Żyroskopowa kolej jednoszynowa systemu Brennana
¯yroskopowa kolej jednoszynowa systemu Brennana
Obecnie znane koleje jednoszynowe poruszają się zwykle po wysokim, masywnym torze (np. francuski Aerotrain) lub są podwieszane (jak koleje linowe) - abstrahując oczywiście od systemu Maglev, którego tor jest zupełnie czymś innym. Ze starszych konstrukcji kiedyś wspomniałem o kolei systemu Lartigue'a, która poruszała się po torze opartym na podporach w kształcie litery A - kolej ta została cześciowo odbudowana i teraz służy turystom.
Niedawno (korzystając z uczelnianego wykładu z Historii Techniki) natrafiłem na jeszcze jeden ciekawy system transportu kolejowego - jednoszynową kolej żyroskopową, o tyle spektakularną, że masywny wagon porusza się po pojedynczej, normalnej szynie kolejowej, opierając się o górną płaszczyznę jej główki jedynie czterema ustawionymi wzdłużnie w dwóch wózkach kołami, i niczym więcej! Koła mają oczywiście obustronne obrzeża, tak, by nie spadły z tej szyny.
Stabliność wagonu jest zapewniana przez zabudowane w nim, napędzane silnikiem spalinowym, wirujące z bardzo dużą prędkością (3000 rpm!) w częściowej próżni (dla zmniejszenia tarcia) żyroskopy - zasada zachowania momentu pędu powoduje, że wagon nie dość, że nie wywraca się nawet, jak wejdzie na niego 40 osób (!), to jest w stanie osiągnąć prędkość nawet 160 km/h ( ), pokonując zakręty z gracją zawodowego kolarza...
Stworzenie takiej kolei jest przypisywane Louisowi Brennanowi i/lub Niemcowi Schorlowi.
Więcej informacji i zdjęcia cuda:
http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/ ... rennan.htm
http://chestofbooks.com/reference/Wonde ... erate.html
Niestety na YT nie ma żadnych historycznych filmów z tą koleją (przynajmniej mnie nie udało się ich znaleźć), jednak Japończycy bardzo upodobali sobie brennanowskie "gyro raile", budując multum ich modeli - w pełni sprawnych! Szkoda, że póki co nie powrócono do kolei tego systemu w skali 1:1...
Niedawno (korzystając z uczelnianego wykładu z Historii Techniki) natrafiłem na jeszcze jeden ciekawy system transportu kolejowego - jednoszynową kolej żyroskopową, o tyle spektakularną, że masywny wagon porusza się po pojedynczej, normalnej szynie kolejowej, opierając się o górną płaszczyznę jej główki jedynie czterema ustawionymi wzdłużnie w dwóch wózkach kołami, i niczym więcej! Koła mają oczywiście obustronne obrzeża, tak, by nie spadły z tej szyny.
Stabliność wagonu jest zapewniana przez zabudowane w nim, napędzane silnikiem spalinowym, wirujące z bardzo dużą prędkością (3000 rpm!) w częściowej próżni (dla zmniejszenia tarcia) żyroskopy - zasada zachowania momentu pędu powoduje, że wagon nie dość, że nie wywraca się nawet, jak wejdzie na niego 40 osób (!), to jest w stanie osiągnąć prędkość nawet 160 km/h ( ), pokonując zakręty z gracją zawodowego kolarza...
Stworzenie takiej kolei jest przypisywane Louisowi Brennanowi i/lub Niemcowi Schorlowi.
Więcej informacji i zdjęcia cuda:
http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/ ... rennan.htm
http://chestofbooks.com/reference/Wonde ... erate.html
Niestety na YT nie ma żadnych historycznych filmów z tą koleją (przynajmniej mnie nie udało się ich znaleźć), jednak Japończycy bardzo upodobali sobie brennanowskie "gyro raile", budując multum ich modeli - w pełni sprawnych! Szkoda, że póki co nie powrócono do kolei tego systemu w skali 1:1...
@ siekierowy przetłumaczyłem słowo w słowo angielskie "partial vacuum" (nie-słowo w słowo to by brzmiało "próżnia niedoskonała"):
Physicists often discuss ideal test results that would occur in a perfect vacuum, which they sometimes simply call "vacuum" or free space, and use the term partial vacuum to refer to an actual imperfect vacuum as one might have in a laboratory or in space.
Zależy, kto by to eksploatował Jak się o jakąkolwiek maszynę dba, to wszystko chodzi jak należy.W Polsce w normalnej eksploatacji taki układ by nie wytrzymał
To właśnie dzięki prawom fizyki to działaOPi pisze:Aż trudno mi to sobie wyobrazić że da się tak ot pokonać prawa fizyki
Jak coś jest kiepsko skonstruowane, to nie da rady nawet, jak wsiądzie na to kilku pasażerów. Trzeba wiedzieć, co się chce - jeśli mają tym podróżować dziesiątki osób naraz, to system musi być bezpieczny nawet, gdy nie jest w pełni sprawny (gdy posiada np. pewne zużycie eksploatacyjne, które jest nie do uniknięcia).Butelka pisze:Mi chodziło bardziej o liczbę pasażerów i wiadome skutki przeładowania
Jesli mowa o "pokonywaniu prawa", to może OPi miał na myśli przeciwdziałanie sile grawitacji (prawo powszechnego ciążenia) - zwłaszcza przy 40 osobach na pokładzie podparnym jedynie wzdłużnie i przy pokonywaniu zakrętówButelka pisze:¯adne prawo nie pokonuje tu innego i nie walczy z nim
Siła cięzkości. Przecież jak kilkanaście osób stanie na jednej burcie, to punkt przyłożenia tejże siły bedzie na skraju wagonu, a więc logicznie myśląc wagon powinien się przewrócić. Kolejne, to na zakrętach będzie działała (w układzie nieinercjalnym) siła odśrodkowa, a jednak wagon przy szybkości 160km/h potrafi jej się przeciwstawić.Butelka pisze:¯adne prawo nie pokonuje tu innego i nie walczy z nim