Jelcz PR110

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Jelcz...
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4406
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek » 2010-12-21, 16:02

J-31 pisze:O ja chromolę - skrzynia biegów... ręczna, przez "joysticki"... sztuk dwie :shocked:

Ilu kierowców tym jeździ ? Bo każdy to usiądzie w tej kabinie, musi jednak przejść szkolenie :mruga:
Był z reguły stały przydział kierowców.

Teraz już nie wiem, bo PWHD występuje u nas w tej chwili tylko pod postacią busiarzy podbierających pasażerów Guliwerowi do Świdnicy. (Obsługa linii 908 przez PWHD zakończyła się z dniem 3 maja br., kiedy to na Wisznię Małą weszło DLA z równie dziwacznymi pojazdami ;))

Co do "dźwigni zmiany biegów", to na dole jest instrukcja obsługi ;)

Kod: Zaznacz cały

- bieg 1: lewy dżojstik do przodu, prawy na środku
- bieg 2: lewy do tylu, prawy na środku
- bieg 3: lewy do przodu, prawy do prawej
- bieg 4: lewy do tyłu, prawy do prawej
- luz: na środku obydwa
- bieg wsteczny: lewy na środku, prawy w lewo
Ostatnio zmieniony 2010-12-21, 16:07 przez Przemek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29099
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-12-21, 16:07

Tak, czytałem tą instrukcję, stąd moje zdziwienie w poprzednim poście. Naprawdę trzeba mieć nieźle "wyćwiczone" palce, by móc i umieć się tym posłużyć. :cool:

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4406
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek » 2010-12-21, 16:11

Na samym początku, kierowcy mieli spooore problemy z jej obsługą, co skutkowało głośnym zgrzytem podobnym do dźwięku wiertarki z włączonym udarem. To była istna poezja dla ucha :D Kolega z Wałbrzycha może potwierdzić ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29099
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-12-22, 09:59

Zastanawiam mnie sam pomysł. Po co tak wykombinowali ? Czy nie lepiej było wsadzić zwykłej skrzyni biegów ? ;)

lukmek

Post autor: lukmek » 2010-12-22, 11:36

Myślę, że chodziło o koszta i możliwości techniczne - w SAMie jest niska podłoga bez podestów i ciężko byłoby poprowadzić cięgna łączące drążek zmiany biegów ze skrzynią, stąd zastosowano takie rozwiązanie, że siłowniki przy skrzyni biegów pełnią rolę cięgien i kierowca guzikami wymusza po prostu żądane ustawienie. Można było oczywiście wymienić skrzynię na automatyczną, ale byłoby to zapewne dużo droższe rozwiązanie.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29099
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-12-22, 11:41

Super. Dzięki za wyjaśnienie Lukmek :)


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29099
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-02-07, 13:02

Wg. mnie ta kabina, albo od PR110T, albo od Jelcza 080 ? PR110M miały większe okno boczne ;)

:strzałka: http://phototrans.eu/14,440918,0,Jelcz_080_.html

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: zanzar » 2011-02-07, 14:39

J-31 pisze:Wg. mnie ta kabina, albo od PR110T, albo od Jelcza 080 ? PR110M miały większe okno boczne ;)
Od Jelcza PR110U/M. W latach ok. 1980 - 1985 część PRek wychodziła w tzw "wersji oszczędnościowej" z małymi okienkami. Zresztą widać ewidentnie, że drzwi do tego wynalazku są zrobione z płata drzwi PR110. A i jeszcze okienko pochodzi z okolic tylnych drzwi Jelcza PR110.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus » 2011-02-07, 14:44

Ja by jednak obstawiał 080 ze względu na wycięcie we frontowej ścianie kabiny kombajny na dole (jakby po klapie przedniej z 080) ;) Drzwi i okienko boczne faktycznie są z PR110, jednak ten przód nie pasuje, może ten kombajn powstał z więcej niż jednego autobusu :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29099
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-02-07, 14:48

To może być faktycznie składak, z kilku różnych pojazdów ;)

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: zanzar » 2011-02-07, 15:38

A panowie jaka jest szyba w 080 :?:
Ja widzę w każdym Jelczu 080 zakończoną na dole prosto a nie łukowatą - jest to spowodowane osłoną silnika wewnątrz pojazdu i przez to innym przebiegiem profili konstrukcji. Owszem blacha przypomina wycięcia z "pszczółki" ale szyba przeczy tej teorii.

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Jelcz-Berliet PR110U

Post autor: zanzar » 2011-04-06, 22:17

I w Nowym Sączu Miłośnicy Komunikacji Miejskiej mają czwarty wóz:

Obrazek

Rok produkcji 1983 a więc PR110U, ostatni nowosądecki Jelcz godzień nosić znaczek Licencja Berliet. Stan wizualny nie zachwyca - wiele rzeczy ma "zmodernizowanych" no ale cóż - najważniejsze, że jest nasz. Jest nadzieja, że na wakacje 2012r. będzie wyglądał tak jak wyjechał z fabryki.

Oficjalna strona pojazdu: http://www.gsmk.org.pl/podstrony/jelcz_pr110u_278.php

W tej chwili w ruchu w MPK Nowy Sącz pozostaje 15 Jelczy PR110 i wszystkie to seria M. Najstarszy pochodzi z 1984r. ale jego los jest poważnie zagrożony.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29099
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-04-07, 07:48

Gratulacje. Ładnie się rozwijacie. Ile raz jechałem do Nowego Sącza, to właśnie obowiązkowo musiałem przejechać się jakąś PR-ką, by sobie przypomnieć klimat tych autobusów. I co najważniejsze tenże klimat w nowosądeckich PR-kach w zasadzie się nie zmienił :)

Pozostaje mi teraz tylko poczekać jak ją Zrobicie - aż się nie mogę doczekać, PR110 wyglądający jak nowy :-P

siekierowy

Post autor: siekierowy » 2011-04-07, 12:02

Ja pamiętam jak w ¯ywcu kupili PR110M w 1991r. to urywałem się wcześniej ze szkoły, żeby się tym przejechać. W porównaniu w Autosanem H9-35 komfort jazdy był niesamowity. Klimat też do dzisiaj pamiętam, trzęsące się ściany, przy ruszaniu wibracje silnika przenosiły się na cały autobus, bujanie na dziurach. Niestety Jelcze te wycofano już po kilku latach ze względu na ogromną awaryjność i niską trwałość. Zdarzało się że silnik do remontu nie zrobił nawet 100 tys.km. o innych drobniejszych usterkach nie mówiąc.

Paweł

Post autor: Paweł » 2011-04-07, 17:34

A nie był to jeszcze 1990?

Natomiast kolegom z GSMK gratuluję nowego nabytku i trzymam kciuki za powodzenie projektu.

siekierowy

Post autor: siekierowy » 2011-04-07, 19:05

Może 1990, potem chyba też przyszła druga partia.

Paweł

Post autor: Paweł » 2011-04-07, 22:59

Partie były łącznie trzy, bo przecież jeszcze 322 i 323. Pierwsza partia była jeszcze za czasów MPK BB, czyli przed majem 91, ale wydaje mi się, że to był 90, bo pojawiły się one niedługo po migach. Z pierwszej partii intrygował mnie autobus nr 305.

siekierowy

Post autor: siekierowy » 2011-04-08, 11:05

Dlaczego akurat 305?

Paweł

Post autor: Paweł » 2011-04-08, 19:48

Bo jego wnętrze nawiązywało do PR-110U.

ODPOWIEDZ