Stacje kolejowe na żądanie
Stacje kolejowe na żądanie
Od niedzieli 15 grudnia na linii kolejowej z Legnicy do Kłodzka dwie stacje: Nowa Wieś Wielka i Krzyżowa staną się stacjami na żądanie.
https://www.kolejedolnoslaskie.pl/postoj-na-zadanie/
https://www.kolejedolnoslaskie.pl/postoj-na-zadanie/
Na plakatowych rozkładach te stacje oznaczone są trójkątem .Podróżny zamierzający wsiąść do pociągu na przystanku, który jest ujęty w rozkładzie jazdy jako „postój na żądanie”, zobowiązany jest oczekiwać na przyjazd pociągu w miejscu widocznym dla maszynisty.
Podróżny zamierzający wysiąść z pociągu na przystanku, który jest ujęty w rozkładzie jazdy jako „postój na żądanie”, zobowiązany jest zgłosić ten fakt pracownikowi drużyny konduktorskiej, najpóźniej na stacji poprzedzającej przystanek oznaczony jako „postój na żądanie”.
Na przystankach na żądanie bezpośrednio na peronie znajduje się specjalny piktogram przygotowany przez zarządcę infrastruktury – PKP PLK.
Re: Stacje kolejowe na żądanie
To jest nowość... ale się ludzie będą gubić. Już to widzę oczami wyobraźni, jak pociąg przejedzie p.o. a zdziwiony pasażer przybiegnie do kierownika pociągu i zapyta dlaczego skład się nie zatrzymał, przecież on chciał tu wysiąść
Re: Stacje kolejowe na żądanie
Najprostsze rozwiązanie byłoby najlepsze - przycisk otwierania drzwi.
Tylko, że KD nie pomyślało i tabor spalinowy po modernizacji nie ma ciepłego guzika działającego przed jego aktywacją przez maszynistę. Tj. - wciśniesz przycisk, ale i tak on zaraz zgaśnie. Zadziała dopiero gdy maszynista aktywuje otwieranie drzwi.
Tylko, że KD nie pomyślało i tabor spalinowy po modernizacji nie ma ciepłego guzika działającego przed jego aktywacją przez maszynistę. Tj. - wciśniesz przycisk, ale i tak on zaraz zgaśnie. Zadziała dopiero gdy maszynista aktywuje otwieranie drzwi.
Re: Stacje kolejowe na żądanie
Przewoźnik po prostu został zaskoczony, bo takie przystanki na żądanie to jest rzeczywiście nowość w naszym kraju
Re: Stacje kolejowe na żądanie
Nie został zaskoczony, bo to jako pierwszy wprowadził takie rozwiązanie. I wysyłał tabor na P3/P4 nie myśląc przyszłościowo.
Re: Stacje kolejowe na żądanie
KD chwalą się wynikami wprowadzenia rozwiązania stacji na żądanie i zapowiadają ich więcej w nowym rozkładzie jazdy.
https://www.kolejedolnoslaskie.pl/wiece ... ym-slasku/
https://www.kolejedolnoslaskie.pl/wiece ... ym-slasku/
Więcej przystanków „na żądanie” na Dolnym Śląsku
Sukcesem zakończył się pilotażowy program wprowadzenia przystanków „na żądanie”, który zainaugurowały Koleje Dolnośląskie. Teraz pracujemy nad rozwinięciem projektu.
Kilkumiesięczny pilotaż kolejowych przystanków „na żądanie” trwał na Dolnym Śląsku od grudnia 2019 roku. Wtedy to wraz z nowym rozkładem jazdy taki status zyskały dwie stacje: Nowa Wieś Legnicka oraz Krzyżowa.
Jak wypadły testy?
Koleje Dolnośląskie wdrożyły rozwiązanie jako pierwszy przewoźnik kolejowy w Polsce. Słuszność decyzji o wprowadzeniu do oferty przystanków „na żądanie” potwierdzają statystyki.
Na przystanku Krzyżowa od momentu wprowadzenia nowego systemu, pociągi zatrzymywały się „na żądanie” jedynie w przypadku 31% przejazdów. Jeszcze mniejszy odsetek postojów „na żądanie” zanotowano w Nowej Wsi Legnickiej, gdzie pasażerowie zatrzymywali pociągi jedynie w przypadku 14% przejazdów. Zaledwie w około 4% przypadków pociąg zatrzymywał się niepotrzebnie, np. z powodu pojawienia się na stacji kogoś, kto w rzeczywistości nie miał ochoty na podróż.
– Nasz pomysł sprawdził się w praktyce. Został też dobrze odebrany przez pasażerów, którzy bardzo szybko „nauczyli się” korzystania z nich. Dlatego zamierzamy kontynuować i rozwijać ten projekt – zapowiada Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Lubimy przecierać szlaki i wprowadzać rozwiązania przyjazne pasażerom. Chętnie podzielimy się naszym know-how z innymi przewoźnikami. Gramy przecież wszyscy do jednej bramki – rozwoju kolei i stałego podnoszenia komfortu podróży – dodał Stawikowski.
Koleje Dolnośląskie pracują obecnie nad rozwinięciem projektu przystanków „na żądanie”. Spółka wytypowała kilkanaście stacji, które od grudniowego rozkładu jazdy mogą zyskać taki status. Do potwierdzenia zmian niezbędne jest jednak porozumienie z zarządcą infrastruktury, czyli PKP PLK, które muszą wydać zgodę na takie rozwiązanie.
Jak to działa?
Przystanki określone jako „na żądanie” działają w tym trybie w ciągu dnia, przy dobrych warunkach atmosferycznych. W nocy i w przypadku złych warunków atmosferycznych pociągi zatrzymują się obowiązkowo. To element ustaleń z zarządcą infrastruktury – PKP PLK.
W praktyce na co dzień pociągi zatrzymują się poprzez zgłoszenie przez pasażera drużynie konduktorskiej chęci skorzystania z przystanku lub poprzez oczekiwanie przez podróżnego na pociąg w widocznym dla maszynisty miejscu na peronie.
Od grudnia część pojazdów będzie już wyposażona w system powiadamiania o chęci skorzystania z przystanku „na żądanie”. Natomiast we wszystkich pociągach będą odtwarzane komunikaty, informujące o zbliżaniu się do tego typu przystanku i konieczności poinformowania drużyny konduktorskiej o zamiarze wysiadania na nim.
Na przystankach „na żądanie”, bezpośrednio na peronie znajduje się specjalny piktogram przygotowany przez zarządcę infrastruktury – PKP PLK, który informuje o funkcjonowaniu stacji w tym trybie.