Peerki w Przemyślu na CNG? To nie żart.

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Jelcz...
ŁK-MZK

Peerki w Przemyślu na CNG? To nie żart.

Post autor: ŁK-MZK »

Kilka dni temu oglądałem program informacyjny na kanale TVP3 info. Zdziwiło mnie bo był puszczony materiał o przemyskim MZK i kierownik wypowiadał się na temat autobusów na gaz. Podał, że będzie przerobione 10 autobusów na CNG.
Ten program sprawił, że postanowiłem dowiedzieć się czegoś więcej, co to będą za autobusy. Sama liczba 10 autobusów sprawiła, że zacząłem myśleć o Jelczach PR110M, gdyż tyle sztuk posiada MZK Przemyśl.
Najpierw spytałem się kierowców, którzy mówili, że pierwsze o czymś takim słyszą. Po rozmowach z nimi mogłem wykluczyć Many SL202 i Mercedesy: O405 i O407, gdyż one się zbytnio nie dałyby przerobić na CNG. Za dużo w nich elektroniki. Do wymiany na CNG potrzebny jest nowy silnik, nowe zawory, most specjalnie przystosowany, nie mówiąc już o urzędzeniu, które redukuje wpływ CNG zamiast pompy paliwowej.
Myślałem później o Jelczach 120M (5 szt), Jelczach M11 (3 szt) i zaczęło mi wciąż brakować dwóch.
Wczoraj robiłem ankiety dla MZK co pozwoliło mi skonsultować się w tej sprawie z większą liczbą osób, które niechętnie o tym mówiły nie wiedzieć czemu skoro program był o tym w telewizji. Postanowiłem żeby skorzystać z usług zaprzyjaźnionego kierowcy, który mógłby spytać się osób, które to nadzorują.
Dzisiaj już wiem na pewno, że tak jak myślałem na początku będą przerobione Jelcze PR110M. Niestety nie udało mi się ustalić firmy, która będzie wykonywać to zlecenie. Pierwsze peery pojadą początkiem przyszłego roku, by zostały przerobione na autobusy napędzane CNG.
Co o tych przeróbkach sądzicie :?:

Awatar użytkownika
Skoda 16T
Posty: 1136
Rejestracja: 2008-05-06, 13:38
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Skoda 16T »

ŁK-MZK pisze:Co o tych przeróbkach sądzicie
Zamiast wyrzucać pieniądze w błoto MZK kupiło by jakiś nowy autobus/y napędzany CNG. Czy przeróbka Jelcz-a PR110M na CNG ma jakiś sens, poza cięciem kosztów :?: Mi wydaje się to bez sensu ...
Ostatnio zmieniony 2009-01-14, 11:57 przez Skoda 16T, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Dla mnie przerabianie PR110 na CNG nie ma sensu, przecież to są już bardzo stare autobusy o jeszcze starszej konstrukcji. I po co to komu? IMHO opłacalność przeróbki zaczyna się od O405N/NLxx2, a i nad tym trzebaby się zastanowić.

[ Dodano: 05 Paź 2008 18:49 ]
Skoda 16T pisze:Zamiast wyrzucać pieniądze w błoto MZK kupiło by jakiś nowy autobus/y napędzany CNG.
I wydało na to jakiś milion, a ile kosztuje PR110 z przeróbką? 50 tys.? 100?

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

ŁK-MZK pisze:Co o tych przeróbkach sądzicie
To nie lepiej zainwestować w jakieś używki niskopodłogowe napędzane CNG ?
Bo pakowanie pieniędzy w wyeksploatowane PR-ki wydaję mi się bezsensu.
To już lepiej mogli wysłać do Mielca na przebudowę tych 5 sztuk Jelczy 120M.

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Shadow238 pisze:To nie lepiej zainwestować w jakieś używki niskopodłogowe napędzane CNG
Lepiej, ale MZK woli kombinować
Shadow238 pisze:Bo pakowanie pieniędzy w wyeksploatowane PR-ki wydaję mi się bezsensu.
Jest bezsensu.
Shadow238 pisze:To już lepiej mogli wysłać do Mielca na przebudowę tych 5 sztuk Jelczy 120M.
Cokolwiek by nie przerobili wydaje się to głupotą.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

plocmaster pisze:IMHO opłacalność przeróbki zaczyna się od O405N/NLxx2, a i nad tym trzebaby się zastanowić.
A po co przerabiać :?: Przecież można z Niemiec ściągnąć wozy z fabryczną instalacją CNG.

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Amalio pisze:A po co przerabiać Przecież można z Niemiec ściągnąć wozy z fabryczną instalacją CNG.
Wszystko się zgadza. Jednak dyrekcja nie jest ku sprowadzenia autobusów z butlą na górze, gdyż nie mieszczą się pod którymi mostami. Oczywiście jest dużo tras, gdzie mogłyby ów wozy jeździć, ale oni i tak wiedzą swoje. W tej kwestii wciąż są kontrowersje, były i będą.
w ogóle wydaje mi się, że ta firma, która będzie wykonywać zlecenie przeróbki na CNG musi to robić chyba po znajomości, bo ja inaczej tego nie widzę. Do końca roku dużo czasu, więc licze na to, że zdążą się wycofać z tym pomysłem, a pieniądze z tego przeznaczyć na używki na CNG.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Amalio pisze:A po co przerabiać Przecież można z Niemiec ściągnąć wozy z fabryczną instalacją CNG.
A jak z ilością tego? Tych na ON jest większy wybór. I nie tylko z Niemiec, no ale to jest detal.
ŁK-MZK pisze:Jednak dyrekcja nie jest ku sprowadzenia autobusów z butlą na górze, gdyż nie mieszczą się pod którymi mostami. Oczywiście jest dużo tras, gdzie mogłyby ów wozy jeździć, ale oni i tak wiedzą swoje. W tej kwestii wciąż są kontrowersje, były i będą.
Teoretycznie możnaby popróbować z wysokopodłogowcami, może pod podłogą jakiegoś O405 by się to zmieściło. No, ale to jest cofanie się.

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

plocmaster pisze:Teoretycznie możnaby popróbować z wysokopodłogowcami, może pod podłogą jakiegoś O405 by się to zmieściło. No, ale to jest cofanie się.
Ale zrozum, że te wozy będzie ciężko bardzo przerobić. To są komputery, a jak się zrobi błąd, to można już nie uruchomić autobusu bez wizyty w firmowym serwisie (to są róznego rodzaju kody itp.). Ale oni za wszelką cenę szukają oszczędności i muszą być to wozy na CNG, gdyż taka stacja znajduje się na zajezdni. Wszystko jest przyczyną tego, że M11 na CNG będą wycofywane, a innych wozów na CNG nie ma i stąd pomysł przeróbek.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

plocmaster pisze:A jak z ilością tego?
Wystarczająco dużo.
plocmaster pisze: może pod podłogą jakiegoś O405 by się to zmieściło. No, ale to jest cofanie się.
Z O405N też b szło pokombinować. W końcu w przedniej części dach jest wysoko toteż można by butle częściowo zabudować tak jak tu:
http://phototrans.eu/14,145569,0.html
ŁK-MZK pisze: Ale zrozum, że te wozy będzie ciężko bardzo przerobić. To są komputery, a jak się zrobi błąd, to można już nie uruchomić autobusu bez wizyty w firmowym serwisie (to są róznego rodzaju kody itp.)..
Jakie komputery :?: Albo by mu wsadzili silnik Tedoma nowym oprogramowaniem albo przerobiliby Mercedesowski silnik stosując części z O405N CNG.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ŁK-MZK pisze:Ale zrozum, że te wozy będzie ciężko bardzo przerobić. To są komputery
To w końcu autobusy czy komputery?
ŁK-MZK pisze:a jak się zrobi błąd, to można już ne uruchomić autobusu bez wizyty w firmowym serwisie (to są róznego rodzaju kody itp.)
Eee tam, nie przesadzajmy, to nie są szalone lata 90., gdy cokolwiek bardziej zaawansowanego technicznie niż Polonez MR91 miało już za dużo elektroniki jak na przeciętny warsztat. O405N to nie jest jakaś bardzo nowoczesna i napakowana elektroniką konstrukcja, żeby to sprawiało aż takie problemy. Na wszystko jest sposób.
Amalio pisze:Z O405N też b szło pokombinować. W końcu w przedniej części dach jest wysoko toteż można by butle częściowo zabudować tak jak tu:
No, coś w stylu krakowskiego gazogniota
Amalio pisze:Albo by mu wsadzili silnik Tedoma nowym oprogramowaniem
Eee, i to by się opłacało?

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

plocmaster pisze:To w końcu autobusy czy komputery?
Autobusy, w których jest elektronika, a do niej potrzebne są komputery.
plocmaster pisze:Eee tam, nie przesadzajmy, to nie są szalone lata 90., gdy cokolwiek bardziej zaawansowanego technicznie niż Polonez MR91 miało już za dużo elektroniki jak na przeciętny warsztat. O405N to nie jest jakaś bardzo nowoczesna i napakowana elektroniką konstrukcja, żeby to sprawiało aż takie problemy. Na wszystko jest sposób.
Potrzebna jest odpowiednia firma, która ma kwalifikacje by ów przeróbkę w tych wozach wykonać.

Tak na marginesie, to wszystko jest i tak było ustawione pewnie, więc o niczym innym nie myśleli jak o przeróbce tych wozów na CNG.
W cenie tych przeróbek mogliby sprowadzić od 4 do 5 używek na CNG. Niestety nie ja zarządam tą spółką.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

plocmaster pisze:Eee, i to by się opłacało?
Skoro do Jelcza się opłaca to czemu do Mercedesa miałoby się nie opłacać :?:

furman

Post autor: furman »

chyba przewidują ,że ten kryzys nas nie omine i ze stanów przyjdzie do nas.

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

furman pisze:chyba przewidują ,że ten kryzys nas nie omine i ze stanów przyjdzie do nas.
Jaki kryzys masz na myśli :?: Jakie ma to odniesienie do tematu :?:

Gadzie
Posty: 1046
Rejestracja: 2007-04-16, 20:48
Lokalizacja: Dobroszyce
Kontakt:

Post autor: Gadzie »

No trochę poroniony pomysł. Wydadzą kase, a potem będzie problem, jak się PRki zaczną sypać. Oni nie mogą kupić np. czegoś Carruso podobnego, gdzie butle są zabudowane, skoro się im nie mieszczą ze zwykłymi butlami na dachu? :wall:

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Gadzie pisze:No trochę poroniony pomysł. Wydadzą kase, a potem będzie problem, jak się PRki zaczną sypać. Oni nie mogą kupić np. czegoś Carruso podobnego, gdzie butle są zabudowane, skoro się im nie mieszczą ze zwykłymi butlami na dachu
Zgadza się. Oni po prostu nie chcą nic kupować, a dłubać w tym co mają. Po co to nie wiem. Jak nie mają na co wydawać pieniędzy, to wydają na to. Wiecie ile może kosztować taka przeróbka mniej więcej :?:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

ŁK-MZK pisze:Po co to nie wiem.
Jak sam Napisałeś - ktoś musi zarobić. Przyznam szczerze, że jest to dziwne podejście. Ekonomicznie nie uzasadnione, ponieważ te PR-ki nie są młode i nie wiadomo jak długo jeszcze pojeżdżą :]

Swoją drogą, zastanawiam się, czy przy okazji przebudowy na CNG te PR-ki przejdą jeszcze jakieś modyfikacje, które przedłużą im życie o kolejne kilka lat. Mam na myśli takie detale jak wzmocnienie kratownicy, nowe blachy, nowe wnętrze :cool:

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Podejrzewam że jak zaczną grzebać w takich starych Jelczach to do remontu będzie kratownica, silnik, blachy. Zostaną stare może szyby, dach i koła. Taka przeróbka wyjdzie bardzo drogo. Dla mnie inwestowanie w stary autobus, który fabrycznie nowy już był niewypałem jest głupotą i wietrzę tu przekręt. Może chodzi o to żeby dać zarobić zaprzyjaźnionej firmie. Lepiej już zostawili by migi bo są solidniejsze.

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

siekierowy pisze:Może chodzi o to żeby dać zarobić zaprzyjaźnionej firmie. Lepiej już zostawili by migi bo są solidniejsze.
Migi solidniejsze od kiedy :?: Jak pisałem we wcześniejszych postach to wszystko wygląda mi właśnie na układy, dlatego zgadzam się ze zdaniem...
siekierowy pisze:Dla mnie inwestowanie w stary autobus, który fabrycznie nowy już był niewypałem jest głupotą i wietrzę tu przekręt.
Peerki pojeżdżą jeszcze może 4,5 lat góra.
siekierowy pisze:to do remontu będzie kratownica
Kratownica już się ledwo trzyma, a co dopiero będzie jak obciąży to wszystku butla :confused:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jelcz”