SKM Warszawa
Przecież pierwotnie ta jednostka właśnie tak była projektowana! Z resztą na wózkach z tej rodziny powstał w NEWAGU wagon-kuszetka, który dopuszczony jest do eksploatacji z prędkością 200km/h.J-31 pisze:a propo. 19WE, Popatrzcie na ten śliczny opływowy kształt. Normalnie aż się prosi by na jego bazie wybudować ezt - może nie dużych prędkości - ale przynajmniej skład, którzy mógłby się rozbujać na CMK do prędkości 200 km/h. Oczywiście w innym układzie drzwi i wnętrza
Nic ciekawego tu nie ma. Odnosiłem się raczej do tego, że nie jest to linia reprezentacyjna jak linia na MPL Okęcie.pmaster pisze:Możnaby coś więcej? Wygląda ciekawie
Linia do Okęcia otwarta:
http://www.rynek-kolejowy.pl/33213/Lini ... kcesem.htm
Nowe linie S3C i S3S, a S2 na wydłużonej trasie.
http://www.rynek-kolejowy.pl/33213/Lini ... kcesem.htm
Nowe linie S3C i S3S, a S2 na wydłużonej trasie.
Newag 35WE - SKM Warszawa
Znów skorzystałem z wolnego dnia i postanowiłem zapolować na najnowszy nabytek warszawskiej SKM-ki
Okazuje się, że nie dwa, a trzy sztuki już kursują na liniach SKM. Niestety popełniłem mały błąd i nie wykonałem żadnych ujęć filmowych - a szkoda, bo odgłosy 35WE są dosyć ciekawe. Poprawię ten błąd troszkę później. A tymczasem, zdjęcia
Najpierw co widać na zewnątrz 35WE
Ogólnie rzecz biorąc bardzo spodobał mi się design ściany czołowej tego ezt-a
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26222
Zauważcie, że w przeciwieństwie do PESY ELF, szyba przednia w 35WE jest znacznie szersza, co zapewne bardzo poprawia widoczność maszyniście
Drzwi są bardzo szerokie. Jednakże, co ciekawe, Newag tym razem zrezygnował z otwieranego podestu (takie podesty występują w 19WE), natomiast bezbłędnie dopasował wysokość podłogi do wysokości peronów. Dobrze to widać na poniższym zdjęciu.
http://imageshack.us/photo/my-images/829/35we11.jpg/
Drzwi otwierają się na zewnątrz, ale pudło wagonu jest odsunięte od krawędzi peronu, a więc w niczym to nie przeszkadza
Jeszcze zanim wejdziemy do środka, Zauważcie, że producent bardzo ładnie zamaskował nierówności okien, przynajmniej w egzemplarzach dla SKM W-wa
http://imageshack.us/photo/my-images/440/35we1.jpg/
Prawdopodobnie jest tylko kwestia malowania - zamówienia przez przewoźnika. Zobaczymy jak to będzie wyglądać na ezt-ach dla Dolnego Śląska
Zajrzyjmy do środka
Trzeba przyznać, że SKM wspólnie z Newagiem wypracowali dosyć funkcjonalne wnętrze dla warszawskich 35WE. Jest sporo foteli ustawionych w kierunku jazdy, ale też w każdym członie znajdziemy "rzeźnie", czyli przedziały z fotelami ustawionymi poprzecznie
http://imageshack.us/photo/my-images/827/35we3.jpg/
Zauważcie, że pomimo szerokich foteli - korytarz jest również szeroki
http://imageshack.us/photo/my-images/685/35we2.jpg/
Warto dodać, że fotele są baaardzo szerokie, lekko twardawe, ale wygodne. Do lokalnego przejazdu - wystarczające. Bardzo przyjemnie się na tym siedzi
http://imageshack.us/photo/my-images/855/35we10.jpg/
Kasowniki są przy każdym wejściu, ale automat biletowy jest tylko jeden i znajduje się mniej więcej po środku składu
http://imageshack.us/photo/my-images/267/35we4l.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/542/35we7.jpg/
Stopnie - dosyć niskie - znajdziemy w kilku miejscach - w członach skrajnych oraz dokładnie po środku składu
http://imageshack.us/photo/my-images/809/35we5.jpg/
Po środku składu znajduje się również przedział (w obu członach) maszynowy. Zajmuje on sporo miejsca. To nie jedyne takie miejsce w 35WE, ponieważ w członach skrajnych pomiędzy przedziałem maszynisty a przedziałem pasażerskim również znajdują się szafy z aparaturą
http://imageshack.us/photo/my-images/36/35we6.jpg/
Mimo to Zauważcie, że przejście jest bardzo szerokie, spokojnie wyminą się dwie osoby
Półki na bagaż podręczny znajdują się wyłącznie w przedziałach z fotelami ustawionymi poprzecznie
http://imageshack.us/photo/my-images/233/35we8.jpg/
Producent znalazł również miejsce na reklamę - nowość naszych czasów
http://imageshack.us/photo/my-images/6/35we9.jpg/
Informacja pasażerska
Wizualna informacja pasażerska jest dosyć ciekawa, ponieważ są oczywiście boczne tablice elektroniczne pokazujące przebieg trasy - to już Znacie - natomiast pod sufitem podwieszono stosunkowo duże tablice diodowe - są one dobrze widoczne i czytelne
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26223
Natomiast zapowiedzi głosowe, to porażka w warszawskich Newagach 35WE, a przynajmniej w 35WE-002. Lektora prawie nie słychać i w zasadzie trudno go zrozumieć. Być może to jest też wina miejsca w którym siedziałem - ale o tym troszkę później. Aczkolwiek w 27WE rozwiązano to znacznie lepiej
Zawieszenie - to oczywiście kolejny pozytyw 35WE. Nie czuć nierówności, pociąg płynie. Coś wspaniałego, aż marzy mi się taki ezt w innej konfiguracji na dalsze trasy np. do Łodzi. Może się kiedyś doczekam
Cała ta aparatura, o której wyżej wspomniałem, daje spore możliwości rozruchowe i pociąg momentalnie się rozpędza... oby tylko jeszcze miał gdzie
Fajnie wbija w fotel
Dźwięki - to jest właśnie mój błąd, że nie nagrałem 35WE... bo to jest zupełnie inny ezt niż PESA ELF
Elektronika 35WE zupełnie inaczej się zachowuje. Nie ma tej melodii, którą Znacie z ELF-a, a Możecie posłuchać chociażby z któregoś z moich filmów
Na zewnątrz 35WE jest stosunkowo cichy, ale w środku... jeśli Lubicie ciszę w czasie jazdy lepiej nie siadajcie w środkowej sekcji pociągu, czyli tu
http://imageshack.us/photo/my-images/36/35we6.jpg/
Na postoju jest tu bardzo cicho, natomiast w momencie rozruchu jednostki, a także jazdy nagle z tych szaf rozlega się huk i gwizd - odgłosy przypominają silnik odrzutowy, ma się wrażenie, że Newag 35WE za chwilę wystartuje. Trudno się rozmawia, a zapowiedzi głosowych prawie się nie słyszy
W pozostałej części składu - jest miło, cicho i przyjemnie. Nie wiem jak jest w skrajnych członach
Jak napisałem na początku tego długiego postu, aktualnie śmigają trzy sztuki 35WE.
35WE-001 złapałem przypadkowo na linii S1 http://imageshack.us/photo/my-images/26 ... 35we1.jpg/
35WE-002 sfociłem na S9 http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26224
35WE-003 również złapałem na S9 http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26221
Warto przy okazji wszelkim krytykantom polskich producentów taboru kolejowego i tramwajowego zwrócić jedną uwagę. Jaką szansą dla polskich producentów są zamówienia taboru.
Przecież NEWAG - były ZNTK - zaczynał od 14WE, który był zwykłą przeróbką EN57 i na jego podzespołach. Teraz te ezt-y są postrzegane jako jedne z najbardziej awaryjnych i przypuszczalnie zostaną odstawione na bocznice
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... age_id=557
Dzisiaj ten sam Newag, potrafi wyprodukować samodzielnie bardzo nowoczesne ezt-y XXI wieku. To co prezentuje 35WE w porównaniu do 14WE - to jest kosmos. Newag bardzo się rozwinął dzięki zamówieniom m.in. od SKM Warszawa (i nie tylko). I oby tak dalej
A zatem warto zamawiać polskie ezt-y. Bowiem każde zamówienie to szansa na rozwój dla polskich producentów taboru kolejowego
Okazuje się, że nie dwa, a trzy sztuki już kursują na liniach SKM. Niestety popełniłem mały błąd i nie wykonałem żadnych ujęć filmowych - a szkoda, bo odgłosy 35WE są dosyć ciekawe. Poprawię ten błąd troszkę później. A tymczasem, zdjęcia
Najpierw co widać na zewnątrz 35WE
Ogólnie rzecz biorąc bardzo spodobał mi się design ściany czołowej tego ezt-a
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26222
Zauważcie, że w przeciwieństwie do PESY ELF, szyba przednia w 35WE jest znacznie szersza, co zapewne bardzo poprawia widoczność maszyniście
Drzwi są bardzo szerokie. Jednakże, co ciekawe, Newag tym razem zrezygnował z otwieranego podestu (takie podesty występują w 19WE), natomiast bezbłędnie dopasował wysokość podłogi do wysokości peronów. Dobrze to widać na poniższym zdjęciu.
http://imageshack.us/photo/my-images/829/35we11.jpg/
Drzwi otwierają się na zewnątrz, ale pudło wagonu jest odsunięte od krawędzi peronu, a więc w niczym to nie przeszkadza
Jeszcze zanim wejdziemy do środka, Zauważcie, że producent bardzo ładnie zamaskował nierówności okien, przynajmniej w egzemplarzach dla SKM W-wa
http://imageshack.us/photo/my-images/440/35we1.jpg/
Prawdopodobnie jest tylko kwestia malowania - zamówienia przez przewoźnika. Zobaczymy jak to będzie wyglądać na ezt-ach dla Dolnego Śląska
Zajrzyjmy do środka
Trzeba przyznać, że SKM wspólnie z Newagiem wypracowali dosyć funkcjonalne wnętrze dla warszawskich 35WE. Jest sporo foteli ustawionych w kierunku jazdy, ale też w każdym członie znajdziemy "rzeźnie", czyli przedziały z fotelami ustawionymi poprzecznie
http://imageshack.us/photo/my-images/827/35we3.jpg/
Zauważcie, że pomimo szerokich foteli - korytarz jest również szeroki
http://imageshack.us/photo/my-images/685/35we2.jpg/
Warto dodać, że fotele są baaardzo szerokie, lekko twardawe, ale wygodne. Do lokalnego przejazdu - wystarczające. Bardzo przyjemnie się na tym siedzi
http://imageshack.us/photo/my-images/855/35we10.jpg/
Kasowniki są przy każdym wejściu, ale automat biletowy jest tylko jeden i znajduje się mniej więcej po środku składu
http://imageshack.us/photo/my-images/267/35we4l.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/542/35we7.jpg/
Stopnie - dosyć niskie - znajdziemy w kilku miejscach - w członach skrajnych oraz dokładnie po środku składu
http://imageshack.us/photo/my-images/809/35we5.jpg/
Po środku składu znajduje się również przedział (w obu członach) maszynowy. Zajmuje on sporo miejsca. To nie jedyne takie miejsce w 35WE, ponieważ w członach skrajnych pomiędzy przedziałem maszynisty a przedziałem pasażerskim również znajdują się szafy z aparaturą
http://imageshack.us/photo/my-images/36/35we6.jpg/
Mimo to Zauważcie, że przejście jest bardzo szerokie, spokojnie wyminą się dwie osoby
Półki na bagaż podręczny znajdują się wyłącznie w przedziałach z fotelami ustawionymi poprzecznie
http://imageshack.us/photo/my-images/233/35we8.jpg/
Producent znalazł również miejsce na reklamę - nowość naszych czasów
http://imageshack.us/photo/my-images/6/35we9.jpg/
Informacja pasażerska
Wizualna informacja pasażerska jest dosyć ciekawa, ponieważ są oczywiście boczne tablice elektroniczne pokazujące przebieg trasy - to już Znacie - natomiast pod sufitem podwieszono stosunkowo duże tablice diodowe - są one dobrze widoczne i czytelne
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26223
Natomiast zapowiedzi głosowe, to porażka w warszawskich Newagach 35WE, a przynajmniej w 35WE-002. Lektora prawie nie słychać i w zasadzie trudno go zrozumieć. Być może to jest też wina miejsca w którym siedziałem - ale o tym troszkę później. Aczkolwiek w 27WE rozwiązano to znacznie lepiej
Zawieszenie - to oczywiście kolejny pozytyw 35WE. Nie czuć nierówności, pociąg płynie. Coś wspaniałego, aż marzy mi się taki ezt w innej konfiguracji na dalsze trasy np. do Łodzi. Może się kiedyś doczekam
Cała ta aparatura, o której wyżej wspomniałem, daje spore możliwości rozruchowe i pociąg momentalnie się rozpędza... oby tylko jeszcze miał gdzie
Fajnie wbija w fotel
Dźwięki - to jest właśnie mój błąd, że nie nagrałem 35WE... bo to jest zupełnie inny ezt niż PESA ELF
Elektronika 35WE zupełnie inaczej się zachowuje. Nie ma tej melodii, którą Znacie z ELF-a, a Możecie posłuchać chociażby z któregoś z moich filmów
Na zewnątrz 35WE jest stosunkowo cichy, ale w środku... jeśli Lubicie ciszę w czasie jazdy lepiej nie siadajcie w środkowej sekcji pociągu, czyli tu
http://imageshack.us/photo/my-images/36/35we6.jpg/
Na postoju jest tu bardzo cicho, natomiast w momencie rozruchu jednostki, a także jazdy nagle z tych szaf rozlega się huk i gwizd - odgłosy przypominają silnik odrzutowy, ma się wrażenie, że Newag 35WE za chwilę wystartuje. Trudno się rozmawia, a zapowiedzi głosowych prawie się nie słyszy
W pozostałej części składu - jest miło, cicho i przyjemnie. Nie wiem jak jest w skrajnych członach
Jak napisałem na początku tego długiego postu, aktualnie śmigają trzy sztuki 35WE.
35WE-001 złapałem przypadkowo na linii S1 http://imageshack.us/photo/my-images/26 ... 35we1.jpg/
35WE-002 sfociłem na S9 http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26224
35WE-003 również złapałem na S9 http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26221
Warto przy okazji wszelkim krytykantom polskich producentów taboru kolejowego i tramwajowego zwrócić jedną uwagę. Jaką szansą dla polskich producentów są zamówienia taboru.
Przecież NEWAG - były ZNTK - zaczynał od 14WE, który był zwykłą przeróbką EN57 i na jego podzespołach. Teraz te ezt-y są postrzegane jako jedne z najbardziej awaryjnych i przypuszczalnie zostaną odstawione na bocznice
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... age_id=557
Dzisiaj ten sam Newag, potrafi wyprodukować samodzielnie bardzo nowoczesne ezt-y XXI wieku. To co prezentuje 35WE w porównaniu do 14WE - to jest kosmos. Newag bardzo się rozwinął dzięki zamówieniom m.in. od SKM Warszawa (i nie tylko). I oby tak dalej
A zatem warto zamawiać polskie ezt-y. Bowiem każde zamówienie to szansa na rozwój dla polskich producentów taboru kolejowego
Ostatnio zmieniony 2012-07-02, 21:34 przez J-31, łącznie zmieniany 1 raz.
Kratka nie pasuje do podsufitki (zupełnie niepotrzebne przetłoczenia na tych panelach). Po prostu zdjęcie tego nie oddaje. Niestety, ale takich kwiatków w 35WE jest pełno. Ujawniam je nie ze złośliwości czy pogardy dla producenta, a wręcz przeciwnie.sphinx pisze:@TLG, nie zawsze trafiałeś, np. na ostatnim zdjęciu nic nie odstaje.
Obiecałem trochę odgłosów 35WE
http://www.youtube.com/watch?v=Q34aNLRL304
Odgłosy ruszania pociągu - we wnętrzu - nagrywałem w środkowej części składu. Miłego oglądania
http://www.youtube.com/watch?v=Q34aNLRL304
Odgłosy ruszania pociągu - we wnętrzu - nagrywałem w środkowej części składu. Miłego oglądania
Szósty wóz w drodze do Warszawy http://youtu.be/CBSu-yOgMp4
Re: SKM Warszawa
Dosyć niedawno rozmawialiśmy w zupełnie innym temacie (poświęconym przyszłym inwestycjom tramwajowym w Warszawie) m.in. o konieczności budowy linii tramwajowej do Piaseczna. Pisałem wtedy, że jest to mało realne ze względu na choćby planowaną linię SKM Warszawa...
.... i oto mamy ciąg dalszy tej kwestii, a ponieważ sprawa dotyczy już stricte stołecznej SKM-ki, toteż piszę o tym tutaj.
Otóż ZTM i stołeczni urzędnicy rozmawiają z PKP PLK na temat uruchomienia połączenia SKM z Piaseczna, ale... nie do Śródmieścia Warszawy, lecz po nowym wiadukcie kolejowym w rejonie węzła Warszawa Zachodnia - do Warszawy Gdańskiej a docelowo do Legionowa.
Przypuszczalnie chodzi o przedłużenie linii S9 (obecnie: Legionowo - Warszawa Zachodnia)
Uruchomienia takiego połączenia nie należy jednak szybko oczekiwać, gdyż:
1. PKP PLK musi wyremontować infrastrukturę kolejową na odcinku Warszawa-Służew - Piaseczno
2. PKP PLK musi wybudować bocznicę kolejową w rejonie p.o. Piaseczno
3. PKP PLK musiałoby wybudować wiadukt kolejowy, by umożliwić płynny przejazd pociągów SKM ponad węzłem Warszawa Zachodnia od al. Jerozolimskich w kierunku Warszawy Gdańskiej
Podejrzewam, że ta inwestycja wiązałaby się również z modernizacją linii kolejowej wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia - stan tej linii powoduje, że pociągi wloką się z prędkością pieszego, również wiadukty kolejowe na ulicami Obozową i Kasprzaka wymagają remontu - to będzie bardzo kosztowny remont. Nie wiem czy PKP PLK zajmie się nim
Jaki jest sens przedłużenia obecnej linii S9 z Piaseczna do Legionowa przez Warszawę Gdańską ?
- po pierwsze linia na odcinku p.o Warszawa Aleje Jerozolimskie - Warszawa Służew - umożliwia przesiadkę do pociągów SKM S2 i S3 oraz istniejących linii Kolei Mazowieckich do Śródmieścia Warszawy
- po drugie Warszawa Gdańska ze względu na bezpośredni kontakt z linią metra staje się powoli ważnym węzłem komunikacyjnym.
Problemem pozostaje jednakże kwestia częstotliwości kursowania linii S9 na odcinku Piaseczno - Legionowo. Zapewne nie można oczekiwać zbyt dużej częstotliwości.
Jednakże sporym plusem budowy bocznicy w Piasecznie będzie możliwość uruchomienia dodatkowego połączenia Kolei Mazowieckich do Śródmieścia - jak znam życie KM na pewno będą chciały przedłużyć którąś z istniejących linii
Pytanie teraz co na to PKP PLK - bo na nich spada spory koszt tej inwestycji
.... i oto mamy ciąg dalszy tej kwestii, a ponieważ sprawa dotyczy już stricte stołecznej SKM-ki, toteż piszę o tym tutaj.
Otóż ZTM i stołeczni urzędnicy rozmawiają z PKP PLK na temat uruchomienia połączenia SKM z Piaseczna, ale... nie do Śródmieścia Warszawy, lecz po nowym wiadukcie kolejowym w rejonie węzła Warszawa Zachodnia - do Warszawy Gdańskiej a docelowo do Legionowa.
Przypuszczalnie chodzi o przedłużenie linii S9 (obecnie: Legionowo - Warszawa Zachodnia)
Uruchomienia takiego połączenia nie należy jednak szybko oczekiwać, gdyż:
1. PKP PLK musi wyremontować infrastrukturę kolejową na odcinku Warszawa-Służew - Piaseczno
2. PKP PLK musi wybudować bocznicę kolejową w rejonie p.o. Piaseczno
3. PKP PLK musiałoby wybudować wiadukt kolejowy, by umożliwić płynny przejazd pociągów SKM ponad węzłem Warszawa Zachodnia od al. Jerozolimskich w kierunku Warszawy Gdańskiej
Podejrzewam, że ta inwestycja wiązałaby się również z modernizacją linii kolejowej wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia - stan tej linii powoduje, że pociągi wloką się z prędkością pieszego, również wiadukty kolejowe na ulicami Obozową i Kasprzaka wymagają remontu - to będzie bardzo kosztowny remont. Nie wiem czy PKP PLK zajmie się nim
Jaki jest sens przedłużenia obecnej linii S9 z Piaseczna do Legionowa przez Warszawę Gdańską ?
- po pierwsze linia na odcinku p.o Warszawa Aleje Jerozolimskie - Warszawa Służew - umożliwia przesiadkę do pociągów SKM S2 i S3 oraz istniejących linii Kolei Mazowieckich do Śródmieścia Warszawy
- po drugie Warszawa Gdańska ze względu na bezpośredni kontakt z linią metra staje się powoli ważnym węzłem komunikacyjnym.
Problemem pozostaje jednakże kwestia częstotliwości kursowania linii S9 na odcinku Piaseczno - Legionowo. Zapewne nie można oczekiwać zbyt dużej częstotliwości.
Jednakże sporym plusem budowy bocznicy w Piasecznie będzie możliwość uruchomienia dodatkowego połączenia Kolei Mazowieckich do Śródmieścia - jak znam życie KM na pewno będą chciały przedłużyć którąś z istniejących linii
Pytanie teraz co na to PKP PLK - bo na nich spada spory koszt tej inwestycji
Re: SKM Warszawa
Rozjazdy w Piasecznie są w planie modernizacji trasy numer 8. Co do reszty to pisane patykiem na Wiśle.
Re: SKM Warszawa
W sumie i tak niewykluczone, że za jakiś czas trzeba będzie przerobić podmiejską część kolejowej linii średnicowej na metro, to wtedy takie coś jak najbardziej miało sens. Tylko czy aby linia kolejowa nr 8 nie jest już zapchana pociągami na lotnisko? I kolejny raz potwierdza się, że ciągnięcie pociągu na siłę tamże było niepotrzebne.
Re: SKM Warszawa
Ale właściwie jak sobie wyobrażasz przerobienie tego na metro? Chodzi ci o wdrożenie systemu zarządzania ruchem takiego jak w metrze (który pozwoliłby poprawić częstotliwość, chociaż i tak wymagałby montażu dodatkowych urządzeń w pociągach i powodował nieziemski burdel przy objazdach zwykłych pociągów) czy o całkowitą wymianę trakcji, taboru i taryfy?