:54
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jacbull »

wlocek369 pisze:Czy ktoś wie po jakich województwach kursują pociągi które mają numery 2 i 3 cyfrowe (ale bez międzynarodowych)
Po woj. Śląskim kursują pociągi z numerami 2 cyfrowymi. Kiedyś zdarzały się nawet 1-cyfrowe (!).

Co do Woj. Mazowieckiego - pociągi do Skierniewic mają numery 3-cyfrowe, zaczynające się na 2. dla przykładu: ROJkm 218, ROJkm 222.
Pociągi do Łowicza mają numery 3-cyfrowe, zaczynające się na 4. Dla przykładu: ROJkm 410.
Pociągi do Góry Kalwarii też mają numery 3-cyfrowe, ale zaczynające się na 1. Dla przykładu: ROJkm 124

Kiedyś pociągi do Otwocka też miały numery 3-cyfrowe, ale zaczynające się na 5. Dla przykładu ROPJkm 515.

Ogólnie panuje bajzel w numerach pociągów. Pociągi SKM Warszawa dostają numery typu: 804225, 104230, 114026...
Pociągi towarowe potrafią pojechać z numerem typu 184002, 351000...
Lokomotywy luzem dostają pierwszą cyfrę 0. Przykład: 012683.

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Post autor: wlocek369 »

Jacbull pisze:
Po woj. Śląskim kursują pociągi z numerami 2 cyfrowymi. Kiedyś zdarzały się nawet 1-cyfrowe (!).
tymi 1 cyfrowymi to mnie zaskoczyłeś zawsze myślałem że numer pociągu musi mieć przynajmniej 2 cyfry. Czy to oznacza że mogł być też pociąg o numerze 0, 1/0 lub 0/1 ?
Jacbull pisze: Ogólnie panuje bajzel w numerach pociągów. Pociągi SKM Warszawa dostają numery typu: 804225, 104230, 114026...
Pociągi towarowe potrafią pojechać z numerem typu 184002, 351000...
Lokomotywy luzem dostają pierwszą cyfrę 0. Przykład: 012683.
To też jest zaskakujące że numer pociągu składający się z 6 cyfr a nie w formacie 5/1 czyli np.: 15024/5.
A jest może gdzieś wykaz ten numeracji 6 cyfrowej z podziałem co która cyfra na poszczególnym miejscu oznacza ?

I pomyśleć że sam niedawno wymyśliłem projekt zmiany numeracji pociągów z 5 na 7 cyfrowe. m.in. z oznaczeniem godziny wyjazdu czy podzielenie dostępnej numeracji na pociągi o pojedynczych i podwójnych numerach.

Jeżeli ktoś chce poznać mój pomysł nowej numeracji to proszę o taką informację ta zamieszczę swój projekt.

Awatar użytkownika
Jacbull
Posty: 127
Rejestracja: 2006-11-19, 20:54
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jacbull »

Z tego co wiem numery 1-cyfrowe nadawano pociągom o krótkich relacjach, a przede wszystkim takim, które nie potrzebowały zmiany numeru, gdyż jechały na całej trasie po torze parzystym (lub po całej trasie torem nieparzystym). Wtedy numer na całej trasie był np. 7 a nie 7/8.

Co do oznaczeń numerów 6-cyfrowych. Jak już wspomniałem w numeracji pociągów panuje po prostu pełny bajzel i w zasadzie nie ma jakiegoś specjalnego objaśnienia. Oczywiście każdy pociąg niezależnie od ilości cyfr w numerze pociągu dotyczy zmiana ostatniej cyfry. Oznacza to, że dla przykładu pociąg 183651 jedzie z takim numerem po torze nr 1 (dotyczy to toru szlakowego), a gdy wjedzie na inną linię na tor nr 2 zmienia numer na 183650. Przejścia dotyczą tylko ostatniej cyfry i czasem nie ma potrzeby ich stosowania, gdy pociąg nie zmienia toru z parzystego na nieparzysty lub odwrotnie.

Natomiast co do pierwszej i drugiej cyfry:

pierwsza dotyczy ZLK, w którym pociąg trasę rozpoczyna
druga dotyczy ZLK, w którym pociąg trasę kończy.
Wzięło się to od dawnych DOKP. Mapa ZLK jest dostępna w internecie.

1. ZLK Warszawa (IZ Warszawa, Siedlce, Łódź, Białystok)
2. ZLK Lublin (IZ Lublin, Skarżysko-Kamienna, Kielce)
3. ZLK Kraków (IZ Kraków, Rzeszów, Nowy Sącz)
4. ZLK Katowice (IZ Sosnowiec, Częstochowa, Tarnowskie Góry)
5. ZLK Gdynia (IZ Gdynia, Olsztyn, Bydgoszcz)
6. ZLK Wrocław (IZ Wrocław, Opole, Wałbrzych)
7. ZLK Poznań (IZ Poznań, Ostrów Wlkp, Zielona Góra)
8. ZLK Szczecin (IZ Szczecin)

Wynika to z podziału sieci kolejowej na zakłady. Sieć jest podzielona na 8 zakładów terytorialnych. ZLK = Zakład Linii Kolejowych. Te z kolei dzielą się na IZ (Zakład Infrastruktury), a te na ISE (Sekcja Infrastruktury). Dajmy na to stacja Płyćwia należy do ISE Koluszki, IZ Łódź, ZLK Warszawa. To oznacza, że wszystkie pociągi, które na tej stacji zaczynają będą miały pierwszą cyfrę 1. Natomiast pociągi, które tu kończą, będą miały drugą cyfrę 1.

Oczywiście jeśli chodzi o pociągi kursujące wewnątrz jednego ZLK np. Łódź - Warszawa, Warszawa - Białystok, Lublin - Kielce. To panuje pełny bajzel. Numery pociągów są przyznawane jak chcą, nierzadko wychodzą głupoty, np. Numer 64225 sugeruje, że pociąg jedzie z ZLK Wrocław do ZLK Katowice. Tymczasem jest to numer jednego z pociągów lokalnych na Mazowszu...

Ogólnie, jak wspomniałem panuje bałagan totalny, zwłaszcza w pociągach kursujących w zasięgu jednego ZLK.

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Post autor: wlocek369 »

Jacbull pisze:Natomiast co do pierwszej i drugiej cyfry:

pierwsza dotyczy ZLK, w którym pociąg trasę rozpoczyna
druga dotyczy ZLK, w którym pociąg trasę kończy.
Wzięło się to od dawnych DOKP. Mapa ZLK jest dostępna w internecie.
akurat opis numeracji 4 i 5 cyfrowej łącznie ze znaczeniem poszczególnych cyfr na poszczególnych miejscach to ja znam więc zamieszczona informacja była tylko przypomnieniem ;)
Jackbull pisze: Ogólnie, jak wspomniałem panuje bałagan totalny, zwłaszcza w pociągach kursujących w zasięgu jednego ZLK.
masz rację jako przykład może być pociąg osobowy 40341 bo jak wytłumaczyć że jest to pociąg osobowy kursujący na terenie 1 okręgu (co ciekawe 5!). O ile wyjątek pierwszych 2 cyfr można zrozumieć to co cyfra 3 na trzecim miejscu robi w oznaczeniu pociągu krajowego. (3- oznacza pociąg międzynarodowy sezonowy).


Czyli z tego co wynikało by że:
- jeżeli numer jest 2/3 cyfrowy to może to być przypadkowy numer bez żadnych zasad przynależności do okręgu jedynie ostatnia cyfra spełnia absolutne minimum zasad.
- natomiast numery 6 cyfrowe to kontynuacja powyższego bajzlu.

Wracając do unikatu 1 cyfrówek czy to znaczy że taki numer składał się jedynie z ozaczenia toru po którym jedzie. W tej sytuacji wychodzi na to że albo musiał być pociąg "0" i przeciwny do niego, albo było tylko 8 pociągów 1 cyfrowych.

Awatar użytkownika
Jacbull
Posty: 127
Rejestracja: 2006-11-19, 20:54
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jacbull »

Ogólnie jeżeli chodzi o ostatnią cyfrę, to każda cyfra nieparzysta przypisana jest do cyfry parzystej. Więc zmiany ostatnich cyfr mogą przebiegać tylko w następujący sposób:

0/1
2/3
4/5
6/7
8/9

Natomiast jednocyfrowy numer pociągu jaki pamiętam to 7, wynika z tego że jechał po torze nieparzystym. Pociąg powrotny miał numer 6, gdyż jechał po torze parzystym. Natomiast jedyne pociągi, w których zasady numeracji są jako tako zachowane to krajowe pośpieszne. Zasada tych numeracji w zasadzie przestała mieć sens, gdyż pełny numer pociągu składa się także z liter, oznaczających rodzaj pociągu i przewoźnika. Co oznaczają poszczególne litery - znajdziesz to w każdym służbowym rozkładzie jazdy pociągów. Dostępne między innymi tutaj (zeszyt 109).

Dla przykładu podam:
ROJkm 21224/5 - Pociąg regionalny krajowy osobowy przewoźnika Koleje Mazowieckie, rozpoczynający w ZLK Lublin, kończący w ZLK Warszawa.

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Post autor: wlocek369 »

A jednak okazuje się że są pewne zasady dla numerów 6 cyfrowych (choć pewnie też z czasem zostaną złamane)

1 i 2 cyfra: tak jak w przypadku numerów 4 i 5 cyfrowych
3 cyfra:
0 - pociągi towarowe międzynarodowe
1 - pociągi towarowe krajowe o statusie priorytetowych
2 - pociągi towarowe krajowe
3 - pociągi towarowe masowe w ruchu krajowym
4 - próżne składy osobowe
5 - pozostałe próżne składy osobowe (np.: próbne, powrót z naprawy)
6 - pozostałe pociągi towarowe w ruchu krajowym
7 - pociągi utrzymaniowo-naprawcze
8 - samodzielne lokomotywy
9 - pozostałe samodzielne lokomotywy

4-6 cyfra: kolejny numer pociągu

Awatar użytkownika
Jacbull
Posty: 127
Rejestracja: 2006-11-19, 20:54
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jacbull »

wlocek369 pisze:A jednak okazuje się że są pewne zasady dla numerów 6 cyfrowych
Obrazek

Jesteś pewien? :mruga:

Jak wcześniej wspominałem - zasady numeracji pociągów przestały być przestrzegane ze względu na wprowadzenie liter przed numerem. To one wyjaśniają, czy jest to pociąg towarowy, pasażerski, regionalny, pośpieszny, osobowy, krajowy, międzynarodowy...

Ale z innych "kwiatków" znalazłem jeszcze:

Obrazek

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Post autor: wlocek369 »

Jacbull pisze:
Obrazek

Jesteś pewien? :mruga:
dlatego doposiałem że z czasem zostaną złamane zwłaszcza że niewiadomo od jakiego czasu funkcjonują numery 6 cyfrowe.
Ciekawostką jest też lokomotywa o numerze ET22-2400 bo do tej pory myślałem że wszystkie zmodernizowane ET22 jakie dostały nowy numer zamykają się w zakresie ET22-20xx
Jackbull pisze: Jak wcześniej wspominałem - zasady numeracji pociągów przestały być przestrzegane ze względu na wprowadzenie liter przed numerem. To one wyjaśniają, czy jest to pociąg towarowy, pasażerski, regionalny, pośpieszny, osobowy, krajowy, międzynarodowy...

Ale z innych "kwiatków" znalazłem jeszcze:

Obrazek

No to do kompletu brakuje chyba tylko pociągów o numerach zaczynających się od 0 coś w stylu 01234 lub 012345

Awatar użytkownika
Jacbull
Posty: 127
Rejestracja: 2006-11-19, 20:54
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jacbull »

wlocek369 pisze:Ciekawostką jest też lokomotywa o numerze ET22-2400
2400 to jest obciążenie lokomotywy, czyli inaczej masa składu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koleje i Metro”