Odra 042

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Jelcz...
Awatar użytkownika
duzygosciuPL
Posty: 6
Rejestracja: 2012-05-09, 14:51
Lokalizacja: Częstochowa

Odra 042

Post autor: duzygosciuPL » 2014-04-08, 14:34

W roku 1965 wykonano w Jelczu całkowicie nowy prototyp autobusu turystycznego, oznaczony symbolem Odra 042. Była to niezwykle nowoczesna konstrukcja, opracowana od podstaw w Jelczu. Z przodu autobus posiadał dwie osie i cztery koła pojedyncze, z tyłu jedną oś napędzaną, mającą dwa koła bliźniacze. Nadwozie pojazdu zaprojektowane przy współudziale pracowników Politechniki Wrocławskiej i Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, posiadało nowoczesne, kanciaste kształty. Wykonane zostało w dużej mierze z blachy aluminiowej, pewne elementy wykonano też z tworzyw sztucznych, co czyniło autobus znacznie lżejszym od dotychczasowych konstrukcji - masa własna wynosiła tylko 8100 kg. Wnętrze autobusu prezentowało się nadzwyczaj okazale - mieściły się tu dwa podwójne rzędy foteli, półki bagażowe przebiegające wzdłuż całej długości wozu i indywidualne nawiewy z możliwością kierowania strumienia powietrza. Prototypową Odrę 042 zaprezentowano w Warszawie i Sanoku. Zdobyła pełną aprobatę ówczesnych władz i konstruktorów. Niestety, w ofercie handlowej Jelcza nigdy nie pojawił się autobus Odra 042... Dlaczego?
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Tu przeczytacie więcej:
http://infobus.pl/text.php?id=288
http://www.autobusownia.net.pl/details. ... 384928af29

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29013
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Odra 042

Post autor: J-31 » 2014-04-08, 18:22

Nie znam szczegółów, ale autobus (tylko) oficjalnie zdobył aprobatę wszystkich. A nie oficjalnie - skończyło się tylko na prototypie. ;)

Skoro nie pojawił się w ofercie ZS Jelcz, to znaczy, że... pomimo uzyskania ogólnej aprobaty, ktoś zza biurka podjął decyzję o zamknięciu tego projektu. Najprawdopodobniej zaważyły czynniki polityczne. Prawdopodobnie uznano, że lepsza będzie licencja Karosy.

Prawdę powiedziawszy to po za kilkoma wyjątkami, Polska motoryzacja opierała się w większości na licencji innych marek. ;)

ODPOWIEDZ