[Warmińsko-mazurskie] Remonty linii kolejowych

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5040
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

[Warmińsko-mazurskie] Remonty linii kolejowych

Post autor: Przemek » 2019-02-12, 01:12

https://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/inf ... rach-4097/
KOLEJOWE PODSUMOWANIE ROKU NA WARMII I MAZURACH

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują Krajowy Program Kolejowy, którego pierwsze efekty widać także w województwie warmińsko-mazurskim. Podróżni korzystają z pierwszych zmodernizowanych i wygodnych peronów, a pociągi sprawnie jeżdżą po nowych torach. Roboty się nie kończą, a w przygotowaniu są kolejne trasy w województwie, m.in. Szczytno – Ełk czy Olsztynek – Działdowo.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sprawnie realizują Krajowy Program Kolejowy (KPK) dla województwa warmińsko-mazurskiego. Trwają inwestycje o wartości prawie 650 mln zł. Roboty w 2018 roku objęły w regionie przebudowę łącznie ok. 250 km linii kolejowych oraz 39 stacji i przystanków. Podróżni korzystają już z pierwszych efektów w postaci nowych i komfortowych peronów, a także lepszych podróży po zmodernizowanych torach. To nie koniec prac. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach KPK na Warmii i Mazurach planują przeznaczyć łącznie ponad 2 mld zł.

– Obecnie realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycje na liniach Olsztyn – Iława, Olsztyn – Działdowo i Szczytno – Ełk, a także planowane prace m.in. na odcinku Korsze – Ełk i Olsztyn – Gutkowo pozwolą na sprawny i komfortowy przejazd pociągami praktycznie ze wschodniej do zachodniej części województwa warmińsko-mazurskiego. Nasze działania przybliżają region do wygodnego i bezpiecznego środka przemieszczania się jakim jest kolej – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Lepsze połączenie Olsztyna z Iławą

Na linii łączącej Olsztyn z Iławą po pracach są nowe perony dla podróżnych na siedmiu stacjach i przystankach: Rudzienice Suskie, Pikus, Samborowo, Lubajny, Stare Jabłonki, Biesal i Unieszewo. Na dobrze oświetlonych peronach podróżni korzystają z wiat i ławek. Informację zapewniają tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Pasażerom o ograniczonej możliwości poruszania się wygodniejszy dostęp na perony i do pociągów umożliwiają pochylnie, prowadnice i ścieżki dotykowe. Cykliści zyskają stojaki rowerowe w pobliżu peronów.

W ramach prac na ok. 80-kilometrowej trasie pomiędzy Jamielnikiem a Iławą i Olsztynem PLK zmodernizowały dwa tory. W efekcie pociągi jadą sprawniej, a podróżni zyskali lepsze codzienne podróże pociągiem do pracy i szkoły. Wartość inwestycji to 83 mln zł, a środki pochodzą ze środków budżetowych.

Z Olsztynka do Olsztyna z nowych peronów

W 2018 roku zakończył się pierwszy etap modernizacji linii z Olsztyna do Działdowa. Na 6 przebudowanych stacjach i przystankach oraz na nowym przystanku Olsztyn Dajtki podróżni korzystają z nowych peronów. Pociągi jeżdżą po zmodernizowanych torach na odcinku Olsztyn – Olsztynek.

Kontynuowane są prace na szlaku Olsztynek – Działdowo. Specjalna maszyna PUN, która zabiera stare odcinki toru i na ich miejsce montuje nowe, pracowała na trasie Nidzica – Działdowo. Sprawnie przygotowano już ok. 20 km podstawowego zakresu nowej drogi kolejowej. Wykonawca wykona jeszcze prace uzupełniające i rozpoczyna przygotowania do działań na kolejnym szlaku z Nidzicy do Olsztynka. Budowane są nowe perony. Podstawowe konstrukcje widać w Waplewie, Zakrzewie-Sarnowie i Dobrzyniu. „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn” są realizowane w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość umowy to ok. 260 mln zł.

Na Mazury po nowych torach

Nowy rok to kontynuacja prac na linii Szczytno – Ełk. Wykonawca wymienia tory na całej długości ponad 100-kilometrowego odcinka linii kolejowej. Jeszcze w tym roku poprawi się dostępność kolei w regionie. Zwiększy się komfort obsługi łącznie na 4 stacjach i 14 przystankach na linii Szczytno – Ełk. Wykonawca buduje nowe, wygodne perony dla podróżnych. Zarys obiektów widać już m.in. w Bajtkowie, Białej koło Piszu, Drygałach, Nowej Wsi Ełckiej i Piszu. Z płyt krawędziowych powstał także zarys peronu o nazwie Pisz Wschodni. W przyszłości zapewni lepszy dostęp do kolei mieszkańcom pobliskich osiedli. Przygotowano już m.in. instalacje energetyczne i słupy pod oświetlenie.

Wymiana torów pozwoli na bezpieczne prowadzenie pociągów i skrócenie czasu podróży. Wartość prac to ok. 290 mln zł. „Prace na linii kolejowej nr 219 Szczytno – Ełk” realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Modernizujemy polską kolej

W ramach realizacji Krajowego Programu Kolejowego o wartości ponad 66 mld zł. do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują objąć pracami 9000 km torów, a 8,5 tys. km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Ośrodki o znaczeniu wojewódzkim zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągiem, a podróżni na kilkudziesięciu nowo wybudowanych i zmodernizowanych przystankach będą mieli zapewniony lepszy, komfortowy dostęp do kolei. Na torach będzie jeszcze bezpieczniej. Realizację KPK zapewniają środki z programów UE i budżetu państwa.

ODPOWIEDZ