Sygnalizacja świetlna zbyt skomplikowana?

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5038
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Sygnalizacja świetlna zbyt skomplikowana?

Post autor: Przemek » 2018-01-08, 17:02

http://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/plk ... 85157.html
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do optymalizacji i uproszczenia sygnalizacji świetlnej na sieci kolejowej.
Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK pisze:System sygnalizacji kolejowej stosowany na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe jest bardzo rozbudowany. – PLK podejmują działania, aby uprościć system oraz unowocześnić go poprzez wykorzystanie obecnie dostępnych technologii, tak by m.in. móc przekazywać maszynistom pojazdów kolejowych jeszcze bardziej precyzyjne informacje o obowiązującej prędkości.
Nowa zmiana czeka nas nawet w sygnalizacji świetlnej na liniach kolejowych 😉

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1514
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: PLK chce uprościć system sygnalizacji świetlnej na sieci kolejowej

Post autor: Auper » 2018-01-08, 19:13

Jak skomplikowany, skoro jest jednym z bardziej ubogich i prostych w "okolicy"? Co oni chcą tam uprościć? No ludzie, ile lat w kolei nie pracuje to takiego czegoś się nigdy nie spodziewałem...

j__a
Posty: 65
Rejestracja: 2018-09-24, 22:28

Re: PLK chce uprościć system sygnalizacji świetlnej na sieci kolejowej

Post autor: j__a » 2018-01-08, 21:27

No można. Np. ustawić umiejscowienie choć jednego koloru we względnie jednym miejscu (obecnie są różne wariacje), normalne wyświetlanie dozwolonej prędkości itd. To tylko dialog, warto prześledzić temat, może coś konstruktywnego wyjdzie.
Nie ma co się porównywać z innymi, bo każda nowa rzecz jest nowa i inna niż "w okolicy" :P

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1514
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: PLK chce uprościć system sygnalizacji świetlnej na sieci kolejowej

Post autor: Auper » 2018-01-08, 22:08

Ale jak umiejscowić jeden kolor w jednym miejscu? Każde światło na semaforze ma swoje stale przydzielone, ustalone normami miejsce, regulowane instrukcją PLK Ie-1. Normalne wyświetlenie dozwolonej prędkości? Dozwolonej prędkości się nie wyświetla, jest ona zależna od sytuacji szlakowej, oraz jest zawarta w indywidualnych rozkładach jazdy pociągu, a od pewnego czasu nawet zaimplementowana w aplikacje oraz przesyłana do pociągu za pośrednictwem systemu ETCS.

Tu nie ma co zmieniać, nie wiem jaki ten dialog ma cel, co chcą zepsuć, albo od czego uwagę odwrócić, ale już się boję co się dowiem jak jutro pójdę do roboty ;)

wlocek369
Posty: 274
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Re: PLK chce uprościć system sygnalizacji świetlnej na sieci kolejowej

Post autor: wlocek369 » 2018-08-18, 14:01

Być może chodzi o pozbycie się semaforów gdzie sygnał S5 jest podawany na dole a nie jak powinno być prawidłowo u góry (stara sygnalizacja) oraz jeszcze starszego systemu (tam gdzie mogły być 2 zielone światła jak np.: do niedawna Tarnów).

Natomiast drugi wariant jaki przychodzi mi do głowy to redukcja kombinacji sygnałów z 2 światłami na rzecz 1 światła z wyświetlaczem podającym liczbę określającą prędkość (czyli np. zamiast zielonego pasa i zielonego mrugającego światła jedynie światło zielone a poniżej wyświetlona liczba "10")

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5038
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: PLK chce uprościć system sygnalizacji świetlnej na sieci kolejowej

Post autor: Przemek » 2019-02-07, 13:16

Propozycja optymalizacji systemu sygnalizacji na sieci PKP PLK.

„Racjonalizacja, optymalizacja, uproszczenie, usprawnienie sygnalizacji świetlnej na sieci linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A.”

http://www.ikolej.pl/fileadmin/user_upl ... iewski.pdf

Grafika dla podglądu z powyższego opracowania.
Obrazek
Obrazek

Jak dla mnie wariant przejściowy w semaforach podanych w pliku PDF, nie wnosi niczego, jedynie zamienia zielony pas na wyświetlacz dodatkowy, wyświetlający prędkość. A przecież jeszcze jest tam wariant docelowy.
Ile to wszystko będzie kosztować? Ile można by wyposażyć linii w ETCS?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29275
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: PLK chce uprościć system sygnalizacji świetlnej na sieci kolejowej

Post autor: J-31 » 2019-02-07, 13:38

Chcą uprościć ? OK, ale dlaczego wprowadzają "wariant przejściowy". Jaki to ma sens, prócz wydawania kasy. To będzie bardziej kosztowne i więcej utrudni niż ułatwi życie maszynistom :cool:

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1514
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: PLK chce uprościć system sygnalizacji świetlnej na sieci kolejowej

Post autor: Auper » 2019-02-08, 00:09

Wariant przejściowy wcale droższy nie będzie, bo pozwala on na zmianę systemu na nowy, bez konieczności wymieniania całych semaforów, a jedynie dokładając odpowiednie wskaźniki (W21 i ten nowy).

Co do kwestii ile linii w tych pieniądzach można by wyposażyć w ETCS, powiedzmy sobie krótko - ETCS jest drogi, droższy niż wszystko inne ;) Ale na pewno można by spożytkować te fundusze w lepszy sposób, jak na przykład zabudować kilka SBL w miejsce blokad półsamoczynnych.

Bardziej zastanawia mnie czytelność tych wskaźników w sytuacji jazdy z wysoką prędkością. Wiadome jest, że pas, czy zielony czy pomarańczowy, jest całkiem dobrze widoczny nawet z dużego dystansu, o tyle nie mam pewności czy równie czytelne są wskaźniki W21...

A co do tego czy ułatwi czy utrudni to życie maszynistom, myślę że im to wszystko jedno; nie jest to aż tak kolosalna zmiana, aby wymagała nauki sygnałów od nowa, a wręcz czyni je jeszcze bardziej intuicyjnymi. Ja w tych sygnałach ewidentnie widzę możliwość zwiększenia przepustowości, ze względu na konkretne sprecyzowanie prędkości na kolejnym odcinku. Dotychczas, jak na następnej sekcji mieliśmy na przykład 90, to wskazania były identyczne jak dla 40 (żółte mrugające). A to znaczna różnica ;)

ODPOWIEDZ