[Pomorskie] PKM, PKP SKM
Re: Szybka Kolej Miejska Trójmiasto
Wreszcie jakieś zakupy nowego taboru w SKM. Niestety tylko 2 jednostki...
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 46343.html
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 46343.html
SKM Trójmiasto ogłasza przetarg na dwa nowe pociągi
SKM w Trójmieście ogłosiła dzisiaj (21 listopada) przetarg na dostawę dwóch nowych czteroczłonowych ezt-ów. Pociągi zostaną dostarczone w przyszłym roku.
Przedmiot zamówienia obejmuje dostawę dwóch nowych czteroczłonowych ezt-ów do obsługi ruchu aglomeracyjnego wraz z pakietem pozderzeniowym (naprawczym) oraz szkoleniami z zakresu obsługi, budowy oraz utrzymania w eksploatacji zamówionych pociągów. Założono, że średniodobowy przebieg tych jednostek wynosić będzie min. 500 km.
Długość całkowita pojazdu nie może przekraczać 90 metrów. W każdym członie powinny znaleźć się cztery pary drzwi o prześwicie min. 1300 mm – dwie pary drzwi po każdej stronie. Pociąg powinien pomieścić co najmniej 359 pasażerów stojących (przy normie 5 osób na m kw.), a także co najmniej 160 podróżnych siedzących, w tym 16 na miejscach uchylnych. Wysokość podłogi w strefie wejścia powinna wynosić min. 850 mm, a maks. 1160 mm nad poziomem główki szyny. Wykonawca przedstawi trzy propozycje aranżacji wnętrza. Pojazd ma być wyposażony w system klimatyzacji i ogrzewania oraz kabinę WC. Swoją kabinę będzie miał kierownik pociągu.
Wymagana prędkość eksploatacyjna wynosi co najmniej 160 km/h. Przyspieszenie rozruchu określono na min. 1,0 m/s2 przy normalnym obciążeniu. Moc ciągła silników trakcyjnych to min. 4 silniki trakcyjne o sumarycznej mocy min. 2000 kW. Osie napędowe mają znaleźć się w członach skrajnych. Maksymalny nacisk osi na tor to 185 kN, natomiast masa pojazdu w stanie służbowym nie może przekraczać 190 ton. Zastosowane zostaną cztery rodzaje hamulców – samoczynny zespolony, elektropneumatyczny, elektrodynamiczny, postojowy (sprężynowy).
Termin składania ofert mija 29 grudnia br. O wyborze w większości – w 80% – zdecyduje cena. Pozostałe kryterium to wysokość podłogi pojazdu. Najwięcej punktów będzie można otrzymać za wysokość 960 mm. Jednostki mają być dostarczone do końca października 2015 r.
Zły stan taboru to jedna z największych bolączek trójmiejskiej SKM-ki. Średni wiek pociągów to ok. 30 lat. Od lat nie było zakupu nowych jednostek. Projekt zostanie sfinansowany ze środków zgromadzonych przez spółkę, a także pozyskanych dzięki odroczeniu spłaty obligacji wyemitowanych na potrzebę modernizacji EZT-ów i dofinansowaniu unijnemu. Większe zamówienie (na 10 jednostek) planowane jest z nowej perspektywy unijnej 2014-2020.
Re: Szybka Kolej Miejska Trójmiasto
Nareszcie. Ile razy korzystam z trójmiejskiej SKM-ki to normalnie przypomina mi się PRL. Tam się nic nie zmieniło... prócz kolorowych schematów, których nie było w PRL-u
Re: Szybka Kolej Miejska Trójmiasto
Kiedy ja korzystałem z SKM, to wiek pociągów nie był dla mnie problemem. Najważniejsze, że wszystko działa jak należy - czyli jeździ. I to jeździ szybko. A same pojazdy były zawsze czyste i całkiem ciche. Jedyny minus, to zamknięta na "miejskim" odcinku toaleta.
Re: Szybka Kolej Miejska Trójmiasto
Popatrz na to z innej strony - gdy ostatnio kilka grup zakupowych, oraz KD zamawiały po kilka-kilkanaście nowoczesnych elektrycznych jednostek trakcyjnych, w SKM jedynie "pudrowano" istniejące jednostki. Na pewno wielu pasażerów z zazdrością patrzyło na inne województwa, gdzie pojawił się nowy tabor do którego łatwiej wsiąść, jazda jest wygodniejsza, szybsza, jednostki są czystsze i mniej telepiące się na boki, w przód i w tył (powszechne w tzw. "SPOT-ach" na zmodernizowanych szlakach kolejowych); przejście z jednego członu do drugiego nie jest przerażającym przeżyciem siłowania się z zacinającymi się drzwiami balansując na krawędzi chybotliwego pomostu. Ponadto toalety nie odrzucają już rdzawymi zaciekami i otworem jak w sławojce przy domku babci na wsi na który aż strach siadać, bo nie wiadomo, czy czegoś nie złapiesz na klejnotach rodowych.
O tym, że inwestycja w nowy tabor może przełożyć się na krótszy czas podróży i wzrost liczby podróżnych, nie muszę tłumaczyć - niech posłuży przykład Kolei Dolnośląskich na linii E-30.
Mam tylko nadzieję, że na tych dwóch jednostkach nie skończy się inwestycja w nowy tabor w SKM.
O tym, że inwestycja w nowy tabor może przełożyć się na krótszy czas podróży i wzrost liczby podróżnych, nie muszę tłumaczyć - niech posłuży przykład Kolei Dolnośląskich na linii E-30.
Mam tylko nadzieję, że na tych dwóch jednostkach nie skończy się inwestycja w nowy tabor w SKM.
Re: Szybka Kolej Miejska Trójmiasto
To jest oczywiste - po prostu uważam, że nie wiek i stan taboru SKM jest tam największym problemem - ale chociażby dostępność dla niepełnosprawnych czy osób starszych również jest ważna
Re: Szybka Kolej Miejska Trójmiasto
Odkopuję wątek. Od 1 września 2015r. ta spółka obsługuje otwartą na Pomorzu linię PKM.
Re: Szybka Kolej Miejska Trójmiasto
A przy okazji - kto jest prawnym właścicielem taboru obsługującego PKM. Bo na linii PKM śmigają nowe szynobusy z PESY. Czy ten tabor został zakupiony przez Urząd Marszałkowski ? Czy przez SKM ?
Re: PKP SKM w Trójmieście
Spóźniłem się a jest ważna informacja... dwa newagowskie "Impulsy" dla SKM Trójmiasto są już gotowe. Poniższy artykuł jest z dnia 2 lutego, więc pewnie już są w Trójmieście
http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiast ... l#TRrelSST
A tak wyglądają, część zdjęć jeszcze z hali produkcyjnej
http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiast ... 9.html?i=3
http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiast ... l#TRrelSST
A tak wyglądają, część zdjęć jeszcze z hali produkcyjnej
http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiast ... 9.html?i=3
Re: PKP SKM w Trójmieście
Najwyższa pora coś zmienić...
Re: PKP SKM w Trójmieście
Oj tak. Tam normalnie czas się zatrzymał
Re: PKP SKM w Trójmieście
Bez przesady: przypominam o niedawnej modernizacji 21 jednostek oraz wcześniejszych asynchronicznych EN71. A [rzecież przewiduje się dalszy rozwój połączony z inwestycjami infrastrukturalnymi jak elektryfikacja linii PKM, Kartuz i na Hel.
Re: PKP SKM w Trójmieście
O elektryfikacja linii na Hel mam odmienne zdanie, jam dla mnie na tą chwilę to zbędny wydatek i oszpecenie samego półwyspu. Lepiej by zainwestowali w modyfikacje SRK bo to co tam teraz mają we Władysławowie nie jest zbyt praktycznym rozwiązaniem... Co do taboru, nie wiem co robili ale prawda jest taka że byłem jechałem i wyglądało to marnie.
Re: PKP SKM w Trójmieście
PKP SKM dotknęło to, co dotknęło wszystkie "nieflagowe" spółki grupy PKP czyli traktowanie po macoszemu w okresie początkowym na początku lat 2000. Tak samo ucierpiało WKD, które dziś jest w niezłej formie dzięki przejęciu przez samorządy.
Jeżeli chodzi o elektryfikację pomorskich odcinków to subiektywną ocenę oczywiście pozostawiam każdemu, natomiast przy zalewie "transportu prywatnego" może się okazać to sprawą niezbędną (same szynobusy nie wyrobią, a sezonowa oferta w postaci składu emerytowanych bip z Chojnic to nie jest lekarstwo na problemy).
Zaś w kwestii estetyki na Helu i w innych nadmorskich miejscowościach: i tak jest szpetnie, sieć trakcyjna nic tu nie zmieni.
Jeżeli chodzi o elektryfikację pomorskich odcinków to subiektywną ocenę oczywiście pozostawiam każdemu, natomiast przy zalewie "transportu prywatnego" może się okazać to sprawą niezbędną (same szynobusy nie wyrobią, a sezonowa oferta w postaci składu emerytowanych bip z Chojnic to nie jest lekarstwo na problemy).
Zaś w kwestii estetyki na Helu i w innych nadmorskich miejscowościach: i tak jest szpetnie, sieć trakcyjna nic tu nie zmieni.
Re: PKP SKM w Trójmieście
Zmieni nie zmieni, nie nam o tym decydować;) a co do szympansów, jak tam jechałem jeździły SZTy, i śmiem twierdzić, że spokojnie ich zapotrzebowanie zaspokoiłyby piętrowe SZTy bądź push-pulle w dieslu
Re: PKP SKM w Trójmieście
I co z nimi robić poza sezonem?
Re: PKP SKM w Trójmieście
To co teraz, jeździć i wozić pasażerów, byłem tam ostatnio i nie powiedziałbym żeby śmigał puste a było to stanowczo poza sezonem