Koleje Śląskie

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
Peter

EZT i szynobusy w GOPie (PKP i inni przewoźnicy)

Post autor: Peter » 2006-02-22, 19:02

W związku z napływającymi informacjami o planowanych zakupach taboru kolejowego pasażerskiego postanowiłem otworzyć myślę dość ciekawy temat.

Chodzi dokładniej o przejęcie części przewozów pasażerskich regionalnych przez Koleje Nadwiślańskie. Co ciekawe to spółka ta jest związana z dotychczasowymi przewozami towarowymi ze Szczakowej.
Planuje się dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego właśnie takich przewozów i zakup taboru. Już niedługo pierwsze takie zakupy powinny stać się rzeczywistością. Na razie testuje się szynobusy spalinowe.
Link 1
Link 2
Na Onecie pisano, że Urząd Marszałkowski ma zamiar wydać w tym roku za zakup takiego taboru 30mln zł.

Jakie są moje przemyślenia :

1. W związku z tym, że na Śląsku elektryfikacja nastąpiła bardzo szybko, lepiej by było zakupić najpierw nowoczesne EZT.

2. Kupowanie równocześnie szynobusów spalinowych też nie jest złe, bo Koleje Nadwiślańskie, planują również korzystać z torów nie należących do PKP tylko ogólnie mówiąc należących do przemysłu, których u nas jest pod dostatkiem. W dużej części nie są one zelektryfikowane.

3. Przy zakupie nowego taboru można stworzyć dotychczas niespotykane połączenia z użyciem szlaków na co dzień nie uczęszczanych jeszcze przez składy pasażerskie.

4. Uruchamiając tanie w eksploatacji niewielkie składy można przywrócić do życia nieużywane już szlaki, które nie zostały zbytnio rozszabrowane.

5. Co do zastępowania EZT EN-57, to szynobusy nie wydają się wystarczające np. na obsługę relacji Gliwice-Częstochowa, bo wiem że często rano jak korzystałem z usług PKP (2003r.) podstawiany był skład 3xEN-57. Nie wyobrażam sobie by do takiego szynobusu weszli głównie podróżujący na tej właśnie relacji studenci Politechniki Śl.

6. Być może odżyją przerwane w latach osiemdziesiątych prace nad budową systemu kolei regionalnych (przejeżdżając przez GOP można spotkać wiele takich niedokończonych inwestycji zrealizowanych właśnie pod budowę takiego systemu). W przyszłości do tego można przecież "podłączyć" tramwaje.
Ostatnio zmieniony 2006-02-22, 19:07 przez Peter, łącznie zmieniany 1 raz.

Podi

Post autor: Podi » 2006-02-22, 19:06

Autobusy spalinowe są na Śląsku bez perspektyw,niby ponad 90% tras jest zeletryfikowanych...
A ten szynobus był pokazywany w programie "Biznes" w TVP2 2 dni temu...
Ostatnio zmieniony 2006-02-22, 19:14 przez Podi, łącznie zmieniany 2 razy.

Peter

Post autor: Peter » 2006-02-22, 19:09

Podi pisze:Autobusy spalinowa są na śląsku bez perspektyw
Na głównych zelektryfikowanych trasach na pewno nie ma perspektyw. Tam są potrzebne nowoczesne EZT. Co do torowisk przemysłowych, to niekoniecznie musi być brak perspektyw dla szynobusów. :mruga:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-02-23, 12:49

Peter pisze:(...) W przyszłości do tego można przecież "podłączyć" tramwaje.
Jasne, że można, nawet jest to wskazane... :)

...Póki co wiadomości są dobre, ja mam nadzieję, że przynajmniej na śląsku nie skończy się tym, że prywatni przewoźnicy kolejowi będą jeździć sobie osobno, PKP sobie osobno, a np. Tramwaje Śląskie też sobie osobno. Bez integracji taryfowej, bez wspólnych przystanków, czy rozkładów ułatwiających przesiadkę. :chytry:
Obrazek

Profesor

Post autor: Profesor » 2006-02-23, 12:51

Według mnie trzeba robić wszystko by złamanym parówą regionalnym pokazać iż da się bez nich stworzyć kolej dla ludzi, a nie jak w przypadków złamasów dla kolejarzy. Bo przecież pociąg dochodowy według PR, to pociąg w którym jedzie 4 kolejarzy, a nawet jak ludzi jest po dach to on wcale nie jest dochodowy i lepiej wyciąć to połączenie. Po rekacji mieszkańców na ten przejazd, widać iż jest zapotrzebowanie na taki środek transportu. Jeśli spółki których własnością są poszczagólne torowiska, by się dogadały to ja nie widze problemów w tym by taka kolej funkcjonowała. PCC ma swoje lokomotywy, na początek można zdobyć jakieś odstawione bipy lub nawet bonanzy od PKP i tak jeżdzić. Do czasu gdy np: nie sprwadziło by się używanych szynobusów z zagranicy lub nawet zainwestowało w nowy tabor. Parówy regionalne do piachu!!

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-02-23, 12:59

Obawiam się, że regionalne "parówy" zrobią wszystko by zniszczyć PCC i ich pomysł na połączenie. Wystraczy podnieść pewne opłaty i interes przestaje być opłacalny. :mruga:

... obym się mylił ;)
Obrazek

Wilchelm

Post autor: Wilchelm » 2006-02-23, 15:27

W sumie poza wysokimi opłatami za dzierżawę taboru ( jeżeli by od PR-u dzierżawili) to sam PR nie ma żadnych większych pol manewru do wykoszenia prywaciarzy.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-02-24, 10:44

Wilchelm pisze:W sumie poza wysokimi opłatami za dzierżawę taboru ( jeżeli by od PR-u dzierżawili) to sam PR nie ma żadnych większych pol manewru do wykoszenia prywaciarzy.
PKP PR oczywiście nie, ale PKP PLK - tak. Przecież te pociągi będą musiały korzystać z ich infrastruktury. Może nie wszędzie, bo w GOP-ie jest mnóstwo kolei zakładowych, ale w jakiejś części na pewno :D

A jak wiadomo PKP PLK pobiera opłaty za przejazd.... ;)
Obrazek

Wilchelm

Post autor: Wilchelm » 2006-02-24, 11:35

Tylko w interesie PKP PLK nie jest udupienie konkurencji dla PKP PR. Dla PLK prywaciarz to czysty zysk.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-02-24, 12:51

Wilchelm pisze:Tylko w interesie PKP PLK nie jest udupienie konkurencji dla PKP PR. Dla PLK prywaciarz to czysty zysk.
To co Napisałeś jest oczywiste i logiczne. Jednak Wilchelmie, gdybyśmy żyli np. w Niemczech lub innym normalnym cywilizowanym kraju, to nawet bym Ci nie odpisał na ten post, ale sam Wiesz jak jest... :devil:
Obrazek

MW

Post autor: MW » 2006-02-24, 18:33

J-31 pisze:
Wilchelm pisze:W sumie poza wysokimi opłatami za dzierżawę taboru ( jeżeli by od PR-u dzierżawili) to sam PR nie ma żadnych większych pol manewru do wykoszenia prywaciarzy.
PKP PR oczywiście nie, ale PKP PLK - tak. Przecież te pociągi będą musiały korzystać z ich infrastruktury. Może nie wszędzie, bo w GOP-ie jest mnóstwo kolei zakładowych, ale w jakiejś części na pewno :D

A jak wiadomo PKP PLK pobiera opłaty za przejazd.... ;)
Ale wóczas musiałby chyba podnieść także dla PR-ki? Bo takie zróżnicowanie opłat można zaskarżyć do UOKiK - a sprawa wygrana jak w banku...
Zresztą Zarząd PKP tak otwarcie nie deklarowałby chęci współpracy z PPC, gdyby miał zwalczać tego przewoźnika

Wilchelm

Post autor: Wilchelm » 2006-02-26, 15:41

PLK podnosząc cenę za dostęp do infrastruktury podnosi ceny wszystkim operatorom kolejowym.

faja_k
Posty: 6028
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Koleje Śląskie

Post autor: faja_k » 2012-12-11, 14:35

Tematu nie było, więc zakładam, bo na czasie. KŚ przejęły wszystkie połączenia regionalne w województwie śląskim i jak można było przewidzieć, jest w związku z tym spory chaos. Internet obiegła niedawno fotka VW Tourana jako komunikacji zastępczej, pisałem o tym, że to fejk, jednak okazało się, że taki przewóz faktycznie miał miejsce, okazało się, że chętnych na przejazd jest tylko trzech pasażerów, w związku z czym zamieniono busa Iveco na owego Tourana, który był czyjąś prywatną furą.

Film z relacją z funkcjonowania KŚ, kwestia komunikacji zastępczej jest wytłumaczona koło 1:40:
http://www.tvs.pl/42277,41_pociagow_nie ... orach.html
Mój poprzedni nick to KKS. Ponieważ wszystkie nicki, które sugerowałem były według administracji za długie postanowiłem użyć krótkiego nicka na cześć naszego moderatora z Dolnego Śląska.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2012-12-11, 20:09

Krótko mówiąc: nie robi się takich rzeczy nie mając taboru. Nie wiem, na ile winny jest prezes KŚ (być może został wmanewrowany w niewykonalną rzecz), ale sejmik województwa mógłby spokojnie pomyśleć nad zmianą marszałka.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

faja_k
Posty: 6028
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2012-12-11, 20:54

Warto dodać, że główny dyspozytor (czy jakoś tak, w każdym razie główna osoba odpowiedzialna za rozdysponowanie taboru) w KŚ spanikował i nie przyszedł w niedzielę do pracy.
Mój poprzedni nick to KKS. Ponieważ wszystkie nicki, które sugerowałem były według administracji za długie postanowiłem użyć krótkiego nicka na cześć naszego moderatora z Dolnego Śląska.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2012-12-11, 21:16

Sytuacja jest "prosta". Marszałek za wszelka cenę chciał się pozbyć PRów. O tym co dalej zaczęto myśleć w dniu ich likwidacji. Czyli pięć po dwunastej. W przenośni i dosłownie.
Tory na tiry!

faja_k
Posty: 6028
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2012-12-18, 23:23

Wiecie jak KŚ szukają pracowników na kluczowe stanowiska?

http://katowice.gumtree.pl/c-Praca-prac ... Z440126134
• Odporność na stres i umiejętność szybkiego reagowania na zmiany sytuacji
• Zdolność do podejmowania szybkich i trafnych decyzji
W tym przypadku te zdolności na pewno się przydadzą :) Niestety ogłoszenie już jest nieaktualne.
Mój poprzedni nick to KKS. Ponieważ wszystkie nicki, które sugerowałem były według administracji za długie postanowiłem użyć krótkiego nicka na cześć naszego moderatora z Dolnego Śląska.

B@rteK

Post autor: B@rteK » 2012-12-19, 16:04

Gdyby nie wymóg doświadczenia, to można byłoby iść i sprawdzić się w boju :D

Tigin

Post autor: Tigin » 2012-12-24, 00:55

Jak ktoś myślał, że nic mniejszego od Tourana pociągiem być nie może to się mylił: Zdjęcie

¬ródło: https://www.facebook.com/infokolej

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2012-12-24, 01:22

Haha :D Brak słów.

Tak z ciekawości, jak funkcjonuje ta komunikacja zastępcza? Co jak tym "zapociągiem" chciałoby jechać 50 osób? Jedzie wtedy długi tandem aut niczym na jakimś pogrzebie?

ODPOWIEDZ