Kolej dużych prędkości w Polsce

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2009-11-24, 19:53

Ciekawostka: w Warszawie dworzec czołowy dla pociągów dużej prędkości jest rozważany w miejscu północnej galerii Centralnego, tuż przy wejściu do "Złotych Tarasów"
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Tp4

Post autor: Tp4 » 2010-09-16, 21:23

Odgrzeje tego przeterminowanego kotleta - prawie dwa lata od ostatniego postu i wkońcu cóś się ruszyło.
http://www.rynek-kolejowy.pl/18367/Do_d ... pisana.htm

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-09-17, 08:16

Miałem o tym napisać, ponieważ dzisiaj rano, jadąc metrem, przeczytałem o tym wydarzeniu w ¯yciu Warszawy. ;)

W sumie, dobrze, że coś się ruszyło w tym temacie, aczkolwiek obawiam się, że minie kolejne dwa lata od naszych dzisiejszych postów, zanim zacznie dziać się coś realnego - czyli rozpoczną się prace. ;)

Nie chcę krakać, ale .... jeśli urzędnicy uznają, że budowa jest opłacalna i zanim powstanie projekt, zanim PKP PLK przejdą wszelkie formalności. To ja chyba będę 90-letnim dziadkiem z długą siwą brodą :retard:
Obrazek

Tp4

Post autor: Tp4 » 2010-09-30, 18:11


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-10-01, 09:38

Nie.

To jest mocno opóźniony przetarg PKP IC na pociągi dużych prędkości na EURO 2012.

InterCity obiecało kupić takie składy do obsługi EURO 2012. Miały one jeździć po istniejących trasach (m.in. do Gdańska i chyba do Krakowa).

Prawdę powiedziawszy wokół tego przetargu zapadła tak głęboka cisza, że myślałem, iż IC już zrezygnowało z zakupu tych jednostek.

Mam nadzieję, że PKP IC podpisze umowę z Alstomem, ale jeśli producent ma czas na dostarczenie pierwszych 8-miu składów - około 960 dni. To Oznacza, że na EURO 2012 już na pewno się nie wyrobią. ;)
Obrazek

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG » 2010-10-02, 00:39

Na tej stronie Alstoma jest mały filmik prezentujący najnowsze "Wahadełko":

http://www.transport.alstom.com/home/pr ... ing_stock/

Ponadto z danych umieszczonych pod filmikiem wynika, że są to jednostki czterosystemowe :) (ale czy PKP zechcą taką wersję?)
J-31 pisze: i chyba do Krakowa
I słusznie, niech wreszcie wykorzystają możliwości CMK :P Nowe Pendolino ma prędkość maksymalną 250 km/h.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2010-10-02, 08:48

I słusznie, niech wreszcie wykorzystają możliwości CMK
¯eby pociągnął za sobą całą sieć trakcyjną? Strach się bać :D
Jeśli o mnie chodzi to czuję ogromny niedosyt. Spodziewałem się ofert od Bombardiera i PESY, od Ansaldo, od Siemensa. Czy to znaczy, że największe koncerny nie interesują się Polską? Nie sądzę. Przypuszczam, że to jednak efekt postępowania Zamawiającego.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Tp4

Post autor: Tp4 » 2010-10-02, 19:11

TLG pisze: od Siemensa
Oni chcieli złożyć oferte ale przedłużają się negocjacje z DB. Z tego powodu musieliby zaoferować wyższą cenę.
TLG pisze:PESY
Może lepiej nie - mam cholernego pecha do ich trabantów...

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2010-10-02, 21:17

Tp4 pisze:Może lepiej nie - mam cholernego pecha do ich trabantów...
PESA miała składać ZEFIRO 250 w konsorcjum z Bombardierem. Toteż nie jestem w stanie się zgodzić z określeniem "trabant" (przy całej mojej sympatii dla tego paskudnego wschodnioniemieckiego wynalazku)
Tp4 pisze:Oni chcieli złożyć oferte ale przedłużają się negocjacje z DB. Z tego powodu musieliby zaoferować wyższą cenę.
Ja o tym wiem. Co nie zmienia faktu, że jestem zawiedziony.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-10-04, 17:15

Nie wiem czy Gazeta Wyborcza jest właściwym informatorem - ze względu choćby na pewne uproszczenia w tekście czy inne "skróty myślowe" autorów informacji - aczkolwiek znalazłem dzisiaj taki artykuł

http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,104 ... testy.html

Wygląda na to, że PKP PLK jest mocno zainteresowane budową linii dużych prędkości - ale czy rok 2020 jest aby na pewno realny ? :mruga:
Obrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2011-10-04, 19:14

J-31 pisze:Wygląda na to, że PKP PLK jest mocno zainteresowane budową linii dużych prędkości - ale czy rok 2020 jest aby na pewno realny ?
Myślę, że jeżeli zapewnione będzie długofalowo finansowanie projektu z budżetu to na pewno jest realny.Z resztą wyznaczenie 9 lat na realizację jest bardzo pragmatycznym posunięciem i nie ma tu mowy o hurra optymizmie. Być może będzie wymagało uchwalenia specustawy, podobnej do tej, która znajduje zastosowanie przy inwestycjach drogowych, oraz uchwalenia innych koniecznych ustaw czy rozporządzeń.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2011-10-04, 19:14

Jak dalej będzie w kraju tak jak teraz to realny, ew. z niewielką obsuwą. Tylko czy jest sens robić hiperszybką i megadrogą kolej dla paru białych kołnierzyków, skoro z resztą linii kolejowych jest, delikatnie mówiąc, nie najlepiej?
ObrazekObrazek

ppln

Post autor: ppln » 2011-10-04, 20:37

Na odcinku Łódź-Kalisz(?)-Poznań/Wrocław na pewno jest, na odcinku Łódź-Warszawa warto było wcześniej zbudować linię na ponad 160km/h, którą można by było niedrogo przystosować do szybszego ruchu. Zmniejszenie czasu przejazdu na trasie Łódź Fabryczna-W-wa Centralna z bodaj 65 (po remoncie obecnej trasy, a może z ECTS i bez zatrzymań będzie jeszcze lepiej) do chyba 40 (zakładanych na KDP, żeby to jeszcze było "tramwajowe" 25) raczej nie jest warte takiej inwestycji.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2011-10-04, 21:11

ppln pisze:Na odcinku Łódź-Kalisz(?)-Poznań/Wrocław
Też mi się wydaje, że KDP najbardziej przydałaby się z Wrocławia do Łodzi, Łódź-Poznań dobrze jechałoby się po wyremontowanej linii do Kutna
ppln pisze:nie jest warte takiej inwestycji
Ale dzięki KDP Łódź mogłaby stać się właściwie satelitą Warszawy, co na pewno doraźnie poprawiłoby sytuację z bezrobociem weń. Tylko czy to właściwa droga rozwoju tego miasta?
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2011-10-04, 21:12

pmaster pisze:Tylko czy jest sens robić hiperszybką i megadrogą kolej dla paru białych kołnierzyków, skoro z resztą linii kolejowych jest, delikatnie mówiąc, nie najlepiej?
Przecież nikt z powodu planów KDP nie rezygnuje z modernizacji istniejących linii. Ten proces cały czas trwa, choć jest powolny. Niestety, tutaj praca na "żywym organizmie" jest dużo trudniejsza niż w przypadku inwestycji drogowych i powoduje znacznie większe utrudnienia.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2011-10-04, 21:47

Ale gdyby nie wydawać dużej ilości pieniędzy na KDP, to mogłoby choćby szybciej iść
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-10-04, 21:49

pmaster pisze:Ale gdyby nie wydawać dużej ilości pieniędzy na KDP, to mogłoby choćby szybciej iść
Jakoś nie wydaje mi się. Jak znam PKP PLK. To oni niezależnie od wydatków na KDP i tak by pewnie remontowali dłuuuugo i doookładnie istniejące linie (oczywiście tylko kilka i tylko krótkie odcinki) - za jak największe pieniądze... a potem się okaże, że zaoszczędzili na np. podbudowie linii i pociągi mają ograniczenie do 50 km/h ;)
Obrazek

ppln

Post autor: ppln » 2011-10-04, 22:52

pmaster pisze: Ale dzięki KDP Łódź mogłaby stać się właściwie satelitą Warszawy,
Przy czasie 50-60 min. (to pierwsze przy ECTS i bez zatrzymań) też by się stała, zresztą już teraz na linii Łódź-Warszawa przewozi się najwięcej osób.

pmaster pisze:co na pewno doraźnie poprawiłoby sytuację z bezrobociem weń.
Które nie jest na tle innych regionów wcale najwyższe. A duża część łódzkich bezrobotnych to "osoby", które chcą wykonać tylko dwie prace - pójść do monopola i obalić winiacza/małpkę prezydencką/browara/cokolwiek i niestety ze względu na SLD i nieudolność łódzkich władz nie są wywalani do kontenerów tylko zatruwają centrum

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2011-10-05, 07:49

pmaster pisze:Ale gdyby nie wydawać dużej ilości pieniędzy na KDP, to mogłoby choćby szybciej iść
To nie jest kwestia braku środków tylko ich wydawania. ¯eby nie być na zupełnie szarym końcu w Europie KDP po prostu musimy zbudować, gdyż takie połączenie jak Warszawa - Wrocław (który powoli staje się drugim najważniejszym w kraju ośrodkiem) istniejącymi trasami niewiele da się już skrócić. A lotnicza konkurencja nie śpi. Gdybym miał spotkanie biznesowe we Wrocławiu bez wahania wybrałbym samolot.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4118
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek » 2011-10-05, 11:34

No i za budową KDP stoi także argument odnośnie zwiększających się taktów pociągów, zwłaszcza na linii 143.

Od grudnia może się okazać, że tyle pociągów będzie tu jeździć:
http://rozklady.transport.pwr.wroc.pl/d ... 1-1-1.html
http://rozklady.transport.pwr.wroc.pl/d ... 1-1-2.html
http://rozklady.transport.pwr.wroc.pl/d ... 1-4-2.html

I dołożenie jeszcze KDP paraliżowałoby ruch lokalny.

ODPOWIEDZ