Zmiana cennika dostępu do infrastruktury

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5168
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Zmiana cennika dostępu do infrastruktury

Post autor: Przemek » 2018-04-09, 23:54

http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 86516.html
Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny spółki Koleje Mazowieckie skomentował (...) propozycje zmian w kształtowaniu stawek opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Zdaniem Sulimy zupełnie nieuzasadniony jest wzrost opłat za korzystanie z linii drugorzędnych. To przełoży się na znaczny wzrost kosztów uruchamiania ważnych połączeń lokalnych.
Ustalony przez nas, niemal 40-proc. wzrost opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej dla pociągów lekkich, jest na tyle kontrowersyjny, że w żaden sposób nie znajduje odzwierciedlenia w zwiększeniu wartości nakładów finansowych koniecznych do ponoszenia przez zarządcę, związanych z usuwaniem skutków odziaływania lekkich pociągów na infrastrukturę kolejową.
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 86527.html
Obok Kolei Mazowieckich również Koleje Dolnośląskie negatywnie opiniują projekt nowego cennika PKP PLK. Propozycja największego zarządcy infrastruktury w Polsce dotyczy m.in. wzrostu opłat za przejazd lekkimi pojazdami szynowymi po liniach drugorzędnych.
– Przeanalizowaliśmy każdą trasę, po której Koleje Dolnośląskie uruchamiają lub planują uruchomić pociągi. W naszej opinii, z uwagi na bardzo duży wzrost procentowy opłat szczególnie na liniach drugorzędnych, zaproponowany model naliczania należności z tytułu dostępu do infrastruktury jest nie do przyjęcia – powiedział Piotr Rachwalski, prezes zarządu KD.

O ile wzrosną koszta uruchomienia pociągów?

Jak podaje operator, dla najniższych przedziałów masy, głównie dla autobusów szynowych i elektrycznych zespołów trakcyjnych użytkowanych przez Spółkę wzrost kosztów dostępu do infrastruktury wynosić będzie odpowiednio:

1. Kudowa-Zdrój – Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny wzrost aż o 76%,
2. Legnica – Dzierżoniów Śląski wzrost o 49%,
3. Legnica – Żary wzrost o 47%,
4. Wrocław – Kudowa-Zdrój wzrost o 33%,
5. Wrocław – Rawicz wzrost o 29%,
6. Jelenia Góra – Goerlitz wzrost o 30%,
7. Wrocław – Międzylesie wzrost o 21%,
8. Wrocław – Szklarska Poręba wzrost o ok 10%.
Gwoli ścisłości, odnotowano także obniżenie opłat, głównie na niektórych odcinkach ciągu Wrocław – Legnica – Lubań Śląski/Zgorzelec. Mimo obniżek, cena dostępu do torów na tej trasie jednak wzrasta, a więc dla niego bilans końcowy jest niekorzystny.

– W skali całego przyszłego rozkładu jazdy zgodnie z projektem nowego cennika Koleje Dolnośląskie zapłacą na rzecz PKP PLK ok. 4 miliony złotych netto więcej, co stanowi wzrost o około 10% w stosunku do tego, co niż zapłaciłyby, gdyby stawki bazowały na obecnie obowiązującym cenniku – ocenia prezes KD. – Zważywszy na ograniczone możliwości finansowe organizatorów – Urzędów Marszałkowskich, spowoduje to ograniczenia w kursowaniu pociągów, co przyniesie straty społeczne dla mieszkańców Dolnego Śląska i turystów z innych regionów – dodaje.
Oho... zaczyna się ubijanie samorządowych przewoźników...

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5168
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: PKP PLK zmienia cennik dostępu do infrastruktury

Post autor: Przemek » 2018-05-08, 00:45

http://inforail.pl/dolnoslaskie-nie-akc ... 04820.html
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego i Koleje Dolnośląskie wyraziły sprzeciw wobec proponowanego przez PKP PLK nowego cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej.
Dodał, że jeżeli sprzeciw nie zostanie uwzględniony i nowy cennik zacznie obowiązywać, Koleje Dolnośląskie będą musiały rozważyć wzrost cen biletów lub zmniejszenie liczby połączeń na niektórych liniach. Jak wynika z wyliczeń spółki, całkowity koszt dostępu do linii kolejowych to około 40 mln zł rocznie, a po wprowadzeniu nowego cennika kwota ta może wzrosnąć o 4 do 8 mln zł.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5168
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: PKP PLK zmienia cennik dostępu do infrastruktury

Post autor: Przemek » 2019-01-13, 12:58

https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/zm ... 90115.html
Przewoźnicy kolejowi jeszcze nie otrząsnęli się się z drastycznych podwyżek cen energii, gdy spadła na nich kolejna plaga. PKP PLK poinformowała ich, że od lutego wróci do pobierania tzw. opłaty peronowej. To dodatkowy koszt od kilku do kilkunastu milionów złotych, którego nie zakładano konstruując budżety. Nie wiadomo jeszcze, czy nową opłatę opłaci pasażer w cenie biletu czy podatnik w dotacji do przewozów.
Dotąd otrzymanie pisma potwierdziły m.in. SKM Warszawa, Przewozy Regionalne, ŁKA i Koleje Śląskie. Wszystkie analizują nową opłatę i wstrzymują się z komentarzem.

Według opublikowanego przez PLK cennika, opłata peronowa wejdzie w życie od 1 lutego 2019 r. i będzie wynosić od 0,88 zł do 5,69 zł od zatrzymania. Najtańsza opłata obejmuje 12 obiektów, w tym np. Szczecin Zdunowo i Chorzów Miasto. Najdroższa – 15 stacji: Bydgoszcz (Główna), Częstochowa, Gdańsk Gł,, Gdynia Gł., Gliwice, Łódź Kaliska, Kraków Gł., Katowice, Olsztyn Gł., Toruń Gł., Szczecin Gł., Opole Gł., Warszawa Wschodnia i Zachodnia (poza peronami kolei podmiejskiej, gdzie stawkę obniżono do 1,66 zł).

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5168
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: PKP PLK zmienia cennik dostępu do infrastruktury

Post autor: Przemek » 2019-02-05, 14:11

No i mamy ciąg dalszy w tej sprawie
https://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/inf ... onow-4092/
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uwzględniają opinie przewoźników kolejowych oraz jednostek samorządu terytorialnego, które wpłynęły do spółki po opublikowaniu informacji o wprowadzeniu od lutego br. stawek jednostkowych za korzystanie z peronów.

PLK 5 lutego zdecydowały o przesunięciu terminu wejścia w życie stawek jednostkowych za korzystanie z peronów na 15 grudnia 2019 r. tj. od wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów 2019/2020. Wysokość stawek będzie ponownie analizowana.

Spółka szczególnie bierze pod uwagę informacje, iż samorządy nie założyły opłat w budżetach na 2019 r. Skutkiem wdrożenia opłat, według otrzymanych opinii, byłoby ograniczenie przewozów pasażerskich o charakterze publicznym w poszczególnych województwach, gdyż w budżetach na 2019 rok nie zakładano wprowadzenia dodatkowych opłat za dostęp do peronów w ramach udostępniania obiektów infrastruktury usługowej.

Decyzja o zmianie terminu wynika również z toczącego się przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej postępowania, które ma rozstrzygnąć, czy perony powinny być kwalifikowane jako infrastruktura kolejowa udostępniana w ramach minimalnego dostępu, czy jako element stacji pasażerskiej, będącej obiektem infrastruktury usługowej.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5168
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Zmiana cennika dostępu do infrastruktury

Post autor: Przemek » 2019-03-23, 12:08

https://www.wnp.pl/transport-kolejowy/p ... 1_0_0.html
W najbliższym rozkładzie jazdy pociągów 2019/20 zarządca infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm, PKP Polskie Linie Kolejowe, będzie stosować takie same stawki jednostkowe opłat za korzystanie z niej, jak te obowiązujące obecnie, tj. w rozkładzie jazdy pociągów 2018/2019.
Jak mówił WNP.PL przedstawiciel Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych, cennik 2018/19 nadal budzi szereg wątpliwości odnośnie tego, czy baza kosztowa jest skalkulowana prawidłowo.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koleje i Metro”