Jelcz Berliet PR100

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Jelcz...
ppln

Post autor: ppln »

A były chociaż wczęści niskie? Bo chyba nie ma sensu robić wysokiego autobusu z silnikiem w wieży (chociaż mb złomecto ma wieżę, ale nie do sufitu ;) )

Mateusz_835

PR100

Post autor: Mateusz_835 »

Szkoda tylko że tak mało zostało oryginalnych Berlietów.

Bartek

Post autor: Bartek »

Nie, nie były niskie, nic więcej o nich nie wiem, jeśli sie chcecie się o tych peerkach czegoś dowiedzieć to piszecie do kol. Olek.Autobus, on wie więcej niż ja.

Olek.Autobus
Posty: 12
Rejestracja: 2006-01-28, 21:27
Lokalizacja: Mielec

Post autor: Olek.Autobus »

W roku 1981 MKS MIELEC otrzymało od WSK MIELEC 5 testowych autobusów. JELCZ-BERLIET pr110.Nadano im inne nr.taborowe niż pozostałe bo nr:01,02,03,04,05.Wozy nieróżnily sie z zewnątrz od 4 innych eksploatowanych "berlietów" wtedy na MKS.W środku różnil się tylko wóz 01 ktory miał stojący silnik z tyłu miał tylko 2 miejsca siedzące a po środku znajdowała się pokrywa silnika.Na niej też się nieraz siadało ale kierowca się darł że niewolno.02 i 03 miały zmieniony układ zasilania w paliwo a 04 i 05 były z turbiną.01,02,03 skasowano w 1986 roku a 04,05 w 1985 roku były w remoncie a w 1987 je skasowano.

Bartek

Post autor: Bartek »

Wie ktoś coś więciej na temat tego Berlieta z KMKM w Warszawie?? Kiedy odbedzie sie jego prezentacja??

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

pr110 pisze:Wie ktoś coś więciej na temat tego Berlieta z KMKM w Warszawie?? Kiedy odbedzie sie jego prezentacja??
Na razie wiemy tylko tyle, że jest remontowany. Kiedy będzie prezentacja. To zależy od tego, czy i kiedy zostanie zmontowany ;)

Bartek

Post autor: Bartek »

No i co tam u Berlieta z KMKM? Są jakieś fajne nowe fotki??

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Na razie jedyne fotki są prezentowane na stronie przegubowca. Autobus jest już wykańczany.

Tutaj Masz link do artykułu w Przegubowcu, są tam również fotki :strzałka: http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/kmkm/pr100.htm

gregory4752

Post autor: gregory4752 »

Piotrek_2274 pisze:
J-31 pisze:Po za tym w Warszawie, na ul. Emilli Platter stoi pierwotna wersja Renault PR 100 . Jest to pojazd jeszcze wcześniejszy od PR 100 MI wywodzący się bezpośrednio z Berlieta PR 100. Mam jego zdjęcia. Postaram się je dodać później. Autobus nie jest na chodzie, po prostu stoi jako złom.
Podobno kiedyś był w nim barek i pochodzi z Olsztyna (ma resztki numeru 798, na filmie była linia A.
:strzałka: Tak "robi" za bar :retard:

[ Dodano: 2006-04-27, 21:51 ]
Dawcio pisze:Dziękuję Ci bardzo J-31 za te informacje. Na prawdę pomogło mi to. Więc wiem, że jeszcze jeżdżą w Warszawie na liniach bezpłatnych. U mnie w Pile były 2 Renualty PR100 i 7 Berlietów PR100. (z tego co wiem).

Jeszcze raz dziękuję za informacje. :)
:strzałka: Parę sztuk ma jeszcze "MOBILIS" :!:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

gregory4752 pisze: :strzałka: Parę sztuk ma jeszcze "MOBILIS" :!:
Gregory - witając Cię na forum, proponuję Abyś dokładnie przejrzał ten temat. Pisałem tutaj o autobusach Renault PR 100 (zarówno PR 100.2 jak i PR 100 MI) należących do firmy "Mobilis". Od dawna, jestem na tropie ich PR 100. Zrobiłem im mnóstwo fotek. Zresztą zapraszam do albumu ;) :)

Tudzież zapraszam na moją stronę. Do galerii fotograficznej. Nie wykazałem tam jednego pojazdu, ale znalazłem i sfociłem go dopiero po zamknięciu tej galerii

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Przy okazji tego tematu chcę poruszyć sprawę trolejbusa PR100E.
Chodzi o to że oprócz tego na akumalatory w Warszawie, był kiedyś w Gdyni zwykły trolejbus PR100E.
są zdjęcia.Tutaj

Marecki

Post autor: Marecki »

Prezentacja Berlieta PR 100 z KMKM odbyła się wczoraj, przy okazji zlotu ogórków i nocy muzeów. Piękny wóz - zdjęcia zaraz postaram się wylądować w galerii.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Mam nadzieję, że ten warszawski PR 100, jest już w pełni sprawny i pojawi się na DTP :)

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

Przecież on już na nocy muzeów był w pełni sprawny i dzielnie wspomagał Ogórki :).

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Piotrek_2274 pisze:Przecież on już na nocy muzeów był w pełni sprawny i dzielnie wspomagał Ogórki :).
Dzięki. Sorry, ale w tym czasie nie było mnie w Warszawie, stąd po prostu nie wiem :D

Grzesiek

Post autor: Grzesiek »

Berliet został pokazany przed "Nocą muzeów" na terenie byłej zajezdni przy Chełmskiej. Mimo tego, że było tam wystawionych z 20 ogórków, Berliet cieszył się wielkim powodzeniem. Poza tym, Berliet jest bardzo popularny w naszych avatarach i podpisach :D :mruga:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

To prawda on jest popularny. I trudno się dziwić. A ja mam wrażenie, że swoją popularność osiągnął jeszcze przed pokazaniem go w maju.

Ja ten rysunek zrobiłem w kwietniu... :P

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

A ja znów pozwolę sobie odkurzyć temat i mam kilka pytań do warszawiaków. Jesli na km-forum udziela się także ktoś z KMKM to byłbym wdzieczny za informację. Otóż mam kilka pytań w sprawie Berlieta 3873, a dokładniej:
1. W jaki sposób przeprowadzono jego remont?
2. Kto wykonywał dla Was remont tej PR100?
3. Czy w cenę remontu było wliczone malowanie, czy wykonaliście je osobno?
4. Ile wynosił kosztorys całego remontu?
Z góry dziękuję za ewentualne odpowiedzi dotyczące tego postu :).

Berliet

Post autor: Berliet »

Adrian_ pisze:A ja znów pozwolę sobie odkurzyć temat i mam kilka pytań do warszawiaków. Jeśli na km-forum udziela się także ktoś z KMKM to byłbym wdzięczny za informację. Otóż mam kilka pytań w sprawie Berlieta 3873, a dokładniej:
1. W jaki sposób przeprowadzono jego remont?
2. Kto wykonywał dla Was remont tej PR100?
3. Czy w cenę remontu było wliczone malowanie, czy wykonaliście je osobno?
4. Ile wynosił kosztorys całego remontu?
Z góry dziękuję za ewentualne odpowiedzi dotyczące tego postu :).
Witam. Z udzielających się tu osób z KMKM jestem póki co ja, tak więc udzielę kilku odpowiedzi :]
ad. 1. Jako, że jest to francuski Berliet PR100MI z sześciocylindrowym silnikiem Renault, w momencie pozyskania zasadniczo odbiegał od polskiego Jelcza-Berlieta. Zapadła więc decyzja o ucharakteryzowaniu #3873 na Jelcza-Berlieta PR100. Podczas remontu autobus całkowicie "wybebeszono", pozostawiając jedynie poszycie zewnętrzne, od wewnątrz dostano się do kratownicy, którą (po wymianie niewielkich kawałków) zabezpieczono powłoką antykorozyjną, przeprowadzono kompleksowy remont podwozia, mechaniki, elektryki. Blacharkę wymieniono jedynie od listwy w dół, gdyż tylko tam nosiła ślady korozji. Resztę poszycia odpowiednio zabezpieczono. Kiedy już ww. prace zbliżały się ku końcowi, Berliet otrzymał nową-starą ścianę tylną od Jelcza PR110, którą następnie przebudowano na kształt tej z Jelcza-Berlieta PR100. Wstawiono też przedni "film" (vel "świetlik"), który wcześniej uległ przepadkowi-tj. zaspawaniu-podczas eksploatacji w Krakowie. Dalsze prace adaptacyjne objęły m.in. przebudowę tylnego zderzaka, wymianę drzwi na "peersetkowe" (na szczęście takie same drzwi Jelcz stosował w montowanych wówczas w Polsce Ikarusach-Zemunach 160P) montaż poziomych listew bocznych, zaślepek i gumowych nakładek na przednim zderzaku i wyposażenia wnętrza (znowu najwięcej elementów z Jelczy PR110 i M11). Dokonano też obniżenia podłogi przy silniku (aby upodobnić go do produktów JZS) i wyłożenia jej gumoleum z zachowaniem podziału płatów. Berliet zyskał uchwyty (podarowane nam przez Michała Chałupczaka z Tarnobrzegu, Lubelskie Towarzystwo Ekologicznej Komunikacji, MZK Bełchatów, MPK Inowrocław), siedzenia ("półtoraki" powstały z rozcięcia, skrócenia i ponownego zespawania ławki dwuosobowej), przedłużenie oryginalną kształtką z błękitnego pleksiglasu ścianki działowej między stanowiskiem kierowcy a przestrzenią pasażerską. Od oryginalnego Jelcza-Berlieta PR100 pochodzą natomiast zegary na desce rozdzielczej. Z czasem autobus zyskuje kolejne detale, tj. logo przednie Jelcza (z PR110), logo tylne Jelcza ("ogórkowe"), znaki "licencja Berliet" (przód). W takiej wersji pojazd został zaprezentowany na I Międzynarodowym Zlocie Ogórków. W wakacje br. pojawiły się kolejne detale upodabniające go do autobusu Epoki Sukcesu: boczne listwy pionowe i obrysowe, boczny "film", czerwone kasowniki z rączką, gumowe nakładki na zderzak tylny, tylne logo Berlieta... Autobus stacjonuje na terenie Zakładu R-13 "Stalowa", docelowo (o ile wszystko się powiedzie) przeprowadzi się do planowanej Izby Pamięci Warszawskiej Komunikacji Miejskiej przy ul. Słowackiego (w zabytkowej hali nieistniejacej już zajezdni tramwajowej). W pełni gotowy Berliet PR100MI a'la Jelcz-Berliet PR100 zaprezentowany zostanie na tegorocznych Dniach Transportu Publicznego dnia 23.09.2006 na terenie Zakładu Eksploatacji Autobusów R-10 "Ostrobramska" (część autobusowa imprezy), na które juz teraz serdecznie zapraszam!

ad. 2. Po wyborze sponsora remontu (Polskie Autobusy) Berliet miał być robiony w Jelczu, ostatecznie jednak stanęło na Zakładzie Naprawy Autobusów T-4 "Włościańska". Remont nadzorowali i współpracowali przy nim członkowie KMKM, w szczególności Marcin ¯abicki, bez pomocy którego klubowe zabytki nie miałyby wielu oryginalnych detali.

ad. 3. Tak, malowanie było liczone w koszt remontu. Autobus lakierowano natryskowo na terenie ZNA T-4.

ad. 4. :nuts: Na to pytanie chyba Ci nie odpowiem. Warto natomiast wspomneć, że remont peerki wspierali sponsorzy: Polskie Autobusy (Grupa Zasada) i Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o.

Poniżej przedstawiam kilka adresów do stron poświęconych klubowemu Berlietowi PR100MI, jego historii i odbudowie:
http://www.przegubowiec.rulez.pl/bus/ka ... /pr100.htm

http://www.kmkm.waw.pl/pr100.html

http://transport.asi.pwr.wroc.pl/autobu ... ticket=468

Zabytkowy Berliet KMKM-u został wyprodukowany w roku 1980, już przez Renault-Berliet. Numer taborowy 3873 nawiązuje do warszawskiej numeracji Jelczy-Berlietów PR100, jest kolejnym numerem po #3872, który przypadł ostatniemu warszawskiemu Jelczowi PR100, dostarczonemu w roku 1977.
Po bliższym przyjżeniu widać kilka szczegółów odróżniających naszego Berlieta od rodzimych produktów. Są to:
-silnik Renault V6 zamiast Berliet V8,
-kratka chłodzenia silnika po prawej, zamiast po lewej stronie wozu,
-brak charakterystycznej rynny przy wlewie paliwa,
-poszycie dachu zachodzące na ściany boczne i zakończone w górnej linii okien rynienkami.
Obie zajezdnie, w których niegdyś stacjonowały Jelcze-Berliety (otwarta w latach 50. R-5 "Inflancka" i otwarta w 1960 R-9 "Chełmska") zostały zlikwidowane w ciągu ostatnich kilku lat: "Inflancka" +2003, "Chełmska" +2006.
Ostatnio zmieniony 2006-09-17, 01:55 przez Berliet, łącznie zmieniany 1 raz.

Mercury

Post autor: Mercury »

A ja mam pytanie natury czysto technicznej - czy byl jakis wklad finansowy milosnikow przy remoncie autobusu i jak zostala zalatwiona sprawa sponsorow - szczegolnie chodzi mi o zakłady Jelcz ?


Pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jelcz”