O jak fajnie, że znalazłem ten stary temat. Już myślałem, że może go sobie wsadzimy do forumowego archiwum... a tu się okazuje, że znów wracamy do tematu. Przepraszam, jeszcze nie budujemy, tylko rysujemy KDP na mapie - bo to robimy najlepiej. Poprzedni politycy obiecywali nam KDP z Warszawy, przez miasto Łódź do Wrocławia i Poznania. Z planów pozostał plan budowy tunelu kolejowego przez Łódź (z Łodzi Fabrycznej do Łodzi Kaliskiej)
Natomiast aktualni politycy, z partii aktualnie rządzącej wymyślili sobie KDP z Warszawy przez Czechy, Słowację do Budapesztu... aliści nasi przyjaciele z Węgier chcą budować linię KDP nawet dalej aż do Bukaresztu
I co więcej nasi wspaniali politycy z partii jedynie słusznie rządzącej chcą aby KDP przebiegało przez Centralny Port Lotniczy. Ja bym prosił naszych kochanych polityków o Kosmodrom - pociągi linii KDP muszą koniecznie zatrzymywać się przy Kosmodromie
Nie wiem, może to moje pisanie to takie gadanie "cioci Gieni", ale dlaczego znów mam ogromne wrażenie, że te wielkie plany skończą się... jak zwykle
Jeżeli ktoś bardzo by chciał to proszę uprzejmie - służę linkiem
http://inforail.pl/kdp-do-budapesztu-a- ... 02580.html
Tak mnie diabli wzięli, że już nie czytałem całego artykułu, bo dla mnie to stek bzdur. A stek bzdur, bo akurat szczęśliwym trafem jestem trochę w temacie kolejowym na terenie Republiki Czech i Słowacji - onegdaj Czechosłowacji
Otóż po cichutku planuję sobie wyskok w lato na 5 dni do Pragi (oczywiście tej czeskiej
), z Pragi pociągiem CD do Brna, a z Brna kolejnym pociągiem do ... no właśnie początkowo miało być do Ostravy, ale po obejrzeniu sobie Ostravy u wujka Google, zmieniłem zdanie i chcę pojechać do Bratysławy. W Ostravie nie ma nic ciekawego do obejrzenia - prócz naszych Solarisów, a w Bratysławie dzieje się dużo w kwestii taboru DPB i są fajne zabytki - chcę to połączyć.
Te plany są z jednej strony dosyć realne, ale z drugiej bardzo mgliste, bo nie wiem co mi się przez kilka miechów wydarzy w życiu i jeszcze nie wiem czy pojadę. No, ale...
Powoli wszystko sobie sprawdzam i sprawdzam realność połączeń. I względem tego śmiałego artykułu, wygląda to następująco:
1. Z Warszawy do Pragi najszybszy pociąg (IC "Praha") jedzie max 8h - i jest to połączenie bezpośrednie
2. Z Ostravy do Warszawy (Centralnej) istnieje połączenie bezpośrednie i jest to EC "Sobieski", i ten pociąg wg. PKP IC jedzie .... Uwaga ! 4h...
no ta bene to połącznie mnie kusi, zresztą Solarisy w Ostravie tyż
3. Z Bratysławy do Warszawy nie ma połączenia bezpośredniego, trzeba się przesiadać. Połączenie z jedną przesiadką na stacji Breclav (Czechy) - daje łączny czas przejazdu max 7:06h
A to już sprawdziłem na potrzeby postu:
4. EC Varsovia ze stacji Budapest-Nyugati do stacji Warszawa Centralna - jedzie 9:55h - połączenie bezpośrednie i najszybsze... można jechać innym pociągiem aż 12:46h
Z tego co mi kilka osób mówiło, pociągi konwencjonalne PKP IC rozpędzają się po stronie czeskiej do prędkości 200km/h - wagony PKP IC są na to obliczone, więc mogą, zresztą z taką prędkością to i ja jechałem na kilku odcinkach CMK. Jest tylko warunek - musi być szybki lok - np. Taurus
Czy to jest prawda ? Nie wiem, ale wychodzi na to, że sam sprawdzę i to wielokrotnie
I co do artykułu nie wierzę w to aby udało się skrócić przejazd pociągu pomiędzy Warszawą a Budapesztem do ... 4h - tak jak to napisano w artykule. Wg mnie to nie realne
Analizy węgierskie zakładają, że dzięki budowie kolei dużych prędkości między Warszawą a Budapesztem, czas podróży na tej trasie może się skrócić do ok. 4 godzin.
Nie jest to możliwe, nawet jeśli podniesiemy prędkość przejazdową po polskiej stronie. Wg mnie jeśli udałoby się rzeczywiście kiedyś w przyszłości stworzyć KDP to czasy przejazdów pomiędzy Polską, Czechami, Słowacją i Węgrami zmniejszą się minimalnie. Jeśli założymy, że z Budapesztu do Warszawy pociąg KDP miałby jechać tylko 4h. To ile czasu zajęłoby "Sobieskiemu" na przejazd z Ostravy do Warszawy ?
==================
Dla porównania - czas przelotu samolotem PLL LOT na trasie Warszawa (WAW) - Budapeszt (BUD), niezależnie od typu maszyny (w ofercie są dwa typy maszyn, Embraer 175 i turbośmigłowy Bombardier Q400) - wynosi 1:20h + czas oczekiwania na lotnisku minimum 1h = to w sumie już wychodzi 2:20h
Nie będę liczył czasu dojazdu bo obu lotnisk, bo one w sumie są bardzo blisko obu miast.