Upadek Jelcza

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Jelcz...
Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: Upadek Jelcza

Post autor: pmaster »

Dobrze slyszec, ze niemiecka mysl technologiczna jeszcze sie jakos trzyma, ale dobija mnie gdy niemieckie miasta kupuja polskie autobusy zamiast wspierac niemiecki przemysl. Najpierw zostawiamy nasze ciezko zarobione pieniadze w Solaris Bus&Coach, a pozniej trzeba probowac gnebic bydlo ekologicznie, zeby odzyskac nasz geld. Silna gospodarka, taka jak nasza oparta jest na swiadczeniu uslug i produkcji, a my sami sie dymamy bez mydla. To jest okropne.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: Upadek Jelcza

Post autor: pmaster »

Jakby tak miało być to by tak nolens volens było — Jelcz upadł przez fatalne zarządzanie, poza tym MAZ może być lepszą konstrukcją — bądź co bądź to Neoplan z lat 90. przerobiony tak, żeby był trwały, nie zaś Berliet z lat 70. przerobiony tak, że jego trwałość spadła.

Dodawanie postów pod rząd w krókim interwale czasowym jest niewskazane. Aby dodać treść postu, wystarczy użyć funkcji Edytuj. //Kędzior

Awatar użytkownika
tantus
Posty: 212
Rejestracja: 2009-05-23, 12:45
Lokalizacja: Wrocław

Re: Upadek Jelcza

Post autor: tantus »

Jelcz upadł przez fatalne zarządzanie
W każdym razie był to główny powód. Zasada nie miał żadnego pomysłu na przekierowanie przejętych zakładów na nowe tory, a menedżerowie, którym powierzał zarządzanie nimi okazywali się totalnymi dyletantami. Należy jeszcze dodać brak jakichkolwiek inwestycji w zakłady - np. hale produkcyjne Jelcza zostały po raz pierwszy wyremontowane w ub.r. po przejęciu firmy przez HSW. A kilka dni temu otwarto w Jelczu pierwszą od lat 80. nową linię produkcyjną ciężarówek.
poza tym MAZ może być lepszą konstrukcją — bądź co bądź to Neoplan z lat 90. przerobiony tak, żeby był trwały, nie zaś Berliet z lat 70. przerobiony tak, że jego trwałość spadła.
Akurat w latach 90. Jelcz zrobił bardzo dużo, żeby poprawić trwałość produkowanych autobusów. Konstrukcja 120tek i ich pochodnych została wzmocniona, zastosowano mniejsze i lżejsze silniki MAN i MB (później IVECO), które nie obciążały tak bardzo kratownicy na tylnym zwisie, a od 2000 r. całe nadwozia wytwarzano ze stali nierdzewnej. Świetnym przykładem są ostatni dostawy autobusów dla Warszawy, Sosnowca, czy Łodzi z lat 2005-2008 - te wozy spisują się bardzo dobrze. Podobnie, jak kilka egzemplarzy Jelczy kupionych przez Wrocław po 2000 r.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Re: Upadek Jelcza

Post autor: Amalio »

tantus pisze: Akurat w latach 90. Jelcz zrobił bardzo dużo, żeby poprawić trwałość produkowanych autobusów. Konstrukcja 120tek i ich pochodnych została wzmocniona
Nie no to rzeczywiscie jest dowód na postęp. W czasach gdy przestawiano się na autobusy niskopodłogowe Jelcz w końcu zrobił lepszego wysokopodłogowca (abstrahując od faktu, ze to i tak gunwo w porównaniu z SL trzeciej generacji). To kolejny dowód na to, że ta firma była cofnięta w rozwoju o dobre 10 jak nie 20 lat.

Awatar użytkownika
tantus
Posty: 212
Rejestracja: 2009-05-23, 12:45
Lokalizacja: Wrocław

Re: Upadek Jelcza

Post autor: tantus »

Nie no to rzeczywiscie jest dowód na postęp. W czasach gdy przestawiano się na autobusy niskopodłogowe Jelcz w końcu zrobił lepszego wysokopodłogowca (abstrahując od faktu, ze to i tak gunwo w porównaniu z SL trzeciej generacji).
Nihil novi sub sole, czyli Amalio jak zwykle plecie bzdury.

Po pierwsze, takie były wtedy realia rynkowe - mało kto się interesował wówczas autobusami niskopodłogowymi, bo była to "droga fanaberia". Na wysokopodłogowce był wtedy największy popyt, więc produkowano to, czego chciał rynek. Z tego względu, Mercedes-Benz czy MAN jeszcze długo po wprowadzeniu na rynek konstrukcji niskopodłogowych, utrzymywały w produkcji ich wysokopodłogowe odpowiedniki (SL223, O.345/Conecto), z myślą o rynkach takich, jak Polska, Czechy, Rosja, czy Turcja.

Po drugie, w 1994 r. Jelcz uruchomił produkcję niskowejściowego modelu M121. Była to druga konstrukcja autobusu z niską podłogą, której produkcję uruchomiono w krajach byłego RWPG (po Ikarusie).

Po trzecie, Jelcz PR110, którego produkcję uruchomiono w 1975 r., był najnowocześniejszym autobusem miejskim produkowanym w ówczesnej RWPG, jak również jednym z najnowocześniejszych w Europie. Tylny silnik, niezależne zawieszenie przedniej osi i wysokość podłogi wynosząca 650-720 mm w dwóch pierwszych wejściach to rozwiązania, które standardem w europejskich konstrukcjach stały się dopiero w latach 80.

Po czwarte, polecam zakup słownika ortograficznego. Zapewniam, że to nie jest duży koszt.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Re: Upadek Jelcza

Post autor: Amalio »

tantus pisze: Po pierwsze, takie były wtedy realia rynkowe - mało kto się interesował wówczas autobusami niskopodłogowymi, bo była to "droga fanaberia". Na wysokopodłogowce był wtedy największy popyt, więc produkowano to, czego chciał rynek.
Wiesz co cechuje każdą firmę, która chce istnieć, a tym bardziej taką mającą zapędy do roli jednego z rynkowych liderów w swojej branży? Nadążać za nadciągającymi trendami i być przed konkurencją. Nie wiem ile masz lat (nie odpowiadaj, bo naprawdę mnie to nie interesuje), ale jeżeli już wtedy szukałeś zatrudnienia, to mogłeś aplikować do Jelcza. Świetnie byś się wpisał w ten beton dla którego tak jak to sam określiłeś była to najwidoczniej fanaberia.
tantus pisze:Po drugie, w 1994 r. Jelcz uruchomił produkcję niskowejściowego modelu M121. Była to druga konstrukcja autobusu z niską podłogą, której produkcję uruchomiono w krajach byłego RWPG (po Ikarusie).
Wow, super. Rzeczywiście jest to bardzo istotna informacja biorąc pod uwagę poziom zaawansowania tej konstrukcji. Ciekawe czy gdyby tym pierwszym było Vero, a nie 121, to czy też byś się tym podniecał.
tantus pisze:Po trzecie, Jelcz PR110, którego produkcję uruchomiono w 1975 r., był najnowocześniejszym autobusem miejskim produkowanym w ówczesnej RWPG, jak również jednym z najnowocześniejszych w Europie.
To kolejna rzeczywiście bardzo istotna informacja mając na uwadze, ze w tamtym momencie ('90 lata) konstrukcja ta miała już 20 lat.
tantus pisze:Tylny silnik, niezależne zawieszenie przedniej osi i wysokość podłogi wynosząca 650-720 mm w dwóch pierwszych wejściach to rozwiązania, które standardem w europejskich konstrukcjach stały się dopiero w latach 80.
Jeżeli silnik z tylu stał się standardem w latach osiemdziesiątych, to powodzenia.
tantus pisze:Po czwarte, polecam zakup słownika ortograficznego. Zapewniam, że to nie jest duży koszt.
Dla Twojej informacji to forum zamienia słowo „g.ówno” na „cud". Po drugie nie napisałem guwno, a gunwo - takie slangowe określenie g.ówna (jakbyś nie wiedział), które świetnie się nadaje do obchodzenia cenzury. Ale czego oczekiwać od kogoś nastawionego nie na myślenie, a na wynajdywanie haków na innych by wyprowadzić przytyk i moc się wywyższyć.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: Upadek Jelcza

Post autor: pmaster »

Po pierwsze, takie były wtedy realia rynkowe
Realia rynkowe były takie, że był zakaz sprowadzania używańców, toteż Jelcz nie bardzo miał konkurencję, a wszyscy chcieli jak najtaniej, więc tłukli dalej to co zwykle, bo tak najtaniej wychodziło. Ciekawe zresztą, jak radziliby sobie bez tego zakazu.
Mercedes-Benz czy MAN jeszcze długo po wprowadzeniu na rynek konstrukcji niskopodłogowych, utrzymywały w produkcji ich wysokopodłogowe odpowiedniki (SL223, O.345/Conecto), z myślą o rynkach takich, jak Polska, Czechy, Rosja, czy Turcja.
Nie wiem jak inne kraje, ale u nas to właściwie w ogóle nie schodziło.
Po drugie, w 1994 r. Jelcz uruchomił produkcję niskowejściowego modelu M121. Była to druga konstrukcja autobusu z niską podłogą, której produkcję uruchomiono w krajach byłego RWPG (po Ikarusie)
Wow, świetnie, wszyscy zrobili kupę w majtki, ale nam poleciało w porównaniu z innymi bardzo mało
Po trzecie, Jelcz PR110, którego produkcję uruchomiono w 1975 r., był najnowocześniejszym autobusem miejskim produkowanym w ówczesnej RWPG, jak również jednym z najnowocześniejszych w Europie. Tylny silnik, niezależne zawieszenie przedniej osi i wysokość podłogi wynosząca 650-720 mm w dwóch pierwszych wejściach to rozwiązania, które standardem w europejskich konstrukcjach stały się dopiero w latach 80.
A mój prapraprapradziadek był magnatem i miał największy folwark między Włocławkiem a Wyszkowem. Ale co z tego, skoro nie stać mnie teraz na fajki z filtrem.
A PR110 był tak wspaniałą konstrukcją, że masowo jeździły na spawanie do JZS i były przedwcześnie wycofywane z eksploatacji. Co komu po pantofelkach od włoskiego projektanta, skoro brodzi po kolana w gnoju?

Amalio ma rację, przyszłość zaczyna się dziś (i to we wczesnych godzinach porannych) i trzeba brać to pod uwagę. W Jelczu zachowywali się jak przytoczeni gdzieś przez kogoś Aborygeni i nie mogli odpowiednio reagować na zmieniające się warunki.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Upadek Jelcza

Post autor: Przemek »

Byłoby bardzo miło, gdyby dyskusja nie sprowadzała się do argumentów fekaliowych, lub do innych prowadzących do obstrukcji.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Upadek Jelcza

Post autor: J-31 »

Amalio pisze:
tantus pisze:Po czwarte, polecam zakup słownika ortograficznego. Zapewniam, że to nie jest duży koszt.
Dla Twojej informacji to forum zamienia słowo „g.ówno” na „cud". Po drugie nie napisałem guwno, a gunwo - takie slangowe określenie g.ówna (jakbyś nie wiedział), które świetnie się nadaje do obchodzenia cenzury. Ale czego oczekiwać od kogoś nastawionego nie na myślenie, a na wynajdywanie haków na innych by wyprowadzić przytyk i moc się wywyższyć.
Kędzior w sumie już to celnie napisał, ale mimo to mam jednak prośbę. Żadna radocha ciąć czyjąś dyskusję, szczególnie gdy jest ciekawa (po to jest w końcu forum) - ale powyższe dygresje proponuje odrzucić - bo "cenzura" to czyta i w każdej chwili może zareagować ;)

Reasumując. Panowie Wracajcie do tematu, a takie słownictwo pozostawcie w spokoju :cool:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jelcz”