Koszalińska Kolej Dojazdowa

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

Tramwaje w Koszalinie to ciekawa sprawa :) Szczególnie linia do Mielna/Unieścia.

akwabud

Post autor: akwabud »

Linia tramwajowa do Unieścia z dwóch powodów była ciekawa i unikalna.
Po pierwsze w Mścicach linia tramwajowa łączyła się z linią kolejową i tramwaj z Koszalina lub Mielna wjeżdżał na stację kolejową. Były tam zastosowane nietypowe rozjazdy, które pozwalały na ruch kolejowy i tramwajowy.
I po drugie: tramwaje na trasie Unieście - Koszalin posiadały doczepiane wagony pocztowe. Były to specjalnie zbudowane wagony do przewozu poczty z miejscowości nadmorskich do Koszalina. Przesyłki przewożone tymi ambulansami były stemplowane dodatkowym datownikiem potwierdzającym przejazd ambulansem.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Mnie zawsze zastanawia postępowanie PKP. Kiedy wszyscy chcą reaktywować daną linię i nawet jest jeszcze szansa na jedynie dobudowanie brakujących odcinków torów, to PKP... mówi "NIE!" i rozbiera co się da. Wg. mnie kompletnie bez sensu... :nuts:

Wilchelm

Post autor: Wilchelm »

Nie zawsze te kolejki należą do PKP. PKP chętnie je oddaje w ręce samorządów tylko one niezawsze widzą w tym biznes.

Podi

Post autor: Podi »

akwabud pisze:Linia tramwajowa do Unieścia z dwóch powodów była ciekawa i unikalna.
Po pierwsze w Mścicach linia tramwajowa łączyła się z linią kolejową i tramwaj z Koszalina lub Mielna wjeżdżał na stację kolejową. Były tam zastosowane nietypowe rozjazdy, które pozwalały na ruch kolejowy i tramwajowy.
I po drugie: tramwaje na trasie Unieście - Koszalin posiadały doczepiane wagony pocztowe. Były to specjalnie zbudowane wagony do przewozu poczty z miejscowości nadmorskich do Koszalina. Przesyłki przewożone tymi ambulansami były stemplowane dodatkowym datownikiem potwierdzającym przejazd ambulansem.
Fajnie,tylko szkoda,że zlikwidowali takie coś...

MW

Post autor: MW »

J-31 pisze:Mnie zawsze zastanawia postępowanie PKP. Kiedy wszyscy chcą reaktywować daną linię i nawet jest jeszcze szansa na jedynie dobudowanie brakujących odcinków torów, to PKP... mówi "NIE!" i rozbiera co się da. Wg. mnie kompletnie bez sensu... :nuts:
dla PKP liczy się zysk. Skoro ktoś chce kupić kolejkę, to znaczy, że jest opłacalna, więc trzeba poczekać, wyprzedać majątek na złom, oddać resztki aż kolejka nie będzie opłacalna :)
żarty żartami ale wina leży w zawiłej strukturze PKP.

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

Podi pisze:
akwabud pisze:Linia tramwajowa do Unieścia z dwóch powodów była ciekawa i unikalna.
Po pierwsze w Mścicach linia tramwajowa łączyła się z linią kolejową i tramwaj z Koszalina lub Mielna wjeżdżał na stację kolejową. Były tam zastosowane nietypowe rozjazdy, które pozwalały na ruch kolejowy i tramwajowy.
I po drugie: tramwaje na trasie Unieście - Koszalin posiadały doczepiane wagony pocztowe. Były to specjalnie zbudowane wagony do przewozu poczty z miejscowości nadmorskich do Koszalina. Przesyłki przewożone tymi ambulansami były stemplowane dodatkowym datownikiem potwierdzającym przejazd ambulansem.
Fajnie,tylko szkoda,że zlikwidowali takie coś...
W większości miast, które przed wojną były niemieckie, a po wojnie na skutek zmian granic znalazły się w Polsce, Polacy zlikwidowali komunikację szynową (wspomniany w tym wątku tramwaj międzymiastowy, tramwaje w Olsztynie itd) :(

akwabud

Post autor: akwabud »

Gwoli ścisłości linie tramwajowe w Koszalinie zamkneli Niemcy, i to sporo przed zakończeiem wojny. Po mieśce tramwaje przestaly jeżdzić już 1 lutego 1937 , a na trasie podmiejskiej 30 września 1938. Jednak torowisko i zajezdnie przetrwały do 1945r. Dopiero wkroczenie Armi Czerwonej przypieczętowało definitywnie los tramwajów w Koszalinie, i nie tylko ich ( ale to nie na temat i na innym forum - nie ta tematyka zagadnienia ). Ówczesne władze miejskie decyzje motywowały ciasną zabudową miejską i wąskimi uliczkami. Tramwaje blokowały ruch uliczny w mieście. Ponadto to była linia jednotorowa z dwoma mijankami na całej trasie - więc przepustowość jej była niewielka.

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

Lepiej było rozebrać niż zmodernizować... A argument o blokowaniu przez tramwaj ruchu ulicznego był żywy przez cały PRL we wszystkich miastach (zwłaszcza w latach 70-tych).

Milenium

Post autor: Milenium »

akwabud
Witam 2-drugiego z mojego miasta.
Piotrek_2274 pisze:Tramwaje w Koszalinie to ciekawa sprawa :smile:
Ciekawe wspomnienie...

Podi

Post autor: Podi »

Rozumiem ze z tramwajów już sie nic nie ostało ?

Wilchelm

Post autor: Wilchelm »

W Koszalinie na pewno nie.

akwabud

Post autor: akwabud »

Rozumiem ze z tramwajów już sie nic nie ostało ?
Ano i trochę zostało.
Po pierwsze - stara zajezdnia tramwajowa na ul. Morskiej - budynek obecnie częściowo spalony. Właściciel prywatny.
Po drugie - pozostał nasyp po lini tramwajowej między Mielnem a Mścicami - obecnie tym nasypem biegnie linia kolejowa notabene też nieczynna. Własność PKP, a konkretnie PLK (Polskie Linie Kolejowe )
Po trzecie - pętla tramwajowa na osiedlu Rokosowo - obecnie pętla autopusowa , brak jakichkolwiek śladów po torach.

Podobno jest jeszcze pewna ilość torów pod asfaltem - ale to mogą być tylko bajeczki,

Milenium

Post autor: Milenium »

akwabud pisze:Podobno jest jeszcze pewna ilość torów pod asfaltem - ale to mogą być tylko bajeczki,
To prawda,moja babcia mi mówiła że to w komunie zalali asfaltem/betonem etc.

MW

Post autor: MW »

to wcale nie byłoby takie dziwne, w wielu miastach tak robiono i się robi po dzień dzisiejszy :)

akwabud

Post autor: akwabud »

Cóż, w kwesti kolejki coś się rusza - artykuł z TVP

Podi

Post autor: Podi »

Miło słyszeć takie informacje-oby się udało :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

akwabud pisze:Cóż, w kwesti kolejki coś się rusza - artykuł z TVP
Cieszą mnie takie wiadomości. Oby tylko urzędnicy nie utrudniali im pracy i chęci ;)

akwabud

Post autor: akwabud »

W kwesti kolejki coraz więcej się dzieje. Nowe wiadomości jak i fotki już wkrótce.
Teraz chciałem zaprosić Was do tematu "Tramwaje w Koszalinie 1911-1938 na starej fotografi " . Jest tylko jedno ale. Czytać może każdy, fotki aby obejrzeć należy być zarejestrowany i wpisać jeden post w temacie. Dla cętnych rejestracja Zapraszam bo warto, niedługo przedstawię dość dokładnie historię wąskotorówki.

Hannibal

Post autor: Hannibal »

Łee, to takie sztuczne werbowanie użytkowników :|
Proponuje wrzucić te fotki np na www.imageshack.us

Pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koleje i Metro”