120M

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Jelcz...
Michał

Post autor: Michał » 2010-06-05, 12:00

W Sieradzu "na chodzie" została już tylko 1 z 3 M120. Jedna skasowana, jedna w trakcie kasacji. Prawdopodobnie kratownica nie wytrzymała, standard.

Awatar użytkownika
Domiz09
Posty: 459
Rejestracja: 2009-10-30, 21:20
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Domiz09 » 2010-06-05, 12:06

Amalio pisze:Ciekawa modernizacja:
Takim samym wozi się TP Bus Tarnowo Podgórne ;)

Gadzie
Posty: 1046
Rejestracja: 2007-04-16, 20:48
Lokalizacja: Dobroszyce
Kontakt:

Post autor: Gadzie » 2010-10-06, 20:53

:strzałka: http://fotozajezdnia.pl/details.php?ima ... d12305541d

To jest dla mnie również spore zaskoczenie, jeśli chodzi o tegoroczne TRANSEXPO. ZNS wyremontował Jelcza z DLA :)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4403
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek » 2010-10-07, 01:03

Gadzie pisze:To jest dla mnie również spore zaskoczenie, jeśli chodzi o tegoroczne TRANSEXPO. ZNS wyremontował Jelcza z DLA :)
Nie był w Solcu, ani nie miał żadnej NG...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29095
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-10-07, 08:15

Przecież #463 to jest ex A520 PKS Grodzisk Mazowiecki (Jelcz 120M/3 z rocznika 2004). Ten autobus tak wyglądał od początku i nic się nie zmienił :chytry:

Gadzie
Posty: 1046
Rejestracja: 2007-04-16, 20:48
Lokalizacja: Dobroszyce
Kontakt:

Post autor: Gadzie » 2010-10-07, 13:56

Ja sugerowałem się, opisem pod zdjęciem, też wydawało mi się to dziwne. Myślałem, że może wnętrze robili, czy coś ;) Jak donosi TWB on stoi na stoisku firmy Alkom.

mars84
Ekspert
Ekspert
Posty: 163
Rejestracja: 2008-07-12, 22:27
Lokalizacja: Łozina/Wrocław

Post autor: mars84 » 2010-10-10, 18:28

Ufajcie dalej TWB... autobus stał na stoisku DLA Sp. z o.o.

Gadzie
Posty: 1046
Rejestracja: 2007-04-16, 20:48
Lokalizacja: Dobroszyce
Kontakt:

Post autor: Gadzie » 2010-10-10, 20:22

DLA wystawiało ... swoje usługi transportowe? :mruga:

mars84
Ekspert
Ekspert
Posty: 163
Rejestracja: 2008-07-12, 22:27
Lokalizacja: Łozina/Wrocław

Post autor: mars84 » 2010-10-11, 11:19

DLA wystawiało autobusy które może sprzedać z racji nie spełniania przez nich wymagań przetargów w których firma startuje i zamierza wystartować.

romek

Rozróżnianie generacji 120M

Post autor: romek » 2012-02-18, 14:52

Mam takie infantylne pytanie..

Net różnie mówi a chodzi mi o to jak nazywać generacje 120-ek. Chodzi mi tu o oznaczenia 120M/1,120M/3 itp. I czy moje dotychczasowe rozróżnianie generacji jest prawidłowe?

120M/1
Obrazek

120M/2
Obrazek

120M/3
Obrazek

Supero (120M/4?)
Obrazek

Bo chodzi mi o to że 120M/3 bywają opisane 120M/2, 120M/2 jako 120M/1 itp. Więc niech ktoś kompetentny mi to naświetli ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4403
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek » 2012-02-18, 15:38

Myślę, że jako takiego rozdziału na generacje (tak jak podałeś wyżej) w Jelczu nie było. W tych numerach chodziło o wyróżnienie poszczególnych wersji napędu autobusu, np. oznaczenie 120M/1, weszło pierwszy raz do obiegu w 1993r. i na początku oznaczano tak autobusy z różnymi skrzyniami biegów (120M/1 - skrzynia automatyczna ZF, 120M/2 - manualna S4-95) i silnikiem SWT 11/300/1, ale w 1996 wycofano się z tego, a kilka lat później ten zakres objęły wersje tego modelu na różnego rodzaju paliwo - 120M/1 CNG, 120M/2 LPG (produkowane w 2000r.)

Oznaczenie 120M funkcjonowało do roku 2004, a później zmieniono je na M120 Supero w ramach unifikacji z M121 Mastero, kontynuując oznaczanie poszczególnych wersji silnikowych z użyciem kreski łamanej i cyfry oznaczającej daną jego wersję i opcjonalnie litery nazwy producenta silnika, jeśli nie była ona mielecka, np. M120M/4 CNG Supero - czyli autobus z silnikiem MAN na gaz ziemny CNG.
Modele od roku 2004 w zasadzie można wrzucić do jednego "wora" (ostatnia generacja), gdyż oprócz różnicy w nazewnictwie (np. 120M/3 i M120/3 Supero po zmianie nazwy modelu) to był ciągle ten sam autobus, jednak różnił go tylko rok produkcji, no i oczywiście wyposażenie, silnik itd., ale to już jest sprawa oczywista ;)
Ostatnio zmieniony 2012-02-18, 17:29 przez Przemek, łącznie zmieniany 1 raz.

romek

Post autor: romek » 2012-02-18, 15:53

Aha już wiem :) Dzięki.

Głównie chodziło mi o to jak nazywać autobus z 3 fotki. Jednak widząc że ma silnik mielecki i skrzynię manualną wiem że dobrze nazywałem go 120M/3 (nie wiedząc że oznacza to co innego ;) )

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Rozróżnianie generacji 120M

Post autor: zanzar » 2012-02-18, 16:04

romek pisze: Obrazek
Obrazek

Obrazek

Najpierw był klasyczny zderzak przedni od PR110 i łączenia blach tak jak w berlietach. Potem zaczęto montować plastikowe zderzaki i blachę ciągnioną (cały płat bez łączeń) - czyli jakby też dwie generacje.

Potem nowe boki i tył - wynikło to z zastosowania wklejanych szyb:

Obrazek

Zmiana przodu i zastosowanie z tyłu wklejanej szybki przy numerze linii:

Obrazek

A potem Supero.

Dodatkowo były różne prototypy po drodze - ale tak wyglądała ewolucja w skrócie.

Co do oznaczeń wozów Wikipedia prawdę ci powie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Jelcz_120M

Awatar użytkownika
tantus
Posty: 212
Rejestracja: 2009-05-23, 12:45
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: tantus » 2012-02-18, 23:07

Z tego co pamiętam, oznaczenie 120M/3 oznacza dokładnie model z silnikiem Mielec spełniającym normy emisji spalin Euro 2.

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee » 2012-02-19, 01:51

K4016td pisze:Pogmatwane to wszystko.
Ale tak było tylko z 120M. M121 miały już wszystko ładnie uporządkowane.
Kędzior pisze:kontynuując oznaczanie poszczególnych wersji silnikowych z użyciem kreski łamanej i cyfry oznaczającej daną jego wersję i opcjonalnie litery nazwy producenta silnika, jeśli nie była ona mielecka.
Mały błąd: Po ujednoliceniu oznaczenia cyfra po łamanej kresce oznaczała normę emisji spalin, a nie rodzaj silnika.
Kędzior pisze:M120M/4 CNG Supero - czyli autobus z silnikiem MAN na gaz ziemny CNG.
... Spełniający normę emisji spalin EURO 4.

Awatar użytkownika
K4016td
Posty: 461
Rejestracja: 2011-06-01, 18:33
Lokalizacja: Kierownik Zamieszania
Kontakt:

Post autor: K4016td » 2012-02-19, 02:24

pmaster pisze:
K4016td pisze: Najlepszą numerację modeli stosował/stosuję MAN Od razu wiadomo jaki silnik jest w danym modelu.
Najlepszą? Nie da się łatwo odróżnić desek od 12m (chyba, że będziemy używać oznaczeń typu NL313-15) i oznaczenie silnika często jest niepotrzebne, np. jak jedzie się jakimś niskim przegubem 2. generacji nie da się powiedzieć ,,jadę NG272", bo to może przecież być NG312.
No to może przesadziłem, jedną z najlepszych :) Na pewno lepsza od Jelcza 120M i Solbusa (ostatnie 10metrowe 12M-ki dla stolycy)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2012-02-19, 03:39

120M ma w sumie lepszą. Można powiedzieć po prostu ,,120M" i wiadomo że chodzi o jakikolwiek pojazd takiego typu, z numerkiem to mieleckie silniki a z literami — z silnikiem innego producenta.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2012-02-19, 11:56

pmaster pisze:120M ma w sumie lepszą. Można powiedzieć po prostu ,,120M" i wiadomo że chodzi o jakikolwiek pojazd takiego typu, z numerkiem to mieleckie silniki a z literami — z silnikiem innego producenta.
No moment. A M nie oznaczało pierwotnie po prostu "miejski"? Raczej tak. Inna sprawa, że podstawowy silnik jest z Mielca. Tak wyszło. Ale mamy oznaczenia M, L, T oraz S które oznaczają przeznaczenie pojazdu.

Awatar użytkownika
tantus
Posty: 212
Rejestracja: 2009-05-23, 12:45
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: tantus » 2012-02-20, 10:31

Oznaczenia Jelcza moim zdaniem były dość dobre, z tym wyjątkiem że przy 120M zabrakło konsekwencji (powinno być M120). M181MB np. to wiadomo, że miejski (M), o długości 18 metrów, 1 generacji (czyli zazwyczaj niskowejściowy), z silnikiem Mercedes-Benz (MB).
A 120M to 12 metrów, generacja 0 (wysoka podłoga), M - miejski. Z silnikiem MANa miał oznaczenie 120MM (silnik 12-litrowy) lub 120MM/1 (silnik 6,9-litrowy).

M11
Posty: 68
Rejestracja: 2011-09-01, 23:09
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: M11 » 2012-02-20, 18:06

Amalio pisze:A M nie oznaczało pierwotnie po prostu "miejski"? Raczej tak.
Tak. Taki system oznaczeń wywodzi się jeszcze z PR110M/L/IL/D (a wcześniej z PR110U - urbain)
Dobrze z oznaczeniami zaczęli kombinować przy M11/L11, a później wrócili do takiego zapisu chyba dopiero przy modelu L120.

BTW. Czy ktoś wie co oznaczał skrót IL?

ODPOWIEDZ