Zmiana cennika dostępu do infrastruktury
: 2018-04-09, 23:54
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 86516.html
Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny spółki Koleje Mazowieckie skomentował (...) propozycje zmian w kształtowaniu stawek opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Zdaniem Sulimy zupełnie nieuzasadniony jest wzrost opłat za korzystanie z linii drugorzędnych. To przełoży się na znaczny wzrost kosztów uruchamiania ważnych połączeń lokalnych.
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 86527.htmlUstalony przez nas, niemal 40-proc. wzrost opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej dla pociągów lekkich, jest na tyle kontrowersyjny, że w żaden sposób nie znajduje odzwierciedlenia w zwiększeniu wartości nakładów finansowych koniecznych do ponoszenia przez zarządcę, związanych z usuwaniem skutków odziaływania lekkich pociągów na infrastrukturę kolejową.
Obok Kolei Mazowieckich również Koleje Dolnośląskie negatywnie opiniują projekt nowego cennika PKP PLK. Propozycja największego zarządcy infrastruktury w Polsce dotyczy m.in. wzrostu opłat za przejazd lekkimi pojazdami szynowymi po liniach drugorzędnych.
– Przeanalizowaliśmy każdą trasę, po której Koleje Dolnośląskie uruchamiają lub planują uruchomić pociągi. W naszej opinii, z uwagi na bardzo duży wzrost procentowy opłat szczególnie na liniach drugorzędnych, zaproponowany model naliczania należności z tytułu dostępu do infrastruktury jest nie do przyjęcia – powiedział Piotr Rachwalski, prezes zarządu KD.
O ile wzrosną koszta uruchomienia pociągów?
Jak podaje operator, dla najniższych przedziałów masy, głównie dla autobusów szynowych i elektrycznych zespołów trakcyjnych użytkowanych przez Spółkę wzrost kosztów dostępu do infrastruktury wynosić będzie odpowiednio:
1. Kudowa-Zdrój – Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny wzrost aż o 76%,
2. Legnica – Dzierżoniów Śląski wzrost o 49%,
3. Legnica – Żary wzrost o 47%,
4. Wrocław – Kudowa-Zdrój wzrost o 33%,
5. Wrocław – Rawicz wzrost o 29%,
6. Jelenia Góra – Goerlitz wzrost o 30%,
7. Wrocław – Międzylesie wzrost o 21%,
8. Wrocław – Szklarska Poręba wzrost o ok 10%.
Oho... zaczyna się ubijanie samorządowych przewoźników...Gwoli ścisłości, odnotowano także obniżenie opłat, głównie na niektórych odcinkach ciągu Wrocław – Legnica – Lubań Śląski/Zgorzelec. Mimo obniżek, cena dostępu do torów na tej trasie jednak wzrasta, a więc dla niego bilans końcowy jest niekorzystny.
– W skali całego przyszłego rozkładu jazdy zgodnie z projektem nowego cennika Koleje Dolnośląskie zapłacą na rzecz PKP PLK ok. 4 miliony złotych netto więcej, co stanowi wzrost o około 10% w stosunku do tego, co niż zapłaciłyby, gdyby stawki bazowały na obecnie obowiązującym cenniku – ocenia prezes KD. – Zważywszy na ograniczone możliwości finansowe organizatorów – Urzędów Marszałkowskich, spowoduje to ograniczenia w kursowaniu pociągów, co przyniesie straty społeczne dla mieszkańców Dolnego Śląska i turystów z innych regionów – dodaje.